[Cardiogenic shock complicating myocardial infarction].

Infarktbedingter kardiogener Schock.
Guidelines Intra-aortic balloon counterpulsation Multiple organ failure Percutaneous coronary intervention Temporary mechanical support

Journal

Herz
ISSN: 1615-6692
Titre abrégé: Herz
Pays: Germany
ID NLM: 7801231

Informations de publication

Date de publication:
Feb 2022
Historique:
accepted: 10 11 2021
pubmed: 12 1 2022
medline: 19 2 2022
entrez: 11 1 2022
Statut: ppublish

Résumé

Cardiogenic shock as a complication of myocardial infarction (5-10%) increases the mortality of uncomplicated myocardial infarction from less than 10% to 40%. This is due to the development of multiple organ dysfunction syndrome triggered by the extensive shock-induced impairment of organ perfusion. Therefore, guideline-based treatment should not only be restricted to reopening of the occluded coronary artery and management of complications of the infarction: important for survival are also guideline-driven optimization of organ perfusion by inotropic and vasoactive substances and, with well-defined indications, by temporary mechanical circulatory support but not by intra-aortic counterpulsation. Equally important, however, are shock-specific intensive care measures to prevent or attenuate organ dysfunction, such as lung protective ventilation in cases where ventilation is obligatory. Der kardiogene Schock als Infarktkomplikation (5–10 %) erhöht die Sterblichkeit des unkomplizierten Herzinfarkts von weniger als 10 % auf etwa 40 %, bedingt durch die Entwicklung eines multiplen Organdysfunktionssyndroms infolge der hochgradigen schockbedingten Störung der Organperfusion. Demzufolge darf sich die leitlinienorientierte Therapie nicht nur auf die Wiedereröffnung des verschlossenen Koronargefäßes und auf die Behandlung von Infarktkomplikationen beschränken. Wichtig für das Überleben ist auch die herzzeitvolumengesteuerte Optimierung der Organdurchblutung mittels inotroper und vasoaktiver Substanzen sowie – bei strenger Indikationsstellung – mit temporären mechanischen Unterstützungssystemen, nicht jedoch mit der intraaortalen Ballonpumpe. Ebenso wichtig sind schockspezifische intensivmedizinische Maßnahmen wie eine lungenprotektive Beatmung bei Beatmungspflichtigkeit.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Der kardiogene Schock als Infarktkomplikation (5–10 %) erhöht die Sterblichkeit des unkomplizierten Herzinfarkts von weniger als 10 % auf etwa 40 %, bedingt durch die Entwicklung eines multiplen Organdysfunktionssyndroms infolge der hochgradigen schockbedingten Störung der Organperfusion. Demzufolge darf sich die leitlinienorientierte Therapie nicht nur auf die Wiedereröffnung des verschlossenen Koronargefäßes und auf die Behandlung von Infarktkomplikationen beschränken. Wichtig für das Überleben ist auch die herzzeitvolumengesteuerte Optimierung der Organdurchblutung mittels inotroper und vasoaktiver Substanzen sowie – bei strenger Indikationsstellung – mit temporären mechanischen Unterstützungssystemen, nicht jedoch mit der intraaortalen Ballonpumpe. Ebenso wichtig sind schockspezifische intensivmedizinische Maßnahmen wie eine lungenprotektive Beatmung bei Beatmungspflichtigkeit.

Identifiants

pubmed: 35015088
doi: 10.1007/s00059-021-05088-1
pii: 10.1007/s00059-021-05088-1
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

85-100

Informations de copyright

© 2021. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.

Références

Scholz KH, Maier SKG, Maier LS et al (2018) Impact of treatment delay on mortality in ST-segment elevation myocardial infarction (STEMI) patients presenting with and without haemodynamic instability: results from the German prospective, multicentre FITT-STEMI trial. Eur Heart J 39:1065–1074
pubmed: 29452351 pmcid: 6018916
Zeymer U, Bueno H, Granger CB et al (2020) Acute Cardiovascular Care Association position statement for the diagnosis and treatment of patients with acute myocardial infarction complicated by cardiogenic shock: A document of the Acute Cardiovascular Care Association of the European Society of Cardiology. Eur Heart J Acute Cardiovasc Care 9:183–197
pubmed: 32114774
AWMF-Leitlinien-Register Nr. 019/013 (2019) Deutsch-österreichische S3 Leitlinie „Infarktbedingter kardiogener Schock – Diagnose, Monitoring und Therapie“. Federführung: Deutsche Gesellschaft für Kardiologie – Herz- und Kreislaufforschung e. V.; unter Mitwirkung weiterer Fachgesellschaften. 019-013l_S3_Infarktbedingter_kardiogener_Schock_2019-11.pdf. Zugegriffen: 3. Dez .2021
Vorstand der Deutschen Gesellschaft für Kardiologie – Herz- und Kreislaufforschung e. V. (2020) Pocket-Leitlinie Deutsch-österreichische S3-Leitlinie Infarkt-bedingter kardiogener Schock – Diagnose, Monitoring und Therapie Update 2020 (dgk.org); bearbeitet von Werdan K, Bauersachs J, Buerke M, Ruß M, Thiele H
Werdan K, Boeken U, Briegel J et al (2021) Deutsch-österreichische S3 Leitlinie Infarktbedingter kardiogener Schock – Diagnose, Monitoring und Therapie. Intensiv- und Notfallbehandlung 46:1–110
Werdan K, Boeken U, Briegel MJ (2020) Kurzversion der 2. Auflage der deutsch-österreichischen S3-Leitlinie „Infarkt-bedingter Kardiogener Schock – Diagnose, Monitoring und Therapie“. Kardiologe 14:364–395 und Anästhesist 2021;70:42–70
Werdan K, Buerke M, Geppert A, Thiele H, Ruß M (2021) Clinical practice guideline: Infarction-related cardiogenic shock—diagnosis, monitoring and therapy. A German-Austrian S3 guideline. Dtsch Arztebl Int 118:88–95
pubmed: 33827749 pmcid: 8192735
Pilarczyk K, Werdan K, Russ M et al (2020) The German-Austrian S3 guideline “Cardiogenic shock due to myocardial infarction: diagnosis, monitoring and treatment”. Thorac Cardiovasc Surg. https://doi.org/10.1055/s-0040-1719155
doi: 10.1055/s-0040-1719155 pubmed: 33368106
Thiele H, Zeymer U, Neumann F‑J et al (2012) Intraaortic balloon support for myocardial infarction with cardiogenic shock. N Engl J Med 367:1287–1296
pubmed: 22920912
Pancholy SB, Palamaner Subash Shantha G et al (2015) Impact of access site choice on outcomes of patients with cardiogenic shock undergoing percutaneous coronary intervention: a systematic review and meta-analysis. Am Heart J 170:353–361
pubmed: 26299234
Thiele H, Akin I, Sandri M et al (2017) PCI strategies in patients with acute myocardial infarction and cardiogenic shock. N Engl J Med 377:2419–2432
pubmed: 29083953
Thiele H, Zeymer U, Neumann F‑J et al (2013) Intraaortic balloon counterpulsation in acute myocadial infarction complicated by cardiogenic shock (IABP-SHOCK II): final 12-month results of a randomized, open-label trial. Lancet 382:1638–1645
pubmed: 24011548
Hiemstra B, Koster G, Wiersema R et al (2019) The diagnostic accuracy of clinical examination for estimating cardiac index in critically ill patients: the Simple Intensive Care Studies‑I. Intensive Care Med 45:190–200
pubmed: 30706120
Janssens U, Jung C, Hennersdorf M et al (2016) Empfehlungen zum hämodynamischen Monitoring in der internistischen Intensivmedizin. Kardiologe 10:149–169
Ferrari-Kühne K, Ferrari MW (2021) Pharmakotherapie bei akuter Herzinsuffizienz und im kardiogenen Schock. Intensiv Notfallbehandl 46(3):94–100
Levy B, Clere-Jehl R, Legras A et al (2018) Epinephrine versus norepinephrine for cardiogenic shock after acute myocardial infarction. J Am Coll Cardiol 72:173–182
pubmed: 29976291
Fuhrmann JT, Schmeisser A, Schulze MR et al (2008) Levosimendan is superior to enoximone in refractory cardiogenic shock complicating acute myocardial infarction. Crit Care Med 36:2257–2266
pubmed: 18664782
Prondzinsky R, Lemm H, Swyter M et al (2010) Intra-aortic balloon counterpulsation in patients with acute myocardial infarction complicated by cardiogenic shock: the prospective, randomized IABP SHOCK trial for attenuation of multiorgan dysfunctions syndrome. Crit Care Med 3:152–160
Werdan K, Gielen S, Ebelt H, Hochman JS (2014) Mechanical circulatory support in cardiogenic shock. Eur Heart J 35:156–167
pubmed: 24014384
Ferrari MW (2019) Mechanische Kreislaufunterstützung beim kardiogenen Schock (CME Zertifizierte Fortbildung). Med Klin Intensivmed Notfmed 114:77–90
pubmed: 30402731
AWMF-Leitlinien-Register Nr. 011/021 (2020) S3 Leitlinie „Einsatz der extrakorporalen Zirkulation (ECLS/ECMO) bei Herz- und Kreislaufversagen“. Federführung: Deutsche Gesellschaft für Thorax‑, Herz- und Gefäßchirurgie e. V.; unter Mitwirkung weiterer Fachgesellschaften
Boeken U, Assmann A, Beckmann A et al (2021) Extracorporeal circulation (ECLS/ECMO) for cardiocirculatory failure—Summary of the S3 guideline. Thorax Cardiovasc Surg 69:483–489
Lang CN, Kaier K, Zotzmann V et al (2021) Cardiogenic shock: incidence, survival and mechanical circulatory support usage 2007–2017—Insights from a national registry. Clin Res Cardiol 110:1421–1430
pubmed: 33258007
Thiele H, Jobs A, Ouweneel DM et al (2017) Percutaneous short-term active mechanical support devices in cardiogenic shock: a systematic review and collaborative meta-analysis of randomized trials. Eur Heart J 38:3523–3531
pubmed: 29020341
Ouweneel DM, Schotborgh JV, Limpens J et al (2016) Extracorporeal life support during cardiac arrest and cardiogenic shock: a systematic review and meta-analysis. Intensive Care Med 42:1922–1934
pubmed: 27647331 pmcid: 5106498
Marshall JC, Deutschman JC (2021) The multiple organ dysfunction syndrome: syndrome, metaphor, and unsolved clinical challenge. Crit Care Med 49(9):1402–1413
pubmed: 34259449
Simonis G, Steiding K, Schaefer K et al (2012) A prospective, randomized trial of continuous lateral rotation (“kinetic therapy”) in patients with cardiogenic shock. Clin Res Cardiol 101:955–962
pubmed: 22729756
Schneck M, Holder K, Gielen S et al (2016) Lung protective ventilation and hospital survival of cardiac intensive care patients. Med Klin Intensivmed Notfmed 111(6):508–513
pubmed: 26507497
Guo L, Wang W, Zhao N et al (2016) Mechanical ventilation strategies for intensive care unit patients without acute lung injury or acute respiratory distress syndrome: a systematic review and network meta-analysis. Crit Care 20:226
pubmed: 27448995 pmcid: 4957383
Lemm H, Janusch M, Buerke M (2016) Spezielle Aspekte der Analgosedierung bei Patienten mit kardiogenem Schock. Med Klin Intensivmed Notfmed 111:22–26
pubmed: 26809564
Dres M, Teboul JL, Monnet X (2014) Weaning the cardiac patient from mechanical ventilation. Curr Opin Crit Care 20:493–498
pubmed: 25159477
Lauridsen MD, Gammelager H, Schmidt M et al (2015) Acute kidney injury treated with renal replacement therapy and 5‑year mortality after myocardial infarction-related cardiogenic shock: a nationwide population-based cohort study. Crit Care 19:452
pubmed: 26715162 pmcid: 4699352
Schwenger V (2020) Akute Nierenschädigung: Hilft frühe Nierenersatztherapie? Nephro-News 22:24–27
Kasper P, Tacke F, Steffen H, Michels G (2020) Hepatische Dysfunktion bei Patienten mit kardiogenem Schock (CME Zertifizierte Fortbildung). Kardiologe 14:229–238
Reintam Blaser A, Malbrain ML, Starkopf J et al (2012) Gastrointestinal function in intensive care patients: terminology, definitions and management. Recommendations of the ESICM Working Group on abdominal problems. Intensive Care Med 38:384–394
pubmed: 22310869 pmcid: 3286505
Elke G, Hartl WH, Kreymann KG et al (2018) DGEM-Leitlinie: „Klinische Ernährung in der Intensivmedizin“. Aktuel Ernahrungsmed 43:341–408
Abdin A, Pöss J, Fuernau G et al (2018) Prognostic impact of baseline glucose levels in acute myocardial infarction complicated by cardiogenic shock—A substudy of the IABP-SHOCK II-trial. Clin Res Cardiol 107:517–523
pubmed: 29423774
Rayes H, Vallabhajosyula S, Barsness GW et al (2020) Association between anemia and hematological indices with mortality among cardiac intensive care unit patients. Clin Res Cardiol 109:616–627
pubmed: 31535171
Ducrocq G, Gonzalez-Juanatey JR, Puymirat E et al (2021) Effect of a restrictive vs liberal blood transfusion strategy on major cardiovascular events among patients with acute myocardial infarction and anemia. JAMA 325:552–560
pubmed: 33560322 pmcid: 7873781
Bundesärztekammer (2020) Querschnitts-Leitlinien zur Therapie mit Blutkomponenten und Plasmaderivaten Gesamtnovelle 2020
Young PJ, Bagshaw SM, Forbes AB et al (2020) Effect of stress ulcer prophylaxis with proton pump inhibitors vs histamine-2-receptor blockers on in-hospital mortality among ICU patients receiving invasive mechanical ventilation The PEPTIC randomized clinical trial. JAMA 323:616–626
pubmed: 31950977 pmcid: 7029750
Puengel T, Tacke F (2021) Gastrointestinale Blutung auf Intensivstation – wer bekommt den „Magenschutz“? Intensiv Notfallbehandl 46(3):101–107
Lala A, Guo Y, Xu J et al (2018) Right ventricular dysfunction in acute myocardial infarction complicated by cardiogenic shock: a hemodynamic analysis of the should be emergently revascularize occluded coronaries for cardiogenic shock (SHOCK) trial and registry. J Card Fail 24:148–156
pubmed: 29032225
Harjola VP, Mebazaa A, Celutkiené J et al (2016) Contemporary management of acute right ventricular failure: a statement from the Heart Failure Association and the Working Group on Pulmonary Circulation and Right Ventricular Function of the European Society of Cardiology. Eur J Heart Fail 18:226–241
pubmed: 26995592
Ruiz-Bailén M, Ruiz Garcia MI, Ferrezuelo Mata A et al (2012) Cardiogenic shock: management of right ventricular infarction shock. Minerva Cardioangiol 60:167–174
pubmed: 22495165
Keskin M, Uzun AO, Börklü EB et al (2018) The prognostic significance of early and late right precordial lead (V
pubmed: 29030902
Lupi-Herrera E, Gonzaléz-Pacheco H, Juárez-Herrera U et al (2014) Primary reperfusion in acute right ventricular infarction: an observational study. World J Cardiol 6:14–22
pubmed: 24527184 pmcid: 3920162
Russ MA, Prondzinsky R, Carter JM et al (2009) Right ventricular function in myocardial infarction complicated by cardiogenic shock: improvement with levosimendan. Crit Care Med 37:3017–3023
pubmed: 19661807
GRC (German Resuscitation Council/Deutscher Rat für Wiederbelebung) (2021) ERC-Reanimationsleitlinien Alle Kapitel inkl. Übersetzung des GRC. Notfall Rettungsmed 24:271–772
Michels G, Wengenmayer T, Hagl C et al (2018) Empfehlungen zur extrakorporalen kardiopulmonalen Reanimation (eCPR): Konsensuspapier der DGIIN, DGK, DGTHG, DGfK, DGNI, DGAI, DIVI und GRC. Med Klin Intensivmed Notfmed 113:478–486
pubmed: 29967938
Goyal A, Spertus JA, Gosch K et al (2012) Serum potassium levels and mortality in acute myocardial infarction. JAMA 307:157–164
pubmed: 22235086
Gong FF, Valtenas I, Malaisrie C et al (2021) Mechanical complications in acute myocardial infarction a review. JAMA Cardiol 6:341–349
Thiele H, Zeymer U, Thelemann N et al (2019) Intraaortic balloon pump in cardiogenic shock complicating myocardial infarction long-term 6‑year outcome of the randomized IABP-SHOCK II trial. Circulation 139:395–403

Auteurs

Karl Werdan (K)

Universitätsklinik und Poliklinik für Innere Medizin III, Universitätsklinikum Halle (Saale), Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Ernst-Gruber-Str. 40, 06120, Halle (Saale), Deutschland. karl.werdan@medizin.uni-halle.de.
, Ginsterweg 25, 06120, Halle (Saale), Deutschland. karl.werdan@medizin.uni-halle.de.

Markus Wolfgang Ferrari (MW)

Klinik für Innere Medizin I, Helios Dr. Horst Schmidt Kliniken Wiesbaden, Wiesbaden, Deutschland.

Roland Prondzinsky (R)

Klinik für Innere Medizin I, Carl-von-Basedow-Klinikum Saalekreis gGmbH, Bereich Merseburg, Merseburg, Deutschland.

Martin Ruß (M)

Internisten am Marktplatz, Traunstein/Belegkardiologie Traunstein, Traunstein, Deutschland.

Articles similaires

[Redispensing of expensive oral anticancer medicines: a practical application].

Lisanne N van Merendonk, Kübra Akgöl, Bastiaan Nuijen
1.00
Humans Antineoplastic Agents Administration, Oral Drug Costs Counterfeit Drugs

Smoking Cessation and Incident Cardiovascular Disease.

Jun Hwan Cho, Seung Yong Shin, Hoseob Kim et al.
1.00
Humans Male Smoking Cessation Cardiovascular Diseases Female
Humans United States Aged Cross-Sectional Studies Medicare Part C
1.00
Humans Yoga Low Back Pain Female Male

Classifications MeSH