Endoscopic trans-anal tube placement is a safe and helpful tool for colonic decompression: final results of a standardized single-centre retrospective assessment of 125 patients.
Die endoskopische transanale Anlage einer Kolondekompressionssonde ist sicher und effektiv: Ergebnisse einer monozentrischen retrospektiven Studie an 125 Patienten.
Journal
Zeitschrift fur Gastroenterologie
ISSN: 1439-7803
Titre abrégé: Z Gastroenterol
Pays: Germany
ID NLM: 0033370
Informations de publication
Date de publication:
20 Jan 2023
20 Jan 2023
Historique:
entrez:
20
1
2023
pubmed:
21
1
2023
medline:
21
1
2023
Statut:
aheadofprint
Résumé
Endoscopic trans-anal colonic decompression (ECD) may be requested in the case of massive colon distension, but evidence regarding success and safety issues remains scarce. The aim of this analysis is to examine the technical success, complications and clinical outcome in a large series of patients undergoing an ECD in various clinical scenarios. A standardized evaluation system was used to identify the pre-interventional risk parameters that might be helpful to guide clinical decision making. In this single-centre retrospective study, the modified Clavien-Dindo classification (CDC) was applied to assess technical success, complications and clinical outcome of 125 consecutive patients who underwent ECD between 2007 and 2020. post interventional 90-day mortality. Secondary endpoints: periprocedural complications (CDC event IV-V) and technical success rate. All Martin criteria for standardized reporting of complications were met. Uni- and multivariable analyses for prediction of complications were carried out. The overall technical success rate was 90%. The periprocedural complication rate was low with 3%. Overall 90-day mortality was 31%. Univariable analyses showed a significant correlation between 90-day mortality and ASA≥4 (p<0.001, odds ratio [OR] 15.33), general anaesthesia (p=0.05, OR 21.42) and elevated serological infection parameters (p 0.028, OR 1.004). The pre-interventional multivariable model identified ASA ≥4 (p <0.001; OR 10.94) as the only independent risk factor. ECD is a safe, easily available, technical feasible, inexpensive and successful tool for colonic decompression in various colonic obstruction scenarios, even in critically ill patients. ASA Score ≥IV can be helpful to identify patients at risk for complications/mortality after ECD. Eine endoskopisch angelegte Kolondekompressionssonde kann im Falle einer massiven Kolondistension indiziert sein. Die Datenlage zur Sicherheit, Effektivität & Risikoprädiktion ist unklar. Der technische Erfolg, die Komplikationen & das klinische Ergebnis der Sondenanlage wurden in einer großen Serie von Patienten in verschiedenen klinischen Szenarien untersucht. In dieser monozentrischen, retrospektiven Studie mit 125 Patienten wurde die Clavien-Dindo-Klassifikation (CDC) zur Komplikationsbeurteilung angewendet. Indikationen für die Anlage einer Sonde waren in 88% eine benigne und in 12% eine maligne Ursache. Primärer Endpunkt: postinterventionelle 90-d-Mortalität. Sekundäre Endpunkte: periprozedurale Komplikationen (CDC IV-V) & technische Erfolgsrate. Uni- & multivariate Analysen wurden zur Identifikation von möglichen prädiktiven Parametern von Komplikationen durchgeführt. Die technische Erfolgsquote betrug 90 %. Die periprozedurale Komplikationsrate war 3 %. Die 90-d-Mortalität betrug 31 %. Univariable Analysen zeigten eine signifikante Korrelation zwischen 90-d-Mortalität & ASA=4 (p<0,001), Allgemeinanästhesie (p=0,05), serologischen Infektionsparametern (p=0,028). Die multivariate Analyse identifizierte ASA = 4 (p < 0,001) als relevanten unabhängigen Risikofaktor. Die endoskopische Dekompressionssonde ist sicher, leicht verfügbar, einfach, kostengünstig & erfolgreich zur Kolondekompression in verschiedenen klinischen Szenarien.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
Eine endoskopisch angelegte Kolondekompressionssonde kann im Falle einer massiven Kolondistension indiziert sein. Die Datenlage zur Sicherheit, Effektivität & Risikoprädiktion ist unklar.
Types de publication
Journal Article
Langues
eng
Sous-ensembles de citation
IM
Informations de copyright
Thieme. All rights reserved.
Déclaration de conflit d'intérêts
The authors declare that they have no conflict of interest.