Oligometastatic disease in biochemical recurrence of prostate cancer: Prevalence on PSMA PET/CT and consecutive metastasis-directed therapy - Experience at a tertiary referral center.

Die Oligometastasierung im biochemischen Rezidiv des Prostatakarzinoms: Prävalenz in der PSMA PET/CT und konsekutive Metastasen-gerichtete Therapie – Erfahrungen an einem Klinikum der Maximalversorgung.

Journal

Nuklearmedizin. Nuclear medicine
ISSN: 2567-6407
Titre abrégé: Nuklearmedizin
Pays: Germany
ID NLM: 7609387

Informations de publication

Date de publication:
Aug 2022
Historique:
pubmed: 8 4 2022
medline: 10 8 2022
entrez: 7 4 2022
Statut: ppublish

Résumé

The aim of our study was to address the prevalence of oligometastatic recurrent prostate cancer (PCa) on PSMA-PET and the associated practice of metastasis-directed therapy (MDT). Next, we aimed to determine a PSA threshold below which most patients had local and/or oligometastatic recurrence on PSMA-PET. One hundred and ten consecutive patients with biochemical recurrence (BCR) after radical prostatectomy (RP) ± radiation were referred for Thirty-four patients (30.9%) had a PSMA-negative scan, while 17 (15.5%) had local recurrence and 59 (53.6%) had metastatic recurrence on PSMA-PET. ROC analysis revealed a cut-off of ≤3 metastatic lesions on PSMA-PET for the steering of treatment decisions towards MDT rather than solely systemic therapy (AUC: 0.88). Defined as 3 or fewer metastatic lesions, oligometastatic recurrent PCa was found in up to 30% (33/110) of all patients. At PSA levels below 3.5 ng/ml, the rate of PSMA-positive disease that was locally confined or oligometastatic was 76% (45/59), dropping significantly to 29.4% (5/17) above this threshold (p<0.001) as polymetastatic findings became more frequent. The detection of ≤3 oligometastases on PSMA-PET encouraged the consecutive pursuit of MDT instead of systemic therapy alone. PSMA-PET predominantly captured patients at recurrence stages amenable to localized treatment when initiated at PSA levels below 3.5 ng/ml. ZIEL: Ziel unserer Studie war es, die Prävalenz des oligometastatisch rezidivierten Prostatakarzinoms (PCa) in der PSMA-PET sowie die damit verbundene Praxis der Metastasen-gerichteten Therapie (MDT) zu untersuchen. Anschließend sollte ein PSA-Schwellenwert ermittelt werden, unterhalb dem die Patienten in der Regel ein lokales und/oder oligometastatisches Rezidiv in der PSMA-PET aufwiesen. 110 konsekutive Patienten mit biochemischem Rezidiv (BCR) nach radikaler Prostatektomie (RP) ± Bestrahlung wurden zur 34 Patienten (30,9 %) hatten einen PSMA-negativen Scan, während 17 (15,5 %) ein lokales Rezidiv und 59 (53,6 %) ein metastasiertes Rezidiv in der PSMA-PET hatten. In der ROC-Analyse erwies sich eine Anzahl von ≤3 Metastasen in der PSMA-PET als Schwellenwert für die Verfolgung einer MDT statt einer ausschließlich systemischen Therapie (AUC: 0,88). Definiert als 3 oder weniger Metastasen wurde das oligometastatisch rezidivierte PCa bei bis zu 30% (33/110) aller Patienten vorgefunden. Bei PSA-Werten unter 3,5 ng/ml lag die Rate der PSMA-positiven Befunde, die lokal begrenzt oder oligometastatisch waren, bei 76 % (45/59) und sank signifikant auf 29,4 % (5/17) oberhalb dieses Grenzwerts (p<0,001), da polymetastatische Befunde zunahmen. Der Nachweis von ≤3 PCa-Oligometastasen in der PSMA-PET ermutigte zur Verfolgung einer lokalen, Metastasen-gerichteten anstelle einer rein systemischen Therapiestrategie. Die PSMA-PET erfasste die Patienten in Rezidivstadien, die einer lokalen Therapie zugänglich waren, vor allem dann, wenn die Bildgebung bei PSA-Werten unter 3,5 ng/ml veranlasst wurde.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
ZIEL: Ziel unserer Studie war es, die Prävalenz des oligometastatisch rezidivierten Prostatakarzinoms (PCa) in der PSMA-PET sowie die damit verbundene Praxis der Metastasen-gerichteten Therapie (MDT) zu untersuchen. Anschließend sollte ein PSA-Schwellenwert ermittelt werden, unterhalb dem die Patienten in der Regel ein lokales und/oder oligometastatisches Rezidiv in der PSMA-PET aufwiesen.

Identifiants

pubmed: 35388442
doi: 10.1055/a-1697-8111
doi:

Substances chimiques

Gallium Isotopes 0
Gallium Radioisotopes 0
gallium 68 PSMA-11 0
Prostate-Specific Antigen EC 3.4.21.77

Types de publication

Journal Article

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

314-324

Informations de copyright

Thieme. All rights reserved.

Déclaration de conflit d'intérêts

A.D. has applied for a patent on 18F-JK-PSMA-7. No other potential conflicts of interest relevant to this article exist.

Auteurs

Peter J Müller (PJ)

Department of Nuclear Medicine, Faculty of Medicine and University Hospital of Cologne, Köln, Germany.

Markus Dietlein (M)

Department of Nuclear Medicine, Faculty of Medicine and University Hospital of Cologne, Köln, Germany.

Carsten Kobe (C)

Department of Nuclear Medicine, Faculty of Medicine and University Hospital of Cologne, Köln, Germany.

Axel Heidenreich (A)

Department of Urology, Faculty of Medicine and University Hospital of Cologne, Köln, Germany.
Department of Urology, Medical University of Vienna, Vienna, Austria.

Alexander Drzezga (A)

Department of Nuclear Medicine, Faculty of Medicine and University Hospital of Cologne, Köln, Germany.

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