[Indications for fine-needle aspiration and core needle biopsy for diagnosis of salivary gland tumors].
Indikation der Feinnadelpunktion und Grobnadelbiospie zur Diagnostik von Speicheldrüsentumoren.
Cytodiagnosis
Fine needle biopsy
Large-core needle biopsy
Parotid neoplasms
Salivary gland diseases
Journal
HNO
ISSN: 1433-0458
Titre abrégé: HNO
Pays: Germany
ID NLM: 2985099R
Informations de publication
Date de publication:
Mar 2023
Mar 2023
Historique:
accepted:
13
02
2022
pubmed:
5
4
2022
medline:
3
3
2023
entrez:
4
4
2022
Statut:
ppublish
Résumé
Salivary gland malignancies are rare neoplasms of the head and neck area. Preoperative clinical and imaging assessment of salivary gland masses is challenging. However, preoperative identification of malignancy is crucial for further treatment and for the course of the disease. This article presents the advantages and disadvantages of fine-needle aspiration cytology (FNAC) and core needle biopsy (CNB). Additionally, the sensitivity and specificity of both methods for predicting malignancy were analyzed. Furthermore, it is discussed which procedure is suitable for the diagnostic work-up of salivary gland tumors. This current article summarizes important and recent studies in the field of the diagnostic work-up for salivary gland lesions, with discussion of original articles, metanalyses, and systematic reviews concerning FNAC and CNB. The sensitivity and specificity of the predictive ability of FNAC for malignancy is described at between 70.0-80.0% and 87.5-97.9%. The pooled sensitivity and specificity for CNB were 92.0-98.0% and 95.0-100.0%, respectively. Tumor cell seeding or facial nerve palsy are very rare complications of both procedures. If malignancy is suspected based on clinical examination or imaging, FNAC or CNB should be performed. FNAC is easy to perform; however, an onsite cytologist is necessary. CNB has a higher sensitivity for routine diagnosis of malignancy; tumor typing and grading is facilitated by preserving the histological architecture. In conclusion, CNB is the procedure of choice in the diagnostic work-up for suspected malignant salivary gland tumors. HINTERGRUND: Tumoren der Speicheldrüsen können klinisch und in der Bildgebung nicht immer sicher eingeschätzt werden. Speicheldrüsenmalignome sind eher selten, dennoch ist die präoperative Dignitätsbestimmung entscheidend für die Therapieplanung und den weiteren Krankheitsverlauf. Es wird im Folgenden eine Übersicht über die Vor- und Nachteile der Fein- und Grobnadelbiopsie zur Vorhersagekraft der Histologie von Speicheldrüsentumoren und insbesondere von Speicheldrüsenmalignomen gegeben. Darüber hinaus werden die Indikationen aufgezeigt und diskutiert. Die vorliegende Arbeit stellt eine aktuelle Literaturübersicht zur Feinnadelaspiration (FNA) und Grobnadelbiopsie (GNB) in den Speicheldrüsen dar mit Diskussion von Grundlagenarbeiten und Übersichtsarbeiten. Die Sensitivität und Spezifität der Vorhersagekraft für ein Malignom beträgt bei der FNA in der aktuellen Literatur 70,0–80,0 % und 87,5–97,9 %. Die GNB erzielt eine Sensitivität und Spezifität von 92,0–98,0 % und 95,0–100,0 %. Eine Tumorzellverschleppung oder eine Gesichtsnervenlähmung sind extrem seltene Komplikationen beider Verfahren. Besteht aufgrund der klinischen Präsentation und der bildgebenden Diagnostik der Verdacht auch einen malignen Speicheldrüsentumor, wird eine weitere Abklärung mittels FNA oder GNB vorgeschlagen. Um gute Ergebnisse bei der FNA zu erzielen, ist für die Auswertung ein erfahrener Zytologe vor Ort notwendig. Die GNB hat in der Routine eine deutlich höhere Treffsicherheit bei der Diagnose eines Malignoms. Durch den Erhalt der Gewebestruktur ist eine Subtypisierung und das Grading des Tumors besser möglich. Es spricht daher vieles dafür, nicht nur die FNA, sondern bevorzugt die GNB bei einem Verdacht auf ein Malignom zu indizieren.
Sections du résumé
BACKGROUND
BACKGROUND
Salivary gland malignancies are rare neoplasms of the head and neck area. Preoperative clinical and imaging assessment of salivary gland masses is challenging. However, preoperative identification of malignancy is crucial for further treatment and for the course of the disease.
OBJECTIVE
OBJECTIVE
This article presents the advantages and disadvantages of fine-needle aspiration cytology (FNAC) and core needle biopsy (CNB). Additionally, the sensitivity and specificity of both methods for predicting malignancy were analyzed. Furthermore, it is discussed which procedure is suitable for the diagnostic work-up of salivary gland tumors.
MATERIALS AND METHODS
METHODS
This current article summarizes important and recent studies in the field of the diagnostic work-up for salivary gland lesions, with discussion of original articles, metanalyses, and systematic reviews concerning FNAC and CNB.
RESULTS
RESULTS
The sensitivity and specificity of the predictive ability of FNAC for malignancy is described at between 70.0-80.0% and 87.5-97.9%. The pooled sensitivity and specificity for CNB were 92.0-98.0% and 95.0-100.0%, respectively. Tumor cell seeding or facial nerve palsy are very rare complications of both procedures.
CONCLUSION
CONCLUSIONS
If malignancy is suspected based on clinical examination or imaging, FNAC or CNB should be performed. FNAC is easy to perform; however, an onsite cytologist is necessary. CNB has a higher sensitivity for routine diagnosis of malignancy; tumor typing and grading is facilitated by preserving the histological architecture. In conclusion, CNB is the procedure of choice in the diagnostic work-up for suspected malignant salivary gland tumors.
ZUSAMMENFASSUNG
UNASSIGNED
HINTERGRUND: Tumoren der Speicheldrüsen können klinisch und in der Bildgebung nicht immer sicher eingeschätzt werden. Speicheldrüsenmalignome sind eher selten, dennoch ist die präoperative Dignitätsbestimmung entscheidend für die Therapieplanung und den weiteren Krankheitsverlauf.
ZIEL DER ARBEIT
UNASSIGNED
Es wird im Folgenden eine Übersicht über die Vor- und Nachteile der Fein- und Grobnadelbiopsie zur Vorhersagekraft der Histologie von Speicheldrüsentumoren und insbesondere von Speicheldrüsenmalignomen gegeben. Darüber hinaus werden die Indikationen aufgezeigt und diskutiert.
MATERIAL UND METHODEN
METHODS
Die vorliegende Arbeit stellt eine aktuelle Literaturübersicht zur Feinnadelaspiration (FNA) und Grobnadelbiopsie (GNB) in den Speicheldrüsen dar mit Diskussion von Grundlagenarbeiten und Übersichtsarbeiten.
ERGEBNISSE
UNASSIGNED
Die Sensitivität und Spezifität der Vorhersagekraft für ein Malignom beträgt bei der FNA in der aktuellen Literatur 70,0–80,0 % und 87,5–97,9 %. Die GNB erzielt eine Sensitivität und Spezifität von 92,0–98,0 % und 95,0–100,0 %. Eine Tumorzellverschleppung oder eine Gesichtsnervenlähmung sind extrem seltene Komplikationen beider Verfahren.
SCHLUSSFOLGERUNG
UNASSIGNED
Besteht aufgrund der klinischen Präsentation und der bildgebenden Diagnostik der Verdacht auch einen malignen Speicheldrüsentumor, wird eine weitere Abklärung mittels FNA oder GNB vorgeschlagen. Um gute Ergebnisse bei der FNA zu erzielen, ist für die Auswertung ein erfahrener Zytologe vor Ort notwendig. Die GNB hat in der Routine eine deutlich höhere Treffsicherheit bei der Diagnose eines Malignoms. Durch den Erhalt der Gewebestruktur ist eine Subtypisierung und das Grading des Tumors besser möglich. Es spricht daher vieles dafür, nicht nur die FNA, sondern bevorzugt die GNB bei einem Verdacht auf ein Malignom zu indizieren.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
HINTERGRUND: Tumoren der Speicheldrüsen können klinisch und in der Bildgebung nicht immer sicher eingeschätzt werden. Speicheldrüsenmalignome sind eher selten, dennoch ist die präoperative Dignitätsbestimmung entscheidend für die Therapieplanung und den weiteren Krankheitsverlauf.
Identifiants
pubmed: 35376970
doi: 10.1007/s00106-022-01160-2
pii: 10.1007/s00106-022-01160-2
doi:
Types de publication
English Abstract
Journal Article
Review
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
154-163Informations de copyright
© 2022. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
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