Design and Rationale of the HANSE Study: A Holistic German Lung Cancer Screening Trial Using Low-Dose Computed Tomography.
Design und Rationale der HANSE-Studie: Eine ganzheitliche deutsche Lungenkrebs-Früherkennungs-Studie unter Verwendung von Niedrigdosis-Computertomografie.
Journal
RoFo : Fortschritte auf dem Gebiete der Rontgenstrahlen und der Nuklearmedizin
ISSN: 1438-9010
Titre abrégé: Rofo
Pays: Germany
ID NLM: 7507497
Informations de publication
Date de publication:
12 2022
12 2022
Historique:
pubmed:
3
8
2022
medline:
2
12
2022
entrez:
2
8
2022
Statut:
ppublish
Résumé
Despite the high prevalence and mortality of lung cancer and proven effectiveness of low-dose computed tomography (LDCT) to reduce mortality, Germany still lacks a national screening program. The German Institute for Quality and Efficiency in Health Care (IQWiG) and the Federal Office for Radiation Protection (BfS) both published positive scientific evaluations recommending a quality-controlled national screening program. IQWiG underlined the importance of a clear risk definition, integrated smoking cessation programs, and quality assurance, highlighting the necessity of procedural optimization.In the HANSE study, former and current smokers aged 55-79 years are assessed for their lung cancer risk by the NELSON and PLCO Trotz der hohen Prävalenz und Mortalität von Lungenkrebs und der nachgewiesenen Wirksamkeit von Niedrigdosis-Computertomografie (LDCT) zur Senkung der Mortalitätsrate existiert in Deutschland noch kein nationales Früherkennungsprogramm. Das Deutsche Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen (IQWiG) wie auch das Bundesamt für Strahlenschutz (BfS) haben positive wissenschaftliche Bewertungen mit Empfehlungen für ein qualitätskontrolliertes nationales Früherkennungsprogramm veröffentlicht. Das IQWiG betonte die Notwendigkeit klar definierter Risikokriterien, der Integration eines Rauchstoppprogramms sowie der Sicherstellung hoher Qualitätsstandards, was die Bedeutung von Prozessoptimierungen unterstreicht.In der HANSE-Studie werden ehemalige und aktive Raucher im Alter von 55–79 Jahren bezüglich ihres Lungenkrebsrisikos anhand der NELSON und PLCO
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
Trotz der hohen Prävalenz und Mortalität von Lungenkrebs und der nachgewiesenen Wirksamkeit von Niedrigdosis-Computertomografie (LDCT) zur Senkung der Mortalitätsrate existiert in Deutschland noch kein nationales Früherkennungsprogramm. Das Deutsche Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen (IQWiG) wie auch das Bundesamt für Strahlenschutz (BfS) haben positive wissenschaftliche Bewertungen mit Empfehlungen für ein qualitätskontrolliertes nationales Früherkennungsprogramm veröffentlicht. Das IQWiG betonte die Notwendigkeit klar definierter Risikokriterien, der Integration eines Rauchstoppprogramms sowie der Sicherstellung hoher Qualitätsstandards, was die Bedeutung von Prozessoptimierungen unterstreicht.In der HANSE-Studie werden ehemalige und aktive Raucher im Alter von 55–79 Jahren bezüglich ihres Lungenkrebsrisikos anhand der NELSON und PLCO
Identifiants
pubmed: 35917826
doi: 10.1055/a-1853-8291
pmc: PMC9708322
doi:
Substances chimiques
Calcium
SY7Q814VUP
Types de publication
Journal Article
Langues
eng
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
1333-1345Informations de copyright
The Author(s). This is an open access article published by Thieme under the terms of the Creative Commons Attribution-NonDerivative-NonCommercial License, permitting copying and reproduction so long as the original work is given appropriate credit. Contents may not be used for commecial purposes, or adapted, remixed, transformed or built upon. (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/).
Déclaration de conflit d'intérêts
The authors declare that they have the following conflicts of interest:J. Vogel-Claussen: Research project support by BMBF, Siemens Healthineers, Boehringer Ingelheim, Novartis, GlaxoSmithKline.Speaking fees by Boehringer Ingelheim, Astra Zeneca, Novartis, Siemens Healthineers, Coreline Soft.M. Reck: Speaking and consulting fees by Amgen, AstraZeneca, BMS, Beigene, Boehringer-Ingelheim, Lilly, Merck, MSD, Mirati, Novartis, Pfizer, Roche, Sanofi.B.A. Bollmann: Speaking fees by AstraZeneca, Boehringer Ingelheim, MSD, Bristol-Myers-Sqibb und Roche.G. Schmid-Bindert is an employee of AstraZeneca.The other authors declare that they have no conflict of interest.
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