[Noninvasive intra-abdominal pressure measurement].

Nichtinvasive intraabdominelle Druckmessung.
Abdominal compartment syndrome Bowel ischemia Gastrointestinal diseases Urinary bladder Ventilation

Journal

Medizinische Klinik, Intensivmedizin und Notfallmedizin
ISSN: 2193-6226
Titre abrégé: Med Klin Intensivmed Notfmed
Pays: Germany
ID NLM: 101575086

Informations de publication

Date de publication:
Nov 2022
Historique:
received: 26 06 2022
accepted: 09 08 2022
revised: 07 08 2022
pubmed: 11 10 2022
medline: 8 11 2022
entrez: 10 10 2022
Statut: ppublish

Résumé

In critically ill patients an intra-abdominal hypertension (IAH) is a frequent phenomenon. An IAH is defined as an intra-abdominal pressure (IAP) persistently ≥ 12 mm Hg and an abdominal compartment syndrome is defined as an IAP with a persistent pressure ≥ 20 mm Hg in combination with newly occurring organ failure. The bladder pressure serves as a surrogate parameter for the IAP, which should be measured noninvasively in a standardized manner. An undetected and untreated IAH worsens the prognosis of critically ill patients. Eine intraabdominelle Hypertension (IAH) ist ein häufiges Phänomen bei kritisch kranken Patienten und ist als ein anhaltender intraabdomineller Druck (IAP) ≥ 12 mm Hg definiert. Ein abdominelles Kompartmentsyndrom (ACS) ist definiert als eine IAP mit einem anhaltenden Druck ≥ 20 mm Hg in Zusammenschau mit einem neu aufgetretenen Organversagen. Als Surrogatparameter für die IAP dient der Blasendruck, der standardisiert nichtinvasiv gemessen werden sollte. Eine nicht erkannte und nicht therapierte IAH verschlechtert die Prognose des kritisch kranken Patienten.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Eine intraabdominelle Hypertension (IAH) ist ein häufiges Phänomen bei kritisch kranken Patienten und ist als ein anhaltender intraabdomineller Druck (IAP) ≥ 12 mm Hg definiert. Ein abdominelles Kompartmentsyndrom (ACS) ist definiert als eine IAP mit einem anhaltenden Druck ≥ 20 mm Hg in Zusammenschau mit einem neu aufgetretenen Organversagen. Als Surrogatparameter für die IAP dient der Blasendruck, der standardisiert nichtinvasiv gemessen werden sollte. Eine nicht erkannte und nicht therapierte IAH verschlechtert die Prognose des kritisch kranken Patienten.

Identifiants

pubmed: 36214834
doi: 10.1007/s00063-022-00958-w
pii: 10.1007/s00063-022-00958-w
doi:

Types de publication

English Abstract Journal Article

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

658-666

Informations de copyright

© 2022. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.

Références

Reintam Blaser A et al (2021) Development of the Gastrointestinal Dysfunction Score (GIDS) for critically ill patients—a prospective multicenter observational study (iSOFA study). Clin Nutr 40(8):4932–4940
doi: 10.1016/j.clnu.2021.07.015 pubmed: 34358839
Kirkpatrick AW et al (2013) Intra-abdominal hypertension and the abdominal compartment syndrome: updated consensus definitions and clinical practice guidelines from the World Society of the Abdominal Compartment Syndrome. Intensive Care Med 39(7):1190–1206
doi: 10.1007/s00134-013-2906-z pubmed: 23673399 pmcid: 3680657
Reintam Blaser A et al (2019) Incidence, risk factors, and outcomes of intra-abdominal hypertension in critically ill patients—a prospective multicenter study (IROI study). Crit Care Med 47(4):535–542
doi: 10.1097/CCM.0000000000003623 pubmed: 30608280 pmcid: 6426342
Regli A, Pelosi P, Malbrain M (2019) Ventilation in patients with intra-abdominal hypertension: what every critical care physician needs to know. Ann Intensive Care 9(1):52
doi: 10.1186/s13613-019-0522-y pubmed: 31025221 pmcid: 6484068
De Keulenaer BL et al (2009) What is normal intra-abdominal pressure and how is it affected by positioning, body mass and positive end-expiratory pressure? Intensive Care Med 35(6):969–976
doi: 10.1007/s00134-009-1445-0 pubmed: 19242675
van der Spoel JI et al (2007) Laxation of critically ill patients with lactulose or polyethylene glycol: a two-center randomized, double-blind, placebo-controlled trial. Crit Care Med 35(12):2726–2731
pubmed: 17893628
Reintam Blaser A et al (2017) Early enteral nutrition in critically ill patients: ESICM clinical practice guidelines. Intensive Care Med 43(3):380–398
doi: 10.1007/s00134-016-4665-0 pubmed: 28168570 pmcid: 5323492
Van Damme L, De Waele JJ (2018) Effect of decompressive laparotomy on organ function in patients with abdominal compartment syndrome: a systematic review and meta-analysis. Crit Care 22(1):179
doi: 10.1186/s13054-018-2103-0 pubmed: 30045753 pmcid: 6060511

Auteurs

Georg Braun (G)

Medizinische Klinik 3, Universitätsklinikum Augsburg, Stenglinstr. 2, 86156, Augsburg, Deutschland. georg.braun@uk-augsburg.de.

Kristina Schäfer (K)

Internistisches Intensivzentrum, Universitätsklinikum Augsburg, Augsburg, Deutschland.

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