[Perceptions on handling of opioids: focus COVID-19 : A survey among anesthesiologists via the specialist societies DGAI/BDA].

Wahrnehmungen zum Umgang mit Opioiden: Fokus COVID-19 : Eine Umfrage unter Anästhesist:innen über die Fachgesellschaften DGAI/BDA.

Journal

Die Anaesthesiologie
ISSN: 2731-6866
Titre abrégé: Anaesthesiologie
Pays: Germany
ID NLM: 9918384886806676

Informations de publication

Date de publication:
08 2022
Historique:
received: 02 09 2021
accepted: 20 01 2022
revised: 16 01 2022
pubmed: 17 3 2022
medline: 9 8 2022
entrez: 16 3 2022
Statut: ppublish

Résumé

Opioids are part of the daily routine in anesthesiology and palliative care; however, treatment of dyspnea with opioids is presented heterogeneously in guidelines. This may result in an uncertainty concerning opioid indications and ethical concerns, especially when caring for COVID-19 patients. We aimed to examine the perception of anesthesiologists concerning the handling of morphine as the reference opioid (subsequently termed M/O) for symptom control within and outside of a palliative care setting, including care for COVID-19 patients. Members of the German Society of Anesthesiology and Intensive Care Medicine (DGAI) and the Professional Association of German Anesthesiologists (BDA) received an anonymized online questionnaire (Survey Monkey®; Momentive Inc., San Mateo, CA, USA) in October 2020, containing questions regarding their perception of symptom management with M/O in general, and in particular concerning COVID-19 patients. Participants were asked to rate their perception within and outside a palliative care setting. A total of 1365 anesthesiologists participated; 46% women. Most anesthesiologists were 41-60 years old (58%), worked in a hospital setting (78%), in the operating theatre (63%) and in intensive care units (49%). The majority (57%) reported > 20 years of professional experience (52%) and partial involvement in palliative care (57%). Perception of M/O handling was mostly "certain and confident" (88%) and "clearly regulated" (85%) within a palliative care setting but rated substantially lower for outside palliative care (77%/63%). When caring for COVID-19 patients, handling of M/O was even less often rated "certain and confident" (40%) or "clearly regulated" (29%) outside palliative care. Dyspnea (95%/75%), relief of the dying process (84%/51%), agitation (59%/27%) and anxiety/panic (61%/33%) were more frequently rated as general indications for morphine within versus outside palliative care. The majority of anesthesiologists disputed that M/O is given with the intention to hasten death within (87%) and outside (93%) palliative care. Highest difference in route of administration was reported for the subcutaneous administration of M/O within (76%) versus outside (33%) palliative care, followed by the intravenous route (57%/79%), while oral (66/62%) and transdermal (48%/39%) administration were reported to be used comparatively frequently. Most participants (85%) wanted more frequent involvement of palliative care consultation teams but also more team conferences (75%), supervision (72%), and training on opioid management (69%). Anesthesiologists perceived considerable uncertainty in using M/O for nonpalliative care medical settings. Highest uncertainty was seen for the care of patients with COVID-19. The prevalent use of the subcutaneous route for M/O application in palliative care can serve as inspiration for areas outside palliative care as well. Uniform interdisciplinary guidelines for symptom control including dyspnea, education and involvement of a palliative care consultation team should be more considered in the future. HINTERGRUND: Opioide gehören zum Klinikalltag in Anästhesiologie, Intensivmedizin und Palliativmedizin. Hinsichtlich der Behandlung von Dyspnoe mit Opioiden finden sich in Leitlinien jedoch unterschiedliche Gewichtungen. Dies kann zu Unsicherheiten bezüglich Indikationsstellung und ethischer Implikationen im Umgang mit Opioiden – auch bei COVID-19 – führen. Erfassung der Wahrnehmung bezüglich Umgang mit Morphin/Opioiden (M/O) zur Symptomkontrolle inner- und außerhalb der Palliativmedizin, auch bei COVID-19-Erkrankten. Mittels SurveyMonkey® (Momentive Inc., San Mateo, CA, USA) wurden Mitglieder der Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie (DGAI) und des Berufsverbands Deutscher Anästhesisten (BDA) im Oktober 2020 anonymisiert nach ihrer eigenen Wahrnehmung zum Umgang mit M/O zur Symptomkontrolle befragt. Von N = 1365 teilnehmenden Anästhesist:innen beschrieben 88 % den Umgang mit M/O innerhalb der Palliativmedizin als „sicher und vertraut“ bzw. 85 % als „klar geregelt“, während dies für die Bereiche außerhalb der Palliativmedizin deutlich seltener angegeben wurde (77 %/63 %). Bei der Betreuung COVID-19-Erkrankter wurde der Umgang mit M/O außerhalb der Palliativmedizin noch seltener als „sicher und vertraut“ (40 %) oder „klar geregelt“ (29 %) wahrgenommen. Dyspnoe (95 %/75 %), Erleichterung des Sterbeprozesses (84 %/51 %), Unruhe (59 %/27 %) und Angst/Panik (61 %/33 %) wurden häufiger innerhalb als außerhalb der Palliativmedizin als allgemeine Indikationen genannt. Von den Befragten wünschten sich 85 % die Einbindung eines palliativmedizinischen Konsilteams. Anästhesist:innen nahmen deutliche Unsicherheiten im Umgang mit M/O wahr, insbesondere außerhalb der Palliativmedizin. Einheitliche, interdisziplinäre Leitlinien zur Symptomkontrolle etwa bei Dyspnoe, mehr Lehre und die Einbindung eines palliativmedizinischen Konsilteams sollten zukünftig intensiver bedacht werden.

Sections du résumé

BACKGROUND
Opioids are part of the daily routine in anesthesiology and palliative care; however, treatment of dyspnea with opioids is presented heterogeneously in guidelines. This may result in an uncertainty concerning opioid indications and ethical concerns, especially when caring for COVID-19 patients.
OBJECTIVE
We aimed to examine the perception of anesthesiologists concerning the handling of morphine as the reference opioid (subsequently termed M/O) for symptom control within and outside of a palliative care setting, including care for COVID-19 patients.
MATERIAL AND METHODS
Members of the German Society of Anesthesiology and Intensive Care Medicine (DGAI) and the Professional Association of German Anesthesiologists (BDA) received an anonymized online questionnaire (Survey Monkey®; Momentive Inc., San Mateo, CA, USA) in October 2020, containing questions regarding their perception of symptom management with M/O in general, and in particular concerning COVID-19 patients. Participants were asked to rate their perception within and outside a palliative care setting.
RESULTS AND DISCUSSION
A total of 1365 anesthesiologists participated; 46% women. Most anesthesiologists were 41-60 years old (58%), worked in a hospital setting (78%), in the operating theatre (63%) and in intensive care units (49%). The majority (57%) reported > 20 years of professional experience (52%) and partial involvement in palliative care (57%). Perception of M/O handling was mostly "certain and confident" (88%) and "clearly regulated" (85%) within a palliative care setting but rated substantially lower for outside palliative care (77%/63%). When caring for COVID-19 patients, handling of M/O was even less often rated "certain and confident" (40%) or "clearly regulated" (29%) outside palliative care. Dyspnea (95%/75%), relief of the dying process (84%/51%), agitation (59%/27%) and anxiety/panic (61%/33%) were more frequently rated as general indications for morphine within versus outside palliative care. The majority of anesthesiologists disputed that M/O is given with the intention to hasten death within (87%) and outside (93%) palliative care. Highest difference in route of administration was reported for the subcutaneous administration of M/O within (76%) versus outside (33%) palliative care, followed by the intravenous route (57%/79%), while oral (66/62%) and transdermal (48%/39%) administration were reported to be used comparatively frequently. Most participants (85%) wanted more frequent involvement of palliative care consultation teams but also more team conferences (75%), supervision (72%), and training on opioid management (69%).
CONCLUSION
Anesthesiologists perceived considerable uncertainty in using M/O for nonpalliative care medical settings. Highest uncertainty was seen for the care of patients with COVID-19. The prevalent use of the subcutaneous route for M/O application in palliative care can serve as inspiration for areas outside palliative care as well. Uniform interdisciplinary guidelines for symptom control including dyspnea, education and involvement of a palliative care consultation team should be more considered in the future.
ZUSAMMENFASSUNG
HINTERGRUND: Opioide gehören zum Klinikalltag in Anästhesiologie, Intensivmedizin und Palliativmedizin. Hinsichtlich der Behandlung von Dyspnoe mit Opioiden finden sich in Leitlinien jedoch unterschiedliche Gewichtungen. Dies kann zu Unsicherheiten bezüglich Indikationsstellung und ethischer Implikationen im Umgang mit Opioiden – auch bei COVID-19 – führen.
ZIEL DER ARBEIT
Erfassung der Wahrnehmung bezüglich Umgang mit Morphin/Opioiden (M/O) zur Symptomkontrolle inner- und außerhalb der Palliativmedizin, auch bei COVID-19-Erkrankten.
MATERIAL UND METHODEN
Mittels SurveyMonkey® (Momentive Inc., San Mateo, CA, USA) wurden Mitglieder der Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie (DGAI) und des Berufsverbands Deutscher Anästhesisten (BDA) im Oktober 2020 anonymisiert nach ihrer eigenen Wahrnehmung zum Umgang mit M/O zur Symptomkontrolle befragt.
ERGEBNISSE UND DISKUSSION
Von N = 1365 teilnehmenden Anästhesist:innen beschrieben 88 % den Umgang mit M/O innerhalb der Palliativmedizin als „sicher und vertraut“ bzw. 85 % als „klar geregelt“, während dies für die Bereiche außerhalb der Palliativmedizin deutlich seltener angegeben wurde (77 %/63 %). Bei der Betreuung COVID-19-Erkrankter wurde der Umgang mit M/O außerhalb der Palliativmedizin noch seltener als „sicher und vertraut“ (40 %) oder „klar geregelt“ (29 %) wahrgenommen. Dyspnoe (95 %/75 %), Erleichterung des Sterbeprozesses (84 %/51 %), Unruhe (59 %/27 %) und Angst/Panik (61 %/33 %) wurden häufiger innerhalb als außerhalb der Palliativmedizin als allgemeine Indikationen genannt. Von den Befragten wünschten sich 85 % die Einbindung eines palliativmedizinischen Konsilteams.
FAZIT
Anästhesist:innen nahmen deutliche Unsicherheiten im Umgang mit M/O wahr, insbesondere außerhalb der Palliativmedizin. Einheitliche, interdisziplinäre Leitlinien zur Symptomkontrolle etwa bei Dyspnoe, mehr Lehre und die Einbindung eines palliativmedizinischen Konsilteams sollten zukünftig intensiver bedacht werden.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: Opioide gehören zum Klinikalltag in Anästhesiologie, Intensivmedizin und Palliativmedizin. Hinsichtlich der Behandlung von Dyspnoe mit Opioiden finden sich in Leitlinien jedoch unterschiedliche Gewichtungen. Dies kann zu Unsicherheiten bezüglich Indikationsstellung und ethischer Implikationen im Umgang mit Opioiden – auch bei COVID-19 – führen.

Identifiants

pubmed: 35294560
doi: 10.1007/s00101-022-01101-2
pii: 10.1007/s00101-022-01101-2
pmc: PMC8924352
doi:

Substances chimiques

Analgesics, Opioid 0
Morphine 76I7G6D29C

Types de publication

Journal Article

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

586-598

Informations de copyright

© 2022. The Author(s).

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Auteurs

Vera Peuckmann-Post (V)

Klinik für Palliativmedizin, Medizinische Fakultät, Uniklinik RWTH Aachen, RWTH Aachen University, Aachen, Deutschland. vpeuckmann@ukaachen.de.
Klinik für Anästhesiologie, Medizinische Fakultät, Uniklinik RWTH Aachen, RWTH Aachen University, Aachen, Deutschland. vpeuckmann@ukaachen.de.

Christoph Wiese (C)

Klinik für Anästhesiologie und Intensivmedizin, Stiftung Herzogin Elisabeth Hospital, Braunschweig, Deutschland.

András Keszei (A)

Center for Translational & Clinical Research Aachen, Medizinische Fakultät, Uniklinik RWTH Aachen, RWTH Aachen University, Aachen, Deutschland.

Roman Rolke (R)

Klinik für Palliativmedizin, Medizinische Fakultät, Uniklinik RWTH Aachen, RWTH Aachen University, Aachen, Deutschland.

Frank Elsner (F)

Klinik für Palliativmedizin, Medizinische Fakultät, Uniklinik RWTH Aachen, RWTH Aachen University, Aachen, Deutschland.

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