[Chronic cough].

Chronischer Husten.
Antitussive agents Chronic idiopathic cough Cough/diagnosis, differential Cough/etiology Interdisciplinary diagnostic process

Journal

Innere Medizin (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-7099
Titre abrégé: Inn Med (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918384885306676

Informations de publication

Date de publication:
Mar 2023
Historique:
accepted: 20 12 2022
pubmed: 27 1 2023
medline: 25 2 2023
entrez: 26 1 2023
Statut: ppublish

Résumé

Coughing is an important protective reflex of the respiratory tract and primarily serves clearance of the bronchial system. It is also an exceptionally common symptom in outpatient care that can be an expression of a variety of diseases. Coughing duration of longer than 8 weeks is referred to as chronic cough. A structured, often interdisciplinary diagnostic process is essential. The aim here is to identify causal treatment options, avoiding overdiagnosis and simultaneously not overlooking severe illness. This article discusses current diagnostic procedures, important differential diagnoses and possible treatment options. Husten stellt einen bedeutenden Schutzreflex der Atemwege dar und dient primär der Reinigung des Bronchialsystems. Er ist auch ein außerordentlich häufiges Symptom in der ambulanten Patientenversorgung, das Ausdruck einer Vielzahl von Erkrankungen sein kann. Dauert der Husten länger als 8 Wochen, spricht man von chronischem Husten. Eine strukturierte, oft interdisziplinäre Diagnostik ist dann unumgänglich. Ziel dabei ist es, eine kausale Therapie durchzuführen, Überdiagnostik zu vermeiden und gleichzeitig schwerwiegende Ursachen nicht zu übersehen. Im vorliegenden Beitrag wird auf den aktuellen diagnostischen Ablauf, wichtige Differenzialdiagnosen und mögliche Therapieoptionen eingegangen.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Husten stellt einen bedeutenden Schutzreflex der Atemwege dar und dient primär der Reinigung des Bronchialsystems. Er ist auch ein außerordentlich häufiges Symptom in der ambulanten Patientenversorgung, das Ausdruck einer Vielzahl von Erkrankungen sein kann. Dauert der Husten länger als 8 Wochen, spricht man von chronischem Husten. Eine strukturierte, oft interdisziplinäre Diagnostik ist dann unumgänglich. Ziel dabei ist es, eine kausale Therapie durchzuführen, Überdiagnostik zu vermeiden und gleichzeitig schwerwiegende Ursachen nicht zu übersehen. Im vorliegenden Beitrag wird auf den aktuellen diagnostischen Ablauf, wichtige Differenzialdiagnosen und mögliche Therapieoptionen eingegangen.

Identifiants

pubmed: 36703081
doi: 10.1007/s00108-022-01467-w
pii: 10.1007/s00108-022-01467-w
doi:

Substances chimiques

Antitussive Agents 0

Types de publication

English Abstract Journal Article Review

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

288-294

Informations de copyright

© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.

Références

Kardos P, Dinh QT, Fuchs KH et al (2019) Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin zur Diagnostik und Therapie von erwachsenen Patienten mit Husten. Pneumologie 73(03):143–180
doi: 10.1055/a-0808-7409 pubmed: 30776835
Kardos P (2020) Akuter und chronischer Husten – gibt es etwas Neues. Pneumologe 17:433–442
doi: 10.1007/s10405-020-00346-1 pubmed: 33071698
Krüger K, Gehrke-Beck S, Holzinger F et al. S3 Leitlinie akuter und chronischer Husten der Deutschen Gesellschaft für Allgemeinmedizin und Familienmedizin (DEGAM). AWMF Online 2021: AWMF-Register-Nr. 053-013.
Irwin RS, French CL, Chang AB et al (2018) Classification of cough as a symptom in adults and management algorithms: CHEST guideline and expert panel report. Chest 153:196–209
doi: 10.1016/j.chest.2017.10.016 pubmed: 29080708
Morice AH, Kastelik JA (2003) Cough. 1: cChronic cough in adults. Thorax 58(10):901–907
doi: 10.1136/thorax.58.10.901 pubmed: 14514949 pmcid: 1746472
Chung KF, Pavord ID (2008) Prevalence, pathogenesis, and causes of chronic cough. Lancet 371:1364–1374
doi: 10.1016/S0140-6736(08)60595-4 pubmed: 18424325
Israili ZH, Hall WD (1992) Cough and angioneurotic edema associated with angiotensin-converting enzyme inhibitor therapy. A review of the literature and pathophysiology. Ann Intern Med 117(3):234–242
doi: 10.7326/0003-4819-117-3-234 pubmed: 1616218
Morice AH, Jakes AD, Faruqi S et al (2014) A worldwide survey of chronic cough: a manifestation of enhanced somatosensory response. Eur Respir J 44:1149–1155
doi: 10.1183/09031936.00217813 pubmed: 25186267
Ryan NM, Vertigan AE, Birring SS (2018) An update and systematic review on drug therapies for the treatment of refractory chronic cough. Expert Opin Pharmacother 19(7):687–711. https://doi.org/10.1080/14656566.2018.1462795
doi: 10.1080/14656566.2018.1462795 pubmed: 29658795 pmcid: 5935050
Weise S, Kardos P, Pfeiffer-Kascha D et al (2008) Empfehlungen zur physiotherapeutischen Atemtherapie. Empfehlungen der Deutschen Atemwegsliga, 2. Aufl. Dustri Verlag Dr.Karl Fesitle, München, Orlando
Vertigan AE, Haines J, Slovarp L (2019) An update on speech pathology management of chronic refractory cough. J Allergy Clin Immunol Pract 7:1756–1761
doi: 10.1016/j.jaip.2019.03.030 pubmed: 30940533
Sierocinski E, Holzinger F (2021) Ivy leaf (Hedera helix) for acute upper respiratory tract infections: an updated systematic review. Eur J Clin Pharmacol 77:1113–1122
doi: 10.1007/s00228-021-03090-4 pubmed: 33523253 pmcid: 8275562
Vertigan AE, Kapela SL, Ryan NM et al (2016) Pregabalin and speech pathology combination therapy for refractory chronic cough: a randomized controlled trial. Chest 149:639–648
doi: 10.1378/chest.15-1271 pubmed: 26447687
Jeyakumar A, Brickman TM, Haben M (2006) Effectiveness of amitriptyline versus cough suppressants in the treatment of chronic cough resulting from postviral vagal neuropathy. Laryngoscope 116:2108–2112
doi: 10.1097/01.mlg.0000244377.60334.e3 pubmed: 17146380
Morice AH, Menon MS, Mulrennan SA et al (2007) Opiate therapy in chronic cough. Am J Respir Crit Care Med 175:312–315
doi: 10.1164/rccm.200607-892OC pubmed: 17122382
North RA, Jarvis MF (2013) P2X receptors as drug targets. Mol Pharmacol 83(4):759–769
doi: 10.1124/mol.112.083758 pubmed: 23253448 pmcid: 3608433
Smith JA, Kitt MM, Butera P et al (2020) Gefapixant in two randomised dose-escalation studies in chronic cough. Eur Respir J 55(3):1901615
doi: 10.1183/13993003.01615-2019 pubmed: 31949115
Abdulqawi R, Dockry R, Holt K et al (2015) P2X3 receptor antagonist (AF-219) in refractory chronic cough: a randomised, double-blind, placebo-controlled phase 2 study. Lancet 385(9974):1198–1205. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(14)61255-1
doi: 10.1016/S0140-6736(14)61255-1 pubmed: 25467586
Turner RD, Birring SS (2021) Neurokinin‑1 receptor inhibition and cough. Am J Respir Crit Care Med 203(6):672–674
doi: 10.1164/rccm.202010-3783ED pubmed: 33108214 pmcid: 7958506
Smith J, Allman D, Badri H et al (2020) The neurokinin‑1 receptor antagonist orvepitant is a novel antitussive therapy for chronic refractory cough: results from a phase 2 pilot study (VOLCANO-1). Chest 157(1):111–118
doi: 10.1016/j.chest.2019.08.001 pubmed: 31421110
Efficacy and Safety Study of Orvepitant for Chronic Cough in Patients with Idiopathic Pulmonary Fibrosis (IPF-COMFORT). Clinicaltrials.gov identifier: NCT05185089. Updated March 31, 2022. Accessed Dec 02, 2022. clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT05185089
Trevi Therapeutics (2022) Trevi Therapeutics reports statistically significant result on interim analysis from the Ph2 CANAL Trial of nalbuphine ER in the treatment of chronic cough in idiopathic pulmonary fibrosis. News release. apnews.com/press-release/pr-newswire/coronavirus-pandemic-business-health-new-haven-1d0fdc2c3195fe34cd11d5d953c5405a. Zugegriffen: 2. Dez. 2022

Auteurs

M Schellenberg (M)

Pneumologie und Beatmungsmedizin, Thoraxklinik am Universitätsklinikum Heidelberg, Translational Lung Research Center Heidelberg (TLRC), Universität Heidelberg, Röntgenstr. 1, 69126, Heidelberg, Deutschland. mavi.schellenberg@med.uni-heidelberg.de.

F J F Herth (FJF)

Pneumologie und Beatmungsmedizin, Thoraxklinik am Universitätsklinikum Heidelberg, Translational Lung Research Center Heidelberg (TLRC), Universität Heidelberg, Röntgenstr. 1, 69126, Heidelberg, Deutschland.

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Classifications MeSH