[Phototherapeutic keratectomy for recurrent corneal erosion of various epithelial origins: influence of depth of ablation on pachymetry and refraction].
Phototherapeutische Keratektomie bei rezidivierenden Hornhauterosionen verschiedener epithelialer Genese: Einfluss der Ablationstiefe auf Pachymetrie und Refraktion.
Corneal dystrophies
Corneal epithelium
Excimer laser
PTK
Phototherapeutic keratectomy
Journal
Die Ophthalmologie
ISSN: 2731-7218
Titre abrégé: Ophthalmologie
Pays: Germany
ID NLM: 9918402288106676
Informations de publication
Date de publication:
Oct 2022
Oct 2022
Historique:
received:
19
01
2022
accepted:
04
04
2022
revised:
30
03
2022
pubmed:
3
5
2022
medline:
13
10
2022
entrez:
2
5
2022
Statut:
ppublish
Résumé
Phototherapeutic keratectomy (PTK) is an established treatment method for patients suffering from either genetic corneal dystrophy or recurrent corneal erosion (RCE) without underlying basement membrane dystrophy, often caused by trauma. This study aimed to describe the changes in manifest subjective refraction and pachymetry after PTK treatment in patients suffering from epithelial basement membrane dystrophy (EBMD) and traumatic or atraumatic RCE without underlying EBMD. This was a retrospective, single-center study performed at the Department of Ophthalmology of the Ludwig-Maximilians University (Munich). Patient data were retrospective collected using the smart-eye database of the Department of Ophthalmology including diagnostic data from an autorefractometer and from the Pentacam HR. All laser treatments were performed with an ablation depth of 10 μm for EBMD patients and 6 μm for RCE patients without EBMD. Both collectives showed a decrease in pachymetry larger than the calculated ablation depths after a follow-up interval of 126 days (95% CI 104-147 days). While the EBMD collective receiving an ablation of 10 μm showed a decrease of 25.8 μm (N = 74; 95% CI 21.2-30.3; p < 0.001), the non-EBMD collective receiving an ablation of 6 μm showed a decrease of 12.3 μm (N = 44, 95% CI 7.0-17.7; p < 0.001). Both, total corneal refractive power (TCRP) as well as spherical equivalent (SE) offered no significant change in preoperative and postoperative comparison for the EBMD collective. On the other hand, patients without underlying EBMD showed a significant myopic decrease in SE of 0.4 dpt (±0.7 dpt SD, p < 0.05). The mean follow-up interval was 126 days (95% CI 104-147 days). PTK treatment offers an effective method for patients suffering from either EBMD dystrophy or RCE syndrome without underlying EBMD. The final ablation based on pachymetry at the apex can be estimated at 2.3 to 2.6 times higher compared to the original ablation depth. The reasons for this are on the one hand the laser ablation itself and the influence of the reactive wound healing of the corneal epithelium. EINFüHRUNG: Die phototherapeutische Keratektomie gilt heute als etabliertes Therapieverfahren für Patienten, welche unter therapierefraktären genetisch bedingten Hornhautdystrophien oder rezidivierenden Erosiones ohne zugrunde liegende Basalmembrandystrophie leiden. Ziel der Arbeit war es, Änderungen der Refraktion und der Pachymetrie nach phototherapeutischer Keratektomie bei Patienten, welche eine epitheliale Basalmembrandystrophie oder rezidivierende Erosiones ohne zugrunde liegende Basalmembrandystrophie (traumatisch/nichttraumatisch bedingt) aufweisen, zu analysieren. Die Patientendaten wurden retrospektiv aus dem Smart-Eye-Data-Datenbank-System der Augenklinik der LMU in den Jahren 2014 bis 2020 zusammen mit diagnostischen Daten aus Pentacam HR und Autorefraktometer ausgewertet. Als festes Therapieregime wurde eine Photoablation von 10 μm für epitheliale Basalmembrandystrophie und 6 μm für Patienten ohne Basalmembrandystrophie gewählt. In beiden Kollektiven konnte eine Abnahme der Pachymetrie am Apex nachgewiesen werden (epitheliale Basalmembrandystrophie: Abnahme 25,8 μm, ±19,6 μm SD, Bandbreite −12–97 μm; keine Basalmembrandystrophie: Abnahme 12,3 μm, ±17,6 μm SD, Bandbreite −39–68 μm). Es kam zu keiner signifikanten Zu- oder Abnahme der „total corneal refractive power“ im epitheliale Basalmembrandystrophie-Kollektiv, im Kollektiv der rezidivierenden Erosiones ohne Basalmembrandystrophie zu einer signifikanten Zunahme von 42,3 dpt auf 42,6 dpt (Veränderung ±0,8 dpt SD, p < 0,05). Das sphärische Äquivalent zeigte keine Veränderung im Follow-up-Intervall für das epitheliale Basalmembrandystrophie Kollektiv. Hingegen zeigte das Kollektiv ohne Basalmembrandystrophie eine statistisch signifikante Abnahme des SE um 0,4 dpt (±0,7 dpt SD, p < 0,05). Das mittlere Follow-up-Intervall betrug 126 Tage (CI 95 %: 104 bis 147 Tage). Ein signifikanter Einfluss auf die Refraktion konnte in der durchgeführten Studie in Bezug auf die „total corneal refractive power“ für beide Kollektive nur in geringem Maße festgestellt werden. Der finale Abtrag anhand der Pachymetrie am Apex hingegen kann auf das 2,3- bis 2,6-Fache der ursprünglichen Ablationstiefe geschätzt werden. Ursachen hierfür sind einerseits der Laserabtrag selbst sowie der Einfluss der reaktiven Wundheilung des kornealen Epithels.
Sections du résumé
BACKGROUND
BACKGROUND
Phototherapeutic keratectomy (PTK) is an established treatment method for patients suffering from either genetic corneal dystrophy or recurrent corneal erosion (RCE) without underlying basement membrane dystrophy, often caused by trauma.
OBJECTIVE
OBJECTIVE
This study aimed to describe the changes in manifest subjective refraction and pachymetry after PTK treatment in patients suffering from epithelial basement membrane dystrophy (EBMD) and traumatic or atraumatic RCE without underlying EBMD.
MATERIAL AND METHODS
METHODS
This was a retrospective, single-center study performed at the Department of Ophthalmology of the Ludwig-Maximilians University (Munich). Patient data were retrospective collected using the smart-eye database of the Department of Ophthalmology including diagnostic data from an autorefractometer and from the Pentacam HR. All laser treatments were performed with an ablation depth of 10 μm for EBMD patients and 6 μm for RCE patients without EBMD.
RESULTS
RESULTS
Both collectives showed a decrease in pachymetry larger than the calculated ablation depths after a follow-up interval of 126 days (95% CI 104-147 days). While the EBMD collective receiving an ablation of 10 μm showed a decrease of 25.8 μm (N = 74; 95% CI 21.2-30.3; p < 0.001), the non-EBMD collective receiving an ablation of 6 μm showed a decrease of 12.3 μm (N = 44, 95% CI 7.0-17.7; p < 0.001). Both, total corneal refractive power (TCRP) as well as spherical equivalent (SE) offered no significant change in preoperative and postoperative comparison for the EBMD collective. On the other hand, patients without underlying EBMD showed a significant myopic decrease in SE of 0.4 dpt (±0.7 dpt SD, p < 0.05). The mean follow-up interval was 126 days (95% CI 104-147 days).
CONCLUSION
CONCLUSIONS
PTK treatment offers an effective method for patients suffering from either EBMD dystrophy or RCE syndrome without underlying EBMD. The final ablation based on pachymetry at the apex can be estimated at 2.3 to 2.6 times higher compared to the original ablation depth. The reasons for this are on the one hand the laser ablation itself and the influence of the reactive wound healing of the corneal epithelium.
ZUSAMMENFASSUNG
UNASSIGNED
EINFüHRUNG: Die phototherapeutische Keratektomie gilt heute als etabliertes Therapieverfahren für Patienten, welche unter therapierefraktären genetisch bedingten Hornhautdystrophien oder rezidivierenden Erosiones ohne zugrunde liegende Basalmembrandystrophie leiden.
ZIEL DER ARBEIT
UNASSIGNED
Ziel der Arbeit war es, Änderungen der Refraktion und der Pachymetrie nach phototherapeutischer Keratektomie bei Patienten, welche eine epitheliale Basalmembrandystrophie oder rezidivierende Erosiones ohne zugrunde liegende Basalmembrandystrophie (traumatisch/nichttraumatisch bedingt) aufweisen, zu analysieren.
MATERIAL UND METHODEN
METHODS
Die Patientendaten wurden retrospektiv aus dem Smart-Eye-Data-Datenbank-System der Augenklinik der LMU in den Jahren 2014 bis 2020 zusammen mit diagnostischen Daten aus Pentacam HR und Autorefraktometer ausgewertet. Als festes Therapieregime wurde eine Photoablation von 10 μm für epitheliale Basalmembrandystrophie und 6 μm für Patienten ohne Basalmembrandystrophie gewählt.
ERGEBNISSE
UNASSIGNED
In beiden Kollektiven konnte eine Abnahme der Pachymetrie am Apex nachgewiesen werden (epitheliale Basalmembrandystrophie: Abnahme 25,8 μm, ±19,6 μm SD, Bandbreite −12–97 μm; keine Basalmembrandystrophie: Abnahme 12,3 μm, ±17,6 μm SD, Bandbreite −39–68 μm). Es kam zu keiner signifikanten Zu- oder Abnahme der „total corneal refractive power“ im epitheliale Basalmembrandystrophie-Kollektiv, im Kollektiv der rezidivierenden Erosiones ohne Basalmembrandystrophie zu einer signifikanten Zunahme von 42,3 dpt auf 42,6 dpt (Veränderung ±0,8 dpt SD, p < 0,05). Das sphärische Äquivalent zeigte keine Veränderung im Follow-up-Intervall für das epitheliale Basalmembrandystrophie Kollektiv. Hingegen zeigte das Kollektiv ohne Basalmembrandystrophie eine statistisch signifikante Abnahme des SE um 0,4 dpt (±0,7 dpt SD, p < 0,05). Das mittlere Follow-up-Intervall betrug 126 Tage (CI 95 %: 104 bis 147 Tage).
SCHLUSSFOLGERUNG
UNASSIGNED
Ein signifikanter Einfluss auf die Refraktion konnte in der durchgeführten Studie in Bezug auf die „total corneal refractive power“ für beide Kollektive nur in geringem Maße festgestellt werden. Der finale Abtrag anhand der Pachymetrie am Apex hingegen kann auf das 2,3- bis 2,6-Fache der ursprünglichen Ablationstiefe geschätzt werden. Ursachen hierfür sind einerseits der Laserabtrag selbst sowie der Einfluss der reaktiven Wundheilung des kornealen Epithels.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
EINFüHRUNG: Die phototherapeutische Keratektomie gilt heute als etabliertes Therapieverfahren für Patienten, welche unter therapierefraktären genetisch bedingten Hornhautdystrophien oder rezidivierenden Erosiones ohne zugrunde liegende Basalmembrandystrophie leiden.
Identifiants
pubmed: 35499634
doi: 10.1007/s00347-022-01638-y
pii: 10.1007/s00347-022-01638-y
doi:
Types de publication
Journal Article
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
1041-1046Informations de copyright
© 2022. The Author(s).
Références
Wilson SE et al (2017) Phototherapeutic keratectomy: science and art. J Refract Surg 33(3):203–210
doi: 10.3928/1081597X-20161123-01
Weiss JS et al (2015) IC3D classification of corneal dystrophies—edition 2. Cornea 34(2):117–159
doi: 10.1097/ICO.0000000000000307
Miller DD et al (2019) Recurrent corneal erosion: a comprehensive review. Clin Ophthalmol 13:325–335
doi: 10.2147/OPTH.S157430
Kasparova EA et al (2010) Recurrent herpetic corneal erosion: diagnosis and treatment. Vestn Oftalmol 126(5):3–8
pubmed: 21328882
Kohnen T (2011) Refraktive Chirurgie. Springer, Berlin, Heidelberg, S 390
doi: 10.1007/978-3-642-05406-8
Lin SR, Aldave AJ, Chodosh J (2019) Recurrent corneal erosion syndrome. Br J Ophthalmol 103(9):1204–1208
doi: 10.1136/bjophthalmol-2019-313835
Mamikonyan VR et al (2018) Polishing of Bowman’s membrane with diamond burr in the treatment of recurrent corneal erosion syndrome. Vestn Oftalmol 134(5):162–167
doi: 10.17116/oftalma2018134051162
Watson SL, Leung V (2018) Interventions for recurrent corneal erosions. Cochrane Database Syst Rev 7(7):Cd1861
pubmed: 29985545
Dedes W et al (2015) Phototherapeutic keratectomy (PTK) for treatment of recurrent corneal erosion: correlation between etiology and prognosis—prospective longitudinal study. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 253(10):1745–1749
doi: 10.1007/s00417-015-2990-6
Nassaralla BR, Nassaralla Junior JJ (2012) Ten-year results of phototherapeutic keratectomy on recurrent corneal erosions. Arq Bras Oftalmol 75(1):33–37
pubmed: 22552415
Siebelmann S et al (2018) Intraoperative changes in corneal structure during excimer laser phototherapeutic keratectomy (PTK) assessed by intraoperative optical coherence tomography. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 256(3):575–581
doi: 10.1007/s00417-017-3867-7
Weiss JS et al (2011) The IC3D classification of the corneal dystrophies. Klin Monbl Augenheilkd 228(1):S1–39
doi: 10.1055/s-0029-1245895
Kortüm K et al (2016) Smart eye data : development of a foundation for medical research using smart data applications. Ophthalmologe 113(6):469–477
doi: 10.1007/s00347-016-0272-2
Greenstein SA et al (2011) Corneal thickness changes after corneal collagen crosslinking for keratoconus and corneal ectasia: one-year results. J Cataract Refract Surg 37(4):691–700
doi: 10.1016/j.jcrs.2010.10.052
Tobalem S et al (2021) Myopic outcomes after excimer laser phototherapeutic keratectomy (PTK). J Fr Ophtalmol 44(1):35–40
doi: 10.1016/j.jfo.2020.03.024