[Position paper on reporting of intestinal ultrasound findings in patients with inflammatory bowel disease].
Positionspapier zur Befunderhebung von Darmultraschallbefunden bei chronisch entzündlichen Darmerkrankungen.
Journal
Zeitschrift fur Gastroenterologie
ISSN: 1439-7803
Titre abrégé: Z Gastroenterol
Pays: Germany
ID NLM: 0033370
Informations de publication
Date de publication:
Jun 2022
Jun 2022
Historique:
entrez:
7
6
2022
pubmed:
8
6
2022
medline:
10
6
2022
Statut:
ppublish
Résumé
Intestinal ultrasound is increasingly used for primary diagnosis, detection of complications and monitoring of patients with Crohn's disease and ulcerative colitis. Standardization of reporting is relevant to ensure quality of the methodology and to improve communication between different specialties. The current manuscript describes the features required for optimized reporting of intestinal ultrasound findings in inflammatory bowel disease (IBD). An expert consensus panel of gastroenterologists, radiologists, pathologists, paediatric gastroenterologists and surgeons conducted a systematic literature search. In a Delphi- process members of the Kompetenznetz Darmerkrankungen in collaboration with members of the German Society for Radiology (DRG) voted on relevant criteria for reporting of findings in intestinal ultrasound. Based on the voting results statements were agreed by expert consensus. Clinically relevant aspects of intestinal ultrasound (IUS) findings have been defined to optimize reporting and to standardize terminology. Minimal requirements for standardized reporting are suggested. The statements focus on description of disease activity as well as on complications of IBD. Attributes of intestinal inflammation are described and illustrated by exemplary images. The current manuscript provides practical recommendations on how to standardize documentation and reporting from intestinal ultrasound findings in patients with IBD. Zur Diagnosestellung, Erkennung von Erkrankungskomplikationen sowie zur Verlaufskontrolle bei Patienten mit Morbus Crohn und Colitis ulcerosa wird zunehmend der Darmultraschall eingesetzt. Eine systematische Befunderhebung und Dokumentation sind wichtig, um die Qualität der Befunderstellung und die Kommunikation zwischen den Fachgruppen zu verbessern. Das vorliegende Positionspapier beschreibt die Voraussetzungen für eine optimale Befunderhebung des Darmultraschalls bei Patienten mit chronisch-entzündlichen Darmerkrankungen (CED). Eine Experten-Konsensusgruppe bestehend aus Gastroenterologen, Radiologen, Pathologen, Kinder- und Jugend-Gastroenterologen und Chirurgen führte eine systematische Literaturrecherche durch. In einem Delphi-Verfahren wurde unter Mitgliedern des Kompetenznetzes Darmerkrankungen und der Deutschen Röntgengesellschaft (DRG) über relevante Kriterien bei der Befunderhebung von Darmultraschallbefunden abgestimmt. Die daraus resultierenden Statements wurden in einer Experten-Konsensusgruppe verabschiedet. Praxisorientierte Empfehlungen für eine optimale Befunderhebung mit einer standardisierten Terminologie wurden entwickelt. Der Fokus der Erhebung lag auf der Beschreibung der Entzündungsaktivität sowie der Komplikationen bei CED. Minimale Anforderungen für eine standardisierte Befunderhebung wurden definiert. Das vorliegende Manuskript bietet praktische Empfehlungen zur Optimierung und Vereinheitlichung der Befunderhebung bei Darmultraschall-Untersuchungen bei CED.
Sections du résumé
BACKGROUND
BACKGROUND
Intestinal ultrasound is increasingly used for primary diagnosis, detection of complications and monitoring of patients with Crohn's disease and ulcerative colitis. Standardization of reporting is relevant to ensure quality of the methodology and to improve communication between different specialties. The current manuscript describes the features required for optimized reporting of intestinal ultrasound findings in inflammatory bowel disease (IBD).
METHODS
METHODS
An expert consensus panel of gastroenterologists, radiologists, pathologists, paediatric gastroenterologists and surgeons conducted a systematic literature search. In a Delphi- process members of the Kompetenznetz Darmerkrankungen in collaboration with members of the German Society for Radiology (DRG) voted on relevant criteria for reporting of findings in intestinal ultrasound. Based on the voting results statements were agreed by expert consensus.
RESULTS
RESULTS
Clinically relevant aspects of intestinal ultrasound (IUS) findings have been defined to optimize reporting and to standardize terminology. Minimal requirements for standardized reporting are suggested. The statements focus on description of disease activity as well as on complications of IBD. Attributes of intestinal inflammation are described and illustrated by exemplary images.
CONCLUSION
CONCLUSIONS
The current manuscript provides practical recommendations on how to standardize documentation and reporting from intestinal ultrasound findings in patients with IBD.
HINTERGRUND
UNASSIGNED
Zur Diagnosestellung, Erkennung von Erkrankungskomplikationen sowie zur Verlaufskontrolle bei Patienten mit Morbus Crohn und Colitis ulcerosa wird zunehmend der Darmultraschall eingesetzt. Eine systematische Befunderhebung und Dokumentation sind wichtig, um die Qualität der Befunderstellung und die Kommunikation zwischen den Fachgruppen zu verbessern. Das vorliegende Positionspapier beschreibt die Voraussetzungen für eine optimale Befunderhebung des Darmultraschalls bei Patienten mit chronisch-entzündlichen Darmerkrankungen (CED).
METHODEN
METHODS
Eine Experten-Konsensusgruppe bestehend aus Gastroenterologen, Radiologen, Pathologen, Kinder- und Jugend-Gastroenterologen und Chirurgen führte eine systematische Literaturrecherche durch. In einem Delphi-Verfahren wurde unter Mitgliedern des Kompetenznetzes Darmerkrankungen und der Deutschen Röntgengesellschaft (DRG) über relevante Kriterien bei der Befunderhebung von Darmultraschallbefunden abgestimmt. Die daraus resultierenden Statements wurden in einer Experten-Konsensusgruppe verabschiedet.
ERGEBNIS
UNASSIGNED
Praxisorientierte Empfehlungen für eine optimale Befunderhebung mit einer standardisierten Terminologie wurden entwickelt. Der Fokus der Erhebung lag auf der Beschreibung der Entzündungsaktivität sowie der Komplikationen bei CED. Minimale Anforderungen für eine standardisierte Befunderhebung wurden definiert.
ZUSAMMENFASSUNG
UNASSIGNED
Das vorliegende Manuskript bietet praktische Empfehlungen zur Optimierung und Vereinheitlichung der Befunderhebung bei Darmultraschall-Untersuchungen bei CED.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
Zur Diagnosestellung, Erkennung von Erkrankungskomplikationen sowie zur Verlaufskontrolle bei Patienten mit Morbus Crohn und Colitis ulcerosa wird zunehmend der Darmultraschall eingesetzt. Eine systematische Befunderhebung und Dokumentation sind wichtig, um die Qualität der Befunderstellung und die Kommunikation zwischen den Fachgruppen zu verbessern. Das vorliegende Positionspapier beschreibt die Voraussetzungen für eine optimale Befunderhebung des Darmultraschalls bei Patienten mit chronisch-entzündlichen Darmerkrankungen (CED).
Types de publication
Journal Article
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
978-990Informations de copyright
Thieme. All rights reserved.
Déclaration de conflit d'intérêts
RA: Beratertätigkeit und/oder Honorare: AbbVie, Amgen, Arena Pharmaceuticals, Biogen, Boehringer Ingelheim, Bristol-Myers Squibb, Celgene, Celltrion Healthcare, Dr. Falk Pharma, Ferring, Fresenius Kabi, Galapagos, Gilead, GlaxoSmithKline plc, InDex Pharmaceuticals, Janssen-Cilag, Kliniksa Pharmaceuticals, Lilly, MSD Sharp & Dohme, Novartis, Pandion Therapeutics, Pfizer, Roche Pharma, Samsung Bioepsis, Stelic Institute, Sterna Biologicals, Takeda Pharma, Tillotts Pharma AG, Viatris. DB: Fördermittel für ultraschallbezogene Veranstaltungen an der Charité – Universitätsmedizin Berlin und der University of Alberta von AbbVie, MSD, Hitachi, Toshiba und Canon eingeworben. Alle Mittel sind den genannten Institutionen zugeflossen. OB: Beratertätigkeit und/oder Honorare: Abbvie, AMGEN, Astellas Pharma, Bristol-Myers Squibb, Celltrion, Hexal, Dr. Falk Pharma, FERRING Arzneimittel, Janssen-Cilag, Lilly, MSD Sharp & Dohme, Pfizer Pharma, Shield Therapeutics, Recordati, Takeda Pharma, Tillotts Pharma JD: Berater-/Vortrags-/Gutachtertätigkeiten für Abbvie, Shire/Takeda, Humana, Amgen, Hexal, Nestlé, Steigerwald/Bayer Vital, Nutricia Milupa und Ferring; Finanzierung wissenschaftlicher Untersuchungen für Centogene und Campro. Wisssenschaftspreise: Nestlé CM: Beratertätigkeit und/oder Honorare: Abbvie, Biogen, Ferring Arzneimittel GmbH, Galapagos, Gilead, Janssen, MSD Sharp & Dome GmbH, Pfizer, Roche, Samsung, Takeda Pharma GmbH, Vifor Pharma JM: keine Interessenkonflikte UH: Beratertätigkeit und/oder Honorare: Amgen, Biogen, BMS, Celltrion, Falk Foundation, Ferring, Fresenius, Janssen, MSD, Mundipharma, Mylan, Pfizer, Shield, Takeda, Vifor JJ: Beratertätigkeit und/oder Honorare: Abbvie, Janssen-Cilag, Galapagos, Intercept, Ferring, Takeda TK: Beratertätigkeit und/oder Honorare: Abbvie, Amgen, Arena Pharmaceuticals, Biogen, Boehringer Ingelheim, Bristol-Myers Squibb, Celgene, Celltrion, Dr. Falk Pharma, Ferring Arzneimittel, Galapagos, Gilead, Janssen, MSD Sharp & Dome GmbH, Pfizer, Roche, Takeda Pharma, Vifor Pharma PK: Vortrags-/Beratertätigkeiten: AbbVie, Aesculap, Dr. Falk Pharma, Ethicon, Galapagos, Janssen-Cilag, MSD, Stryker, Takeda Pharma, Tillotts Pharma MV: Vortragshonorare von: FALK, Malesci, Menerini, Olympus, Janssen CS: Beratertätigkeit: Abbvie, Amgen, Biogen, Bristol-Myers Squibb, Ewopharma, Galapagos, Janssen-Cilag, MSD Sharp & Dohme, Norgine, Pfizer und Takeda; Vortragshonorare, Reiseunterstützung: Abbvie, Berlin Chemie, Biogen, CED Service, Ewopharma, Dr. Falk, Janssen-Cilag, med update, Merckle, MSD Sharp & Dohme, Norgine, Novartis, Olympus, Pentax, Pfizer, Shire, Shield Therapeutics und Takeda; Forschungsförderung: Abbvie, Olympus und Pentax JW: Vortrags-Honorare: Janssen-Cilag, Takeda Pharma