[Lithium treatment for affective disorders in old age].

Lithiumtherapie zur Behandlung affektiver Störungen im höheren Lebensalter.

Journal

Zeitschrift fur Gerontologie und Geriatrie
ISSN: 1435-1269
Titre abrégé: Z Gerontol Geriatr
Pays: Germany
ID NLM: 9506215

Informations de publication

Date de publication:
Mar 2023
Historique:
received: 18 10 2022
accepted: 13 01 2023
pubmed: 7 3 2023
medline: 16 3 2023
entrez: 6 3 2023
Statut: ppublish

Résumé

Lithium is considered the gold standard for the treatment of bipolar affective disorder for the prevention of recurrence of manic and depressive episodes and for augmentation treatment in unipolar severe depressive episodes. The indications for treatment with lithium do not differ for older or younger patients. Nevertheless, there are a number of aspects to be considered with respect to drug safety in the group of old patients. The aim was to give an overview of the current literature on lithium treatment in old age and from this to derive recommendations for action. A selective literature review on lithium treatment in old age was conducted to answer questions on drug safety, monitoring (particularly with respect to comorbidities) and potential alternatives to lithium. Lithium is an effective and, if used correctly, safe drug also in old people; however, with respect to somatic comorbidities that increase with age, special caution is required when using lithium in order to prevent nephropathy and intoxication. HINTERGRUND: Lithium (Li) gilt als der Goldstandard in der Behandlung der bipolaren affektiven Störung zur Rezidivprophylaxe manischer und depressiver Episoden sowie in der Augmentationsbehandlung bei unipolaren schweren depressiven Episoden. Die Indikationen zur Li-Behandlung unterscheiden sich für ältere oder jüngere Patienten nicht. Dennoch gibt es bei der Gruppe der älteren Patienten im Hinblick auf die Arzneimittelsicherheit einige Besonderheiten zu beachten. Ziel war es, einen Überblick über die aktuelle Literatur zur Li-Therapie im höheren Lebensalter zu geben und daraus Handlungsempfehlungen abzuleiten. Es wurde eine selektive Literaturübersicht zur Li-Behandlung im höheren Lebensalter durchgeführt, um Fragen zu Arzneimittelsicherheit, Monitoring (insbesondere im Hinblick auf Komorbiditäten) und Alternativen von Li zu beantworten. Lithium ist auch bei älteren Menschen ein wirksames und bei richtiger Anwendung sicheres Medikament. Allerdings ist im Hinblick auf die mit dem Alter zunehmenden somatischen Komorbiditäten besondere Vorsicht bei der Anwendung geboten, um eine Nephropathie und eine Li-Intoxikation zu verhindern.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
Lithium is considered the gold standard for the treatment of bipolar affective disorder for the prevention of recurrence of manic and depressive episodes and for augmentation treatment in unipolar severe depressive episodes. The indications for treatment with lithium do not differ for older or younger patients. Nevertheless, there are a number of aspects to be considered with respect to drug safety in the group of old patients.
OBJECTIVE OBJECTIVE
The aim was to give an overview of the current literature on lithium treatment in old age and from this to derive recommendations for action.
MATERIAL AND METHODS METHODS
A selective literature review on lithium treatment in old age was conducted to answer questions on drug safety, monitoring (particularly with respect to comorbidities) and potential alternatives to lithium.
RESULTS AND DISCUSSION CONCLUSIONS
Lithium is an effective and, if used correctly, safe drug also in old people; however, with respect to somatic comorbidities that increase with age, special caution is required when using lithium in order to prevent nephropathy and intoxication.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
HINTERGRUND: Lithium (Li) gilt als der Goldstandard in der Behandlung der bipolaren affektiven Störung zur Rezidivprophylaxe manischer und depressiver Episoden sowie in der Augmentationsbehandlung bei unipolaren schweren depressiven Episoden. Die Indikationen zur Li-Behandlung unterscheiden sich für ältere oder jüngere Patienten nicht. Dennoch gibt es bei der Gruppe der älteren Patienten im Hinblick auf die Arzneimittelsicherheit einige Besonderheiten zu beachten.
ZIELE DER ARBEIT UNASSIGNED
Ziel war es, einen Überblick über die aktuelle Literatur zur Li-Therapie im höheren Lebensalter zu geben und daraus Handlungsempfehlungen abzuleiten.
MATERIAL UND METHODEN METHODS
Es wurde eine selektive Literaturübersicht zur Li-Behandlung im höheren Lebensalter durchgeführt, um Fragen zu Arzneimittelsicherheit, Monitoring (insbesondere im Hinblick auf Komorbiditäten) und Alternativen von Li zu beantworten.
ERGEBNISSE UND DISKUSSION UNASSIGNED
Lithium ist auch bei älteren Menschen ein wirksames und bei richtiger Anwendung sicheres Medikament. Allerdings ist im Hinblick auf die mit dem Alter zunehmenden somatischen Komorbiditäten besondere Vorsicht bei der Anwendung geboten, um eine Nephropathie und eine Li-Intoxikation zu verhindern.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: Lithium (Li) gilt als der Goldstandard in der Behandlung der bipolaren affektiven Störung zur Rezidivprophylaxe manischer und depressiver Episoden sowie in der Augmentationsbehandlung bei unipolaren schweren depressiven Episoden. Die Indikationen zur Li-Behandlung unterscheiden sich für ältere oder jüngere Patienten nicht. Dennoch gibt es bei der Gruppe der älteren Patienten im Hinblick auf die Arzneimittelsicherheit einige Besonderheiten zu beachten.

Identifiants

pubmed: 36879066
doi: 10.1007/s00391-023-02164-5
pii: 10.1007/s00391-023-02164-5
doi:

Substances chimiques

Lithium Compounds 0

Types de publication

English Abstract Journal Article Review

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

113-117

Informations de copyright

© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.

Références

DGBS, DGPPN (2019) S3-Leitlinie zur Diagnostik und Therapie Bipolarer Störungen. Langversion. https://www.dgppn.de/_Resources/Persistent/ef9214009e20d260d4f5a6e6932f3fb7f914efbb/S3_Leitlinie%20Bipolar_V2.1_Update_20200504.pdf . Zugegriffen: 9. Jan. 2023
Müller-Oerlinghausen B (2019) Lithium heute – ein Update seiner Wirksamkeit und Risiken. Neurotransmitter 30:47–53
doi: 10.1007/s15016-019-6601-3
Stühler S, Quante A (2018) Lithium in the treatment of old age depression. What are the pros and cons? Fortschr Neurol Psychiatr 86:754–762
pubmed: 30616255
Volkmann C, Bschor T, Köhler S (2020) Lithium treatment over the lifespan in bipolar disorders. Front Psychiatry 11:377
doi: 10.3389/fpsyt.2020.00377 pubmed: 32457664 pmcid: 7221175
Bendz H, Schön S, Attmann PO, Aurell M (2010) Renal failure occurs in chronic lithium treatment but is uncommon. Kidney Int 77:219–224
doi: 10.1038/ki.2009.433 pubmed: 19940841
Rej S, Abitbol R, Looper K et al (2013) Chronic renal failure in Lithium-using geriatric patients: effects of Lithium continuation versus discontinuation—a 60-month retrospective study. Int J Geriatr Psychiatry 28:450–453
doi: 10.1002/gps.3841 pubmed: 22674617
Forlenza O, Hajek T, Almeida OP et al (2022) Demografic and clinical characteristics of lithium-treated older adults with bipolar disorder. Acta Psychiatr Scand 146(5):442–455. https://doi.org/10.1111/acps.13474
doi: 10.1111/acps.13474 pubmed: 35837985
Cooper C, Katona C, Lyketsos K et al (2011) A systematic review of treatments for refractory depression in older people. Am J Psychiatry 168:681–688
doi: 10.1176/appi.ajp.2011.10081165 pubmed: 21454919
Buspavanich P, Behr J, Stamm T et al (2019) Treatment response of lithium augmentation in geriatric compared to non-geriatric patients with treatment-resistant depression. J Affect Disord 215:136–140
doi: 10.1016/j.jad.2019.03.057
Ross J (2008) Discontinuation of lithium augmentation in geriatric patients with unipolar depression: a systematic review. Can J Psychiatry 53:117–120
doi: 10.1177/070674370805300207 pubmed: 18357930
Song J, Sjölander A, Joas E et al (2017) Suicidal behavior during lithium and valproate treatment: a within-individual 8‑year prospective study of 50.000 patients with bipolar disorder. Am J Psychiatry 174:795–802
doi: 10.1176/appi.ajp.2017.16050542 pubmed: 28595491
Cipriani A, Hawton K, Stockton K et al (2013) Lithium in the prevention of suicide in mood disorders: updated systematic review and meta-analysis. BMJ 346:f3646
doi: 10.1136/bmj.f3646 pubmed: 23814104
Nabi Z, Stansfeld J, Plöderl M, Wood L, Moncrieff J (2022) Effects of lithium on suicide and suicidal behaviour: a systematic review and meta-analysis of randomised trials. Epidemiol Psychiatr Sci 16:e65
doi: 10.1017/S204579602200049X
Young RC, Mulsant BH, Sajatovic M et al (2017) GERI-BD: a randomized double-blind controlled trial of lithium and divalproex in the treatment of mania in older patients with bipolar disorder. Am J Psychiatry 174:1086–1093
doi: 10.1176/appi.ajp.2017.15050657 pubmed: 29088928 pmcid: 6214451
Benkert O, Hippius H (2019) Kompendium der Psychiatrischen Pharmakotherapie, 12. Aufl. Springer, S 251
doi: 10.1007/978-3-662-57334-1
Shine B, McKnight RF, Leaver L, Geddes JR (2015) Long-term effects of lithium on renal thyroid and parathyroid function: a retrospective analysis of laboratory data. Lancet 386(9992):461–468. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(14)61842-0
doi: 10.1016/S0140-6736
US Food and Drug Administration Lithium carbonate. https://www.accessdata.fda.gov/drugsatfda_docs/label/2016/017812s027%2C018421s025%2C018558s021lbl.pdf . Zugegriffen: 9. Jan. 2023
Nolen WA, Licht RW, Young AH et al (2019) What is the optimal serum level for lithium in the maintenance treatment of bipolar disorder? A systematic review and recommendations from the ISBD/IGSLI task force on treatment with lithium. Bipolar Disord 21:394–409
doi: 10.1111/bdi.12805 pubmed: 31112628 pmcid: 6688930
Shulman KI, Almeida OP, Herrmann N et al (2019) Delphi survey of maintenance lithium treatment in older adults with bipolar disorder: an ISBD task force report. Bipolar Disord 21:117–123
doi: 10.1111/bdi.12714 pubmed: 30375703
Haussmann R, Lewitzka U, Severus E, Bauer M (2017) Sachgerechte Behandlung affektiver Störungen mit Lithium. Nervenarzt 88:1323–1334
doi: 10.1007/s00115-017-0421-0 pubmed: 28980047
Rej S, Beaulieu S, Segal M et al (2014) Lithium dosing and serum concentration across the age spectrum: from early adulthood to the tenth decade of life. Drugs Aging 31:911–906
doi: 10.1007/s40266-014-0221-1 pubmed: 25331906
Haussmann R, Bauer M, von Bonin S et al (2015) Treatment of lithium intoxication: facing the need for evidence. Int J Bipolar Disord 3:23
doi: 10.1186/s40345-015-0040-2 pubmed: 26493348 pmcid: 4615994
Aiff H, Attman PO, Ramsauer B et al (2019) Cardiovascular comobidity increases the risk for renal failure during prophylactic lithium treatment. J Affect Disord 243:416–420
doi: 10.1016/j.jad.2018.09.044 pubmed: 30268957
Shulman KI, Sykora K, Gill S et al (2005) Incidence of delirium in older adults newly prescribed lithium or valproate: a population-based cohort study. J Clin Psychiatry 66(4):424–427
doi: 10.4088/JCP.v66n0403 pubmed: 15816783
Burdick KE, Millett CE, Russo M et al (2020) The association between lithium use and neurocognitive performance in patients with bipolar disorder. Neuropsychopharmacology 45:1743–1749
doi: 10.1038/s41386-020-0683-2 pubmed: 32349118 pmcid: 7419515
Chen S, Underwood BR, Jones PB et al (2022) Association between lithium use and the incidence of dementia and its subtypes: a retrospective cohort study. PLoS Med 19:e1003941
doi: 10.1371/journal.pmed.1003941 pubmed: 35298477 pmcid: 8929585
Kessing LV, Gerds TA, Knudsen NN et al (2017) Association of lithium in drinking water with the incidence of dementia. JAMA Psychiatry 74:1005–1010
doi: 10.1001/jamapsychiatry.2017.2362 pubmed: 28832877 pmcid: 5710473
Liu B, Wu Q, Zhang S, Del Rosario A (2019) Lithium use and risk of fracture: a systematic review and meta-analysis of observational studies. Osteoporos Int 30:257–266
doi: 10.1007/s00198-018-4745-9 pubmed: 30374598
Grof P, Duffy A, Cavazzoni P et al (2002) Is response to prophylactic lithium a familial trait? J Clin Psychiatry 63(10):942–947
doi: 10.4088/JCP.v63n1013 pubmed: 12416605
Bowden CL, Calabrese JR, Sachs G et al (2003) A placebo-controlled 18-month trial of lamotrigine and lithium maintenance treatment in recently manic or hypomanic patients with bipolar I disorder. Arch Gen Psychiatry 60:392–400
doi: 10.1001/archpsyc.60.4.392 pubmed: 12695317
Sajatovic M, Calabrese JR, Mullen J (2008) Quetiapine for the treatment of bipolar mania in older adults. Bipolar Disord 10:662–671
doi: 10.1111/j.1399-5618.2008.00614.x pubmed: 18837860
Pazan F, Weiss C, Wehling M (2018) The EURO-FORTA (Fit fOR The Aged) list: international consensus validation of a clinical tool for improved drug treatment in older people. Drugs Aging 35:61–71
doi: 10.1007/s40266-017-0514-2 pubmed: 29335932
Holm M, Tanskanen A, Lähteenvuo M, Tiihonen J, Taipale H (2022) Comparative effectiveness of mood stabilizers and antipsychotics in the prevention of hospitalization after lithium discontinuation in bipolar disorder. Eur Neuropsychopharmacol 61:36–42
doi: 10.1016/j.euroneuro.2022.05.012 pubmed: 35763976

Auteurs

Julia Christl (J)

Abteilung Gerontopsychiatrie, LVR-Klinikum Düsseldorf, Kliniken der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Bergische Landstr. 2, 40629, Düsseldorf, Deutschland. julia.christl@lvr.de.

Tillmann Supprian (T)

Abteilung Gerontopsychiatrie, LVR-Klinikum Düsseldorf, Kliniken der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Bergische Landstr. 2, 40629, Düsseldorf, Deutschland.

Articles similaires

[Redispensing of expensive oral anticancer medicines: a practical application].

Lisanne N van Merendonk, Kübra Akgöl, Bastiaan Nuijen
1.00
Humans Antineoplastic Agents Administration, Oral Drug Costs Counterfeit Drugs

Smoking Cessation and Incident Cardiovascular Disease.

Jun Hwan Cho, Seung Yong Shin, Hoseob Kim et al.
1.00
Humans Male Smoking Cessation Cardiovascular Diseases Female
Humans United States Aged Cross-Sectional Studies Medicare Part C
1.00
Humans Yoga Low Back Pain Female Male

Classifications MeSH