[Measuring the cochlea using a tablet-based software package: influence of imaging modality and rater background].

Vermessung der Cochlea mittels eines Tablet-basierten Softwarepakets: Einfluss der Bildgebungsmodalität und des Untersucherhintergrunds.

Journal

HNO
ISSN: 1433-0458
Titre abrégé: HNO
Pays: Germany
ID NLM: 2985099R

Informations de publication

Date de publication:
Oct 2022
Historique:
accepted: 20 07 2022
pubmed: 16 8 2022
medline: 28 9 2022
entrez: 15 8 2022
Statut: ppublish

Résumé

Cochlear duct length (CDL) is subject to significant individual variation. In the context of cochlear implantation, adapting the electrode array length to the CDL is of potential interest, as it has been associated with improvements in both speech recognition and sound quality. Using a tablet-based software package, it is possible to measure CDL at the level of the organ of Corti (CDL To identify effects of imaging modality and rater background on CDL estimates. Magnetic resonance imaging (MRI) and flat-panel volume CT (fpVCT) scans of 10 patients (20 cochleae) were analyzed using the OTOPLAN software package (MED-EL, Innsbruck, Austria). Raters were an otorhinolaryngology (ORL) specialist, an ORL resident, and an audiologist. To analyze effects of rater background and imaging modality on CDL measurements, linear mixed models were constructed. Measurements showed mean CDL No effect of rater background on CDL estimates could be identified, suggesting that comparable measurements could be obtained by personnel other than specially trained neurootologists. While imaging modality (fpVCT vs. MRI) did impact CDL results, the difference was small and of questionable clinical significance. HINTERGRUND: Die Größe der Cochlea ist individuell unterschiedlich, was sich in der variablen Länge des Ductus cochlearis (CDL) ausdrücken lässt. In der Cochleaimplantatversorgung ist ein in der Länge angepasster Elektrodenträger durch eine optimale Abdeckung der Cochlea erfolgversprechend. Dazu kann die CDL auf Höhe des Corti-Organs (CDL Haben die Modalität der Bildgebung und der Untersucherhintergrund einen Einfluss auf die Vermessung der CDL? Die Datensätze der Magnetresonanztomographie (MRT) und Flachdetektor-Volumen-Computertomographie (fpVCT) von 10 Patienten (20 Cochleae) wurden in der Software OTOPLAN (MED-EL, Innsbruck, Österreich) analysiert. Als Untersucher wurden eine Oberärztin der Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, eine Assistenzärztin der HNO-Heilkunde und ein Audiologe ausgewählt. Zur Analyse der Effekte der Bildgebung und des Untersucherhintergrunds auf die CDL-Messungen wurden linear gemischte Modelle konstruiert. Die Messungen ergaben einen Mittelwert CDL Da der Untersucherhintergrund keinen Einfluss auf die Messungen hatte, lässt sich schließen, dass die Messungen nicht ausschließlich von ärztlichem Personal, insbesondere nicht nur von erfahrenen Neurootologen, durchgeführt werden müssen. Die Methode der Bildgebung (fpVCT vs. MRT) kann die CDL-Werte statistisch signifikant beeinflussen, wobei eine klinische Relevanz fraglich ist.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
Cochlear duct length (CDL) is subject to significant individual variation. In the context of cochlear implantation, adapting the electrode array length to the CDL is of potential interest, as it has been associated with improvements in both speech recognition and sound quality. Using a tablet-based software package, it is possible to measure CDL at the level of the organ of Corti (CDL
OBJECTIVE OBJECTIVE
To identify effects of imaging modality and rater background on CDL estimates.
METHODS METHODS
Magnetic resonance imaging (MRI) and flat-panel volume CT (fpVCT) scans of 10 patients (20 cochleae) were analyzed using the OTOPLAN software package (MED-EL, Innsbruck, Austria). Raters were an otorhinolaryngology (ORL) specialist, an ORL resident, and an audiologist. To analyze effects of rater background and imaging modality on CDL measurements, linear mixed models were constructed.
RESULTS RESULTS
Measurements showed mean CDL
CONCLUSION CONCLUSIONS
No effect of rater background on CDL estimates could be identified, suggesting that comparable measurements could be obtained by personnel other than specially trained neurootologists. While imaging modality (fpVCT vs. MRI) did impact CDL results, the difference was small and of questionable clinical significance.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
HINTERGRUND: Die Größe der Cochlea ist individuell unterschiedlich, was sich in der variablen Länge des Ductus cochlearis (CDL) ausdrücken lässt. In der Cochleaimplantatversorgung ist ein in der Länge angepasster Elektrodenträger durch eine optimale Abdeckung der Cochlea erfolgversprechend. Dazu kann die CDL auf Höhe des Corti-Organs (CDL
FRAGESTELLUNG UNASSIGNED
Haben die Modalität der Bildgebung und der Untersucherhintergrund einen Einfluss auf die Vermessung der CDL?
METHODEN METHODS
Die Datensätze der Magnetresonanztomographie (MRT) und Flachdetektor-Volumen-Computertomographie (fpVCT) von 10 Patienten (20 Cochleae) wurden in der Software OTOPLAN (MED-EL, Innsbruck, Österreich) analysiert. Als Untersucher wurden eine Oberärztin der Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, eine Assistenzärztin der HNO-Heilkunde und ein Audiologe ausgewählt. Zur Analyse der Effekte der Bildgebung und des Untersucherhintergrunds auf die CDL-Messungen wurden linear gemischte Modelle konstruiert.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
Die Messungen ergaben einen Mittelwert CDL
SCHLUSSFOLGERUNG UNASSIGNED
Da der Untersucherhintergrund keinen Einfluss auf die Messungen hatte, lässt sich schließen, dass die Messungen nicht ausschließlich von ärztlichem Personal, insbesondere nicht nur von erfahrenen Neurootologen, durchgeführt werden müssen. Die Methode der Bildgebung (fpVCT vs. MRT) kann die CDL-Werte statistisch signifikant beeinflussen, wobei eine klinische Relevanz fraglich ist.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: Die Größe der Cochlea ist individuell unterschiedlich, was sich in der variablen Länge des Ductus cochlearis (CDL) ausdrücken lässt. In der Cochleaimplantatversorgung ist ein in der Länge angepasster Elektrodenträger durch eine optimale Abdeckung der Cochlea erfolgversprechend. Dazu kann die CDL auf Höhe des Corti-Organs (CDL

Identifiants

pubmed: 35970933
doi: 10.1007/s00106-022-01208-3
pii: 10.1007/s00106-022-01208-3
pmc: PMC9512738
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

769-777

Informations de copyright

© 2022. The Author(s).

Références

Otol Neurotol. 2017 Jul;38(6):e92-e99
pubmed: 28595256
Otol Neurotol. 2007 Apr;28(3):317-24
pubmed: 17414036
Cochlear Implants Int. 2019 Mar;20(2):57-61
pubmed: 30465634
Eur Radiol. 2022 Feb;32(2):1014-1023
pubmed: 34463797
Otol Neurotol. 2008 Oct;29(7):920-8
pubmed: 18667935
Eur Arch Otorhinolaryngol. 2022 May;279(5):2309-2319
pubmed: 34101009
Laryngoscope. 2014 Nov;124 Suppl 6:S1-7
pubmed: 24764083
Otol Neurotol. 2002 Nov;23(6):885-90
pubmed: 12438851
AJNR Am J Neuroradiol. 2014 Jun;35(6):1202-8
pubmed: 24371026
Otolaryngol Head Neck Surg. 2020 May;162(5):718-724
pubmed: 32093543
HNO. 2021 Dec;69(12):943-951
pubmed: 33315129
Acta Otolaryngol. 2003 Jun;123(5):612-7
pubmed: 12875584
Audiol Neurootol. 2019;24(2):77-83
pubmed: 31117068
Ear Hear. 2013 May-Jun;34(3):342-60
pubmed: 23348845
Audiol Neurootol. 2006;11 Suppl 1:27-33
pubmed: 17063008
Ear Hear. 2007 Apr;28(2 Suppl):75S-79S
pubmed: 17496653
Otol Neurotol. 2015 Jun;36(5):904-7
pubmed: 25299827
OTO Open. 2021 Sep 24;5(3):2473974X211045312
pubmed: 34595367
Otol Neurotol. 2016 Dec;37(10):1646-1653
pubmed: 27668790
Acta Otolaryngol. 2015 Jun;135(6):572-7
pubmed: 25813789
Sci Rep. 2020 Feb 24;10(1):3340
pubmed: 32094372
Otol Neurotol. 2016 Dec;37(10):1522-1528
pubmed: 27631833
Eur Ann Otorhinolaryngol Head Neck Dis. 2016 Jun;133 Suppl 1:S68-71
pubmed: 27246743
Eur Arch Otorhinolaryngol. 2022 Apr;279(4):1851-1861
pubmed: 34050805
Cochlear Implants Int. 2018 Sep;19(5):268-283
pubmed: 29631499
Otol Neurotol. 2020 Oct;41(9):e1118-e1121
pubmed: 32925847
Sci Rep. 2021 Feb 24;11(1):4437
pubmed: 33627724
Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2020 Nov;138:110266
pubmed: 32866797
Neuroscience. 2014 Jan 3;256:43-52
pubmed: 24157931
Audiol Neurootol. 2013;18(1):36-47
pubmed: 23095305
Otol Neurotol. 2019 Sep;40(8):1006-1010
pubmed: 31290802
J Acoust Soc Am. 1990 Jun;87(6):2592-605
pubmed: 2373794
Otol Neurotol. 2021 Apr 1;42(4):558-565
pubmed: 33492059

Auteurs

Lena Weber (L)

Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Universitätsklinikum Regensburg, Franz-Josef-Strauß-Allee 11, 93053, Regensburg, Deutschland. lena2.weber@ukr.de.

Pingling Kwok (P)

Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Universitätsklinikum Regensburg, Franz-Josef-Strauß-Allee 11, 93053, Regensburg, Deutschland.

Erin M Picou (EM)

Department of Hearing and Speech Sciences, Vanderbilt University Medical Center, 2201 West End Avenue, Nashville, TN 37235, USA.

Christina Wendl (C)

Institut für Röntgendiagnostik, Universitätsklinikum Regensburg, Franz-Josef-Strauß Allee 11, 93053, Regensburg, Deutschland.

Christopher Bohr (C)

Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Universitätsklinikum Regensburg, Franz-Josef-Strauß-Allee 11, 93053, Regensburg, Deutschland.

Steven C Marcrum (SC)

Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Universitätsklinikum Regensburg, Franz-Josef-Strauß-Allee 11, 93053, Regensburg, Deutschland.

Articles similaires

[Redispensing of expensive oral anticancer medicines: a practical application].

Lisanne N van Merendonk, Kübra Akgöl, Bastiaan Nuijen
1.00
Humans Antineoplastic Agents Administration, Oral Drug Costs Counterfeit Drugs

Smoking Cessation and Incident Cardiovascular Disease.

Jun Hwan Cho, Seung Yong Shin, Hoseob Kim et al.
1.00
Humans Male Smoking Cessation Cardiovascular Diseases Female
Humans United States Aged Cross-Sectional Studies Medicare Part C
1.00
Humans Yoga Low Back Pain Female Male

Classifications MeSH