Patient satisfaction with divided anesthesia care.
Patientenzufriedenheit mit geteilter Anästhesiebetreuung.
Anesthesia
Divided anesthesia care
Patient satisfaction
Psychometrically developed questionnaire
Quality
Journal
Die Anaesthesiologie
ISSN: 2731-6866
Titre abrégé: Anaesthesiologie
Pays: Germany
ID NLM: 9918384886806676
Informations de publication
Date de publication:
02 2023
02 2023
Historique:
received:
22
04
2022
accepted:
19
07
2022
revised:
29
06
2022
pubmed:
30
8
2022
medline:
4
2
2023
entrez:
29
8
2022
Statut:
ppublish
Résumé
Up to now, no prospective cohort study using a validated questionnaire has assessed patients' expectation and perception of divided anesthesia care and its influence on patient satisfaction. We assessed patient satisfaction with divided anesthesia care in a district general hospital in Switzerland. We hypothesized that patient expectations, combined with their perceptions of the (un)importance of continuous anesthesia care would influence patient satisfaction. A total of 484 eligible in-patients receiving anesthesia from October 2019 to February 2020 were included and received preoperative information about divided care via a brochure and face-to-face. The primary outcome was the assessment of patient satisfaction with divided anesthesia care using a validated questionnaire. In group 1 continuity of care was considered important but not performed. In group 2 continuity was ensured. In group 3 continuity was regarded as not important and was not performed. In group 4 patients could not remember or did not answer. A psychometrically developed validated questionnaire was sent to patients at home after discharge. A total of 484 completed questionnaires (response rate 81%) were analyzed. In group 1 (n = 110) the mean total dissatisfaction score was 25% (95% confidence interval [CI] 21.8-28.1), in group 2 (n = 61) 6.8% (95% CI 4.8-8.7), in group 3 (n = 223) 12.1% (95% CI 10.7-13.4), and in group 4 (n = 90) 15% (95% CI 11-18); ANOVA: p < 0.001, η = 0.43. Of the patients 286 (59%) considered continuity of care by the same anesthetist relatively unimportant (34%) or not important at all (25%). The other 40% considered it important (22%) or very important (18%). Despite receiving comprehensive preoperative information about divided anesthesia care, 40% of patients still considered continuity of care by the same anesthetist important. We recommend further research evaluating whether and how patient expectations can be modified towards the common practice of divided care and patient satisfaction can be increased. HINTERGRUND: Bis heute gibt es keine prospektive Kohortenstudie, die mittels eines validierten Fragebogens die Erwartung und Wahrnehmung einer geteilten Anästhesiebetreuung („divided care“) und deren Einfluss auf die Patientenzufriedenheit erhoben hat. Es wurde die Hypothese aufgestellt, dass die Patientenerwartung, kombiniert mit der Wahrnehmung der (Un)wichtigkeit der kontinuierlichen anästhesiologischen Patientenbetreuung (präoperatives Informations- und Aufklärungsgespräch und Durchführung der Anästhesie durch die gleiche Person) einen Einfluss auf die Zufriedenheit habe. In einem mittelgroßen Schweizer Krankenhaus wurden von Oktober 2019 bis Februar 2020 insgesamt 484 stationäre Patienten prospektiv in die Studie eingeschlossen. Sie erhielten schriftliche Informationen zur geteilten Anästhesiebetreuung und wurden auch persönlich darüber informiert. Der primäre Endpunkt war die Erfassung der Patientenzufriedenheit mit der geteilten Anästhesiebetreuung mittels eines validierten Fragebogens. In Gruppe 1 wurde die kontinuierliche Betreuung aus Sicht der Patienten als wichtig erachtet, aber nicht durchgeführt. In Gruppe 2 wurde eine kontinuierliche Betreuung gewährleistet. Die Patienten in Gruppe 3 wurde die kontinuierliche Betreuung als nicht wichtig betrachtet und auch nicht gewährleistet. Die Patienten in Gruppe 4 konnten sich nicht mehr daran erinnern, ob eine kontinuierliche Betreuung stattgefunden hat oder haben nicht geantwortet. Der Fragebogen wurde den Patienten nach Verlassen des Krankenhauses zugestellt. Insgesamt wurden 484 ausgefüllte Fragebögen (Rücklaufquote 81 %) ausgewertet. In Gruppe 1 (n = 110) betrug der durchschnittliche Unzufriedenheitsscore 25 % (95 % Konfidenzintervall [KI] 21,8–28,1), in Gruppe 2 (n = 61) 6,8 % (95 % KI 4,8–8,7), in Gruppe 3 (n = 223) 12,1 % (95 % KI 10,7–13,4) und in Gruppe 4 (n = 90) 15 % (95 % KI 11–18); ANOVA: p < 0,001, η = 0,43. Von den Patienten betrachteten 286 (59 %) die kontinuierliche Betreuung durch den gleichen Anästhesisten als eher unwichtig (34 %) oder überhaupt nicht wichtig (25 %). Für die anderen 40 % war dies wichtig (22 %) oder sehr wichtig (18 %). Trotz umfassender präoperativer Information über eine geteilte Anästhesiebetreuung („divided care“) betrachteten 40 % der Patienten die kontinuierliche Betreuung durch den gleichen Anästhesisten trotzdem als wichtig. Wir empfehlen die Durchführung weiterer Studien, um zu untersuchen, ob und wie die Patientenerwartung bezüglich der gängigen Praxis der geteilten Anästhesiebetreuung modifiziert und die Patientenzufriedenheit verbessert werden kann.
Sections du résumé
BACKGROUND
Up to now, no prospective cohort study using a validated questionnaire has assessed patients' expectation and perception of divided anesthesia care and its influence on patient satisfaction.
OBJECTIVE
We assessed patient satisfaction with divided anesthesia care in a district general hospital in Switzerland. We hypothesized that patient expectations, combined with their perceptions of the (un)importance of continuous anesthesia care would influence patient satisfaction.
MATERIAL AND METHODS
A total of 484 eligible in-patients receiving anesthesia from October 2019 to February 2020 were included and received preoperative information about divided care via a brochure and face-to-face. The primary outcome was the assessment of patient satisfaction with divided anesthesia care using a validated questionnaire. In group 1 continuity of care was considered important but not performed. In group 2 continuity was ensured. In group 3 continuity was regarded as not important and was not performed. In group 4 patients could not remember or did not answer. A psychometrically developed validated questionnaire was sent to patients at home after discharge.
RESULTS
A total of 484 completed questionnaires (response rate 81%) were analyzed. In group 1 (n = 110) the mean total dissatisfaction score was 25% (95% confidence interval [CI] 21.8-28.1), in group 2 (n = 61) 6.8% (95% CI 4.8-8.7), in group 3 (n = 223) 12.1% (95% CI 10.7-13.4), and in group 4 (n = 90) 15% (95% CI 11-18); ANOVA: p < 0.001, η = 0.43. Of the patients 286 (59%) considered continuity of care by the same anesthetist relatively unimportant (34%) or not important at all (25%). The other 40% considered it important (22%) or very important (18%).
CONCLUSION
Despite receiving comprehensive preoperative information about divided anesthesia care, 40% of patients still considered continuity of care by the same anesthetist important. We recommend further research evaluating whether and how patient expectations can be modified towards the common practice of divided care and patient satisfaction can be increased.
ZUSAMMENFASSUNG
HINTERGRUND: Bis heute gibt es keine prospektive Kohortenstudie, die mittels eines validierten Fragebogens die Erwartung und Wahrnehmung einer geteilten Anästhesiebetreuung („divided care“) und deren Einfluss auf die Patientenzufriedenheit erhoben hat.
ZIEL DER ARBEIT
Es wurde die Hypothese aufgestellt, dass die Patientenerwartung, kombiniert mit der Wahrnehmung der (Un)wichtigkeit der kontinuierlichen anästhesiologischen Patientenbetreuung (präoperatives Informations- und Aufklärungsgespräch und Durchführung der Anästhesie durch die gleiche Person) einen Einfluss auf die Zufriedenheit habe.
MATERIAL UND METHODEN
In einem mittelgroßen Schweizer Krankenhaus wurden von Oktober 2019 bis Februar 2020 insgesamt 484 stationäre Patienten prospektiv in die Studie eingeschlossen. Sie erhielten schriftliche Informationen zur geteilten Anästhesiebetreuung und wurden auch persönlich darüber informiert. Der primäre Endpunkt war die Erfassung der Patientenzufriedenheit mit der geteilten Anästhesiebetreuung mittels eines validierten Fragebogens. In Gruppe 1 wurde die kontinuierliche Betreuung aus Sicht der Patienten als wichtig erachtet, aber nicht durchgeführt. In Gruppe 2 wurde eine kontinuierliche Betreuung gewährleistet. Die Patienten in Gruppe 3 wurde die kontinuierliche Betreuung als nicht wichtig betrachtet und auch nicht gewährleistet. Die Patienten in Gruppe 4 konnten sich nicht mehr daran erinnern, ob eine kontinuierliche Betreuung stattgefunden hat oder haben nicht geantwortet. Der Fragebogen wurde den Patienten nach Verlassen des Krankenhauses zugestellt.
ERGEBNISSE
Insgesamt wurden 484 ausgefüllte Fragebögen (Rücklaufquote 81 %) ausgewertet. In Gruppe 1 (n = 110) betrug der durchschnittliche Unzufriedenheitsscore 25 % (95 % Konfidenzintervall [KI] 21,8–28,1), in Gruppe 2 (n = 61) 6,8 % (95 % KI 4,8–8,7), in Gruppe 3 (n = 223) 12,1 % (95 % KI 10,7–13,4) und in Gruppe 4 (n = 90) 15 % (95 % KI 11–18); ANOVA: p < 0,001, η = 0,43. Von den Patienten betrachteten 286 (59 %) die kontinuierliche Betreuung durch den gleichen Anästhesisten als eher unwichtig (34 %) oder überhaupt nicht wichtig (25 %). Für die anderen 40 % war dies wichtig (22 %) oder sehr wichtig (18 %).
DISKUSSION
Trotz umfassender präoperativer Information über eine geteilte Anästhesiebetreuung („divided care“) betrachteten 40 % der Patienten die kontinuierliche Betreuung durch den gleichen Anästhesisten trotzdem als wichtig. Wir empfehlen die Durchführung weiterer Studien, um zu untersuchen, ob und wie die Patientenerwartung bezüglich der gängigen Praxis der geteilten Anästhesiebetreuung modifiziert und die Patientenzufriedenheit verbessert werden kann.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
HINTERGRUND: Bis heute gibt es keine prospektive Kohortenstudie, die mittels eines validierten Fragebogens die Erwartung und Wahrnehmung einer geteilten Anästhesiebetreuung („divided care“) und deren Einfluss auf die Patientenzufriedenheit erhoben hat.
Identifiants
pubmed: 36036254
doi: 10.1007/s00101-022-01192-x
pii: 10.1007/s00101-022-01192-x
pmc: PMC9892151
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Types de publication
Journal Article
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eng
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97-105Informations de copyright
© 2022. The Author(s).
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