[Sudden cardiac death after cardioversion].
Plötzlicher Herztod nach Kardioversion.
Cardioversion
Heart failure
QT prolongation
Tachymyopathy
Torsade de pointe
Journal
Herzschrittmachertherapie & Elektrophysiologie
ISSN: 1435-1544
Titre abrégé: Herzschrittmacherther Elektrophysiol
Pays: Germany
ID NLM: 9425873
Informations de publication
Date de publication:
Jun 2023
Jun 2023
Historique:
received:
06
02
2023
accepted:
02
03
2023
medline:
1
6
2023
pubmed:
8
4
2023
entrez:
7
4
2023
Statut:
ppublish
Résumé
An 83-year-old woman with heart failure due to atrial tachycardia with reduced left ventricular ejection fraction died after cardioversion. Holter monitoring showed a massive prolongation of the QT interval resulting in torsade de pointe tachycardia with lethal outcome. The only reason of the QT prolongation was impaired left ventricular (LV) function and atrial ectopy. Eine 83-jährige Patientin mit Herzinsuffizienz bei atrialer Tachykardie und reduzierter linksventrikulärer Pumpfunktion verstirbt nach Elektrokardioversion. Im Langzeit-EKG wurden stark verlängerte QT-Intervalle dokumentiert, die zu einer Torsade-de-Pointes-Tachykardie mit letalem Ausgang führten. Ursache für die QT-Verlängerung war allein die reduzierte linksventrikuläre (LV) Pumpfunktion in Kombination mit einer gehäuften supraventrikulären Ektopie.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
Eine 83-jährige Patientin mit Herzinsuffizienz bei atrialer Tachykardie und reduzierter linksventrikulärer Pumpfunktion verstirbt nach Elektrokardioversion. Im Langzeit-EKG wurden stark verlängerte QT-Intervalle dokumentiert, die zu einer Torsade-de-Pointes-Tachykardie mit letalem Ausgang führten. Ursache für die QT-Verlängerung war allein die reduzierte linksventrikuläre (LV) Pumpfunktion in Kombination mit einer gehäuften supraventrikulären Ektopie.
Identifiants
pubmed: 37027044
doi: 10.1007/s00399-023-00935-6
pii: 10.1007/s00399-023-00935-6
doi:
Types de publication
Case Reports
English Abstract
Journal Article
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
165-168Informations de copyright
© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
Références
Neal Kay G (1983) Torsade de pointes: the long-short initiating sequence and other clinical features: observations in 32 patients. J Am Coll Cardiol 2(5):806–817
doi: 10.1016/S0735-1097(83)80226-5
Viskin S, Chorin E, Viskin D, Hochstadt A, Lorin Schwartz A, Rosso R (2021) Polymorphic ventricular tachycardia: terminology, mechanism, diagnosis, and emergency therapy. Circulation 144:823–839
doi: 10.1161/CIRCULATIONAHA.121.055783
pubmed: 34491774
Odening KE, van der Linde HJ, Ackerman MJ, Volders PGA, Ter Bekke R (2022) Electromechanical reciprocity and arrhythmogenesis in long-QT syndrome and beyond. Eur Heart J 43(32):3018–3028
doi: 10.1093/eurheartj/ehac135
pubmed: 35445703
pmcid: 9443984
Dagradi F, Spazzolini C, Castelletti S, Pedrazzini M, Kotta M‑C, Crotti L et al (2020) Exercise training-induced repolarization abnormalities masquerading as congenital long QT syndrome. Circulation 142:2405–2415
doi: 10.1161/CIRCULATIONAHA.120.048916
pubmed: 33073610
Davey P (2000) QT interval lengthening in cardiac disease relates more to left ventricular systolic dysfunction than to autonomic function. Eur J Heart Fail 2:265–71
doi: 10.1016/S1388-9842(00)00065-9
pubmed: 10938487
Davey PP, Barlow C, Hart G (2000) Prolongation of the QT interval in heart failure occurs at low but not at high heart rates. Clin Sci (Lond) 98(5):603–610
doi: 10.1042/cs0980603
pubmed: 10781393