Pulmonary Findings in Hospitalized COVID-19 Patients Assessed by Lung Ultrasonography (LUS) - A Prospective Registry Study.

Lungenbefunde bei hospitalisierten COVID-19-Patienten erfasst mittels Lungensonografie (LUS) – Eine prospektive Registerstudie.

Journal

Ultraschall in der Medizin (Stuttgart, Germany : 1980)
ISSN: 1438-8782
Titre abrégé: Ultraschall Med
Pays: Germany
ID NLM: 8303585

Informations de publication

Date de publication:
Oct 2023
Historique:
pubmed: 17 1 2023
medline: 17 1 2023
entrez: 16 1 2023
Statut: ppublish

Résumé

This prospective two-centre study investigated localisation-dependent lesion patterns in COVID-19 with standard lung ultrasonography (LUS) and their relationship with thoracic computed tomography (CT) and clinical parameters. Between April 2020 and April 2021, 52 SARS-CoV-2-positive patients in two hospitals were examined by means of LUS for "B-lines", fragmented pleura, consolidation and air bronchogram in 12 lung regions and for pleural effusions. A newly developed LUS score based on the number of features present was correlated with clinical parameters (respiration, laboratory parameters) and the CT and analysed with respect to the 30- and 60-day outcome. All patients were offered an outpatient LUS follow-up. The LUS and CT showed a bilateral, partially posteriorly accentuated lesion distribution pattern. 294/323 (91%) of CT-detected lesions were pleural. The LUS score showed an association with respiratory status and C-reactive protein; the correlation with the CT score was weak (Spearman's rho = 0.339, p < 0.001). High LUS scores on admission were also observed in patients who were discharged within 30 days. LUS during follow-up showed predominantly declining LUS scores. The LUS score reflected the clinical condition of the patients. No conclusion could be made on the prognostic value of the LUS, because of the low event rate. The LUS and CT score showed no sufficient correlation. This is probably due to different physical principles, which is why LUS could be of complementary value. ZIEL: Die prospektive Zwei-Center-Studie untersuchte lokalisationsabhängige Läsionsmuster bei COVID-19 mit standardisierter Lungensonografie (LUS) und ihren Zusammenhang mit der Thorax-Computertomografie (CT) und klinischen Parametern. Zwischen April 2020 und April 2021 wurden 52 SARS-CoV-2-positive Patientinnen und Patienten in 2 Krankenhäusern mittels LUS in 12 Lungenregionen auf „B-Linien“, fragmentierte Pleura, Konsolidierung und Aerobronchogramm sowie auf Pleuraergüsse untersucht. Ein neuer LUS-Score, basierend auf der Anzahl der vorhandenen Merkmale, wurde mit klinischen Parametern (Atmung, Laborparametern) und der CT korreliert und bezüglich des 30- und 60-Tage-Outcomes analysiert. Allen Patienten wurde eine LUS-Verlaufskontrolle angeboten. LUS und CT zeigten ein bilaterales, teils posterior betontes Läsionsmuster. 294/323 (91%) der CT-detektierten Läsionen waren pleuraständig. Der LUS-Score zeigte einen Zusammenhang mit dem respiratorischen Status und dem C-reaktiven Protein; die Korrelation mit dem CT-Score war schwach (Spearmans Rho = 0,339, p < 0,001). Auch bei innerhalb von 30 Tagen entlassenen Patienten konnten hohe LUS-Scores bei Aufnahme beobachtet werden. Bei LUS im Verlauf zeigten sich überwiegend rückläufige LUS-Scores. Der LUS-Score spiegelte den klinischen Zustand der Patienten wider. Über den prognostischen Wert der LUS konnte aufgrund der geringen Ereignisrate keine Aussage getroffen werden. LUS- und CT-Score zeigten keine ausreichende Korrelation. Dies ist wahrscheinlich auf unterschiedliche physikalische Prinzipien zurückzuführen, weshalb die LUS komplementär wertvoll sein könnte.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
ZIEL: Die prospektive Zwei-Center-Studie untersuchte lokalisationsabhängige Läsionsmuster bei COVID-19 mit standardisierter Lungensonografie (LUS) und ihren Zusammenhang mit der Thorax-Computertomografie (CT) und klinischen Parametern.

Identifiants

pubmed: 36646113
doi: 10.1055/a-2013-8045
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

eng

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

e248-e256

Informations de copyright

Thieme. All rights reserved.

Déclaration de conflit d'intérêts

The authors declare that they have no conflict of interest.

Auteurs

Anna Barner (A)

Department of Nephrology, School of Medicine, Technical University of Munich, Munich, Germany.

Egon Burian (E)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, School of Medicine, Technical University of Munich, Munich, Germany.

Alexander Simon (A)

Department of Emergency Medicine, Klinik Ottakring, Vienna, Austria.

Katty Castillo (K)

Institute for AI and Informatics in Medicine, School of Medicine, Technical University of Munich, Munich, Germany.

Birgit Waschulzik (B)

Institute for AI and Informatics in Medicine, School of Medicine, Technical University of Munich, Munich, Germany.

Rickmer Braren (R)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, School of Medicine, Technical University of Munich, Munich, Germany.

Uwe Heemann (U)

Department of Nephrology, School of Medicine, Technical University of Munich, Munich, Germany.

Joseph Osterwalder (J)

Emergency medicine and ultrasound diagnostics, Polipraxis, St. Gallen, Switzerland.

Alexander Spiel (A)

Department of Emergency Medicine, Klinik Ottakring, Vienna, Austria.

Markus Heim (M)

Department of Anaesthesiology and Intensive Care Medicine, School of Medicine, Technical University of Munich, Munich, Germany.

Konrad Friedrich Stock (KF)

Department of Nephrology, School of Medicine, Technical University of Munich, Munich, Germany.

Classifications MeSH