[Intensive care of patients with [infarct-related] cardiogenic shock : Abridged version of the S1 guideline].
Intensivpflegerische Versorgung von Patient:innen mit [infarktbedingtem], kardiogenen Schock : Kurzversion der S1-Leitlinie.
Advanced nursing practise
Critical care nurse
Mandatory training
Nursing science
Quality management
Journal
Medizinische Klinik, Intensivmedizin und Notfallmedizin
ISSN: 2193-6226
Titre abrégé: Med Klin Intensivmed Notfmed
Pays: Germany
ID NLM: 101575086
Informations de publication
Date de publication:
Sep 2022
Sep 2022
Historique:
pubmed:
31
8
2022
medline:
15
9
2022
entrez:
30
8
2022
Statut:
ppublish
Résumé
Cardiovascular diseases and (infarct-related) cardiogenic shock are among the most frequent causes of death in Germany. Adequate clinical care often poses great challenges for hospitals. The complex care of patients in a multi-professional team places high demands on all those involved in the care process. Since nurses in particular are in close contact with patients and play a decisive role in shaping and controlling therapy, a national (intensive) care guideline is urgently needed. Within the framework of the guideline programme of the Association of the Scientific Medical Societies in Germany (AWMF), an S1 guideline was developed with the participation of six professional societies and published in May 2022. The guideline group defined relevant topics, which were processed through a systematic literature search in peer-reviewed journals. Based on the S1 classification, no separate evidence review was conducted. A formal consensus-building process was used to classify the recommendations. The guideline contains 36 recommendations ranging from nursing care in the central emergency department to the cardiac catheterisation laboratory, intensive care unit and follow-up care. In addition, recommendations are made on the necessary qualifications and structural requirements in the respective areas in order to ensure a high-quality (nursing) care process. This is the first national intensive care guideline. It is aimed at nurses involved in the care of patients with (infarct-related) cardiogenic shock. The guideline is valid until 30.12.2026. HINTERGRUND: Herz-Kreislauf-Erkrankungen und der (infarktbedingte) kardiogene Schock zählen zu den häufigsten Todesursachen in Deutschland. Eine adäquate klinische Versorgung stellt die Krankenhäuser oft vor große Herausforderungen. Die komplexe Versorgung der Patient:innen im multiprofessionellen Team stellt hohe Anforderungen an alle am Versorgungsprozess Beteiligten. Da besonders die Pflegefachpersonen im engen Patient:innenkontakt stehen und die Therapie maßgeblich mitgestalten und steuern, ist eine nationale, (intensiv)pflegerische Leitlinie dringend erforderlich. Im Rahmen des Leitlinienprogramms der Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften e. V. (AWMF) wurde unter Beteiligung von sechs Fachgesellschaften eine S1-Leitlinie entwickelt und im Mai 2022 veröffentlicht. Die Leitliniengruppe legte relevante Themengebiete fest, die durch eine systematische Literaturrecherche in Peer-Review-Journalen bearbeitet wurden. Aufgrund der S1-Klassifikation wurde keine gesonderte Evidenzaufbereitung vorgenommen. Zur Einstufung der Empfehlungen wurde ein formaler Konsensbildungsprozess durchgeführt. Die Leitlinie enthält 36 Empfehlungen, die sich von der pflegerischen Versorgung in der Zentralen Notaufnahme über das Herzkatheterlabor und die Intensivstation bis zur Nachsorge erstrecken. Zudem werden Empfehlungen zu notwendigen Qualifikationen und strukturellen Voraussetzungen in den jeweiligen Bereichen getroffen, um einen qualitativ hochwertigen (pflegerischen) Versorgungsprozess zu gewährleisten. Dies ist die erste nationale intensivpflegerische Leitlinie. Sie richtet sich an Pflegefachpersonen, die in die Versorgung von Patient:innen mit (infarktbedingtem) kardiogenen Schock involviert sind. Die Leitlinie ist bis zum 30.12.2026 gültig.
Sections du résumé
BACKGROUND
BACKGROUND
Cardiovascular diseases and (infarct-related) cardiogenic shock are among the most frequent causes of death in Germany. Adequate clinical care often poses great challenges for hospitals. The complex care of patients in a multi-professional team places high demands on all those involved in the care process. Since nurses in particular are in close contact with patients and play a decisive role in shaping and controlling therapy, a national (intensive) care guideline is urgently needed.
METHODS
METHODS
Within the framework of the guideline programme of the Association of the Scientific Medical Societies in Germany (AWMF), an S1 guideline was developed with the participation of six professional societies and published in May 2022. The guideline group defined relevant topics, which were processed through a systematic literature search in peer-reviewed journals. Based on the S1 classification, no separate evidence review was conducted. A formal consensus-building process was used to classify the recommendations.
RESULTS
RESULTS
The guideline contains 36 recommendations ranging from nursing care in the central emergency department to the cardiac catheterisation laboratory, intensive care unit and follow-up care. In addition, recommendations are made on the necessary qualifications and structural requirements in the respective areas in order to ensure a high-quality (nursing) care process.
CONCLUSION
CONCLUSIONS
This is the first national intensive care guideline. It is aimed at nurses involved in the care of patients with (infarct-related) cardiogenic shock. The guideline is valid until 30.12.2026.
ZUSAMMENFASSUNG
UNASSIGNED
HINTERGRUND: Herz-Kreislauf-Erkrankungen und der (infarktbedingte) kardiogene Schock zählen zu den häufigsten Todesursachen in Deutschland. Eine adäquate klinische Versorgung stellt die Krankenhäuser oft vor große Herausforderungen. Die komplexe Versorgung der Patient:innen im multiprofessionellen Team stellt hohe Anforderungen an alle am Versorgungsprozess Beteiligten. Da besonders die Pflegefachpersonen im engen Patient:innenkontakt stehen und die Therapie maßgeblich mitgestalten und steuern, ist eine nationale, (intensiv)pflegerische Leitlinie dringend erforderlich.
METHODEN
METHODS
Im Rahmen des Leitlinienprogramms der Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften e. V. (AWMF) wurde unter Beteiligung von sechs Fachgesellschaften eine S1-Leitlinie entwickelt und im Mai 2022 veröffentlicht. Die Leitliniengruppe legte relevante Themengebiete fest, die durch eine systematische Literaturrecherche in Peer-Review-Journalen bearbeitet wurden. Aufgrund der S1-Klassifikation wurde keine gesonderte Evidenzaufbereitung vorgenommen. Zur Einstufung der Empfehlungen wurde ein formaler Konsensbildungsprozess durchgeführt.
ERGEBNISSE
UNASSIGNED
Die Leitlinie enthält 36 Empfehlungen, die sich von der pflegerischen Versorgung in der Zentralen Notaufnahme über das Herzkatheterlabor und die Intensivstation bis zur Nachsorge erstrecken. Zudem werden Empfehlungen zu notwendigen Qualifikationen und strukturellen Voraussetzungen in den jeweiligen Bereichen getroffen, um einen qualitativ hochwertigen (pflegerischen) Versorgungsprozess zu gewährleisten.
FAZIT
UNASSIGNED
Dies ist die erste nationale intensivpflegerische Leitlinie. Sie richtet sich an Pflegefachpersonen, die in die Versorgung von Patient:innen mit (infarktbedingtem) kardiogenen Schock involviert sind. Die Leitlinie ist bis zum 30.12.2026 gültig.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
HINTERGRUND: Herz-Kreislauf-Erkrankungen und der (infarktbedingte) kardiogene Schock zählen zu den häufigsten Todesursachen in Deutschland. Eine adäquate klinische Versorgung stellt die Krankenhäuser oft vor große Herausforderungen. Die komplexe Versorgung der Patient:innen im multiprofessionellen Team stellt hohe Anforderungen an alle am Versorgungsprozess Beteiligten. Da besonders die Pflegefachpersonen im engen Patient:innenkontakt stehen und die Therapie maßgeblich mitgestalten und steuern, ist eine nationale, (intensiv)pflegerische Leitlinie dringend erforderlich.
Identifiants
pubmed: 36040499
doi: 10.1007/s00063-022-00945-1
pii: 10.1007/s00063-022-00945-1
pmc: PMC9468128
doi:
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Journal Article
Review
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ger
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25-36Informations de copyright
© 2022. The Author(s).
Références
Anaesthesia. 2005 Jun;60(6):547-53
pubmed: 15918825
Med Klin Intensivmed Notfmed. 2014 May;109(4):257-66
pubmed: 24820042
Med Klin Intensivmed Notfmed. 2022 Sep;117(Suppl 2):25-36
pubmed: 36040499
Int J Gen Med. 2012;5:117-21
pubmed: 22319249
Catheter Cardiovasc Interv. 2019 Jul 1;94(1):29-37
pubmed: 31104355
Postgrad Med J. 2005 Oct;81(960):663-6
pubmed: 16210466
Resuscitation. 2021 Apr;161:220-269
pubmed: 33773827
Anaesthesist. 2008 Feb;57(2):189-95
pubmed: 18239898
J Crit Care. 2010 Jun;25(2):196-204
pubmed: 20534334
Aust Crit Care. 2011 Feb;24(1):39-47
pubmed: 21074453
Notf Rett Med. 2022;25(Suppl 1):1-14
pubmed: 35431645
Med Klin Intensivmed Notfmed. 2020 Sep;115(6):498-504
pubmed: 32583036
Resuscitation. 2021 Apr;161:115-151
pubmed: 33773825
Herz. 2017 Feb;42(1):3-10
pubmed: 28101622
PLoS One. 2020 Oct 15;15(10):e0239853
pubmed: 33057435
Pflege. 2022 Feb;35(1):23-32
pubmed: 34013744