[Changes resulting from the implementation of the new EU Clinical Trial Regulation 536/2014 from the perspective of patients].

Veränderungen durch die neue EU-Verordnung 536/2014 zu klinischen Prüfungen aus Patientensicht.
Clinical trial results Patient engagement Patient involvement Patient perspective Transparency

Journal

Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz
ISSN: 1437-1588
Titre abrégé: Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz
Pays: Germany
ID NLM: 101181368

Informations de publication

Date de publication:
Jan 2023
Historique:
received: 05 09 2022
accepted: 29 11 2022
pubmed: 15 12 2022
medline: 13 1 2023
entrez: 14 12 2022
Statut: ppublish

Résumé

The currently valid Regulation (EU) 536/2014 on clinical trials with medicinal products for human use brings some innovations that are of great importance for patients who participate in clinical trials and patients with a need for innovative therapies. These concern patient protection, especially for vulnerable patient groups, as well as the conditions for further use of data obtained in clinical trials. The introduction of the largely publicly available information system CTIS (Clinical Trials Information System) will significantly improve the transparency of ongoing clinical trials. However, the possibilities of redacting commercially confidential information and postponing the publication of trial-related data and documents for several years may affect the scope of transparency. The request for the sponsor to provide a summary of the protocol and a summary of results of the clinical trial in layman's language (within one year after the end of the trial) also means a massive improvement in transparency for patients, even if this period seems too long, especially for patients with life-threatening diseases. Not all patient-relevant goals originally hoped for have been achieved. The systematic involvement of patients and patient organisations in the clinical trial protocol design is not required by the legislation enacted in 2014. The involvement of patients in the ethical review of the authorisation application dossier is only recommended in the introductory justification, but not codified in the law. Die nun gültige Verordnung (EU) 536/2014 über klinische Prüfungen mit Humanarzneimitteln bringt einige Neuerungen, die für PatientInnen in klinischen Prüfungen und PatientInnen mit Bedarf an innovativen Therapien von großer Bedeutung sind. Diese betreffen den Patientenschutz, vor allem für vulnerable Patientengruppen, sowie die Bedingungen für eine weitergehende Nutzung von in klinischen Prüfungen gewonnenen Daten. Die Einführung des weitgehend öffentlich zugänglichen Informationssystems CTIS (Clinical Trials Information System) wird die Transparenz über laufende klinische Prüfungen deutlich verbessern, wenn auch die Möglichkeiten zur Schwärzung von kommerziell vertraulicher Information sowie einer Verschiebung der Veröffentlichung von prüfungsbezogenen Daten und Dokumenten um mehrere Jahre den Umfang der Transparenz möglicherweise beeinflussen werden. Auch die vom Sponsor geforderte Bereitstellung einer Zusammenfassung des Prüfplans und der Ergebnisse der klinischen Prüfung in Laiensprache (innerhalb eines Jahres nach Ende der Prüfung) bedeutet eine massive Verbesserung der Transparenz für PatientInnen, auch wenn selbst dieser Zeitraum vor allem für PatientInnen mit lebensbedrohlichen Erkrankungen zu lang erscheint. Aber nicht alle ursprünglich erhofften patientenrelevanten Ziele wurden erreicht. Die systematische Einbindung von PatientInnen und Patientenorganisationen in die Gestaltung des Prüfplans wird in dem 2014 erlassenen Gesetz nicht verlangt. Die Beteiligung von PatientInnen bei der ethischen Bewertung des Genehmigungsantragsdossiers wird nur in der einleitenden Begründung empfohlen, nicht aber im Gesetz festgeschrieben.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Die nun gültige Verordnung (EU) 536/2014 über klinische Prüfungen mit Humanarzneimitteln bringt einige Neuerungen, die für PatientInnen in klinischen Prüfungen und PatientInnen mit Bedarf an innovativen Therapien von großer Bedeutung sind. Diese betreffen den Patientenschutz, vor allem für vulnerable Patientengruppen, sowie die Bedingungen für eine weitergehende Nutzung von in klinischen Prüfungen gewonnenen Daten. Die Einführung des weitgehend öffentlich zugänglichen Informationssystems CTIS (Clinical Trials Information System) wird die Transparenz über laufende klinische Prüfungen deutlich verbessern, wenn auch die Möglichkeiten zur Schwärzung von kommerziell vertraulicher Information sowie einer Verschiebung der Veröffentlichung von prüfungsbezogenen Daten und Dokumenten um mehrere Jahre den Umfang der Transparenz möglicherweise beeinflussen werden. Auch die vom Sponsor geforderte Bereitstellung einer Zusammenfassung des Prüfplans und der Ergebnisse der klinischen Prüfung in Laiensprache (innerhalb eines Jahres nach Ende der Prüfung) bedeutet eine massive Verbesserung der Transparenz für PatientInnen, auch wenn selbst dieser Zeitraum vor allem für PatientInnen mit lebensbedrohlichen Erkrankungen zu lang erscheint. Aber nicht alle ursprünglich erhofften patientenrelevanten Ziele wurden erreicht. Die systematische Einbindung von PatientInnen und Patientenorganisationen in die Gestaltung des Prüfplans wird in dem 2014 erlassenen Gesetz nicht verlangt. Die Beteiligung von PatientInnen bei der ethischen Bewertung des Genehmigungsantragsdossiers wird nur in der einleitenden Begründung empfohlen, nicht aber im Gesetz festgeschrieben.

Identifiants

pubmed: 36515718
doi: 10.1007/s00103-022-03635-7
pii: 10.1007/s00103-022-03635-7
doi:

Types de publication

English Abstract Journal Article Review

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

68-74

Investigateurs

I Klingmann (I)
M Paul (M)
K Breithaupt-Grögler (K)
T M Schindler (TM)

Informations de copyright

© 2022. Springer-Verlag GmbH Deutschland, ein Teil von Springer Nature.

Références

European Commission Regulation (EU) No 536/2014 of the European Parliament and of the Council of 16 April 2014 on clinical trials on medicinal products for human use and repealing Directive 2001/20/EC. https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/files/eudralex/vol-1/reg_2014_536/reg_2014_536_en.pdf . Zugegriffen: 3. Sept. 2022
Gesetz über den Verkehr mit Arzneimitteln (Arzneimittelgesetz – AMG). https://www.gesetze-im-internet.de/amg_1976/BJNR024480976.html . Zugegriffen: 2. Sept. 2022
TransCelerate Inc. eConsent Implementation Guidance Vs 1.0. https://www.transceleratebiopharmainc.com/assets/econsent-solutions/#supporting-tools-resources . Zugegriffen: 3. Sept. 2022
European Medicines Agency Clinical Trials Information System (CTIS)—Sponsor Handbook A compilation of key guidance, technical information, recommendations and references for getting ready for use of CTIS. https://www.ema.europa.eu/en/documents/other/clinical-trial-information-system-ctis-sponsor-handbook_.pdf . Zugegriffen: 2. Sept. 2022
Clinical trials regulation (EU) 536/2014—questions & answers version 6.1. https://health.ec.europa.eu/system/files/2022-05/regulation5362014_qa_en.pdf . Zugegriffen: 3. Sept. 2022
European Medicines Agency [DRAFT] Guidance document on how to approach the protection of personal data and commercially confidential information in documents uploaded and published in the Clinical Trial Information System (CTIS). EMA/212507/2021. https://www.ema.europa.eu/en/documents/other/draft-guidance-document-how-approach-protection-personal-data-commercially-confidential-information_en.pdf . Zugegriffen: 3. Sept. 2022
Schindler TM (2018) Klinische Prüfungen – Ergebnisse endlich auch für Laien. Pharm Ind 80(3):346–353
Europäische Kommission Verordnung (EU) Nr. 536/2014 des Europäischen Parlaments und des Rates vom 16. April 2014 über klinische Prüfungen mit Humanarzneimitteln und zur Aufhebung der Richtlinie 2001/20/EG Text von Bedeutung für den EWR. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DE/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014R0536&from=DE . Zugegriffen: 3. Sept. 2022
European Medicines Agency (2014) Appendix on disclosure rules, to the “Functional specifications for the EU portal and EU database to be audited—EMA/42176. https://www.ema.europa.eu/en/documents/other/appendix-disclosure-rules-functional-specifications-eu-portal-eu-database-be-audited_en.pdf . Zugegriffen: 3. Sept. 2022
European Commission Summaries of Clinical Trial Results for Laypersons. Recommendations of the expert group on clinical trials for the implementation of Regulation (EU) No 536/2014 on clinical trials on medicinal products for human use. Version 2. https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/files/eudralex/vol-10/2017_01_26_summaries_of_ct_results_for_laypersons.pdf . Zugegriffen: 3. Sept. 2022
Clinical Trials Expert Group Good lay summary practice. https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/files/eudralex/vol-10/glsp_en.pdf . Zugegriffen: 2. Sept. 2022
Schindler TM (2022) The making of the good lay summary practice guidance: a multi-stakeholder document that was adopted into regulation. AMWA J. https://doi.org/10.55752/amwa.2022.156
doi: 10.55752/amwa.2022.156
Regulation (EU) 2016/679 of the European Parliament and of the Council of 27 April 2016on the protection of natural persons with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data, and repealing Directive 95/46/EC (General Data Protection Regulation). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32016R0679&from=EN . Zugegriffen: 02. September 2022
European Commission Directorate-general for health and food safety. Questions and answers on the interplay between the clinical trials regulation and the general data protection regulation. https://health.ec.europa.eu/system/files/2019-04/qa_clinicaltrials_gdpr_en_0.pdf . Zugegriffen: 3. Sept. 2022
Proposal for a Regulation Of The European Parliament And Of The Council on clinical trials on medicinal products for human use, and repealing Directive 2001/20/EC. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52012PC0369&from=EN . Zugegriffen: 4. Sept. 2022
European Commission. Directive 2001/20/EC of the European Parliament and of the Council of 4 April 2001on the approximation of the laws, regulations and administrative provisions of the Member States relating to the implementation of good clinical practice in the conduct of clinical trials on medicinal products for human use. https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2001:121:0034:0044:en:PDF . Zugegriffen: 03. September 2022
Pfeilschifter V, Strowitzky T (2020) Die EU-Verordnung 536/2014 zur Durchführung von klinischen Prüfungen und ihre Bedeutung für die klinische Forschung. Gynäkol Endokrinol 18:240–243. https://doi.org/10.1007/s10304-020-00345-8
doi: 10.1007/s10304-020-00345-8
Wildt L, Bachler D (2020) Umsetzung der Clinical Trial Regulation (CTR) in Österreich. Gynäkologische Endokrinologie 18:244–246. https://doi.org/10.1007/s10304-020-00344-9
doi: 10.1007/s10304-020-00344-9
Wolk N (2019) Masterarbeit: Comparative analysis of the strategies for implementation of the Clinical Trials Regulation (EU) No 536/2014 in Europe. https://www.dgra.de/deutsch/intern/studiengang/masterthesis_abgeschlossen/2019-74886?nav=intern . Zugegriffen: 4. Sept. 2022
Warner K, See W, Haerry D, Klingmann I, Hunter A, May M (2018) EUPATI guidance for patient involvement in medicines research and development (R&D); guidance for pharmaceutical industry-led medicines R&D. Front Med 5:270. https://doi.org/10.3389/fmed.2018.00270
doi: 10.3389/fmed.2018.00270
Klingmann I, Heckenberg A, Warner K, Haerry D, Hunter A, May M, See W (2018) EUPATI and patients in medicines research and development: guidance for patient involvement in ethical review of clinical trials. Front Med 5:251. https://doi.org/10.3389/fmed.2018.00251
doi: 10.3389/fmed.2018.00251
IMI Paradigm Code of Conduct for all stakeholders involved in patient engagement activities within medicines development. https://imi-paradigm.eu/petoolbox/code-of-conduct/#:~:text=This%20Code%20of%20Conduct%20is,in%20a%20comprehensive%2C%20understandable%20format . Zugegriffen: 21. Nov. 2022
Sienkiewitz D, van Lingen C, Bedlington N, Bullot C, Immonen K (2017) The added value of patient organisations, European Patients’ Forum. https://ec.europa.eu/research/participants/documents/downloadPublic?documentIds=080166e5b735fcc6&appId=PPGMS . Zugegriffen: 2. Sept. 2022
Workgroup of European Cancer Advocacy Networks WECAN Evidence-based advocacy. https://wecanadvocate.eu/eba/ . Zugegriffen: 3. Sept. 2022

Auteurs

Ingrid Klingmann (I)

Pharmaplex bv, EFGCP (European Forum for Good Clinical Practice), Wezembeek-Oppem, Belgien. ingrid.klingmann@efgcp.eu.
Pharmaplex bv, EFGCP (European Forum for Good Clinical Practice), Wezembeek-Oppem, Belgien. ingrid.klingmann@efgcp.eu.

Margit Paul (M)

Hepatitis Hilfe Österreich - Plattform Gesunde Leber, Wien, Österreich.

Tamás Bereczky (T)

International Network on Health and Hepatitis in Substance Users, Patvocates, Berlin, Deutschland.

Ananda Plate (A)

Myeloma Patients Europe, Patvocates, München, Deutschland.

Kerstin Breithaupt-Grögler (K)

kbr clinical pharmacology services, AGAH (Arbeitsgemeinschaft für angewandte Humanpharmakologie), Frankfurt, Deutschland.

Thomas M Schindler (TM)

BioNTech SE, Mainz, Deutschland.

Jan Geissler (J)

CML Advocates Network, Patvocates, München, Deutschland.

Articles similaires

[Redispensing of expensive oral anticancer medicines: a practical application].

Lisanne N van Merendonk, Kübra Akgöl, Bastiaan Nuijen
1.00
Humans Antineoplastic Agents Administration, Oral Drug Costs Counterfeit Drugs

Smoking Cessation and Incident Cardiovascular Disease.

Jun Hwan Cho, Seung Yong Shin, Hoseob Kim et al.
1.00
Humans Male Smoking Cessation Cardiovascular Diseases Female
Humans United States Aged Cross-Sectional Studies Medicare Part C
1.00
Humans Yoga Low Back Pain Female Male

Classifications MeSH