[High clinical value of bone scintigraphy as a staging method for breast cancer].

Hohe klinische Wertigkeit der Skelettszintigrafie beim Staging des Mammakarzinoms.

Journal

Nuklearmedizin. Nuclear medicine
ISSN: 2567-6407
Titre abrégé: Nuklearmedizin
Pays: Germany
ID NLM: 7609387

Informations de publication

Date de publication:
Aug 2022
Historique:
pubmed: 8 4 2022
medline: 10 8 2022
entrez: 7 4 2022
Statut: ppublish

Résumé

Bone scintigraphy is a sensitive method for imaging bone metastases in patients with breast cancer. Despite its firm establishment in clinical routine, there are hardly any reliable data from larger homogeneous collectives on the value of bone scintigraphy in the context of staging of first diagnosed breast cancer patients. The aim of our work was to evaluate the real-life performance of bone scintigraphy as a staging examination in female patients with the initial diagnosis of breast cancer. We retrospectively evaluated the data of the patients examined in the year 2015 with the first diagnosis of breast cancer at the University Hospital Marburg by bone scintigraphy. In addition a follow-up over a period of 30 months after the first bone scintigraphy was performed. For this purpose we evaluated whether the results of this initial diagnostic could be confirmed in following diagnostic. 207/258 patients showed no suspicious findings in the initial bone scintigraphy, 48 had an unclear finding, which is why 42 patients received further diagnostics. In follow-up, new bone metastases were found in 4 patients, all of these had scintigraphic findings in the primary diagnosis, which were considered "unclear". Depending on the evaluation of the event (suspicious for metastasis/suspicious for metastasis and unclear), the sensitivity was 37.5%/100%, the specificity 100%/80%, the positive predictive value 100%/15.7% and the negative predictive value 98%/100%. By using bone scintigraphy and, if necessary, subsequent further imaging or histological clarification, a clinically significant diagnosis was obtained in 99,2% of the examined patients and confirmed in the follow-up. This result shows the good real-life performance of bone scintigraphy as a staging examination in patients with first diagnosed breast carcinomas. Die Skelettszintigrafie ist eine sensitive Methode für die Darstellung von Knochenmetastasen. Trotz der festen Etablierung in die klinische Routine gibt es kaum Daten aus größeren homogenen Kollektiven zur Wertigkeit der Skelettszintigrafie im Rahmen des Stagings. ZIEL: Ziel unserer Arbeit war die Evaluierung der Real-Life-Performance der Skelettszintigrafie als Staginguntersuchung bei Patientinnen mit der Erstdiagnose eines Mammakarzinoms. Wir werteten retrospektiv die Daten der im Jahr 2015 in unserer Klinik mittels Skelettszintigrafie untersuchten Patientinnen aus. Zusätzlich wurde über einen Zeitraum von 30 Monaten evaluiert, ob sich im Verlauf diese Ergebnisse bestätigten; hierzu wurden anschließende Untersuchungen ausgewertet. 207/258 Patientinnen zeigten in der initialen Skelettszintigrafie keine verdächtigen Befunde, bei 48 zeigte sich ein unklarer Befund, weshalb bei 42 Patientinnen weitere Diagnostik angeschlossen wurde. Im Follow-up wurden bei 4 Patientinnen neue Skelettmetastasen gefunden, diese hatten alle in der Primärdiagnostik Szintigrafiebefunde, die als „unklar“ gewertet wurden. Es ergab sich je nach Wertung des Ereignisses (metastasenverdächtig/metastasenverdächtig und unklar) eine Sensitivität von 37,5%/100%, eine Spezifität von 100%/80%, ein positiv prädiktiver Wert von 100%/15,7% und ein negativ prädiktiver Wert von 98%/100%. Mittels der Skelettszintigrafie und weiterer Abklärung konnte in 99,2% der vollständig untersuchten Patientinnen ein klinisch aussagekräftiger Befund erhoben werden, welcher sich im Follow-up bestätigte. Dieses Ergebnis zeigt die gute Real-Life-Performance der Skelettszintigrafie als Staginguntersuchung bei Patientinnen mit erstdiagnostiziertem Mammakarzinom.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
Bone scintigraphy is a sensitive method for imaging bone metastases in patients with breast cancer. Despite its firm establishment in clinical routine, there are hardly any reliable data from larger homogeneous collectives on the value of bone scintigraphy in the context of staging of first diagnosed breast cancer patients.
AIM OBJECTIVE
The aim of our work was to evaluate the real-life performance of bone scintigraphy as a staging examination in female patients with the initial diagnosis of breast cancer.
PATIENTS AND METHODS METHODS
We retrospectively evaluated the data of the patients examined in the year 2015 with the first diagnosis of breast cancer at the University Hospital Marburg by bone scintigraphy. In addition a follow-up over a period of 30 months after the first bone scintigraphy was performed. For this purpose we evaluated whether the results of this initial diagnostic could be confirmed in following diagnostic.
RESULTS RESULTS
207/258 patients showed no suspicious findings in the initial bone scintigraphy, 48 had an unclear finding, which is why 42 patients received further diagnostics. In follow-up, new bone metastases were found in 4 patients, all of these had scintigraphic findings in the primary diagnosis, which were considered "unclear". Depending on the evaluation of the event (suspicious for metastasis/suspicious for metastasis and unclear), the sensitivity was 37.5%/100%, the specificity 100%/80%, the positive predictive value 100%/15.7% and the negative predictive value 98%/100%.
CONCLUSION CONCLUSIONS
By using bone scintigraphy and, if necessary, subsequent further imaging or histological clarification, a clinically significant diagnosis was obtained in 99,2% of the examined patients and confirmed in the follow-up. This result shows the good real-life performance of bone scintigraphy as a staging examination in patients with first diagnosed breast carcinomas.
HINTERGRUND UNASSIGNED
Die Skelettszintigrafie ist eine sensitive Methode für die Darstellung von Knochenmetastasen. Trotz der festen Etablierung in die klinische Routine gibt es kaum Daten aus größeren homogenen Kollektiven zur Wertigkeit der Skelettszintigrafie im Rahmen des Stagings. ZIEL: Ziel unserer Arbeit war die Evaluierung der Real-Life-Performance der Skelettszintigrafie als Staginguntersuchung bei Patientinnen mit der Erstdiagnose eines Mammakarzinoms.
PATIENTEN UND METHODEN UNASSIGNED
Wir werteten retrospektiv die Daten der im Jahr 2015 in unserer Klinik mittels Skelettszintigrafie untersuchten Patientinnen aus. Zusätzlich wurde über einen Zeitraum von 30 Monaten evaluiert, ob sich im Verlauf diese Ergebnisse bestätigten; hierzu wurden anschließende Untersuchungen ausgewertet.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
207/258 Patientinnen zeigten in der initialen Skelettszintigrafie keine verdächtigen Befunde, bei 48 zeigte sich ein unklarer Befund, weshalb bei 42 Patientinnen weitere Diagnostik angeschlossen wurde. Im Follow-up wurden bei 4 Patientinnen neue Skelettmetastasen gefunden, diese hatten alle in der Primärdiagnostik Szintigrafiebefunde, die als „unklar“ gewertet wurden. Es ergab sich je nach Wertung des Ereignisses (metastasenverdächtig/metastasenverdächtig und unklar) eine Sensitivität von 37,5%/100%, eine Spezifität von 100%/80%, ein positiv prädiktiver Wert von 100%/15,7% und ein negativ prädiktiver Wert von 98%/100%.
SCHLUSSFOLGERUNG UNASSIGNED
Mittels der Skelettszintigrafie und weiterer Abklärung konnte in 99,2% der vollständig untersuchten Patientinnen ein klinisch aussagekräftiger Befund erhoben werden, welcher sich im Follow-up bestätigte. Dieses Ergebnis zeigt die gute Real-Life-Performance der Skelettszintigrafie als Staginguntersuchung bei Patientinnen mit erstdiagnostiziertem Mammakarzinom.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Die Skelettszintigrafie ist eine sensitive Methode für die Darstellung von Knochenmetastasen. Trotz der festen Etablierung in die klinische Routine gibt es kaum Daten aus größeren homogenen Kollektiven zur Wertigkeit der Skelettszintigrafie im Rahmen des Stagings. ZIEL: Ziel unserer Arbeit war die Evaluierung der Real-Life-Performance der Skelettszintigrafie als Staginguntersuchung bei Patientinnen mit der Erstdiagnose eines Mammakarzinoms.

Identifiants

pubmed: 35388441
doi: 10.1055/a-1780-8378
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

308-313

Informations de copyright

Thieme. All rights reserved.

Déclaration de conflit d'intérêts

Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Auteurs

Friederike Eilsberger (F)

Nuclear Medicine, University Hospital of Giessen and Marburg Campus Marburg, Marburg, Germany.

Clara Girmond (C)

Nuclear Medicine, University Hospital of Giessen and Marburg Campus Marburg, Marburg, Germany.

Jelena Boekhoff (J)

Gynecology, University Hospital of Giessen and Marburg Campus Marburg, Marburg, Germany.

Damiano Librizzi (D)

Nuclear Medicine, University Hospital of Giessen and Marburg Campus Marburg, Marburg, Germany.

Markus Luster (M)

Nuclear Medicine, University Hospital of Giessen and Marburg Campus Marburg, Marburg, Germany.

Andreas Pfestroff (A)

Nuclear Medicine, University Hospital of Giessen and Marburg Campus Marburg, Marburg, Germany.

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