Red urine and a red herring - diagnosing rare diseases in the light of the COVID-19 pandemic.

Roter Harn und eine falsche Fährte – Diagnose seltener Erkrankungen im Lichte der COVID-19-Pandemie.

Journal

Zeitschrift fur Gastroenterologie
ISSN: 1439-7803
Titre abrégé: Z Gastroenterol
Pays: Germany
ID NLM: 0033370

Informations de publication

Date de publication:
Sep 2022
Historique:
pubmed: 13 11 2021
medline: 16 9 2022
entrez: 12 11 2021
Statut: ppublish

Résumé

The COVID-19 pandemic has occupied the time and resources of health care professionals for more than 1 year. The risk of missed diagnoses has been discussed in the medical literature, mainly for common diseases such as cancer and cardiovascular events. However, rare diseases also need appropriate attention in times of a pandemic. We report a 34-year-old woman with fever, pinprick sensation in her chest and thoracic spine, and dizziness after receiving the first dose of ChAdOx1 nCoV-19 vaccination. The patient's condition worsened with abdominal pain, red urine, and hyponatremia, needing intensive care admission. Syndrome of inappropriate antidiuretic hormone secretion (SIADH) was diagnosed. Vaccine-induced thrombocytopenia and thrombosis were ruled out. Acute hepatic porphyria was finally diagnosed, and the patient recovered completely after treatment with hemin. Currently, the focus of physicians is on COVID-19 and associated medical problems, such as vaccine side effects. However, it is important to be vigilant for other uncommon medical emergencies in medically exceptional situations that may shift our perception. Die COVID-19-Pandemie beansprucht seit mehr als einem Jahr Zeit und Ressourcen von Angehörigen der Gesundheitsberufe. Kollateralschäden infolge verspäteter Diagnosen wurden in der medizinischen Literatur hauptsächlich für Volkskrankheiten wie Krebs und kardiovaskuläre Ereignisse diskutiert. Aber auch seltene Krankheiten bedürfen in Zeiten einer Pandemie der entsprechenden Aufmerksamkeit. Wir berichten über eine 34-jährige Frau mit Fieber, Parästhesien in Brust und Brustwirbelsäule und Schwindel nach der ersten Dosis der ChAdOx1-nCoV-19-Impfung. Der Zustand der Patientin verschlechterte sich mit Bauchschmerzen, rotem Urin und Hyponatriämie und sie musste intensivmedizinisch behandelt werden. Es wurde ein Syndrom der inadäquaten Sekretion des antidiuretischen Hormons (SIADH) diagnostiziert. Eine Vakzin-induzierte Thrombozytopenie und Thrombose wurde ausgeschlossen. Schließlich wurde eine akute hepatische Porphyrie diagnostiziert und die Patientin erholte sich nach Behandlung mit Hämin vollständig. Aktuell liegt der Fokus der Mediziner*innen auf COVID-19 und den damit verbundenen medizinischen Problemen, wie zum Beispiel Impfnebenwirkungen. Es ist jedoch wichtig, in medizinisch außergewöhnlichen Situationen auf andere seltene medizinische Notfälle zu achten, die unsere Wahrnehmung verändern können.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
The COVID-19 pandemic has occupied the time and resources of health care professionals for more than 1 year. The risk of missed diagnoses has been discussed in the medical literature, mainly for common diseases such as cancer and cardiovascular events. However, rare diseases also need appropriate attention in times of a pandemic.
CASE REPORT METHODS
We report a 34-year-old woman with fever, pinprick sensation in her chest and thoracic spine, and dizziness after receiving the first dose of ChAdOx1 nCoV-19 vaccination. The patient's condition worsened with abdominal pain, red urine, and hyponatremia, needing intensive care admission. Syndrome of inappropriate antidiuretic hormone secretion (SIADH) was diagnosed. Vaccine-induced thrombocytopenia and thrombosis were ruled out. Acute hepatic porphyria was finally diagnosed, and the patient recovered completely after treatment with hemin.
CONCLUSION CONCLUSIONS
Currently, the focus of physicians is on COVID-19 and associated medical problems, such as vaccine side effects. However, it is important to be vigilant for other uncommon medical emergencies in medically exceptional situations that may shift our perception.
HINTERGRUND UNASSIGNED
Die COVID-19-Pandemie beansprucht seit mehr als einem Jahr Zeit und Ressourcen von Angehörigen der Gesundheitsberufe. Kollateralschäden infolge verspäteter Diagnosen wurden in der medizinischen Literatur hauptsächlich für Volkskrankheiten wie Krebs und kardiovaskuläre Ereignisse diskutiert. Aber auch seltene Krankheiten bedürfen in Zeiten einer Pandemie der entsprechenden Aufmerksamkeit.
FALLBERICHT UNASSIGNED
Wir berichten über eine 34-jährige Frau mit Fieber, Parästhesien in Brust und Brustwirbelsäule und Schwindel nach der ersten Dosis der ChAdOx1-nCoV-19-Impfung. Der Zustand der Patientin verschlechterte sich mit Bauchschmerzen, rotem Urin und Hyponatriämie und sie musste intensivmedizinisch behandelt werden. Es wurde ein Syndrom der inadäquaten Sekretion des antidiuretischen Hormons (SIADH) diagnostiziert. Eine Vakzin-induzierte Thrombozytopenie und Thrombose wurde ausgeschlossen. Schließlich wurde eine akute hepatische Porphyrie diagnostiziert und die Patientin erholte sich nach Behandlung mit Hämin vollständig.
FAZIT UNASSIGNED
Aktuell liegt der Fokus der Mediziner*innen auf COVID-19 und den damit verbundenen medizinischen Problemen, wie zum Beispiel Impfnebenwirkungen. Es ist jedoch wichtig, in medizinisch außergewöhnlichen Situationen auf andere seltene medizinische Notfälle zu achten, die unsere Wahrnehmung verändern können.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Die COVID-19-Pandemie beansprucht seit mehr als einem Jahr Zeit und Ressourcen von Angehörigen der Gesundheitsberufe. Kollateralschäden infolge verspäteter Diagnosen wurden in der medizinischen Literatur hauptsächlich für Volkskrankheiten wie Krebs und kardiovaskuläre Ereignisse diskutiert. Aber auch seltene Krankheiten bedürfen in Zeiten einer Pandemie der entsprechenden Aufmerksamkeit.

Identifiants

pubmed: 34768287
doi: 10.1055/a-1659-4481
pmc: PMC9470277
doi:

Substances chimiques

ChAdOx1 nCoV-19 B5S3K2V0G8

Types de publication

Case Reports Journal Article

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

1326-1331

Informations de copyright

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Déclaration de conflit d'intérêts

The authors declare that they have no conflict of interest.

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Auteurs

Philipp Jud (P)

Department of Angiology, Medical University of Graz, Graz, Austria.

Gerald Hackl (G)

Intensive Care Unit, Medical University of Graz, Graz, Austria.

Alexander Christian Reisinger (AC)

Intensive Care Unit, Medical University of Graz, Graz, Austria.

Angela Horvath (A)

Department of Gastroenterology and Hepatology, Medical University of Graz, Graz, Austria.
CBMed Center of Biomarker Research, Graz, Austria.

Philipp Eller (P)

Intensive Care Unit, Medical University of Graz, Graz, Austria.

Vanessa Stadlbauer (V)

Department of Gastroenterology and Hepatology, Medical University of Graz, Graz, Austria.
CBMed Center of Biomarker Research, Graz, Austria.

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