[Perceptions on the use of opioids: focus on COVID-19 : Free-text analysis of a survey in anesthesiology/intensive care, internal medicine, and palliative care].

Wahrnehmungen zum Umgang mit Opioiden: Fokus COVID-19 : Freitext-Analyse einer Umfrage in Anästhesiologie/Intensivmedizin, Innerer Medizin und Palliativmedizin.

Journal

Schmerz (Berlin, Germany)
ISSN: 1432-2129
Titre abrégé: Schmerz
Pays: Germany
ID NLM: 8906258

Informations de publication

Date de publication:
Apr 2022
Historique:
accepted: 10 12 2021
revised: 09 12 2021
pubmed: 25 1 2022
medline: 30 3 2022
entrez: 24 1 2022
Statut: ppublish

Résumé

Opioids efficiently manage pain and dyspnea. However, guidelines on symptom management with opioids differ, which may lead to uncertainty among medical staff concerning opioid indication and ethical implication, especially when caring for COVID-19 patients. We aimed to examine the perception of morphine/opioid (M/O) administration for symptom control within and outside palliative care, including care for COVID-19 patients, among members of the German associations for palliative medicine, internal medicine, anesthesiology and intensive care. Participants received an anonymized online questionnaire via Survey Monkey® (Momentive Inc., San Mateo, CA, USA) regarding their general perception of symptom management with M/O. These results have been published elsewhere. For systematic and structural analysis of comments in the free-text field, we chose Phillip Mayring's method of summarizing qualitative content analysis. Of the n = 2202 persons who participated, 339 wrote comments in the free-text field which were categorized as follows: main categories 1) personal perceptions of COVID-19 patients, 2) administration and effect of M/O, 3) observations within the palliative care field, 4) imparting knowledge concerning M/O usage and palliative care, and 5) others. Some participants reported very personal perceptions and deficits of the healthcare system, especially when caring for COVID-19 patients. Uniform interdisciplinary guidelines for symptom control, more education, and support by trained staff confident in symptom control should be increasingly considered in the future. HINTERGRUND: Obwohl Opioide wirksam Schmerzen und Dyspnoe lindern, findet dies in Leitlinien zur Symptomkontrolle unterschiedliche Gewichtung. Hierdurch können auch bei COVID-19 Unsicherheiten bezüglich Indikationen und ethischer Implikationen im Umgang mit Opioiden entstehen. Wir untersuchten die persönliche Wahrnehmung des Umgangs mit Morphin/Opioiden (M/O) zur Symptomkontrolle inner- und außerhalb der Palliativmedizin (PM), auch bei der Betreuung COVID-19-Erkrankter, durch Befragung von Mitgliedern der Fachgesellschaften für Palliativmedizin, Innere Medizin, Anästhesiologie und Intensivmedizin. Mittels Survey Monkey® (Momentive Inc., San Mateo, CA, USA) wurden die Mitglieder anonymisiert nach ihrer eigenen Wahrnehmung des Umgangs mit M/O zur Symptomkontrolle befragt. Diese Ergebnisse wurden bereits publiziert. Zur systematischen und strukturierten Auswertung aller Kommentare des Freitextfelds wurde Phillip Mayrings Methode der zusammenfassenden qualitativen Inhaltsanalyse gewählt. Von 2202 Personen schrieben 339 im Freitextfeld „Weitere Anmerkungen“ zusätzliche Kommentare. Das induktiv entwickelte Kategoriensystem umfasste fünf Hauptkategorien: 1) Eigene Wahrnehmungen mit COVID-19-Erkrankten, 2) Anwendungsgebiet und Wirkung von M/O, 3) Beobachtungen im Bereich der Palliativmedizin, 4) Vermittlung von Wissen zum Umgang mit Opioiden bzw. Palliativmedizin, und 5) Ergänzendes. Einige Teilnehmende berichteten sehr persönliche Wahrnehmungen und wiesen insbesondere im Umgang mit COVID-19 auf Defizite im Gesundheitssystem hin. Einheitliche interdisziplinäre Leitlinien zur Symptomkontrolle, mehr Lehre und Unterstützung durch in der Symptomkontrolle kompetente Expert:innen erscheinen erforderlich.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
Opioids efficiently manage pain and dyspnea. However, guidelines on symptom management with opioids differ, which may lead to uncertainty among medical staff concerning opioid indication and ethical implication, especially when caring for COVID-19 patients.
AIMS OBJECTIVE
We aimed to examine the perception of morphine/opioid (M/O) administration for symptom control within and outside palliative care, including care for COVID-19 patients, among members of the German associations for palliative medicine, internal medicine, anesthesiology and intensive care.
METHODS METHODS
Participants received an anonymized online questionnaire via Survey Monkey® (Momentive Inc., San Mateo, CA, USA) regarding their general perception of symptom management with M/O. These results have been published elsewhere. For systematic and structural analysis of comments in the free-text field, we chose Phillip Mayring's method of summarizing qualitative content analysis.
RESULTS RESULTS
Of the n = 2202 persons who participated, 339 wrote comments in the free-text field which were categorized as follows: main categories 1) personal perceptions of COVID-19 patients, 2) administration and effect of M/O, 3) observations within the palliative care field, 4) imparting knowledge concerning M/O usage and palliative care, and 5) others.
CONCLUSIONS CONCLUSIONS
Some participants reported very personal perceptions and deficits of the healthcare system, especially when caring for COVID-19 patients. Uniform interdisciplinary guidelines for symptom control, more education, and support by trained staff confident in symptom control should be increasingly considered in the future.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
HINTERGRUND: Obwohl Opioide wirksam Schmerzen und Dyspnoe lindern, findet dies in Leitlinien zur Symptomkontrolle unterschiedliche Gewichtung. Hierdurch können auch bei COVID-19 Unsicherheiten bezüglich Indikationen und ethischer Implikationen im Umgang mit Opioiden entstehen.
ZIEL DER ARBEIT UNASSIGNED
Wir untersuchten die persönliche Wahrnehmung des Umgangs mit Morphin/Opioiden (M/O) zur Symptomkontrolle inner- und außerhalb der Palliativmedizin (PM), auch bei der Betreuung COVID-19-Erkrankter, durch Befragung von Mitgliedern der Fachgesellschaften für Palliativmedizin, Innere Medizin, Anästhesiologie und Intensivmedizin.
MATERIAL UND METHODEN METHODS
Mittels Survey Monkey® (Momentive Inc., San Mateo, CA, USA) wurden die Mitglieder anonymisiert nach ihrer eigenen Wahrnehmung des Umgangs mit M/O zur Symptomkontrolle befragt. Diese Ergebnisse wurden bereits publiziert. Zur systematischen und strukturierten Auswertung aller Kommentare des Freitextfelds wurde Phillip Mayrings Methode der zusammenfassenden qualitativen Inhaltsanalyse gewählt.
ERGEBNISSE UND DISKUSSION UNASSIGNED
Von 2202 Personen schrieben 339 im Freitextfeld „Weitere Anmerkungen“ zusätzliche Kommentare. Das induktiv entwickelte Kategoriensystem umfasste fünf Hauptkategorien: 1) Eigene Wahrnehmungen mit COVID-19-Erkrankten, 2) Anwendungsgebiet und Wirkung von M/O, 3) Beobachtungen im Bereich der Palliativmedizin, 4) Vermittlung von Wissen zum Umgang mit Opioiden bzw. Palliativmedizin, und 5) Ergänzendes.
FAZIT UNASSIGNED
Einige Teilnehmende berichteten sehr persönliche Wahrnehmungen und wiesen insbesondere im Umgang mit COVID-19 auf Defizite im Gesundheitssystem hin. Einheitliche interdisziplinäre Leitlinien zur Symptomkontrolle, mehr Lehre und Unterstützung durch in der Symptomkontrolle kompetente Expert:innen erscheinen erforderlich.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: Obwohl Opioide wirksam Schmerzen und Dyspnoe lindern, findet dies in Leitlinien zur Symptomkontrolle unterschiedliche Gewichtung. Hierdurch können auch bei COVID-19 Unsicherheiten bezüglich Indikationen und ethischer Implikationen im Umgang mit Opioiden entstehen.

Identifiants

pubmed: 35072814
doi: 10.1007/s00482-021-00620-y
pii: 10.1007/s00482-021-00620-y
pmc: PMC8785699
doi:

Substances chimiques

Analgesics, Opioid 0

Types de publication

Journal Article

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

99-108

Informations de copyright

© 2022. The Author(s).

Références

Lancet. 2020 May 9;395(10235):1467-1469
pubmed: 32333842
Palliat Med. 2021 Jul;35(7):1344-1355
pubmed: 34000886
Pneumologie. 2021 Feb;75(2):88-112
pubmed: 33450783
Lancet Oncol. 2018 Nov;19(11):e588-e653
pubmed: 30344075
Schmerz. 2020 Jun;34(3):204-244
pubmed: 32377861
Pneumologie. 2018 Apr;72(4):253-308
pubmed: 29523017
Palliat Med. 2016 Oct;30(9):805-6
pubmed: 27620202
Anaesthesist. 2017 Aug;66(8):579-588
pubmed: 28447107
Schmerz. 2021 Dec;35(6):391-400
pubmed: 33877413
Anaesthesiologie. 2022 Aug;71(8):586-598
pubmed: 35294560
Cochrane Database Syst Rev. 2016 Mar 31;3:CD011008
pubmed: 27030166
Palliat Med. 2021 May;35(5):814-829
pubmed: 33754892
J Clin Oncol. 2010 Sep 1;28(25):4013-7
pubmed: 20660825
Schmerz. 2022 Feb;36(1):19-29
pubmed: 34661727
Pain Med. 2018 Sep 1;19(9):1790-1798
pubmed: 29177439
Clin J Pain. 2010 Nov-Dec;26(9):763-9
pubmed: 20842015
J Palliat Care. 2019 Apr;34(2):96-102
pubmed: 29848173
J Pain Symptom Manage. 2020 Jul;60(1):e77-e81
pubmed: 32325167
Palliat Med. 2020 Oct;34(9):1249-1255
pubmed: 32736493
BMJ Support Palliat Care. 2021 Mar;11(1):40-44
pubmed: 32527790
Schmerz. 2020 Oct;34(5):443-446
pubmed: 32880758
Curr Opin Oncol. 2021 Jul 1;33(4):259-266
pubmed: 33720070
Palliat Med. 2020 Oct;34(9):1256-1262
pubmed: 32794435
Int J Environ Res Public Health. 2020 Sep 28;17(19):
pubmed: 32998243

Auteurs

Vera Peuckmann-Post (V)

Klinik für Palliativmedizin, Medizinische Fakultät, RWTH Aachen University, Aachen, Deutschland. vpeuckmann@ukaachen.de.
Klinik für Anästhesiologie, Medizinische Fakultät, RWTH Aachen University, Aachen, Deutschland. vpeuckmann@ukaachen.de.

Carolin Hagedorn (C)

Klinik und Poliklinik für Frauenheilkunde, Universitätsklinikum Leipzig, Leipzig, Deutschland.

Norbert Krumm (N)

Klinik für Palliativmedizin, Medizinische Fakultät, RWTH Aachen University, Aachen, Deutschland.

Roman Rolke (R)

Klinik für Palliativmedizin, Medizinische Fakultät, RWTH Aachen University, Aachen, Deutschland.

Frank Elsner (F)

Klinik für Palliativmedizin, Medizinische Fakultät, RWTH Aachen University, Aachen, Deutschland.

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