Health promotion through structured oral hygiene and good tooth alignment.

aligner caries gingivitis oral hygiene periodontitis prevention systemic effects

Journal

GMS hygiene and infection control
ISSN: 2196-5226
Titre abrégé: GMS Hyg Infect Control
Pays: Germany
ID NLM: 101609519

Informations de publication

Date de publication:
2022
Historique:
entrez: 16 6 2022
pubmed: 17 6 2022
medline: 17 6 2022
Statut: epublish

Résumé

Periodontal diseases and caries are two of the most common forms of chronic degenerative diseases, with consequences not only for the oral cavity manifesting as tooth loss, orofacial pain and xerostomia, but also with effects on the cardiovascular system and, in the elderly, on the pneumonia rate. This can be prevented or controlled by structured oral hygiene. Based on a systematic literature search in PubMed, the possibilities for ensuring structured oral hygiene are analyzed. Limiting the consumption of sugary meals and beverages, regular removal of food debris - supplemented by sugar-free chewing gum if desired - and preventing plaque formation by brushing with fluoridated toothpastes, using dental floss and interdental brushes after meals, serve to prevent or control gingivitis, periodontitis and caries. In the long term, the development of periodontitis-associated cardiovascular diseases and, in the elderly, the risk of pneumonia can probably be reduced. Antiseptic rinsing of the oral cavity is an important supplement to prevent periodontitis, especially in cases of limited ability to perform mechanical biofilm removal, but also for the prevention of respiratory infections. Proper functional tooth alignment is important for optimal mechanical cleaning to prevent plaque accumulation. If correction of misaligned teeth is possible with the use of removable aligners instead of fixed orthodontic appliances, these are to be preferred because of the better accessibility for mechanical hygiene measures. Parodontopathien und Karies zählen zu den häufigsten Formen chronisch degenerativer Krankheiten mit Auswirkungen nicht nur in der Mundhöhle mit Zahnverlust, orofazialen Schmerzen und Xerostomie, sondern auch auf das kardiovaskuläre System und im Senium auf die Pneumonierate. Dem muss durch strukturierte Mundhygiene entgegengewirkt werden. Auf der Grundlage einer systematischen Literaturrecherche in PubMed sollten die Möglichkeiten zur Gewährleistung einer strukturierten Mundhygiene analysiert werden. Die Einschränkung des Konsums zuckerhaltiger Mahlzeiten und Getränke, die regelmäßige Entfernung von Speiseresten, ggf. ergänzt durch Kaugummikauen, und die Verhinderung der Plaquebildung durch Zähneputzen mit fluoridhaltigen Zahnpasten, Anwendung von Zahnseide und Interdentalbürsten nach den Mahlzeiten dienen der Verhinderung von Gingivitis, Parodontopathien und Karies. Langfristig kann dadurch vermutlich auch mit Periodontitis assoziierten systemischen Erkrankungen vorgebeugt werden. Insbesondere bei eingeschränkter Fähigkeit zur Durchführung der mechanischen Biofilmentfernung, aber auch zur Prävention respiratorischer Infektionen, ist die antiseptische Spülung der Mundhöhle eine wichtige Ergänzung zur Prävention der Periodontitis. Eine gute, funktionale Zahnstellung erleichtert die mechanische Reinigung zur Verhinderung der Plaqueakkumulation. Sofern mit dem Einsatz von Alignern anstelle festsitzender kieferorthopädischer Apparaturen die Stellungskorrektur möglich ist, sind diese wegen der besseren Zugängigkeit für mechanische Hygienemaßnahmen zu bevorzugen.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Parodontopathien und Karies zählen zu den häufigsten Formen chronisch degenerativer Krankheiten mit Auswirkungen nicht nur in der Mundhöhle mit Zahnverlust, orofazialen Schmerzen und Xerostomie, sondern auch auf das kardiovaskuläre System und im Senium auf die Pneumonierate. Dem muss durch strukturierte Mundhygiene entgegengewirkt werden.

Identifiants

pubmed: 35707231
doi: 10.3205/dgkh000411
pii: dgkh000411
pmc: PMC9174873
doi:

Types de publication

Journal Article Review

Langues

eng

Pagination

Doc08

Informations de copyright

Copyright © 2022 Kramer et al.

Déclaration de conflit d'intérêts

The authors declare that they have no competing interests.

Références

Gerontologist. 2020 Jul 15;60(5):e378-e394
pubmed: 31729525
J Clin Periodontol. 2018 Jun;45 Suppl 20:S130-S148
pubmed: 29926501
Z Naturforsch C J Biosci. 2020 Jul 28;75(7-8):183-204
pubmed: 31785198
Angle Orthod. 2017 Sep;87(5):651-657
pubmed: 28686092
Antimicrob Agents Chemother. 2016 Nov 21;60(12):7015-7016
pubmed: 27736758
Pteridines. 2018 Feb;29(1):124-163
pubmed: 30705520
J Dent Res. 2017 Apr;96(4):380-387
pubmed: 28792274
Cell Mol Life Sci. 2018 Oct;75(19):3553-3567
pubmed: 30030594
BMC Oral Health. 2019 Jan 23;19(1):24
pubmed: 30674307
Int J Dent Hyg. 2012 Aug;10(3):187-97
pubmed: 22672101
Antimicrob Resist Infect Control. 2020 Oct 2;9(1):161
pubmed: 33008474
Cochrane Database Syst Rev. 2003;(1):CD002278
pubmed: 12535435
Curr Atheroscler Rep. 2017 Jan;19(1):4
pubmed: 28120314
Eur Heart J. 2019 Apr 7;40(14):1146-1148
pubmed: 30770702
Caries Res. 2009;43(5):391-6
pubmed: 19776570
Ageing Res Rev. 2012 Jul;11(3):404-20
pubmed: 22465452
Angle Orthod. 2016 Nov;86(6):998-1003
pubmed: 26606331
J Oral Rehabil. 2021 Mar;48(3):271-281
pubmed: 32196720
Clin Oral Investig. 2014 Sep;18(7):1711-8
pubmed: 24728529
Yonsei Med J. 2009 Aug 31;50(4):529-36
pubmed: 19718402
Open Microbiol J. 2014 Feb 07;8:6-14
pubmed: 24627729
Community Dent Oral Epidemiol. 2009 Feb;37(1):9-18
pubmed: 18782333
J Am Dent Assoc. 2018 Aug;149(8):712-720.e12
pubmed: 29921415
Eur J Dent. 2015 Jul-Sep;9(3):404-410
pubmed: 26430371
Semin Immunol. 2018 Dec;40:1-5
pubmed: 30392751
J Orofac Orthop. 2018 Mar;79(2):96-108
pubmed: 29464289
J Periodontol. 2006 Sep;77(9):1465-82
pubmed: 16945022
Clin Infect Dis. 2005 Jan 1;40(1):1-6
pubmed: 15614684
J Am Geriatr Soc. 2013 Jul;61(7):1111-8
pubmed: 23772872
Front Microbiol. 2019 Mar 22;10:587
pubmed: 30967854
Cochrane Database Syst Rev. 2014 Jun 17;(6):CD002281
pubmed: 24934383
Eur J Orthod. 2015 Oct;37(5):539-43
pubmed: 25548145
Orthod Craniofac Res. 2020 May;23(2):133-142
pubmed: 31651082

Auteurs

Axel Kramer (A)

Institute of Hygiene and Environmental Medicine, University Medicine Greifswald, Greifswald,Germany.

Christian Splieth (C)

Preventive & Pediatric Dentistry, University Medicine Greifswald, Greifswald, Germany.

Classifications MeSH