[Analyses of requirements for curriculum development for the training of anesthesiologists in the delivery room-A nationwide survey].

Bedarfsanalyse zur Curriculumsentwicklung für die anästhesiologische Kreißsaalversorgung – eine deutschlandweite Umfrage.

Journal

Die Anaesthesiologie
ISSN: 2731-6866
Titre abrégé: Anaesthesiologie
Pays: Germany
ID NLM: 9918384886806676

Informations de publication

Date de publication:
09 2022
Historique:
received: 07 02 2022
accepted: 13 06 2022
revised: 19 05 2022
pubmed: 5 8 2022
medline: 3 9 2022
entrez: 4 8 2022
Statut: ppublish

Résumé

Anesthesiologic activity in the delivery room environment implies the specifics of a 200% lethality, which describes that emergency situations can affect mother and child. A circumstance that impressively underlines the need for special care in employee training and selection. The training situation in the delivery room is characterized by several difficulties. Technical procedures are often performed on the awake patient, who is herself in an exciting situation during childbirth. A detailed description of the necessary competences in this working environment does not exist at the present. The present study aims to describe the further education situation in anesthesiology. The results can represent the first step of a curriculum development according to the concept of Kern et al. in the sense of a needs assessment. In a multicenter observational study, doctors in further training (AiW) and consultants (FÄ) were asked about methods of familiarization, feedback, activities taken on and the need for a curriculum. The level of supervision and confidence in action during procedures was also elicited. Participants were contacted via the membership database of the German Society of Anesthesia and Intensive Care and could answer the 11-item questionnaire online. A total of 495 questionnaires (329 FÄ; 166 AiW;) were completed. The FÄ and AiW gave different information on the conduct of exit interviews (59.6% vs. 10%) and curriculum support (76.3% vs.17.5%). Independent of the year of training, AiWs perform cesarean sections under on-demand (reactive) supervision. Peridural anesthesia (PDA) is the least frequently performed procedure in the context of the familiarization situation with obstetric anesthesia. The groups have a different confidence of security in the successful implementation of procedures, when AiW are proceeding without direct supervision (FÄ = MD 61; AiW = MD 77; p < 0.001; scale 0 = unsecure-100 = very secure). Practical and technical support is mostly provided immediately by FÄ (> MW 91; scale 0 = never-100 = immediately). Individual values deviate significantly from the average values (outliers). Both groups rate the usefulness or value of describing learning objectives and the availability of a curriculum as high. The support of familiarization and continuing support is partly answered differently by consultants and doctors in further training. Individual procedures that are rarely performed, such as administration of a PDA, require special attention in the future. Curricula with workplace-based assessments could provide feedback and assurance to increase confidence in the successful implementation of procedures by AiW. The AiW usually receive immediate professional support. Individual institutions do not seem to have any concepts here and must rethink their processes. This fact is particularly important against the background of the medicolegal significance of the subject. The description of learning objectives and curriculum development is desired both by FÄ and AiW. HINTERGRUND: Die anästhesiologische Tätigkeit in der Kreißsaalumgebung impliziert die Besonderheiten der 200 %-Letalität, die beschreibt, dass Notfallsituationen Mutter und Kind betreffen können. Ein Umstand, der die Notwendigkeit einer besonderen Sorgfalt in der Mitarbeiterausbildung und -auswahl eindrücklich unterstreicht. Gleichwohl existiert derzeit keine detaillierte Beschreibung der notwendigen Kompetenzen in dieser Arbeitsumgebung. Die vorliegende Studie soll die Ausbildungssituation in der anästhesiologischen Weiterbildung beschreiben und im Hinblick auf die Notwendigkeit eines Curriculums analysieren. In einer multizentrischen Beobachtungsstudie wurden Ärzt:innen in Weiterbildung (AiW) und ausbildende Fachärzt:innen (FÄ) nach Methoden der Einarbeitung, Feedbackgabe, übernommenen Tätigkeiten und Bedarf eines Curriculums befragt. Teilnehmende wurden über die Mitgliedsdatenbank der DGAI angeschrieben und konnten onlinebasiert den 11 Items umfassenden Fragebogen beantworten. Insgesamt wurden 495 Fragebogen (FÄ 329;166 AiW) abgeschlossen. Fachärzt:innen und AiW machen unterschiedliche Angaben zur Durchführung von Abschlussgesprächen (59,6 % vs. 10 %) und der Unterstützung durch ein Curriculum (76,3 % vs. 15,7 %). Unabhängig vom Weiterbildungsjahr werden von AiW Kaiserschnitte unter Supervisionsstufe „Rufweite“ durchgeführt. Die Periduralanästhesie (PDA) ist während der Einarbeitung die am seltensten durchgeführte Maßnahme. Beide Gruppen schätzen den Nutzen bzw. den Wert einer Beschreibung von Lernzielen und der Verfügbarkeit eines Curriculums als hoch ein. Die Unterstützung der Einarbeitung wird von FÄ und AiW teilweise unterschiedlich beantwortet. Einzelne seltene durchgeführte Maßnahmen, wie die PDA, bedürfen künftig einer gesonderten Aufmerksamkeit. Die Beschreibung von Lernzielen und die Curriculumsentwicklung werden ausdrücklich gewünscht.

Sections du résumé

BACKGROUND
Anesthesiologic activity in the delivery room environment implies the specifics of a 200% lethality, which describes that emergency situations can affect mother and child. A circumstance that impressively underlines the need for special care in employee training and selection. The training situation in the delivery room is characterized by several difficulties. Technical procedures are often performed on the awake patient, who is herself in an exciting situation during childbirth. A detailed description of the necessary competences in this working environment does not exist at the present. The present study aims to describe the further education situation in anesthesiology. The results can represent the first step of a curriculum development according to the concept of Kern et al. in the sense of a needs assessment.
MATERIAL AND METHODS
In a multicenter observational study, doctors in further training (AiW) and consultants (FÄ) were asked about methods of familiarization, feedback, activities taken on and the need for a curriculum. The level of supervision and confidence in action during procedures was also elicited. Participants were contacted via the membership database of the German Society of Anesthesia and Intensive Care and could answer the 11-item questionnaire online.
RESULTS
A total of 495 questionnaires (329 FÄ; 166 AiW;) were completed. The FÄ and AiW gave different information on the conduct of exit interviews (59.6% vs. 10%) and curriculum support (76.3% vs.17.5%). Independent of the year of training, AiWs perform cesarean sections under on-demand (reactive) supervision. Peridural anesthesia (PDA) is the least frequently performed procedure in the context of the familiarization situation with obstetric anesthesia. The groups have a different confidence of security in the successful implementation of procedures, when AiW are proceeding without direct supervision (FÄ = MD 61; AiW = MD 77; p < 0.001; scale 0 = unsecure-100 = very secure). Practical and technical support is mostly provided immediately by FÄ (> MW 91; scale 0 = never-100 = immediately). Individual values deviate significantly from the average values (outliers). Both groups rate the usefulness or value of describing learning objectives and the availability of a curriculum as high.
DISCUSSION
The support of familiarization and continuing support is partly answered differently by consultants and doctors in further training. Individual procedures that are rarely performed, such as administration of a PDA, require special attention in the future. Curricula with workplace-based assessments could provide feedback and assurance to increase confidence in the successful implementation of procedures by AiW. The AiW usually receive immediate professional support. Individual institutions do not seem to have any concepts here and must rethink their processes. This fact is particularly important against the background of the medicolegal significance of the subject. The description of learning objectives and curriculum development is desired both by FÄ and AiW.
ZUSAMMENFASSUNG
HINTERGRUND: Die anästhesiologische Tätigkeit in der Kreißsaalumgebung impliziert die Besonderheiten der 200 %-Letalität, die beschreibt, dass Notfallsituationen Mutter und Kind betreffen können. Ein Umstand, der die Notwendigkeit einer besonderen Sorgfalt in der Mitarbeiterausbildung und -auswahl eindrücklich unterstreicht. Gleichwohl existiert derzeit keine detaillierte Beschreibung der notwendigen Kompetenzen in dieser Arbeitsumgebung. Die vorliegende Studie soll die Ausbildungssituation in der anästhesiologischen Weiterbildung beschreiben und im Hinblick auf die Notwendigkeit eines Curriculums analysieren.
METHODIK
In einer multizentrischen Beobachtungsstudie wurden Ärzt:innen in Weiterbildung (AiW) und ausbildende Fachärzt:innen (FÄ) nach Methoden der Einarbeitung, Feedbackgabe, übernommenen Tätigkeiten und Bedarf eines Curriculums befragt. Teilnehmende wurden über die Mitgliedsdatenbank der DGAI angeschrieben und konnten onlinebasiert den 11 Items umfassenden Fragebogen beantworten.
ERGEBNISSE
Insgesamt wurden 495 Fragebogen (FÄ 329;166 AiW) abgeschlossen. Fachärzt:innen und AiW machen unterschiedliche Angaben zur Durchführung von Abschlussgesprächen (59,6 % vs. 10 %) und der Unterstützung durch ein Curriculum (76,3 % vs. 15,7 %). Unabhängig vom Weiterbildungsjahr werden von AiW Kaiserschnitte unter Supervisionsstufe „Rufweite“ durchgeführt. Die Periduralanästhesie (PDA) ist während der Einarbeitung die am seltensten durchgeführte Maßnahme. Beide Gruppen schätzen den Nutzen bzw. den Wert einer Beschreibung von Lernzielen und der Verfügbarkeit eines Curriculums als hoch ein.
SCHLUSSFOLGERUNG
Die Unterstützung der Einarbeitung wird von FÄ und AiW teilweise unterschiedlich beantwortet. Einzelne seltene durchgeführte Maßnahmen, wie die PDA, bedürfen künftig einer gesonderten Aufmerksamkeit. Die Beschreibung von Lernzielen und die Curriculumsentwicklung werden ausdrücklich gewünscht.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: Die anästhesiologische Tätigkeit in der Kreißsaalumgebung impliziert die Besonderheiten der 200 %-Letalität, die beschreibt, dass Notfallsituationen Mutter und Kind betreffen können. Ein Umstand, der die Notwendigkeit einer besonderen Sorgfalt in der Mitarbeiterausbildung und -auswahl eindrücklich unterstreicht. Gleichwohl existiert derzeit keine detaillierte Beschreibung der notwendigen Kompetenzen in dieser Arbeitsumgebung. Die vorliegende Studie soll die Ausbildungssituation in der anästhesiologischen Weiterbildung beschreiben und im Hinblick auf die Notwendigkeit eines Curriculums analysieren.

Identifiants

pubmed: 35925188
doi: 10.1007/s00101-022-01172-1
pii: 10.1007/s00101-022-01172-1
pmc: PMC9427909
doi:

Types de publication

Journal Article Multicenter Study Observational Study

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

697-705

Informations de copyright

© 2022. The Author(s).

Références

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Auteurs

Markus Flentje (M)

Klinik für Anästhesiologie und Intensivmedizin, Medizinische Hochschule Hannover, Carl-Neuberg-Str. 1, 30625, Hannover, Deutschland. flentje.markus@mh-hannover.de.

Hendrik Eismann (H)

Klinik für Anästhesiologie und Intensivmedizin, Medizinische Hochschule Hannover, Carl-Neuberg-Str. 1, 30625, Hannover, Deutschland.

Simon Schwill (S)

Abteilung Allgemeinmedizin und Versorgungsforschung, Universitätsklinikum Heidelberg, INF 130.3, 69120, Heidelberg, Deutschland.

Daniel Forstner (D)

Gäubodenkaserne, SanLehrRgt Niederbayern, Mitterharthausen 55, 94351, Niederbayern, Deutschland.

Peter Kranke (P)

Klinik und Poliklinik für Anästhesiologie, Intensivmedizin, Notfallmedizin und Schmerztherapie, Oberdürrbacher Str. 6, 97080, Würzburg, Deutschland.

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Classifications MeSH