[Health service aspects of electroconvulsive therapy: analysis of external referrals to a university medical center].
Versorgungsaspekte der Elektrokonvulsionstherapie: Analyse der externen Zuweisungen an ein universitäres Zentrum.
Allocation process
ECT
Guidelines
Healthcare research
Regional
Journal
Der Nervenarzt
ISSN: 1433-0407
Titre abrégé: Nervenarzt
Pays: Germany
ID NLM: 0400773
Informations de publication
Date de publication:
Jan 2023
Jan 2023
Historique:
accepted:
21
06
2022
pubmed:
12
8
2022
medline:
25
1
2023
entrez:
11
8
2022
Statut:
ppublish
Résumé
The application of ECT in Germany varies widely depending on regional availability. This shortfall in ECT supply is partly compensated via referrals to hospitals with ECT services, yet restricted by limited resources in these clinics. External referrals for ECT were investigated at the University Medical Center Göttingen. We analyzed the referring institutions, patient characteristics, pharmacotherapy according to current guidelines before indications for ECT, and clinical outcome in cases of treatment with ECT. All external referrals were systematically recorded and retrospectively evaluated for the time span of 1 year. Besides descriptive presentation of the data, pharmacological pretreatment was compared with the current guideline recommendations. We used overall clinical impression (CGI-I) to determine the treatment response post-ECT. External referrals were made for N = 52 patients, 82.7% of whom were from the inpatient setting and from a distance of up to 300 km. The most common diagnoses were unipolar depression (57.7%), followed by schizophrenia spectrum (36.5%). Prior to referral, at least one guideline-based pretreatment was given in the majority of cases. ECT was performed in 18 patients in our hospital, of whom 72.7% showed a good to very good response. Both numbers and radius of external referrals indicate a high unmet need for ECT and thus limited access to this evidence-based and guideline-recommended therapy. As treatment close to home should be the goal, more hospitals are needed to establish (or expand) ECT services; however, even with considerable delays which are often associated with external referrals, the response rate is good across all diagnoses. HINTERGRUND: Die Anwendungshäufigkeit der Elektrokonvulsionstherapie (EKT) in Deutschland variiert stark in Abhängigkeit von der regionalen Verfügbarkeit. Teilweise wird dieses Versorgungsdefizit durch Zuweisungen an EKT-durchführende Kliniken kompensiert, was jedoch durch dort verfügbare Ressourcen limitiert ist. Untersuchung der externen Zuweisungen zur EKT am Beispiel der Universitätsmedizin Göttingen. Analysiert werden sollen die Zuweiserstruktur, die Patientencharakteristika, die leitliniengerechte Pharmakotherapie vor Indikationsstellung zur EKT sowie das Therapieoutcome im Falle einer Behandlung mit EKT. Externe Anmeldungen zur EKT wurden über ein Jahr systematisch erfasst und retrospektiv ausgewertet. Neben der deskriptiven Darstellung der Daten erfolgte der Abgleich pharmakologischer Vorbehandlungen mit den aktuellen Leitlinienempfehlungen. Das Therapieoutcome nach durchgeführter EKT wurde mittels des klinischen Gesamteindrucks (CGI-I) bestimmt. Für N = 52 Patienten erfolgte die Anfrage zur Übernahme, davon kamen 82,7 % aus dem stationären Setting und aus einer Entfernung von bis zu 300 km. Unipolare Depressionen (57,7 %) und Störungen aus dem Schizophreniespektrum (36,5 %) waren die häufigsten Diagnosen. Vor Zuweisung erfolgte in der Mehrheit der Fälle mindestens eine leitliniengerechte Vorbehandlung. Bei 18 Patienten wurde eine EKT in unserem Haus durchgeführt, von diesen zeigten 72,7 % ein gutes bis sehr gutes Ansprechen. Anzahl und Radius der Zuweisungen zeigen einen hohen ungedeckten Bedarf in der Versorgung mit EKT und damit einen eingeschränkten Zugang zu einer evidenzbasierten und leitlinienempfohlenen Therapie. Im Sinne einer heimatnahen Behandlung ist anzustreben, EKT als Therapieangebot an mehr Kliniken zu etablieren. Auch bei externen Zuweisungen und damit verbundenen, zum Teil erheblichen Verzögerungen ist die Ansprechrate diagnoseübergreifend gut.
Sections du résumé
BACKGROUND
BACKGROUND
The application of ECT in Germany varies widely depending on regional availability. This shortfall in ECT supply is partly compensated via referrals to hospitals with ECT services, yet restricted by limited resources in these clinics.
OBJECTIVE
OBJECTIVE
External referrals for ECT were investigated at the University Medical Center Göttingen. We analyzed the referring institutions, patient characteristics, pharmacotherapy according to current guidelines before indications for ECT, and clinical outcome in cases of treatment with ECT.
MATERIAL AND METHODS
METHODS
All external referrals were systematically recorded and retrospectively evaluated for the time span of 1 year. Besides descriptive presentation of the data, pharmacological pretreatment was compared with the current guideline recommendations. We used overall clinical impression (CGI-I) to determine the treatment response post-ECT.
RESULTS
RESULTS
External referrals were made for N = 52 patients, 82.7% of whom were from the inpatient setting and from a distance of up to 300 km. The most common diagnoses were unipolar depression (57.7%), followed by schizophrenia spectrum (36.5%). Prior to referral, at least one guideline-based pretreatment was given in the majority of cases. ECT was performed in 18 patients in our hospital, of whom 72.7% showed a good to very good response.
CONCLUSION
CONCLUSIONS
Both numbers and radius of external referrals indicate a high unmet need for ECT and thus limited access to this evidence-based and guideline-recommended therapy. As treatment close to home should be the goal, more hospitals are needed to establish (or expand) ECT services; however, even with considerable delays which are often associated with external referrals, the response rate is good across all diagnoses.
ZUSAMMENFASSUNG
UNASSIGNED
HINTERGRUND: Die Anwendungshäufigkeit der Elektrokonvulsionstherapie (EKT) in Deutschland variiert stark in Abhängigkeit von der regionalen Verfügbarkeit. Teilweise wird dieses Versorgungsdefizit durch Zuweisungen an EKT-durchführende Kliniken kompensiert, was jedoch durch dort verfügbare Ressourcen limitiert ist.
ZIEL DER ARBEIT
UNASSIGNED
Untersuchung der externen Zuweisungen zur EKT am Beispiel der Universitätsmedizin Göttingen. Analysiert werden sollen die Zuweiserstruktur, die Patientencharakteristika, die leitliniengerechte Pharmakotherapie vor Indikationsstellung zur EKT sowie das Therapieoutcome im Falle einer Behandlung mit EKT.
MATERIAL UND METHODEN
METHODS
Externe Anmeldungen zur EKT wurden über ein Jahr systematisch erfasst und retrospektiv ausgewertet. Neben der deskriptiven Darstellung der Daten erfolgte der Abgleich pharmakologischer Vorbehandlungen mit den aktuellen Leitlinienempfehlungen. Das Therapieoutcome nach durchgeführter EKT wurde mittels des klinischen Gesamteindrucks (CGI-I) bestimmt.
ERGEBNISSE
UNASSIGNED
Für N = 52 Patienten erfolgte die Anfrage zur Übernahme, davon kamen 82,7 % aus dem stationären Setting und aus einer Entfernung von bis zu 300 km. Unipolare Depressionen (57,7 %) und Störungen aus dem Schizophreniespektrum (36,5 %) waren die häufigsten Diagnosen. Vor Zuweisung erfolgte in der Mehrheit der Fälle mindestens eine leitliniengerechte Vorbehandlung. Bei 18 Patienten wurde eine EKT in unserem Haus durchgeführt, von diesen zeigten 72,7 % ein gutes bis sehr gutes Ansprechen.
DISKUSSION
CONCLUSIONS
Anzahl und Radius der Zuweisungen zeigen einen hohen ungedeckten Bedarf in der Versorgung mit EKT und damit einen eingeschränkten Zugang zu einer evidenzbasierten und leitlinienempfohlenen Therapie. Im Sinne einer heimatnahen Behandlung ist anzustreben, EKT als Therapieangebot an mehr Kliniken zu etablieren. Auch bei externen Zuweisungen und damit verbundenen, zum Teil erheblichen Verzögerungen ist die Ansprechrate diagnoseübergreifend gut.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
HINTERGRUND: Die Anwendungshäufigkeit der Elektrokonvulsionstherapie (EKT) in Deutschland variiert stark in Abhängigkeit von der regionalen Verfügbarkeit. Teilweise wird dieses Versorgungsdefizit durch Zuweisungen an EKT-durchführende Kliniken kompensiert, was jedoch durch dort verfügbare Ressourcen limitiert ist.
Identifiants
pubmed: 35951050
doi: 10.1007/s00115-022-01360-9
pii: 10.1007/s00115-022-01360-9
pmc: PMC9859897
doi:
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© 2022. The Author(s).
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