[Cardiovascular magnetic resonance imaging in patients with cardiac devices : Useful tool or just artifacts?]

Kardiale Magnetresonanztomographie bei Device-Trägern : Sinnvolles Werkzeug oder nur Artefakte?
Artifacts Cardiac implants Late gadolinium enhancement Pacemaker Wideband sequence

Journal

Herzschrittmachertherapie & Elektrophysiologie
ISSN: 1435-1544
Titre abrégé: Herzschrittmacherther Elektrophysiol
Pays: Germany
ID NLM: 9425873

Informations de publication

Date de publication:
Sep 2022
Historique:
received: 22 05 2022
accepted: 30 05 2022
pubmed: 6 7 2022
medline: 30 8 2022
entrez: 5 7 2022
Statut: ppublish

Résumé

Cardiac magnetic resonance tomography (CMR) in patients with implanted cardiac devices is a challenge. This is due to artifacts that can occur in the presence of metallic implants such as device leads and generators and can ultimately lead to impaired or non-diagnostic images. Preliminary studies indicate that by employing newly developed MRI sequences together with well-established sequences, these problems can be mitigated. To aid in daily routine, an adaptive imaging workflow has been proposed which allows for tailored image acquisition. Die kardiale Magnetresonanztomographie („cardiovascular magnetic resonance“, CMR) bei Patienten mit kardialen Implantaten stellt eine Herausforderung dar. Grund sind Artefakte, die durch die verschiedenen Bestandteile der Implantate hervorgerufen werden und die eine Beurteilbarkeit der Bilder erheblich einschränken sowie das Vorliegen von Pathologien imitieren können. Erste Studien deuten darauf hin, dass mit neu entwickelten und robusten, lange etablierten CMR-Sequenzen das Problem lösbar ist. Für den klinischen Alltag wurde eine konkrete Handlungsempfehlung für die Bildakquisition entwickelt.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Die kardiale Magnetresonanztomographie („cardiovascular magnetic resonance“, CMR) bei Patienten mit kardialen Implantaten stellt eine Herausforderung dar. Grund sind Artefakte, die durch die verschiedenen Bestandteile der Implantate hervorgerufen werden und die eine Beurteilbarkeit der Bilder erheblich einschränken sowie das Vorliegen von Pathologien imitieren können. Erste Studien deuten darauf hin, dass mit neu entwickelten und robusten, lange etablierten CMR-Sequenzen das Problem lösbar ist. Für den klinischen Alltag wurde eine konkrete Handlungsempfehlung für die Bildakquisition entwickelt.

Identifiants

pubmed: 35781832
doi: 10.1007/s00399-022-00873-9
pii: 10.1007/s00399-022-00873-9
doi:

Types de publication

Journal Article Review

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

278-282

Informations de copyright

© 2022. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.

Références

Hilbert S, Jahnke C, Loebe S et al (2018) Cardiovascular magnetic resonance imaging in patients with cardiac implantable electronic devices: a device-dependent imaging strategy for improved image quality. Eur Heart J Cardiovasc Imaging 19:1051–1061. https://doi.org/10.1093/ehjci/jex243
doi: 10.1093/ehjci/jex243 pubmed: 29048460
Hilbert S, Weber A, Nehrke K et al (2018) Artefact-free late gadolinium enhancement imaging in patients with implanted cardiac devices using a modified broadband sequence: current strategies and results from a real-world patient cohort. Europace 20:801–807. https://doi.org/10.1093/europace/eux016
doi: 10.1093/europace/eux016 pubmed: 28431009
Kalin R, Stanton MS (2005) Current clinical issues for MRI scanning of pacemaker and defibrillator patients. Pacing Clin Electrophysiol 28:326–328. https://doi.org/10.1111/j.1540-8159.2005.50024.x
doi: 10.1111/j.1540-8159.2005.50024.x pubmed: 15826268
Nazarian S, Reynolds MR, Ryan MP et al (2016) Utilization and likelihood of radiologic diagnostic imaging in patients with implantable cardiac defibrillators. J Magn Reson Imaging 43:115–127. https://doi.org/10.1002/jmri.24971
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Rashid S, Rapacchi S, Vaseghi M et al (2014) Improved late gadolinium enhancement MR imaging for patients with implanted cardiac devices. Radiology 270:269–274. https://doi.org/10.1148/radiol.13130942
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Sasaki T, Hansford R, Zviman MM et al (2011) Quantitative assessment of artifacts on cardiac magnetic resonance imaging of patients with pacemakers and implantable cardioverter-defibrillators. Circ Cardiovasc Imaging 4:662–670. https://doi.org/10.1161/CIRCIMAGING.111.965764
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Schaller RD, Brunker T, Riley MP et al (2021) Magnetic resonance imaging in patients with cardiac Implantable electronic devices with abandoned leads. JAMA Cardiol 6:549–556. https://doi.org/10.1001/jamacardio.2020.7572
doi: 10.1001/jamacardio.2020.7572 pubmed: 33595595 pmcid: 7890450
Seewöster T, Löbe S, Hilbert S et al (2019) Cardiovascular magnetic resonance imaging in patients with cardiac implantable electronic devices: best practice and real-world experience. Europace 21:1220–1228. https://doi.org/10.1093/europace/euz112
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Auteurs

Sebastian Hilbert (S)

Abteilung Rhythmologie, Herzzentrum Leipzig, Universitätsklinik für Kardiologie - Helios Stiftungsprofessur, Strümpellstr. 39, 04289, Leipzig, Deutschland. sebastian.hilbert@helios-gesundheit.de.

Gerhard Hindricks (G)

Abteilung Rhythmologie, Herzzentrum Leipzig, Universitätsklinik für Kardiologie - Helios Stiftungsprofessur, Strümpellstr. 39, 04289, Leipzig, Deutschland.

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