[Influence of the COVID-19 pandemic on the physiotherapeutic and medical follow-up care after reconstructions of the anterior cruciate ligament].

Einfluss der COVID-19-Pandemie auf die physiotherapeutische und ärztliche Nachsorge nach Rekonstruktionen des vorderen Kreuzbandes.

Journal

Der Orthopade
ISSN: 1433-0431
Titre abrégé: Orthopade
Pays: Germany
ID NLM: 0331266

Informations de publication

Date de publication:
May 2022
Historique:
accepted: 17 11 2021
pubmed: 4 1 2022
medline: 3 5 2022
entrez: 3 1 2022
Statut: ppublish

Résumé

The aim of this study was to examine the influence of the COVID-19(coronavirus disease 2019) pandemic on the medical and physiotherapeutic follow-up care after reconstructions of the anterior cruciate ligament. 116 patients (72 men and 44 women) who had received a reconstruction of the anterior cruciate ligament between September 2019 and December 2020 were included in this study. These patients were divided into two groups depending on the date of surgery: one group that had received surgery in 2019 before the COVID-19 pandemic and one group that had undergone surgery in 2020 and was directly affected by the COVID-19 pandemic. All patients were interviewed using a standardized questionnaire regarding the influence of the coronavirus pandemic on the medical and physiotherapeutic follow-up care, as well as the moment of return to work. In addition, the range of motion of the respective knee 3 months postoperatively was analysed based on physical examination. At 3 months postoperatively, patients who had undergone surgery in 2020 showed a clear trend towards a higher frequency of extension deficits of ≥ 5° (18.8% vs. 4.3%, p = 0.097) or an inability to bend the knee ≥ 120° (23.3% vs. 10%, p = 0.197) compared to those who had received surgery in 2019. Patients who had undergone surgery in 2020 reported significantly longer delays for appointments, a higher number of futile attempts to get an appointment and a higher number of cancelled appointments, regarding both medical and physiotherapeutic follow-up care. 34.9% of the patients who received surgery in 2020 indicated that they were able to reduce the duration of their sick leave due to the increased possibilities of working in a home-office situation during the pandemic. Alternative treatment options due to the pandemic were offered by 13.3% of the physiotherapists and 12.2% of the physicians. Although the physiotherapeutic and medical follow-up care was not directly affected by a "lockdown", the pandemic led to significant restrictions, which are also reflected in a clear trend towards worse clinical outcomes. Consequently, a further expansion of alternative treatment options, which were only offered by 12-13% of practices and that are presumably of comparable relevance for various other diseases, is needed. HINTERGRUND: Ziel der Studie war es, den Einfluss der COVID-19-Pandemie auf die physiotherapeutische und ärztliche Nachsorge nach Rekonstruktion des vorderen Kreuzbandes (VKB) zu untersuchen. Insgesamt wurden 116 Patienten (72 Männer und 44 Frauen) eingeschlossen, die zwischen September 2019 und Dezember 2020 eine Rekonstruktion des VKB erhalten hatten. Die Patienten wurden in eine 2019 vor der COVID-19(„coronavirus disease“ 2019)-Pandemie operierte Patientengruppe sowie eine 2020 operierte, von der COVID-19-Pandemie unmittelbar betroffene Patientengruppe eingeteilt. Anhand eines standardisierten Fragebogens wurden die Auswirkungen der Pandemie auf die ärztliche und physiotherapeutische Nachsorge sowie auf die Dauer der postoperativen Arbeitsunfähigkeit erhoben. Ergänzend erfolgte eine Auswertung des Bewegungsumfanges des operierten Knies 3 Monate postoperativ. Es zeigte sich bei den 2020 operierten Patienten eine deutliche Tendenz zu einem höheren Anteil an Streckdefiziten ≥ 5° (18,8 % vs. 4,3 %, p = 0,097) oder einer maximalen Beugefähigkeit von < 120° (23,3 % vs. 10 %, p = 0,197) 3 Monate postoperativ, die allerdings nicht signifikant war. In der physiotherapeutischen und ärztlichen Nachsorge berichteten die 2020 operierten Patienten von signifikant längeren Wartezeiten auf Termine, späteren Zeitpunkten des ersten postoperativen Termins, einer höheren Anzahl vergeblicher Terminanfragen sowie einer höheren Anzahl abgesagter Termine. 34,9 % der 2020 operierten Patienten gaben an, die Dauer ihrer postoperativen Arbeitsunfähigkeit durch die Möglichkeiten zur Arbeit im Homeoffice verkürzt haben zu können. Pandemiebedingte alternative Behandlungsangebote wurden den Patienten von 13,3 % der Physiotherapeuten sowie 12,2 % der Ärzte angeboten. Obwohl die physiotherapeutische und ärztliche Behandlung von keinem „Lockdown“ betroffen war, kam es aufgrund der Pandemie zu signifikanten Einschränkungen, welche sich auch in einer deutlichen Tendenz zu schlechteren klinischen Ergebnissen niederschlagen. Es besteht daher Bedarf an einem weiteren Ausbau alternativer Therapieoptionen, die bislang nur von 12–13 % der Praxen zur Verfügung gestellt werden und mutmaßlich auch für andere Erkrankungen von ähnlicher Bedeutung sind.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
The aim of this study was to examine the influence of the COVID-19(coronavirus disease 2019) pandemic on the medical and physiotherapeutic follow-up care after reconstructions of the anterior cruciate ligament.
METHODS METHODS
116 patients (72 men and 44 women) who had received a reconstruction of the anterior cruciate ligament between September 2019 and December 2020 were included in this study. These patients were divided into two groups depending on the date of surgery: one group that had received surgery in 2019 before the COVID-19 pandemic and one group that had undergone surgery in 2020 and was directly affected by the COVID-19 pandemic. All patients were interviewed using a standardized questionnaire regarding the influence of the coronavirus pandemic on the medical and physiotherapeutic follow-up care, as well as the moment of return to work. In addition, the range of motion of the respective knee 3 months postoperatively was analysed based on physical examination.
RESULTS RESULTS
At 3 months postoperatively, patients who had undergone surgery in 2020 showed a clear trend towards a higher frequency of extension deficits of ≥ 5° (18.8% vs. 4.3%, p = 0.097) or an inability to bend the knee ≥ 120° (23.3% vs. 10%, p = 0.197) compared to those who had received surgery in 2019. Patients who had undergone surgery in 2020 reported significantly longer delays for appointments, a higher number of futile attempts to get an appointment and a higher number of cancelled appointments, regarding both medical and physiotherapeutic follow-up care. 34.9% of the patients who received surgery in 2020 indicated that they were able to reduce the duration of their sick leave due to the increased possibilities of working in a home-office situation during the pandemic. Alternative treatment options due to the pandemic were offered by 13.3% of the physiotherapists and 12.2% of the physicians.
CONCLUSION CONCLUSIONS
Although the physiotherapeutic and medical follow-up care was not directly affected by a "lockdown", the pandemic led to significant restrictions, which are also reflected in a clear trend towards worse clinical outcomes. Consequently, a further expansion of alternative treatment options, which were only offered by 12-13% of practices and that are presumably of comparable relevance for various other diseases, is needed.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
HINTERGRUND: Ziel der Studie war es, den Einfluss der COVID-19-Pandemie auf die physiotherapeutische und ärztliche Nachsorge nach Rekonstruktion des vorderen Kreuzbandes (VKB) zu untersuchen.
METHODEN METHODS
Insgesamt wurden 116 Patienten (72 Männer und 44 Frauen) eingeschlossen, die zwischen September 2019 und Dezember 2020 eine Rekonstruktion des VKB erhalten hatten. Die Patienten wurden in eine 2019 vor der COVID-19(„coronavirus disease“ 2019)-Pandemie operierte Patientengruppe sowie eine 2020 operierte, von der COVID-19-Pandemie unmittelbar betroffene Patientengruppe eingeteilt. Anhand eines standardisierten Fragebogens wurden die Auswirkungen der Pandemie auf die ärztliche und physiotherapeutische Nachsorge sowie auf die Dauer der postoperativen Arbeitsunfähigkeit erhoben. Ergänzend erfolgte eine Auswertung des Bewegungsumfanges des operierten Knies 3 Monate postoperativ.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
Es zeigte sich bei den 2020 operierten Patienten eine deutliche Tendenz zu einem höheren Anteil an Streckdefiziten ≥ 5° (18,8 % vs. 4,3 %, p = 0,097) oder einer maximalen Beugefähigkeit von < 120° (23,3 % vs. 10 %, p = 0,197) 3 Monate postoperativ, die allerdings nicht signifikant war. In der physiotherapeutischen und ärztlichen Nachsorge berichteten die 2020 operierten Patienten von signifikant längeren Wartezeiten auf Termine, späteren Zeitpunkten des ersten postoperativen Termins, einer höheren Anzahl vergeblicher Terminanfragen sowie einer höheren Anzahl abgesagter Termine. 34,9 % der 2020 operierten Patienten gaben an, die Dauer ihrer postoperativen Arbeitsunfähigkeit durch die Möglichkeiten zur Arbeit im Homeoffice verkürzt haben zu können. Pandemiebedingte alternative Behandlungsangebote wurden den Patienten von 13,3 % der Physiotherapeuten sowie 12,2 % der Ärzte angeboten.
SCHLUSSFOLGERUNG UNASSIGNED
Obwohl die physiotherapeutische und ärztliche Behandlung von keinem „Lockdown“ betroffen war, kam es aufgrund der Pandemie zu signifikanten Einschränkungen, welche sich auch in einer deutlichen Tendenz zu schlechteren klinischen Ergebnissen niederschlagen. Es besteht daher Bedarf an einem weiteren Ausbau alternativer Therapieoptionen, die bislang nur von 12–13 % der Praxen zur Verfügung gestellt werden und mutmaßlich auch für andere Erkrankungen von ähnlicher Bedeutung sind.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: Ziel der Studie war es, den Einfluss der COVID-19-Pandemie auf die physiotherapeutische und ärztliche Nachsorge nach Rekonstruktion des vorderen Kreuzbandes (VKB) zu untersuchen.

Identifiants

pubmed: 34978605
doi: 10.1007/s00132-021-04197-3
pii: 10.1007/s00132-021-04197-3
pmc: PMC8722411
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

403-409

Informations de copyright

© 2022. The Author(s).

Références

Kohn L, Rembeck E, Rauch A (2020) Anterior cruciate ligament injury in adults : diagnostics and treatment. Orthopade 49(11):1013–1028
doi: 10.1007/s00132-020-03997-3
Mehl J et al (2018) Evidence-based concepts for prevention of knee and ACL injuries. 2017 guidelines of the ligament committee of the German Knee Society (DKG). Arch Orthop Trauma Surg 138(1):51–61
doi: 10.1007/s00402-017-2809-5
Myklebust G et al (2003) Prevention of anterior cruciate ligament injuries in female team handball players: a prospective intervention study over three seasons. Clin J Sport Med 13(2):71–78
doi: 10.1097/00042752-200303000-00002
AWMF (2018) S1 Leitlinie vordere Kreuzbandruptur. https://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/012-005l_S1_Vordere_Kreuzbandruptur_2019-02.pdf . Zugegriffen: 15. Febr. 2021
Herbort M GJ, Michel P, Domnick C, Fink C, Raschke MJ, Kittl C (2017) Aktuelle Techniken zur operativen Versorgung der Ruptur des vorderen Kreuzbandes. Sports Orthop Traumatol 33: p:367–378
doi: 10.1016/j.orthtr.2017.10.004
Dragicevic-Cvjetkovic D et al (2014) The effects of rehabilitation protocol on functional recovery after anterior cruciate ligament reconstruction. Med Arch 68(5):350–352
doi: 10.5455/medarh.2014.68.350-352
van Grinsven S et al (2010) Evidence-based rehabilitation following anterior cruciate ligament reconstruction. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 18(8):1128–1144
doi: 10.1007/s00167-009-1027-2
Gesundheit, B.f. (2021) Coronavirus-Pandemie (SARS-CoV-2): Chronik bisheriger Maßnahmen und Ereignisse. https://www.bundesgesundheitsministerium.de/coronavirus/chronik-coronavirus.html?stand=20210217%2F . Zugegriffen: 10. Aug. 2021
Kruse LM, Gray B, Wright RW (2012) Rehabilitation after anterior cruciate ligament reconstruction: a systematic review. J Bone Joint Surg Am 94(19):1737–1748
doi: 10.2106/JBJS.K.01246
van Melick N et al (2016) Evidence-based clinical practice update: practice guidelines for anterior cruciate ligament rehabilitation based on a systematic review and multidisciplinary consensus. Br J Sports Med 50(24):1506–1515
doi: 10.1136/bjsports-2015-095898
Filbay SR, Grindem H (2019) Evidence-based recommendations for the management of anterior cruciate ligament (ACL) rupture. Best Pract Res Clin Rheumatol 33(1):33–47
doi: 10.1016/j.berh.2019.01.018
TAL gGmbH (2020) Aktuelle Auswirkung der Corona-Pandemie auf die ambulante Heilmittelversorgung – Ergebnisse einer Online Befragung. https://tal-ggmbh.de/ergebnisse-der-online-befragung-zur-situation-in-der-ambulanten-heilmittelversorgung-november-2020/ . Zugegriffen: 10. Aug. 2021 (Zeitschrift für Physiotherapeuten)
Mohit V, Sheth M (2021) Changes in Clinical Practice in Physiotherapy as Repercussions of COVID-19 Pandemic. Int J Health Sci Res 11(3):2–8

Auteurs

Benjamin Bartek (B)

Center for Musculoskeletal Surgery, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Humboldt-Universität zu Berlin, Berlin Institute of Health, Chariteplatz 1, 10117, Berlin, Deutschland.

Tobias Jung (T)

Center for Musculoskeletal Surgery, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Humboldt-Universität zu Berlin, Berlin Institute of Health, Chariteplatz 1, 10117, Berlin, Deutschland.

Antonia Schwiedernoch (A)

Center for Musculoskeletal Surgery, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Humboldt-Universität zu Berlin, Berlin Institute of Health, Chariteplatz 1, 10117, Berlin, Deutschland.

Carsten Perka (C)

Center for Musculoskeletal Surgery, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Humboldt-Universität zu Berlin, Berlin Institute of Health, Chariteplatz 1, 10117, Berlin, Deutschland.

Yannick Palmowski (Y)

Center for Musculoskeletal Surgery, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Humboldt-Universität zu Berlin, Berlin Institute of Health, Chariteplatz 1, 10117, Berlin, Deutschland. yannick.palmowski@charite.de.

Articles similaires

[Redispensing of expensive oral anticancer medicines: a practical application].

Lisanne N van Merendonk, Kübra Akgöl, Bastiaan Nuijen
1.00
Humans Antineoplastic Agents Administration, Oral Drug Costs Counterfeit Drugs

Smoking Cessation and Incident Cardiovascular Disease.

Jun Hwan Cho, Seung Yong Shin, Hoseob Kim et al.
1.00
Humans Male Smoking Cessation Cardiovascular Diseases Female
Humans United States Aged Cross-Sectional Studies Medicare Part C
1.00
Humans Yoga Low Back Pain Female Male

Classifications MeSH