[Clinical and procedural characteristics of patients with acute coronary syndrome during the COVID-19 pandemic 2020 compared to a control group from 2019].
Klinische und prozedurale Charakteristika von Patienten mit akutem Koronarsyndrom während der COVID-19-Pandemie 2020 im Vergleich zu einer Kontrollgruppe aus 2019.
Journal
Deutsche medizinische Wochenschrift (1946)
ISSN: 1439-4413
Titre abrégé: Dtsch Med Wochenschr
Pays: Germany
ID NLM: 0006723
Informations de publication
Date de publication:
Feb 2023
Feb 2023
Historique:
pubmed:
6
12
2022
medline:
26
1
2023
entrez:
5
12
2022
Statut:
ppublish
Résumé
During the COVID-19 pandemic medical treatments including emergencies were often delayed, in part because of fear of an infection with Sars-CoV-2. Even patients with an acute coronary syndrome (ACS) were affected by these circumstances. In the present study we provide a systematic comparison of patients with ACS during the COVID-19 pandemic compared to a control group. This is a retrospective cross-sectional study including all patients admitted with an ACS (STEMI, NSTEMI, unstable angina) undergoing coronary angiography between March 2019 and June 2019 (group A) and between March 2020 and June 2020 (group B). Demographic factors, cardiovascular risk factors and procedural data (extent of coronary disease, clinical diagnose, revascularisation strategy and outcome, use of mechanical support devices, door-to-needle time and in-hospital mortality) were compared. 469 patients were included in the present study (239 patients in group A and 230 in group B, mean age 69 years, 71% male). Compared to group A there were fewer patients with STEMI and unstable angina (p=0,033) but more patients with NSTEMI (p=0,047) in group B. Patients in group B had less often single vessel disease (p=0,001) but in contrast more often triple vessel disease compared to group A (p=0,052). Despite overall comparable numbers of ACS patients those admitted during the COVID-19 pandemic were more frequently diagnosed with NSTEMI and had a larger extent of coronary disease compared to a control group. Während der COVID-19-Pandemie wurden ärztliche Behandlungen abgesagt und notfallmäßige Behandlungen aus Angst vor einer Ansteckung mit Sars-CoV-2 hinausgezögert. Letzteres betraf auch Patienten mit akutem Koronarsyndrom. Eine detaillierte Beschreibung dieser Patienten in Bezug auf das Management im Herzkatheterlabor ist bislang aber noch nicht erfolgt. Retrospektive Querschnittsstudie mit Erfassung aller Patienten, die wegen eines akuten Koronarsyndroms (STEMI, NSTEMI, instabile Angina) einer Herzkatheteruntersuchung vom 01.03.2019–30.06.2019 (Gruppe A) sowie vom 01.03.2020–30.06.2020 (Gruppe B) unterzogen wurden. Demografische Faktoren, kardiovaskuläre Risikofaktoren sowie prozedurale Daten (z.B. Ausmaß der KHK, klinische Diagnose, Revaskularisationsstrategie und -ergebnis, Einsatz eines Herzunterstützungssystems, Door-to-Needle-Time, In-hospital-Mortalität) wurden verglichen. 469 Patienten wurden in die Studie eingeschlossen (Gruppe A 239, Gruppe B 230 Patienten, mittleres Alter 69 Jahre, 71% männlich). Verglichen mit Gruppe A zeigten sich bei Gruppe B weniger Patienten mit STEMI und instabiler Angina pectoris (p=0,033), dafür mehr Patienten mit NSTEMI (p=0,047). Patienten in der Gruppe B hatten seltener eine koronare Eingefäßerkrankung (p=0,001), dafür wiesen diese häufiger eine koronare Dreigefäßerkrankung als in der Gruppe A auf (p=0,052). Trotz vergleichbarer Gesamtzahlen wurden Patienten mit akutem Koronarsyndrom während der COVID-19-Pandemie im Vergleich zu einer Kontrollgruppe häufiger mit NSTEMI aufgenommen und hatten ein größeres Ausmaß der KHK.
Sections du résumé
BACKGROUND
BACKGROUND
During the COVID-19 pandemic medical treatments including emergencies were often delayed, in part because of fear of an infection with Sars-CoV-2. Even patients with an acute coronary syndrome (ACS) were affected by these circumstances. In the present study we provide a systematic comparison of patients with ACS during the COVID-19 pandemic compared to a control group.
METHODS
METHODS
This is a retrospective cross-sectional study including all patients admitted with an ACS (STEMI, NSTEMI, unstable angina) undergoing coronary angiography between March 2019 and June 2019 (group A) and between March 2020 and June 2020 (group B). Demographic factors, cardiovascular risk factors and procedural data (extent of coronary disease, clinical diagnose, revascularisation strategy and outcome, use of mechanical support devices, door-to-needle time and in-hospital mortality) were compared.
RESULTS
RESULTS
469 patients were included in the present study (239 patients in group A and 230 in group B, mean age 69 years, 71% male). Compared to group A there were fewer patients with STEMI and unstable angina (p=0,033) but more patients with NSTEMI (p=0,047) in group B. Patients in group B had less often single vessel disease (p=0,001) but in contrast more often triple vessel disease compared to group A (p=0,052).
CONCLUSION
CONCLUSIONS
Despite overall comparable numbers of ACS patients those admitted during the COVID-19 pandemic were more frequently diagnosed with NSTEMI and had a larger extent of coronary disease compared to a control group.
HINTERGRUND
UNASSIGNED
Während der COVID-19-Pandemie wurden ärztliche Behandlungen abgesagt und notfallmäßige Behandlungen aus Angst vor einer Ansteckung mit Sars-CoV-2 hinausgezögert. Letzteres betraf auch Patienten mit akutem Koronarsyndrom. Eine detaillierte Beschreibung dieser Patienten in Bezug auf das Management im Herzkatheterlabor ist bislang aber noch nicht erfolgt.
METHODEN
METHODS
Retrospektive Querschnittsstudie mit Erfassung aller Patienten, die wegen eines akuten Koronarsyndroms (STEMI, NSTEMI, instabile Angina) einer Herzkatheteruntersuchung vom 01.03.2019–30.06.2019 (Gruppe A) sowie vom 01.03.2020–30.06.2020 (Gruppe B) unterzogen wurden. Demografische Faktoren, kardiovaskuläre Risikofaktoren sowie prozedurale Daten (z.B. Ausmaß der KHK, klinische Diagnose, Revaskularisationsstrategie und -ergebnis, Einsatz eines Herzunterstützungssystems, Door-to-Needle-Time, In-hospital-Mortalität) wurden verglichen.
ERGEBNISSE
UNASSIGNED
469 Patienten wurden in die Studie eingeschlossen (Gruppe A 239, Gruppe B 230 Patienten, mittleres Alter 69 Jahre, 71% männlich). Verglichen mit Gruppe A zeigten sich bei Gruppe B weniger Patienten mit STEMI und instabiler Angina pectoris (p=0,033), dafür mehr Patienten mit NSTEMI (p=0,047). Patienten in der Gruppe B hatten seltener eine koronare Eingefäßerkrankung (p=0,001), dafür wiesen diese häufiger eine koronare Dreigefäßerkrankung als in der Gruppe A auf (p=0,052).
SCHLUSSFOLGERUNG
UNASSIGNED
Trotz vergleichbarer Gesamtzahlen wurden Patienten mit akutem Koronarsyndrom während der COVID-19-Pandemie im Vergleich zu einer Kontrollgruppe häufiger mit NSTEMI aufgenommen und hatten ein größeres Ausmaß der KHK.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
Während der COVID-19-Pandemie wurden ärztliche Behandlungen abgesagt und notfallmäßige Behandlungen aus Angst vor einer Ansteckung mit Sars-CoV-2 hinausgezögert. Letzteres betraf auch Patienten mit akutem Koronarsyndrom. Eine detaillierte Beschreibung dieser Patienten in Bezug auf das Management im Herzkatheterlabor ist bislang aber noch nicht erfolgt.
Identifiants
pubmed: 36470284
doi: 10.1055/a-1964-1739
pmc: PMC9876730
doi:
Types de publication
English Abstract
Journal Article
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
e8-e13Informations de copyright
The Author(s). This is an open access article published by Thieme under the terms of the Creative Commons Attribution-NonDerivative-NonCommercial-License, permitting copying and reproduction so long as the original work is given appropriate credit. Contents may not be used for commercial purposes, or adapted, remixed, transformed or built upon. (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/).
Déclaration de conflit d'intérêts
Die Autorinnen/Autoren geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Références
Int J Cardiol. 2022 Jan 15;347:89-96
pubmed: 34740717
N Engl J Med. 1999 Jul 22;341(4):226-32
pubmed: 10413734
Herz. 2021 Mar;46(2):115-119
pubmed: 33590283
Eur Heart J Qual Care Clin Outcomes. 2021 Jan 25;7(1):18-27
pubmed: 33151274
N Engl J Med. 2020 Mar 26;382(13):1268-1269
pubmed: 32109011
Circulation. 2013 Jun 18;127(24):2452-7
pubmed: 23775194
Circulation. 2021 Feb 16;143(7):624-640
pubmed: 33191769
Kardiol Pol. 2020 Dec 23;78(12):1227-1234
pubmed: 32955819
BMJ. 2012 May 23;344:e3257
pubmed: 22623632
Eur Heart J Qual Care Clin Outcomes. 2020 Jul 1;6(3):210-216
pubmed: 32467968
Dtsch Arztebl Int. 2020 Aug 17;117(33-34):545-552
pubmed: 32865489
Dtsch Arztebl Int. 2020 Aug 31;117(35-36):597-598
pubmed: 33161944
Herz. 2020 Nov;45(7):663-667
pubmed: 33026483
Eur Heart J Acute Cardiovasc Care. 2020 Jun 08;:
pubmed: 33609124
Int J Cardiol. 2021 Jan 15;323:285-287
pubmed: 32889019
BMJ. 2002 Apr 6;324(7341):831-4
pubmed: 11934778