[Epidemiology and surgical treatment of pancreatic cancer in the State of Brandenburg : Analysis of 5418 cases].
Epidemiologie und operative Behandlung des Pankreaskarzinoms im Flächenland Brandenburg : Analyse von 5418 Fällen.
Case numbers
R classification
Survival
Tumor localization
UICC stage
Journal
Chirurgie (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-698X
Titre abrégé: Chirurgie (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918383081906676
Informations de publication
Date de publication:
Aug 2022
Aug 2022
Historique:
accepted:
07
12
2021
pubmed:
8
1
2022
medline:
4
8
2022
entrez:
7
1
2022
Statut:
ppublish
Résumé
Pancreatic cancer is the second most frequent cause of death among all forms of cancer in Germany with more than 19,000 deaths per year. The evaluation of the nationwide clinical cancer register aims to depict the reality of treatment and to improve the quality of treatment in the future by targeted analyses. The data from the clinical cancer register of Brandenburg-Berlin for the diagnosis years 2001-2017 were analyzed with respect to the treatment of pancreatic cancer. Data from patients resident in the State of Brandenburg were evaluated with respect to epidemiological and therapeutic parameters. A total of 5418 patients with pancreatic cancer were documented in the register from 2001 to 2017 and 49.6% of the patients were diagnosed as having the Union for International Cancer Control (UICC) stage IV. A pancreas resection was carried out in 26.4% of the cases. In cases of cancer of the head of the pancreas the most frequent procedure was a pylorus-preserving resection with 51.8% and a pancreatectomy was carried out in 9.4%. The R0 resection rate of all pancreatic cancers in the period from 2014 to 2017 was 61.9%. After R0 resection the 5‑year survival was 19%. Relevant multivariate survival factors were age, UICC stage and the residual (R) tumor classification. The case numbers per hospital had no influence on the absolute survival of patients operated on in the State of Brandenburg. The treatment reality in the State of Brandenburg for patients with pancreatic cancer corresponds to the results of international publications with respect to the key performance indicators investigated. A qualitative internationally comparable treatment of these patients is also possible in nonmetropolitan regions. HINTERGRUND: Das Pankreaskarzinom ist die zweithäufigste Todesursache aller Krebserkrankungen in Deutschland mit mehr als 19.000 Todesfällen pro Jahr. Die deutschlandweit eingeführten klinischen Krebsregister sollen mit ihren Auswertungen die Versorgungsrealität darstellen und die Qualität der Versorgung durch gezielte Analysen zukünftig verbessern. Die Daten des Klinischen Krebsregisters Brandenburg-Berlin wurden für die Diagnosejahre 2001 bis 2017 hinsichtlich der Versorgung von Pankreaskarzinomen analysiert. Dabei wurden Daten von Patienten mit Wohnort im Land Brandenburg in Bezug auf epidemiologische und therapeutische Parameter ausgewertet. Insgesamt 5418 Patienten mit Pankreaskarzinom wurden im Register von 2001 bis 2017 dokumentiert. 49,6 % der Patienten wurden im Stadium UICC IV diagnostiziert. Eine Pankreasresektion erfolgte in 26,4 % der Fälle. Bei Pankreaskopfkarzinomen war die pyloruserhaltende Resektion mit 51,8 % die häufigste Prozedur. In 9,4 % erfolgte eine Pankreatektomie bei Pankreaskopfkarzinom. Die R0-Resektionsrate bei allen Pankreaskarzinomen lag in der Zeit von 2014 bis 2017 bei 61,9 %. Nach R0-Resektion lag das 5‑Jahres-Überleben bei 19 %. Relevante multivariate Überlebensfaktoren waren Alter, UICC-Stadium und R‑Klassifikation. Ein Einfluss der Fallzahl pro Klinik auf das absolute Überleben der im Bundesland Brandenburg operierten Patienten bestand nicht. Die Versorgungsrealität im Bundesland Brandenburg bei Patienten mit Pankreaskarzinom entspricht den Ergebnissen internationaler Publikationen bezogen auf die untersuchten Kennzahlen. Eine qualitativ international vergleichbare Versorgung dieser Patienten ist auch in Nonmetropolenregionen möglich.
Sections du résumé
BACKGROUND
BACKGROUND
Pancreatic cancer is the second most frequent cause of death among all forms of cancer in Germany with more than 19,000 deaths per year. The evaluation of the nationwide clinical cancer register aims to depict the reality of treatment and to improve the quality of treatment in the future by targeted analyses.
METHOD
METHODS
The data from the clinical cancer register of Brandenburg-Berlin for the diagnosis years 2001-2017 were analyzed with respect to the treatment of pancreatic cancer. Data from patients resident in the State of Brandenburg were evaluated with respect to epidemiological and therapeutic parameters.
RESULTS
RESULTS
A total of 5418 patients with pancreatic cancer were documented in the register from 2001 to 2017 and 49.6% of the patients were diagnosed as having the Union for International Cancer Control (UICC) stage IV. A pancreas resection was carried out in 26.4% of the cases. In cases of cancer of the head of the pancreas the most frequent procedure was a pylorus-preserving resection with 51.8% and a pancreatectomy was carried out in 9.4%. The R0 resection rate of all pancreatic cancers in the period from 2014 to 2017 was 61.9%. After R0 resection the 5‑year survival was 19%. Relevant multivariate survival factors were age, UICC stage and the residual (R) tumor classification. The case numbers per hospital had no influence on the absolute survival of patients operated on in the State of Brandenburg.
CONCLUSION
CONCLUSIONS
The treatment reality in the State of Brandenburg for patients with pancreatic cancer corresponds to the results of international publications with respect to the key performance indicators investigated. A qualitative internationally comparable treatment of these patients is also possible in nonmetropolitan regions.
ZUSAMMENFASSUNG
UNASSIGNED
HINTERGRUND: Das Pankreaskarzinom ist die zweithäufigste Todesursache aller Krebserkrankungen in Deutschland mit mehr als 19.000 Todesfällen pro Jahr. Die deutschlandweit eingeführten klinischen Krebsregister sollen mit ihren Auswertungen die Versorgungsrealität darstellen und die Qualität der Versorgung durch gezielte Analysen zukünftig verbessern.
METHODE
METHODS
Die Daten des Klinischen Krebsregisters Brandenburg-Berlin wurden für die Diagnosejahre 2001 bis 2017 hinsichtlich der Versorgung von Pankreaskarzinomen analysiert. Dabei wurden Daten von Patienten mit Wohnort im Land Brandenburg in Bezug auf epidemiologische und therapeutische Parameter ausgewertet.
ERGEBNISSE
UNASSIGNED
Insgesamt 5418 Patienten mit Pankreaskarzinom wurden im Register von 2001 bis 2017 dokumentiert. 49,6 % der Patienten wurden im Stadium UICC IV diagnostiziert. Eine Pankreasresektion erfolgte in 26,4 % der Fälle. Bei Pankreaskopfkarzinomen war die pyloruserhaltende Resektion mit 51,8 % die häufigste Prozedur. In 9,4 % erfolgte eine Pankreatektomie bei Pankreaskopfkarzinom. Die R0-Resektionsrate bei allen Pankreaskarzinomen lag in der Zeit von 2014 bis 2017 bei 61,9 %. Nach R0-Resektion lag das 5‑Jahres-Überleben bei 19 %. Relevante multivariate Überlebensfaktoren waren Alter, UICC-Stadium und R‑Klassifikation. Ein Einfluss der Fallzahl pro Klinik auf das absolute Überleben der im Bundesland Brandenburg operierten Patienten bestand nicht.
SCHLUSSFOLGERUNG
UNASSIGNED
Die Versorgungsrealität im Bundesland Brandenburg bei Patienten mit Pankreaskarzinom entspricht den Ergebnissen internationaler Publikationen bezogen auf die untersuchten Kennzahlen. Eine qualitativ international vergleichbare Versorgung dieser Patienten ist auch in Nonmetropolenregionen möglich.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
HINTERGRUND: Das Pankreaskarzinom ist die zweithäufigste Todesursache aller Krebserkrankungen in Deutschland mit mehr als 19.000 Todesfällen pro Jahr. Die deutschlandweit eingeführten klinischen Krebsregister sollen mit ihren Auswertungen die Versorgungsrealität darstellen und die Qualität der Versorgung durch gezielte Analysen zukünftig verbessern.
Identifiants
pubmed: 34994806
doi: 10.1007/s00104-021-01561-z
pii: 10.1007/s00104-021-01561-z
doi:
Types de publication
Journal Article
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
788-801Informations de copyright
© 2022. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
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