Real-world experience with the wearable cardioverter defibrillator: clinical effectiveness and wear-time adherence in patients at high risk for sudden cardiac death.
Alltagserfahrungen mit dem tragbaren Kardioverter/Defibrillator – klinische Effektivität und Einhaltung der Tragezeit bei Patienten mit hohem Risiko eines plötzlichen Herztods.
Cardiomyopathy
Heart failure
Life Vest
Ventricular tachycardia
Wearable electronic devices
Journal
Herzschrittmachertherapie & Elektrophysiologie
ISSN: 1435-1544
Titre abrégé: Herzschrittmacherther Elektrophysiol
Pays: Germany
ID NLM: 9425873
Informations de publication
Date de publication:
Mar 2022
Mar 2022
Historique:
received:
16
09
2021
accepted:
27
09
2021
pubmed:
26
10
2021
medline:
1
3
2022
entrez:
25
10
2021
Statut:
ppublish
Résumé
Previous studies established a role for the wearable cardioverter defibrillator (WCD) to effectively and safely bridge temporary risk for sudden cardiac death (SCD) in patients with advanced heart failure. The prognostic relevance of the WCD remains controversial. The authors investigated adherence to, as well as the safety and effectiveness of, WCD use in a real-world cohort of patients at high risk for SCD. All consecutive patients (n = 83) receiving a WCD at a German tertiary care hospital between April 2012 and December 2019 were retrospectively included in this analysis. Patient characteristics were collected at the time of the index hospitalization. Using the Zoll® lifeVest® (ZOLL Medical Corporation, Chelmsford, MA, USA) network database, two separate investigators evaluated adherence to the WCD as well as arrhythmic events during WCD wear time. During 3680 wearing days (mean WCD wear time, 44 days) with a median daily wear time of 23.1 h, three arrhythmic events of relevance (sustained ventricular tachycardia, VT) occurred, one of which was sufficiently terminated by WCD shock. Another patient died from sudden cardiac death while pausing his WCD. Right bundle branch block correlated significantly with sustained VT occurrence (r = 0.3315; 95% CI -0.1265 to 0.3014; p = 0.0022). In 30 patients (36.1%) a cardioverter/defibrillator was implanted. In a real-life clinical setting, the use of WCD in patients at high risk for sudden cardiac death is effective and safe and adherence to the device is high. The event rate for VA was lower than in comparable patient cohorts. Adherence remains a crucial issue as one patient in the present series died while not wearing the device. HINTERGRUND: Frühere Studien belegen die Bedeutung des tragbaren Kardioverter/Defibrillators (WCD) für die wirksame und sichere Überbrückung eines temporären Risikos des plötzlichen Herztods (SCD) bei Patienten mit fortgeschrittener Herzinsuffizienz. Der prognostische Stellenwert einer solchen Therapie ist jedoch weiterhin umstritten. Wir untersuchten Adhärenz, Sicherheit und Effektivität der Kardioverter/Defibrillator-Weste im kardiologischen Versorgungsalltag einer Kohorte von Patienten mit hohem SCD-Risiko. Alle 83 zwischen April 2012 und Dezember 2019 in einer deutschen Klinik der Tertiärversorgung mit einem WCD versorgten Patienten wurden retrospektiv in diese Analyse eingeschlossen. Die Basischarakteristika wurden im Rahmen der Indexhospitalisierung erhoben. Die Auswertung von WCD-Adhärenz und arrhythmogenen Ereignissen während der WCD-Tragezeit erfolgte durch zwei unabhängige Untersucher anhand der Daten des LifeVest® Network der Fa. Zoll® (ZOLL Medical Corporation, Chelmsford, MA, USA). Während 3680 Tragetagen (mittlere WCD-Tragedauer 44 Tage) mit einer medianen täglichen Tragedauer von 23,1 h traten drei anhaltende ventrikuläre Tachykardien (VT) über 30 s Dauer auf. Davon konnte eine erfolgreich durch einen WCD-Schock terminiert werden. Ein anderer Patient erlag einem SCD, als er die Weste gerade nicht trug. Ein Rechtsschenkelblock korrelierte signifikant mit dem Auftreten einer anhaltenden VT (r = 0,3315; 95 %-Konfidenzintervall −0,1265 bis 0,3014; p = 0,0022). Bei 30 Patienten (36,1 %) wurde ein Kardioverter/Defibrillator implantiert. Die Anwendung des WCD in einem Hochrisikokollektiv für SCD unter klinischen Alltagsbedingungen ist sicher und effektiv, die Adhärenz der Patienten ist hoch. Die Rate an Arrhythmieereignissen war geringer als in vergleichbaren Patientenkollektiven. Die Adhärenz bleibt ein entscheidendes Problem, da ein Patient bei fehlender individueller Compliance einem SCD erlag.
Sections du résumé
BACKGROUND
BACKGROUND
Previous studies established a role for the wearable cardioverter defibrillator (WCD) to effectively and safely bridge temporary risk for sudden cardiac death (SCD) in patients with advanced heart failure. The prognostic relevance of the WCD remains controversial.
OBJECTIVES
OBJECTIVE
The authors investigated adherence to, as well as the safety and effectiveness of, WCD use in a real-world cohort of patients at high risk for SCD.
MATERIAL AND METHODS
METHODS
All consecutive patients (n = 83) receiving a WCD at a German tertiary care hospital between April 2012 and December 2019 were retrospectively included in this analysis. Patient characteristics were collected at the time of the index hospitalization. Using the Zoll® lifeVest® (ZOLL Medical Corporation, Chelmsford, MA, USA) network database, two separate investigators evaluated adherence to the WCD as well as arrhythmic events during WCD wear time.
RESULTS
RESULTS
During 3680 wearing days (mean WCD wear time, 44 days) with a median daily wear time of 23.1 h, three arrhythmic events of relevance (sustained ventricular tachycardia, VT) occurred, one of which was sufficiently terminated by WCD shock. Another patient died from sudden cardiac death while pausing his WCD. Right bundle branch block correlated significantly with sustained VT occurrence (r = 0.3315; 95% CI -0.1265 to 0.3014; p = 0.0022). In 30 patients (36.1%) a cardioverter/defibrillator was implanted.
CONCLUSION
CONCLUSIONS
In a real-life clinical setting, the use of WCD in patients at high risk for sudden cardiac death is effective and safe and adherence to the device is high. The event rate for VA was lower than in comparable patient cohorts. Adherence remains a crucial issue as one patient in the present series died while not wearing the device.
ZUSAMMENFASSUNG
UNASSIGNED
HINTERGRUND: Frühere Studien belegen die Bedeutung des tragbaren Kardioverter/Defibrillators (WCD) für die wirksame und sichere Überbrückung eines temporären Risikos des plötzlichen Herztods (SCD) bei Patienten mit fortgeschrittener Herzinsuffizienz. Der prognostische Stellenwert einer solchen Therapie ist jedoch weiterhin umstritten.
ZIEL DER ARBEIT
UNASSIGNED
Wir untersuchten Adhärenz, Sicherheit und Effektivität der Kardioverter/Defibrillator-Weste im kardiologischen Versorgungsalltag einer Kohorte von Patienten mit hohem SCD-Risiko.
MATERIAL UND METHODEN
METHODS
Alle 83 zwischen April 2012 und Dezember 2019 in einer deutschen Klinik der Tertiärversorgung mit einem WCD versorgten Patienten wurden retrospektiv in diese Analyse eingeschlossen. Die Basischarakteristika wurden im Rahmen der Indexhospitalisierung erhoben. Die Auswertung von WCD-Adhärenz und arrhythmogenen Ereignissen während der WCD-Tragezeit erfolgte durch zwei unabhängige Untersucher anhand der Daten des LifeVest® Network der Fa. Zoll® (ZOLL Medical Corporation, Chelmsford, MA, USA).
ERGEBNISSE
UNASSIGNED
Während 3680 Tragetagen (mittlere WCD-Tragedauer 44 Tage) mit einer medianen täglichen Tragedauer von 23,1 h traten drei anhaltende ventrikuläre Tachykardien (VT) über 30 s Dauer auf. Davon konnte eine erfolgreich durch einen WCD-Schock terminiert werden. Ein anderer Patient erlag einem SCD, als er die Weste gerade nicht trug. Ein Rechtsschenkelblock korrelierte signifikant mit dem Auftreten einer anhaltenden VT (r = 0,3315; 95 %-Konfidenzintervall −0,1265 bis 0,3014; p = 0,0022). Bei 30 Patienten (36,1 %) wurde ein Kardioverter/Defibrillator implantiert.
SCHLUSSFOLGERUNG
UNASSIGNED
Die Anwendung des WCD in einem Hochrisikokollektiv für SCD unter klinischen Alltagsbedingungen ist sicher und effektiv, die Adhärenz der Patienten ist hoch. Die Rate an Arrhythmieereignissen war geringer als in vergleichbaren Patientenkollektiven. Die Adhärenz bleibt ein entscheidendes Problem, da ein Patient bei fehlender individueller Compliance einem SCD erlag.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
HINTERGRUND: Frühere Studien belegen die Bedeutung des tragbaren Kardioverter/Defibrillators (WCD) für die wirksame und sichere Überbrückung eines temporären Risikos des plötzlichen Herztods (SCD) bei Patienten mit fortgeschrittener Herzinsuffizienz. Der prognostische Stellenwert einer solchen Therapie ist jedoch weiterhin umstritten.
Identifiants
pubmed: 34694459
doi: 10.1007/s00399-021-00816-w
pii: 10.1007/s00399-021-00816-w
doi:
Types de publication
Journal Article
Langues
eng
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
55-62Informations de copyright
© 2021. Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
Références
Solomon SD, Zelenkofske S, McMurray JJ et al (2005) Sudden death in patients with myocardial infarction and left ventricular dysfunction, heart failure, or both. N Engl J Med 352(25):2581–2588
doi: 10.1056/NEJMoa043938
Hohnloser SH, Kuck KH, Dorian P et al (2004) Prophylactic use of an implantable cardioverter-defibrillator after acute myocardial infarction. N Engl J Med 351:2481–2488
doi: 10.1056/NEJMoa041489
Steinbeck G, Andresen D, Seidl K et al (2009) IRIS Investigators. Defibrillator implantation early after myocardial infarction. N Engl J Med 361:1427–1436
doi: 10.1056/NEJMoa0901889
Binkley PF, Lesinski A, Ferguson JP et al (2008) Recovery of normal ventricular function in patients with dilated cardiomyopathy: predictors of an increasingly prevalent clinical event. Am Heart J 155:69–74
doi: 10.1016/j.ahj.2007.08.010
Teeter WA, Thibodeau JT, Rao K et al (2012) The natural history of new-onset heart failure with a severely depressed left ventricular ejection fraction: implications for timing of implantable cardioverter-defibrillator implantation. Am Heart J 164:358–364
doi: 10.1016/j.ahj.2012.06.009
Savarese G, Vedin O, D’Amario D et al (2019) Prevalence and prognostic implications of longitudinal ejection fraction change in heart failure. J Am Coll Cardiol 7:306–317
Epstein AE, DiMarco JP, Ellenbogen KA et al (2008) ACC/AHA/HRS 2008 guidelines for device-based therapy of cardiac rhythm abnormalities. J Am Coll Cardiol 51:e1–62
doi: 10.1016/j.jacc.2008.02.032
Priori SG, Blomstrom-Lundqvist C, Mazzanti A et al (2015) 2015 ESC Guidelines for the management of patients with ventricular arrhythmias and the prevention of sudden cardiac death: The Task Force for the Management of Patients with Ventricular Arrhythmias and the Prevention of Sudden Cardiac Death of the European Society of Cardiology (ESC). Endorsed by: Association for European Paediatric and Congenital Cardiology (AEPC). Europace 17:1601–1687
pubmed: 26318695
Chung MK, Szymkiewicz SJ, Shao M et al (2010) Aggregate national experience with the wearable cardioverter-defibrillator: event rates, compliance, and survival. J Am Coll Cardiol 56:194–203
doi: 10.1016/j.jacc.2010.04.016
Epstein AE, Abraham WT, Bianco NR et al (2013) Wearable cardioverter-defibrillator use in patients perceived to be at high risk early post-myocardial infarction. J Am Coll Cardiol 62:2000–2007
doi: 10.1016/j.jacc.2013.05.086
Feldman AM, Klein H, Tchou P et al (2004) Use of a wearable defibrillator in terminating tachyarrhythmias in patients at high risk for sudden death: results of the WEARIT/BIROAD. Pacing Clin Electrophysiol 27:4–9
doi: 10.1111/j.1540-8159.2004.00378.x
Kutyifa V, Arthur JM, Klein H et al (2015) Use of the wearable cardioverter defibrillator in high-risk cardiac patients: data from the prospective registry of patients using the wearable cardioverter defibrillator (WEARIT-II registry). Circulation. https://doi.org/10.1161/CIRCULATIONAHA.115.015677
doi: 10.1161/CIRCULATIONAHA.115.015677
pubmed: 26316618
Wäßnig NK, Günther M, Quick S et al (2016) Experience with the wearable cardioverter-defibrillator in patients at high risk for sudden cardiac death. Circulation 134:635–643
doi: 10.1161/CIRCULATIONAHA.115.019124
Piccini JP Sr, Allen LA, Kudenchuk PJ et al (2016) American Heart Association Electrocardiography and Arrhythmias Committee of the Council on Clinical Cardiology and Council on Cardiovascular and Stroke Nursing. Wearable cardioverter-defibrillator therapy for the prevention of sudden cardiac death: a science advisory from the American Heart Association. Circulation 133(17):1715–1727
doi: 10.1161/CIR.0000000000000394
Al-Khatib SM, Stevenson WG, Ackerman MJ et al (2018) 2017 AHA/ACC/HRS guideline for management of patients with ventricular arrhythmias and the prevention of sudden cardiac death. Circulation 138(13):e210-e271
pubmed: 29084733
Beiert T, Malotki R, Kraemer N et al (2017) A real world wearable cardioverter defibrillator experience—Very high appropriate shock rate in ischemic cardiomyopathy patients at a European single-center. J Electrocardiol 50:603–609
doi: 10.1016/j.jelectrocard.2017.04.017
Röger S, Rosenkraimer SL, Hohneck A et al (2018) Therapy optimization in patients with heart failure: the role of the wearable cardioverter-defibrillator in a real-world setting. BMC Cardiovasc Disord 18:52
doi: 10.1186/s12872-018-0790-8
Erath JW, Vamos M, Sirat AS, Hohnloser SH (2017) The wearable cardioverter-defibrillator in a real-world clinical setting: experience in 102 consecutive patients. Clin Res Cardiol 106(4):300–306
doi: 10.1007/s00392-016-1054-1
Nguyen E, Weeda ER, Kohn CG et al (2018) Wearable cardioverter-defibrillators for the prevention of sudden cardiac death: a meta-analysis. J Innov Cardiac Rhythm Manag 9:3151–3162
doi: 10.19102/icrm.2018.090506
Olgin JE, Pletcher MJ, Vittinghoff E et al (2018) Wearable cardioverter-defibrillator after myocardial infarction. N Engl J Med 379(13):1205–1215
doi: 10.1056/NEJMoa1800781
Ponikowski P, Voors AA, Anker SD et al (2016) ESC Scientific Document Group, 2016 ESC Guidelines for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure: The Task Force for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure of the European Society of Cardiology (ESC) Developed with the special contribution of the Heart Failure Association (HFA) of the ESC. Eur Heart J 37(27):2129–2200
doi: 10.1093/eurheartj/ehw128
Priori SG, Blomstrom-Lundqvist C, Mazzanti A et al (2015) ESC guidelines for the management of patients with ventricular arrhythmias and the prevention of sudden cardiac death—web addenda. Eur Heart J. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehv316
doi: 10.1093/eurheartj/ehv316
pubmed: 26745817
Reek S, Burri H, Roberts PR et al (2017) The wearable cardioverter-defibrillator: current technology and evolving indications. Europace 19:335–345
doi: 10.1093/europace/euw180
van Rees JB, Borleffs CJ, de Bie MK et al (2011) Inappropriate implantable cardioverter-defibrillator shocks: incidence, predictors, and impact on mortality. J Am Coll Cardiol 57:556–562
doi: 10.1016/j.jacc.2010.06.059
Rosenkaimer SL, El-Battrawy I, Dreher TC et al (2020) The wearable cardioverter-defibrillator: experience in 153 patients and a long-term follow-up. J Clin Med 9:893
doi: 10.3390/jcm9030893
Garcia R, Combes N, Defaye P et al (2021) Wearable cardioverter-defibrillator in patients with a transient risk of sudden cardiac death: the WEARIT-France cohort study. Europace 23(1):73–81
doi: 10.1093/europace/euaa268
Deneke T, Bosch R, Eckardt L et al (2019) Der tragbare Kardioverter/Defibrillator (WCD) – Indikationen und Einsatz. Kardiologe 13:292–304
doi: 10.1007/s12181-019-0331-4
Klein HU, Goldenberg I, Moss AJ (2013) Risk stratification for implantable cardioverter defibrillator therapy: the role of the wearable cardioverter-defibrillator. Eur Heart J 34:2230–2242
doi: 10.1093/eurheartj/eht167
McDonagh TA, Metra M, Adamo M et al (2021) 2021 ESC Guidelines for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure. Eur Heart J. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehab368
doi: 10.1093/eurheartj/ehab368
pubmed: 34649282
pmcid: 8014526