[Angioedema in the emergency department].
Das Angioödem in der Notaufnahme.
Allergic reaction
Bradykinin receptor
C1 esterase inhibitor
Emergency medicine
Mast cells
Journal
Medizinische Klinik, Intensivmedizin und Notfallmedizin
ISSN: 2193-6226
Titre abrégé: Med Klin Intensivmed Notfmed
Pays: Germany
ID NLM: 101575086
Informations de publication
Date de publication:
Feb 2023
Feb 2023
Historique:
received:
22
06
2022
accepted:
13
12
2022
revised:
13
12
2022
pubmed:
30
12
2022
medline:
27
1
2023
entrez:
29
12
2022
Statut:
ppublish
Résumé
Acute angioedema is mostly found in the head and neck region. Therefore, it can be life threatening by potentially endangering air way patency. Pathophysiologically angioedemas can be divided into mast cell-mediated or bradykinin-mediated forms. Differentiation is essential due to the different therapeutic strategies. In cases of doubt, initial therapy with adrenalin, antihistamines, and glucocorticoids should be initiated. This initial emergency treatment is comparable to the treatment of allergic reactions. For diagnosed or suspected hereditary angioedema, specific treatments are available. For drug-associated forms, immediate and life-long cessation of the medication is crucial. In the emergency situation, diagnosis can only be based on medical history and clinical symptoms. Recognition of impending airway obstruction and securing the airway is of highest priority; final diagnosis must be confirmed later. Akute Angioödeme können potenziell lebensbedrohlich verlaufen. Die vor allem im Kopf-Hals-Bereich auftretenden Schwellungen können in mastzellmediatorvermittelte und bradykininvermittelte Formen unterteilt werden. Die Unterscheidung ist aufgrund der unterschiedlichen therapeutischen Strategien essenziell, wobei im Zweifelsfall immer ein Therapieversuch mit Adrenalin, Antihistaminika und Glukokortikoiden durchgeführt werden sollte. Für die hereditären Angioödeme existiert eine spezifische Therapie, bei medikamentenassoziierten Formen ist der umgehende und lebenslange Stopp der Medikation entscheidend. In der Notfallsituation kann die Diagnose ausschließlich aufgrund von Anamnese und klinischen Symptomen gestellt werden. Die Erkennung einer drohenden Atemwegsverlegung und die Sicherung des Atemwegs hat die höchste Priorität.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
Akute Angioödeme können potenziell lebensbedrohlich verlaufen. Die vor allem im Kopf-Hals-Bereich auftretenden Schwellungen können in mastzellmediatorvermittelte und bradykininvermittelte Formen unterteilt werden. Die Unterscheidung ist aufgrund der unterschiedlichen therapeutischen Strategien essenziell, wobei im Zweifelsfall immer ein Therapieversuch mit Adrenalin, Antihistaminika und Glukokortikoiden durchgeführt werden sollte. Für die hereditären Angioödeme existiert eine spezifische Therapie, bei medikamentenassoziierten Formen ist der umgehende und lebenslange Stopp der Medikation entscheidend. In der Notfallsituation kann die Diagnose ausschließlich aufgrund von Anamnese und klinischen Symptomen gestellt werden. Die Erkennung einer drohenden Atemwegsverlegung und die Sicherung des Atemwegs hat die höchste Priorität.
Identifiants
pubmed: 36580103
doi: 10.1007/s00063-022-00983-9
pii: 10.1007/s00063-022-00983-9
doi:
Substances chimiques
Bradykinin
S8TIM42R2W
Epinephrine
YKH834O4BH
Types de publication
English Abstract
Journal Article
Review
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
4-13Informations de copyright
© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
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