Quality of life and sleep in individuals with irritable bowel syndrome according to different diagnostic criteria and inflammatory bowel diseases: A comparison using data from a population-based survey.

Lebensqualität und Schlaf bei Personen mit Reizdarmsyndrom gemäß unterschiedlicher diagnostischer Kriterien sowie chronisch-entzündlichen Darmerkrankungen: Eine Auswertung populationsbasierter Daten.

Journal

Zeitschrift fur Gastroenterologie
ISSN: 1439-7803
Titre abrégé: Z Gastroenterol
Pays: Germany
ID NLM: 0033370

Informations de publication

Date de publication:
Mar 2022
Historique:
entrez: 9 3 2022
pubmed: 10 3 2022
medline: 12 3 2022
Statut: ppublish

Résumé

A proportion of irritable bowel syndrome (IBS) affected patients does not fulfil Rome criteria despite considerable impairment similarly to that in patients with organic gastrointestinal diseases.This investigation aims to examine differences regarding Mental (MQoL), Physical Quality of Life (PQoL), and sleep between IBS according to Rome III (IBS Rome), clinically defined IBS, inflammatory bowel diseases (IBD), and non-IBS/non-IBD individuals. Data from SHIP-Trend (Study of Health in Pomerania, 2008-2012), a population-based cohort study in Germany, were used. Response was 50.1% ( IBS Rome is associated with reduced MQoL, PQoL, and sleep problems. Clinically defined IBS is associated only with reduced MQoL. Heterogeneity within IBS affected patients should be considered in clinical routine and screening for daily life impairment should be performed. Eine Subgruppe von Personen mit Reizdarmsyndrom (RDS) erfüllt trotz Einschränkungen, die denen von somatisch gastroenterologisch Erkrankten ähneln, nicht die Rom III-Kriterien. In dieser Studie werden die mentale (MQoL) und körperliche (PQoL) Lebensqualität sowie das Schlafverhalten bei Personen verglichen, die ein RDS nach Rom III, ein klinisch definiertes RDS (ohne Erfüllung der Rom III-Kriterien), eine chronisch-entzündliche Darmerkrankung (CED) oder nichts dergleichen haben. Es wurden Daten der SHIP-Studie (Study of Health in Pomerania, 2008–2012), einer populationsbasierten Kohortenstudie in Deutschland, ausgewertet. Die Response war 50,1% ( Ein RDS nach Rom III geht mit reduzierter MQoL, PQoL und Schlafproblemen einher. Klinisch definiertes RDS ist nur mit einer reduzierten MQoL vergesellschaftet. Im klinischen Alltag sollten die Heterogenität dieses Patientenkollektivs Beachtung finden und Beeinträchtigungen des alltäglichen Lebens erhoben werden.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
A proportion of irritable bowel syndrome (IBS) affected patients does not fulfil Rome criteria despite considerable impairment similarly to that in patients with organic gastrointestinal diseases.This investigation aims to examine differences regarding Mental (MQoL), Physical Quality of Life (PQoL), and sleep between IBS according to Rome III (IBS Rome), clinically defined IBS, inflammatory bowel diseases (IBD), and non-IBS/non-IBD individuals.
METHODS METHODS
Data from SHIP-Trend (Study of Health in Pomerania, 2008-2012), a population-based cohort study in Germany, were used.
RESULTS RESULTS
Response was 50.1% (
CONCLUSIONS CONCLUSIONS
IBS Rome is associated with reduced MQoL, PQoL, and sleep problems. Clinically defined IBS is associated only with reduced MQoL. Heterogeneity within IBS affected patients should be considered in clinical routine and screening for daily life impairment should be performed.
HINTERGRUND UNASSIGNED
Eine Subgruppe von Personen mit Reizdarmsyndrom (RDS) erfüllt trotz Einschränkungen, die denen von somatisch gastroenterologisch Erkrankten ähneln, nicht die Rom III-Kriterien. In dieser Studie werden die mentale (MQoL) und körperliche (PQoL) Lebensqualität sowie das Schlafverhalten bei Personen verglichen, die ein RDS nach Rom III, ein klinisch definiertes RDS (ohne Erfüllung der Rom III-Kriterien), eine chronisch-entzündliche Darmerkrankung (CED) oder nichts dergleichen haben.
METHODEN METHODS
Es wurden Daten der SHIP-Studie (Study of Health in Pomerania, 2008–2012), einer populationsbasierten Kohortenstudie in Deutschland, ausgewertet.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
Die Response war 50,1% (
SCHLUSSFOLGERUNGEN UNASSIGNED
Ein RDS nach Rom III geht mit reduzierter MQoL, PQoL und Schlafproblemen einher. Klinisch definiertes RDS ist nur mit einer reduzierten MQoL vergesellschaftet. Im klinischen Alltag sollten die Heterogenität dieses Patientenkollektivs Beachtung finden und Beeinträchtigungen des alltäglichen Lebens erhoben werden.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Eine Subgruppe von Personen mit Reizdarmsyndrom (RDS) erfüllt trotz Einschränkungen, die denen von somatisch gastroenterologisch Erkrankten ähneln, nicht die Rom III-Kriterien. In dieser Studie werden die mentale (MQoL) und körperliche (PQoL) Lebensqualität sowie das Schlafverhalten bei Personen verglichen, die ein RDS nach Rom III, ein klinisch definiertes RDS (ohne Erfüllung der Rom III-Kriterien), eine chronisch-entzündliche Darmerkrankung (CED) oder nichts dergleichen haben.

Identifiants

pubmed: 35263783
doi: 10.1055/a-1708-0277
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

299-309

Subventions

Organisme : 01ZZ9603, 01ZZ0103, 01ZZ0403
ID : Federal Ministry of Education and Research
Organisme : TÜFF no. 2399-0-0; 2016-2019
ID : JSK received a grant from the Faculty of Medicine, Tuebingen, Germany

Informations de copyright

Thieme. All rights reserved.

Déclaration de conflit d'intérêts

JSK received a grant from the Faculty of Medicine, Tuebingen, Germany (TÜFF no. 2399-0-0; 2016-2019) and a travel grant (German Society for Neurogastroenterology and Motility) for the FNM 2018 – 3 rd Meeting of the Federation of Neurogastroenterology and Motility. JSK declares no industrial link or affiliation in addition to the indicated institutional funding of the Institute of Occupational and Social Medicine and Health Services Research (Südwestmetall). TI declares no industrial link or affiliation. COS declares no industrial link or affiliation. HJG has received travel grants and speakers' honoraria from Fresenius Medical Care, Neuraxpharm, Servier and Janssen Cilag as well as research funding from Fresenius Medical Care. MML declares industrial links and affiliations: Research support: Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG), Deutsche Krebshilfe/Mildred Scheel Stiftung, Krupp Foundation, German Federal Ministry of Education and Research (BMBF), European Union (FP7, EFRE, ESF and Horizon 20/20), the State Ministry of Education and Research Mecklenburg-Vorpommern, State Ministry of Economics MV. Nordmark, Centogene, Miltenyi, R-Biopharm, Immundiagnostik Abbvie, Abbott, Pharmbio, Mylan, Falk, AstraZeneca. Advisory board/research cooperations: Centogene, Miltenyi, Bioserv, R-Biopharm, Akcea, Metanomics Health. Patents: with Astra-Zeneca, Gothenburg and Metanomics Health, Berlin. Consulting: Nordmark, AstraZeneca, Centogene, Fractyl, ISIS, Ionis, KMG Kliniken. Speaker bureau: Falk Foundation, Akcea, Nordmark. Unrestricted educational grants: Falk Foundation, Stock and Options: none. HV declares no industrial link or affiliation. MAR declares no industrial link or affiliation in addition to the indicated institutional funding of the Institute of Occupational and Social Medicine and Health Services Research (Südwestmetall). PE declares industrial links and affiliations to: SymbioPharm, Herborn, Germany, Alimentary Health Ltd., Cork, Ireland, 4 D Pharma, UK, Biocodex, Paris, France, CEMET GmbH, Tübingen, Germany, MDC Stuttgart, Germany, Sanofi, Frankfurt, Germany, Indigo Pharma, Paris, France, Merz Pharmaceuticals, Frankfurt, Germany, Arena, Pearl River, NY, USA. BS declares no industrial link or affiliation.

Auteurs

Juliane Schwille-Kiuntke (J)

Department of Internal Medicine VI: Psychosomatic Medicine and Psychotherapy, University Hospital Tübingen, Tübingen, Germany.
Institute of Occupational and Social Medicine and Health Services Research, University Hospital Tübingen, Tübingen, Germany.

Till Ittermann (T)

Institute for Community Medicine, University Medicine Greifswald, Greifswald, Germany.

Carsten Oliver Schmidt (CO)

Institute for Community Medicine, University Medicine Greifswald, Greifswald, Germany.

Hans Jörgen Grabe (HJ)

Department of Psychiatry and Psychotherapy, University Medicine Greifswald, Greifswald, Germany.

Markus M Lerch (MM)

Department of Medicine A, University Medicine Greifswald, Greifswald, Germany.

Henry Völzke (H)

Institute for Community Medicine, University Medicine Greifswald, Greifswald, Germany.

Monika A Rieger (MA)

Institute of Occupational and Social Medicine and Health Services Research, University Hospital Tübingen, Tübingen, Germany.

Paul Enck (P)

Department of Internal Medicine VI: Psychosomatic Medicine and Psychotherapy, University Hospital Tübingen, Tübingen, Germany.

Birgit Schauer (B)

Institute for Community Medicine, University Medicine Greifswald, Greifswald, Germany.

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