[Are there benefits for catheter valves for catheter-associated quality of life? : Results of an investigation in 427 catheter wearers with life-long indication].
Hat eine Ventilversorgung Vorteile bei der katheterassoziierten Lebensqualität? : Ergebnisse einer Untersuchung an 427 Katheterträgern in lebenslanger Indikation.
Foley catheter
Geriatric patients
Quality of life
Suprapubic catheter
Urinary catheter
Journal
Urologie (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-7072
Titre abrégé: Urologie
Pays: Germany
ID NLM: 9918384886606676
Informations de publication
Date de publication:
Sep 2022
Sep 2022
Historique:
accepted:
11
02
2022
pubmed:
24
3
2022
medline:
1
9
2022
entrez:
23
3
2022
Statut:
ppublish
Résumé
In urology, a subset of patients with lifelong urine drainage are fitted with a catheter valve. Data on catheter-related quality of life (crqol) in this subset of patients are missing. Clarification of the whether there are advantages for valve-aided catheters in comparison with continuous urine drainage in catheter wearers with a lifelong indication. In all, 357 patients with a catheter with lifelong indication of continuous urine drainage from a previous study were compared with 70 valve-aided patients. The crqol was evaluated by a validated assessment with 25 items and five domains. There were statistically more patients with a suprapubic catheter than with a transurethral indwelling catheter (73.4 vs. 54.4%, p = 0.005), significantly more patients with bladder voiding dysfunction (73.5 vs. 52.6%, p = 0.003) and significantly more patients with small catheter sizes (p = 0.001). Crqol was altogether slightly impaired with a median score of 4.2 (no impairment indicated by 5 points) in valve-aided patients, but crqol was more impaired in valve-aided patients compared to patients with continuous drainage (4.4 points, n. s.). Some items demonstrated more problems dealing with urinary urge in valve-aided patients, but catheter-related pain was more often worse in patients with continuous drainage. There is no clear evidence for an advantage of a catheter valve over a continuous urine drainage system. Thus, the decision regarding a catheter-valve system must be made individually according to the indication and the preferences of the patient. HINTERGRUND: In der urologischen Praxis wird ein Teil von Patienten mit einer lebenslangen Katheterableitung mit einem Ventil versorgt. Daten zur katheterbezogenen Lebensqualität (kbLQ) dieser Subgruppe lagen bisher nicht vor. Das Ziel ist die Klärung der Frage, ob eine Ventilversorgung von Katheterträgern im Vergleich mit einer Dauerableitung Vorteile im Hinblick auf die kbLQ hat. Es wurden 357 dauerabgeleitete Patienten aus einer früheren Untersuchung 70 Patienten gegenübergestellt, die eine dauerhafte Ventilversorgung erhalten hatten. Untersucht wurde die kbLQ mit einem validierten Assessment mit fünf Domänen und 25 Einzelfragen. Unter den ventilversorgten Patienten waren statistisch signifikant mehr Patienten mit einem suprapubischen Katheter (SPK) als mit einem transurethralen Dauerkatheter (TDK; 73,4 vs. 54,4 % SPK, p = 0,005), signifikant mehr Patienten mit Blasenentleerungsstörungen (73,5 vs. 52,6 %, p = 0,003) und signifikant mehr Patienten mit geringen Kathetergrößen (p = 0,001). Die kbLQ ventilversorgter Patienten war mit median 4,2 von 5 Punkten insgesamt nur moderat eingeschränkt, sie war jedoch tendenziell schlechter als die dauerabgeleiteter Patienten mit median 4,4 Punkten. Es fand sich für ventilversorgte Katheterträger eine statistisch signifikant schlechter bewertete Lebensqualität bei Items, die auf Harndrangprobleme hinweisen; bei „Katheterschmerzen“ zeigte sich eine signifikant schlechter bewertete Lebensqualität für dauerabgeleitete Patienten. Es konnten keine eindeutigen Vorteile einer Ventilversorgung detektiert werden. Die Indikation für eine Ventilversorgung muss daher individuell je nach Indikation und Vorlieben des Patienten gestellt werden.
Sections du résumé
BACKGROUND
BACKGROUND
In urology, a subset of patients with lifelong urine drainage are fitted with a catheter valve. Data on catheter-related quality of life (crqol) in this subset of patients are missing.
AIM
OBJECTIVE
Clarification of the whether there are advantages for valve-aided catheters in comparison with continuous urine drainage in catheter wearers with a lifelong indication.
METHODS
METHODS
In all, 357 patients with a catheter with lifelong indication of continuous urine drainage from a previous study were compared with 70 valve-aided patients. The crqol was evaluated by a validated assessment with 25 items and five domains.
RESULTS
RESULTS
There were statistically more patients with a suprapubic catheter than with a transurethral indwelling catheter (73.4 vs. 54.4%, p = 0.005), significantly more patients with bladder voiding dysfunction (73.5 vs. 52.6%, p = 0.003) and significantly more patients with small catheter sizes (p = 0.001). Crqol was altogether slightly impaired with a median score of 4.2 (no impairment indicated by 5 points) in valve-aided patients, but crqol was more impaired in valve-aided patients compared to patients with continuous drainage (4.4 points, n. s.). Some items demonstrated more problems dealing with urinary urge in valve-aided patients, but catheter-related pain was more often worse in patients with continuous drainage.
CONCLUSION
CONCLUSIONS
There is no clear evidence for an advantage of a catheter valve over a continuous urine drainage system. Thus, the decision regarding a catheter-valve system must be made individually according to the indication and the preferences of the patient.
ZUSAMMENFASSUNG
UNASSIGNED
HINTERGRUND: In der urologischen Praxis wird ein Teil von Patienten mit einer lebenslangen Katheterableitung mit einem Ventil versorgt. Daten zur katheterbezogenen Lebensqualität (kbLQ) dieser Subgruppe lagen bisher nicht vor.
ZIEL DER ARBEIT
UNASSIGNED
Das Ziel ist die Klärung der Frage, ob eine Ventilversorgung von Katheterträgern im Vergleich mit einer Dauerableitung Vorteile im Hinblick auf die kbLQ hat.
METHODIK
METHODS
Es wurden 357 dauerabgeleitete Patienten aus einer früheren Untersuchung 70 Patienten gegenübergestellt, die eine dauerhafte Ventilversorgung erhalten hatten. Untersucht wurde die kbLQ mit einem validierten Assessment mit fünf Domänen und 25 Einzelfragen.
ERGEBNISSE
UNASSIGNED
Unter den ventilversorgten Patienten waren statistisch signifikant mehr Patienten mit einem suprapubischen Katheter (SPK) als mit einem transurethralen Dauerkatheter (TDK; 73,4 vs. 54,4 % SPK, p = 0,005), signifikant mehr Patienten mit Blasenentleerungsstörungen (73,5 vs. 52,6 %, p = 0,003) und signifikant mehr Patienten mit geringen Kathetergrößen (p = 0,001). Die kbLQ ventilversorgter Patienten war mit median 4,2 von 5 Punkten insgesamt nur moderat eingeschränkt, sie war jedoch tendenziell schlechter als die dauerabgeleiteter Patienten mit median 4,4 Punkten. Es fand sich für ventilversorgte Katheterträger eine statistisch signifikant schlechter bewertete Lebensqualität bei Items, die auf Harndrangprobleme hinweisen; bei „Katheterschmerzen“ zeigte sich eine signifikant schlechter bewertete Lebensqualität für dauerabgeleitete Patienten.
SCHLUSSFOLGERUNG
UNASSIGNED
Es konnten keine eindeutigen Vorteile einer Ventilversorgung detektiert werden. Die Indikation für eine Ventilversorgung muss daher individuell je nach Indikation und Vorlieben des Patienten gestellt werden.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
HINTERGRUND: In der urologischen Praxis wird ein Teil von Patienten mit einer lebenslangen Katheterableitung mit einem Ventil versorgt. Daten zur katheterbezogenen Lebensqualität (kbLQ) dieser Subgruppe lagen bisher nicht vor.
Identifiants
pubmed: 35318507
doi: 10.1007/s00120-022-01807-6
pii: 10.1007/s00120-022-01807-6
doi:
Types de publication
Journal Article
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
959-970Informations de copyright
© 2022. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
Références
Wiedemann A, Becher K, Bojack B, Drews C, Ege S et al (2020) S2e guideline „Urinary incontinence in geriatric patients“: a summary. Aktuelle Urol 51:65–70
doi: 10.1055/a-1011-4919
Wiedemann A, Gedding C, Heese M, Stein J, Manseck A et al (2022) Quality of life for wearers of a suprapubic or transurethral bladder catheter as lifelong permanent care. Urologe A 61(1):18–30. https://doi.org/10.1007/s00120-021-01642-1
doi: 10.1007/s00120-021-01642-1
pubmed: 34605933
Wilde MH, Getliffe K, Brasch J, McMahon J, Anson E, Tu X (2010) A new urinary catheter-related quality of life instrument for adults. Neurourol Urodyn 29:1282–1285
doi: 10.1002/nau.20865
Kranz J, Schmidt S, Wagenlehner F, Schneidewind L (2020) Catheter-associated urinary tract infections in adult patients. Dtsch Arztebl Int 117:83–88
pubmed: 32102727
pmcid: 7075456
Orris BG, Jahoda AE, Walter JS, Nemchausky BN, Wurzel R et al (2008) A 24-hour feasibility study of intraurethral valved catheter for bladder management in males with spinal cord injury. J Rehabil Res Dev 45:639–646
doi: 10.1682/JRRD.2007.07.0112
Bouza E, San Juan R, Munoz P, Pascau J, Voss A et al (2004) A European perspective on intravascular catheter-related infections: report on the microbiology workload, aetiology and antimicrobial susceptibility (ESGNI-005 Study). Clin Microbiol Infect 10:838–842
doi: 10.1111/j.1469-0691.2004.00936.x
Virdi G, Hendry D (2016) Urinary retention: catheter drainage bag or catheter valve? Curr Urol 9:28–30
doi: 10.1159/000442847
Lahmann NA, Heinze C, Rommel A (2014) Falls in German hospitals and nursing homes 2006–2013. Frequencies, injuries, risk assessment, and preventive measures. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 57:650–659
doi: 10.1007/s00103-014-1966-8