Validation of the German Inflammatory Bowel Disease Fatigue (IBD-F) Questionnaire.

Erster validierter deutschsprachiger Fatigue-Fragebogen für PatientInnen mit chronisch-entzündlichen Darmerkrankungen (CED).

Journal

Zeitschrift fur Gastroenterologie
ISSN: 1439-7803
Titre abrégé: Z Gastroenterol
Pays: Germany
ID NLM: 0033370

Informations de publication

Date de publication:
Feb 2023
Historique:
pubmed: 10 5 2022
medline: 8 2 2023
entrez: 9 5 2022
Statut: ppublish

Résumé

Fatigue is a common symptom in patients with inflammatory bowel diseases (IBD). To date, there is no instrument to assess IBD-specific fatigue in German. The aim of this study was to translate the IBD Fatigue (IBD-F) scale and to test its psychometric properties in a German IBD population. After completing the translation process, 20 IBD patients participated in a pilot testing phase. For further analyses, 180 IBD patients with fatigue answered the IBD-F (Sections I, II, III) and the IBD Questionnaire (IBDQ-D). Reliability was tested by using Cronbach's alpha and corrected item-total correlation. Exploratory factor analyses (EFA) were carried out. Spearman's correlation was calculated between the IBD-F and IBDQ-D . 78 patients could be included to calculate the test-retest reliability. The German version of the IBD-F shows high face and content validity. Internal consistency was excellent, with a Cronbach's alpha of 0.93-0.98. Corrected item-total correlations ranged from 0.51 to 0.89. The correlation between the IBD-F and the IBDQ-D was statistically significant for Section I (rs=-0.59; p<0.01) and Section II (rs=-0.76; p<0.01) of the IBD-F. The EFA identified one relevant factor for each section. Test-retest reliability was acceptable for Section I (intraclass correlation coefficient (ICC)=0.73) and Section II (ICC=0.84). The German version of the IBD-F is a reliable and valid tool to assess fatigue in IBD. Fatigue ist ein häufiges Symptom bei chronisch-entzündlichen Darmerkrankungen (CED). Derzeit existiert kein geeignetes deutschsprachiges Instrument zur Erfassung von Fatigue bei CED. Ziel ist es, den Inflammatory Bowel Disease Fatigue (IBD-F)-Fragebogen zu übersetzen und die Gütekriterien an einer deutschsprachigen Stichprobe zu validieren. Nach Übersetzung des IBD-F nahmen 20 PatientInnen an einer Probetestung teil. Für weitere Analysen beantworteten 180 CED-PatientInnen mit Fatigue den IBD-F (Teil I, II, III) und den Inflammatory Bowel Disease Questionnaire (IBDQ-D). Die Reliabilität wurde mithilfe von Cronbachs α und Trennschärfen ermittelt. Explorative Faktorenanalysen (EFA) wurden durchgeführt. Die Korrelationen von IBD-F und IBDQ-D wurden evaluiert. 78 PatientInnen wurden zur Berechnung der Test-Retest-Reliabilität eingeschlossen. Die deutsche Version des IBD-F hat eine hohe Inhalts- und Augenscheinvalidität. Die interne Konsistenz war exzellent (Cronbachs α = 0.93–0.98). Die Trennschärfekoeffizienten lagen zwischen 0.51 und 0.89. Die Korrelationen zwischen IBD-F und IBDQ-D waren statistisch signifikant für Teil I (rs=-0.59; p<0.01) und Teil II (rs=-0.76; p<0.01) des IBD-F. Die einfaktorielle Struktur konnte für beide Teile bestätigt werden. Die Test-Retest-Reliabilität kann für Teil I (Intraklassenkorrelationskoeffizient (ICC)=0.73) und Teil II (ICC=0.84) als akzeptabel bewertet werden. Die deutsche Version des IBD-F ist ein zuverlässiges und valides Instrument zur Erfassung von Fatigue bei CED.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Fatigue ist ein häufiges Symptom bei chronisch-entzündlichen Darmerkrankungen (CED). Derzeit existiert kein geeignetes deutschsprachiges Instrument zur Erfassung von Fatigue bei CED. Ziel ist es, den Inflammatory Bowel Disease Fatigue (IBD-F)-Fragebogen zu übersetzen und die Gütekriterien an einer deutschsprachigen Stichprobe zu validieren.

Identifiants

pubmed: 35533686
doi: 10.1055/a-1797-2688
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

164-171

Informations de copyright

Thieme. All rights reserved.

Déclaration de conflit d'intérêts

U.v.A. received consulting and/or speaker fees from ESOCAP, Abbvie, MSD, Takeda, Falk Pharma; R.R. received speaker fee from Abbvie; A.K.T. received speaker and consulting fees from Janssen Cilag, speaker fees from Pfizer and MSD and travel support from Abbvie and Takeda; J.W. received consulting and/or speaker fees from Abbvie Deutschland, Takeda Pharma, Janssen-Cilag GmbH; N.T. received personal fees from AbbVie, MSD, Falk, Janssen, Takeda and Vifor outside the submitted work.

Auteurs

Karina Antonia Magdalena Scholz (KAM)

Department of Gastroenterology, Hepatology and Infectious Diseases, University Hospital Magdeburg, Magdeburg, Germany.

Anne Kerstin Thomann (AK)

Department of Medicine II, University Medical Center Mannheim, Medical Faculty Mannheim, Heidelberg University, Mannheim, Germany.

Niels Teich (N)

Internal medicine practice for Digestive and Metabolic Diseases, Leipzig, Germany.

Hartmut Baumann (H)

Gastroenterological practice Gardelegen, Gardelegen, Germany.

Jens Walldorf (J)

Department of Internal Medicine I, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle, Germany.

Carsten Büning (C)

Department of Internal Medicine, Hospital Waldfriede, Berlin-Zehlendorf, Germany.

Rosa Rosania (R)

Department of Gastroenterology, Hepatology and Infectious Diseases, University Hospital Magdeburg, Magdeburg, Germany.

Ali Canbay (A)

Department of Medicine, Knappschaftskrankenhaus, Ruhr University Bochum, Bochum, Germany.

Ulrike von Arnim (UV)

Department of Gastroenterology, Hepatology and Infectious Diseases, University Hospital Magdeburg, Magdeburg, Germany.

Articles similaires

[Redispensing of expensive oral anticancer medicines: a practical application].

Lisanne N van Merendonk, Kübra Akgöl, Bastiaan Nuijen
1.00
Humans Antineoplastic Agents Administration, Oral Drug Costs Counterfeit Drugs

Smoking Cessation and Incident Cardiovascular Disease.

Jun Hwan Cho, Seung Yong Shin, Hoseob Kim et al.
1.00
Humans Male Smoking Cessation Cardiovascular Diseases Female
Humans United States Aged Cross-Sectional Studies Medicare Part C
1.00
Humans Yoga Low Back Pain Female Male

Classifications MeSH