[Cardiovascular prevention in old age-Cardiovascular prevention of ageing?]
Kardiovaskuläre Prävention im Alter – kardiovaskuläre Prävention des Alterns?
Diseases in old people
Geroscience
Heart disease risk factors
Lifestyle
Senolytics
Journal
Zeitschrift fur Gerontologie und Geriatrie
ISSN: 1435-1269
Titre abrégé: Z Gerontol Geriatr
Pays: Germany
ID NLM: 9506215
Informations de publication
Date de publication:
Oct 2022
Oct 2022
Historique:
accepted:
18
08
2022
pubmed:
1
9
2022
medline:
28
9
2022
entrez:
31
8
2022
Statut:
ppublish
Résumé
Cardiovascular prevention is also particularly successful in old people in terms of preventing major cardiovascular events. The concept of prevention of geriatric diseases can, however, be expanded taking the insights of geroscience into consideration, so that slowing the ageing process per se can be set as a new goal: ageing is the pertinent basis of nearly all chronic diseases in adulthood, a line of argument for which the cardiovascular system can serve as a prototype. Consequently, treating ageing can help prevent the typical chronic diseases in old people, i.e. multimorbidity and frailty. According to the current guidelines of the European Society of Cardiology (ESC, Eur Heart J 42:3227-3337, 2021) and the German Society for Cardiology (DGK, https://leitlinien.dgk.org/files/03_pocket_leitlinien_praevention_aktualisiert.pdf ) cardiovascular prevention incorporates age-stratified and individually adapted measures and treatment targets in the domains lifestyle (physical activity, body weight, nutrition), psychosocial factors, cardiovascular risk factors (smoking, blood lipids, blood pressure, diabetes), antithrombotic treatment and disease-specific interventions. From a biogerontological perspective, in the midterm these measures could be supplemented by measures and medicinal treatment strategies to slow the biological ageing process, e.g. with senolytics and metformin. Initial clinical studies using senolytics have already been reported. Kardiovaskuläre Prävention ist auch und gerade beim betagten Menschen bezüglich der Verhinderung von schweren kardiovaskulären Ereignissen besonders erfolgreich. Das Konzept der Prävention von Alterskrankheiten kann jedoch unter Berücksichtigung der Erkenntnisse der Geroscience weiter gefasst werden, sodass das Hintanhalten des Alterungsprozesses per se als neues Ziel gesetzt ist: Altern ist die Basis fast aller chronischen Erkrankungen des Erwachsenenalters, prototypisch des kardiovaskulären Systems. Folglich gilt es, das Altern zu behandeln, um den typischen Alterskrankheiten, der Multimorbidität und Gebrechlichkeit/Frailty, im Alter vorzubeugen.Die kardiovaskuläre Prävention umfasst laut den aktuellen Leitlinien der European Society of Cardiology (ESC; Eur Heart J 42:3227–3337, 2021) und der Deutschen Gesellschaft für Kardiologie (DGK https://leitlinien.dgk.org/files/03_pocket_leitlinien_praevention_aktualisiert.pdf ) altersstratifizierte und individuell angepasste Maßnahmen, und Behandlungsziele in den Domänen Lebensstil (körperliche Aktivität, Körpergewicht, Ernährung), psychosoziale Faktoren, kardiovaskuläre Risikofaktoren (Rauchen, Blutfette, Blutdruck, Diabetes) sowie antithrombotische Therapie und krankheitsspezifische Interventionen. Aus biogerontologischer Sicht könnten diese Maßnahmen mittelfristig durch Interventionen und medikamentöse Strategien zur Behandlung des biologischen Alterungsprozesses, u. a. mithilfe von Senolytika und Metformin, ergänzt werden. Erste klinische Studien mit Senolytika gibt es bereits.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
Kardiovaskuläre Prävention ist auch und gerade beim betagten Menschen bezüglich der Verhinderung von schweren kardiovaskulären Ereignissen besonders erfolgreich. Das Konzept der Prävention von Alterskrankheiten kann jedoch unter Berücksichtigung der Erkenntnisse der Geroscience weiter gefasst werden, sodass das Hintanhalten des Alterungsprozesses per se als neues Ziel gesetzt ist: Altern ist die Basis fast aller chronischen Erkrankungen des Erwachsenenalters, prototypisch des kardiovaskulären Systems. Folglich gilt es, das Altern zu behandeln, um den typischen Alterskrankheiten, der Multimorbidität und Gebrechlichkeit/Frailty, im Alter vorzubeugen.Die kardiovaskuläre Prävention umfasst laut den aktuellen Leitlinien der European Society of Cardiology (ESC; Eur Heart J 42:3227–3337, 2021) und der Deutschen Gesellschaft für Kardiologie (DGK https://leitlinien.dgk.org/files/03_pocket_leitlinien_praevention_aktualisiert.pdf ) altersstratifizierte und individuell angepasste Maßnahmen, und Behandlungsziele in den Domänen Lebensstil (körperliche Aktivität, Körpergewicht, Ernährung), psychosoziale Faktoren, kardiovaskuläre Risikofaktoren (Rauchen, Blutfette, Blutdruck, Diabetes) sowie antithrombotische Therapie und krankheitsspezifische Interventionen. Aus biogerontologischer Sicht könnten diese Maßnahmen mittelfristig durch Interventionen und medikamentöse Strategien zur Behandlung des biologischen Alterungsprozesses, u. a. mithilfe von Senolytika und Metformin, ergänzt werden. Erste klinische Studien mit Senolytika gibt es bereits.
Identifiants
pubmed: 36044072
doi: 10.1007/s00391-022-02111-w
pii: 10.1007/s00391-022-02111-w
doi:
Substances chimiques
Fibrinolytic Agents
0
Lipids
0
Metformin
9100L32L2N
Types de publication
Journal Article
Review
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
461-464Informations de copyright
© 2022. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
Références
Blood Pressure Lowering Treatment Trialists’ Collaboration (2021) Age-stratified and blood-pressure-stratified effects of blood-pressure-lowering pharmacotherapy for the prevention of cardiovascular disease and death: an individual participant-level data meta-analysis. Lancet 398:1053–1064. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(21)01921-8
doi: 10.1016/S0140-6736(21)01921-8
Campisi J, d’Adda di Fagagna F (2007) Cellular senescence: when bad things happen to good cells. Nat Rev Mol Cell Biol 9:729–740. https://doi.org/10.1038/nrm2233
doi: 10.1038/nrm2233
Deutsche Gesellschaft für Kardiologie (2021) Prävention von Herz-Kreislauf-Erkrankungen. https://leitlinien.dgk.org/files/03_pocket_leitlinien_praevention_aktualisiert.pdf . Zugegriffen: 28.06.2022
Douros A, Tölle M, Ebert N, Gaedeke J, Huscher D, Kreutz R, Kuhlmann MK, Martus P, Mielke N, Schneider A, Schuchardt M, van der Giet M, Schaeffner E (2019) Control of blood pressure and risk of mortality in a cohort of older adults: the Berlin Initiative Study. Eur Heart J 40(25):2021–2028. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehz071 (Erratum in: Eur Heart J. 2020;41(46):4422)
doi: 10.1093/eurheartj/ehz071
pubmed: 30805599
Ewen S, Mahfoud F, Böhm M (2019) Blood pressure targets in the elderly: many guidelines, much confusion. Eur Heart J 40(25):2029–2031. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehz150
doi: 10.1093/eurheartj/ehz150
pubmed: 31005991
Franceschi C, Garagnani P, Vitale G, Capri M, Salvioli S (2017) Inflammaging and ‘Garb-aging’. Trends Endocrinol Metab 28(3):199–212. https://doi.org/10.1016/j.tem.2016.09.005
doi: 10.1016/j.tem.2016.09.005
pubmed: 27789101
Gasek NS, Kuchel GA, Kirkland JL, Xu M (2021) Strategies for targeting senescent cells in human disease. Nat Aging 1(10):870–879. https://doi.org/10.1038/s43587-021-00121-8
doi: 10.1038/s43587-021-00121-8
pubmed: 34841261
pmcid: 8612694
Hayden EC (2007) A new angle on “old”. Nature 450(7170):603–605
doi: 10.1038/450603a
Justice JN, Nambiar AM, Tchkonia T, LeBrasseur NK, Pascual R, Hashmi SK, Prata L, Masternak MM, Kritchevsky SB, Musi N, Kirkland JL (2019) Senolytics in idiopathic pulmonary fibrosis: Results from a first-in-human, open-label, pilot study. EBioMedicine 40:554–563. https://doi.org/10.1016/j.ebiom.2018.12.052
doi: 10.1016/j.ebiom.2018.12.052
pubmed: 30616998
pmcid: 6412088
Lahoz C, Cárdenas-Valladolid J, Salinero-Fort MÁ, Mostaza JM (2022) Use of statins and associated factors in nonagenarians in the community of Madrid, Spain. Aging Clin Exp Res 34(2):439–444. https://doi.org/10.1007/s40520-021-01945-5
doi: 10.1007/s40520-021-01945-5
pubmed: 34363590
Lefeber GJ, Koek HL, Souverein PC, Bouvy ML, de Boer A, Knol W (2020) Statins after myocardial infarction in the oldest: A cohort study in the clinical practice research datalink database. J Am Geriatr Soc 68(2):329–336. https://doi.org/10.1111/jgs.16227
doi: 10.1111/jgs.16227
pubmed: 31647578
Livingston G, Huntley J, Sommerlad A et al (2020) Dementia prevention, intervention, and care: 2020 report of the Lancet commission. Lancet 396(10248):413–446. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30367-6
doi: 10.1016/S0140-6736(20)30367-6
pubmed: 32738937
pmcid: 7392084
López-Otín C, Blasco MA, Partridge L, Serrano M, Kroemer G (2013) The hallmarks of aging. Cell 153(6):1194–1217. https://doi.org/10.1016/j.cell.2013.05.039
doi: 10.1016/j.cell.2013.05.039
pubmed: 23746838
pmcid: 3836174
Mortensen MB, Nordestgaard BG (2020) Elevated LDL cholesterol and increased risk of myocardial infarction and atherosclerotic cardiovascular disease in individuals aged 70–100 years: A contemporary primary prevention cohort. Lancet 396(10263):1644–1652. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)32233-9
doi: 10.1016/S0140-6736(20)32233-9
pubmed: 33186534
Mühlbauer V, Dallmeier D, Brefka S, Bollig C, Voigt-Radloff S, Denkinger M (2019) The pharmacological treatment of arterial hypertension in frail, older patients—A systematic review. Dtsch Arztebl Int 116(3):23–30. https://doi.org/10.3238/arztebl.2019.0023
doi: 10.3238/arztebl.2019.0023
pubmed: 30832759
pmcid: 6401515
Müller-Werdan U, Rittger H (2022) „Physiologisches Altern“ behandeln! Cardio News 24. Juni 2022 (Deutsche Gesellschaft für Kardiologie)
Olsen MH, Angell SY, Asma S et al (2016) A call to action and a lifecourse strategy to address the global burden of raised blood pressure on current and future generations: the Lancet Commission on hypertension. Lancet 388(10060):2665–2712. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(16)31134-5
doi: 10.1016/S0140-6736(16)31134-5
pubmed: 27671667
Partridge L, Fuentealba M, Kennedy BK (2020) The quest to slow ageing through drug discovery. Nat Rev Drug Discov 19:513–532. https://doi.org/10.1038/s41573-020-0067-7
doi: 10.1038/s41573-020-0067-7
pubmed: 32467649
Pietri P, Stefanadis C (2021) Cardiovascular aging and longevity: JACC state-of-the-art review. J Am Coll Cardiol 77(2):189–204. https://doi.org/10.1016/j.jacc.2020.11.023
doi: 10.1016/j.jacc.2020.11.023
pubmed: 33446313
Sheppard JP, Lown M, Burt J et al (2020) Generalizability of blood pressure lowering trials to older patients: cross-sectional analysis. J Am Geriatr Soc 68(11):2508–2515. https://doi.org/10.1111/jgs.16749
doi: 10.1111/jgs.16749
pubmed: 32898307
Simm A (2011) Geriatrie: eine Einführung aus gerontologischer Sicht [Geriatrics: an introduction from a gerontological point of view]. Dtsch Med Wochenschr 136(49):2549–2553. https://doi.org/10.1055/s-0031-1292807
doi: 10.1055/s-0031-1292807
pubmed: 22131076
Sierra F, Kohanski R (2017) Geroscience and the trans-NIH Geroscience Interest Group, GSIG. GeroScience 39(1):1–5. https://doi.org/10.1007/s11357-016-9954-6
doi: 10.1007/s11357-016-9954-6
pubmed: 28299635
pmcid: 5352582
UN Resolution 75/131 (2020) United Nations decade of healthy ageing 2021–2030. https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N20/363/87/PDF/N2036387.pdf?OpenElement . Zugegriffen: 28.06.2022
Ungvari Z, Tarantini S, Sorond F, Merkely B, Csiszar A (2020) Mechanisms of vascular aging, a geroscience perspective: JACC focus seminar. J Am Coll Cardiol 75(8):931–941. https://doi.org/10.1016/j.jacc.2019.11.061
doi: 10.1016/j.jacc.2019.11.061
pubmed: 32130929
pmcid: 8559983
Visseren FLJ, Mach F, Smulders YM et al (2021) 2021 ESC guidelines on cardiovascular disease prevention in clinical practice. Eur Heart J 42(34):3227–3337. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehab484
doi: 10.1093/eurheartj/ehab484
pubmed: 34458905
WHO (2020) Decade of healthy ageing: Plan of action. https://www.who.int/publications/m/item/decade-of-healthy-ageing-plan-of-action . Zugegriffen: 25.03.2022
Xu M, Pirtskhalava T, Farr JN et al (2018) Senolytics improve physical function and increase lifespan in old age. Nat Med 24(8):1246–1256. https://doi.org/10.1038/s41591-018-0092-9
doi: 10.1038/s41591-018-0092-9
pubmed: 29988130
pmcid: 6082705