Evaluation of bone density and hand grip strength in the course of drug treatment for osteoporosis : A real-world study.
Evaluierung von Knochendichte und Handgriffkraft im Verlauf einer medikamentösen Osteoporosetherapie : Eine Real-World-Studie.
DXA
Older age
Osteosarcopenia
Physical fitness
Vertebral fracture
Journal
Orthopadie (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-7153
Titre abrégé: Orthopadie (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918384887206676
Informations de publication
Date de publication:
Dec 2023
Dec 2023
Historique:
accepted:
07
02
2023
medline:
4
12
2023
pubmed:
25
4
2023
entrez:
24
04
2023
Statut:
ppublish
Résumé
The aim of this clinical investigation was to assess the physical performance in osteoporotic patients undergoing drug treatment (DT) for years by measuring hand grip strength (HGS) and bone mineral density (BMD). A further aim was to detect the time until the occurrence of vertebral fractures (VF) and influencing factors. The investigation comprised 346 persons (276 women, 70 men) aged on average 66.9 ± 10.7 years with confirmed osteoporosis (OP). Over a mean period of 1384 ± 727 days, OP was assessed every 2 years, including a bone densitometry by dual X‑ray absorptiometry and HGS measurement. In subgroups OP patients were analyzed with and without a bone density (BMD) increase, and with and without VFs. Under DT, calcium and vitamin D substitution, the median T‑score improved in the entire group from -3.2 to -3.1 standard deviations (SD; p = 0.002). HGS was reduced (median) from 26 kg to 24 kg (p < 0.001). The median interval until the occurrence of VF was 2652 days (95% confidence interval [CI] 1825.2-3478.8 days) and 1461 days (95% CI 1246.5-1675.5, p < 0.001) in those with and without a BMD increase, respectively. Guideline-based DT improves bone density and causes a longer interval without VF. The HGS falls independent of BMD. The association between bone and muscle in patients with a deterioration of the musculoskeletal system is known as osteosarcopenia. Early muscle exercises would be meaningful in this setting. HINTERGRUND: Das Ziel der vorliegenden klinischen Untersuchung war die Abschätzung der Leistungsfähigkeit des muskuloskeletalen Systems mittels Verlaufsmessung der Knochenmineraldichte („bone mineral density“ [BMD]) und Handgriffkraft (HGS) bei Osteoporose-PatientInnen unter medikamentöser osteologischer Therapie (MOT). Gleichzeitig sollen Aussagen über die Zeit bis zum Auftreten von Wirbelkörperfrakturen (WKF) gemacht und deren Einflussfaktoren evaluiert werden. Insgesamt 346 Personen (276 Frauen/70 Männer) im Durchschnittsalter von 66,9 ± 10,7 Jahren mit gesicherter Osteoporose nahmen an der Untersuchung teil. Über einen Zeitraum von durchschnittlich 1384 ± 727 Tagen erfolgte alle 2 Jahre ein Assessment inklusive Osteodensitometrie mittels „dual x‑ray absorptiometry“ (DEXA, GE Healthcare’s Lunar Prodigy, Aartselaar, Belgien) und einer HGS-Messung (Smedley-Dynamometer, Tokio, Japan). In Subgruppenanalysen wurden Osteoporose-PatientInnen mit und ohne BMD-Anstieg sowie mit und ohne WKF betrachtet. Unter MOT einschließlich Kalzium und Vitamin-D-Substitution kam es im Verlauf zu einer Verbesserung des medianen T‑Score-Werts der Gesamtgruppe von −3,2 auf −3,1 Standardabweichungen (SD; p = 0,002). Gleichzeitig verringerte sich die HGS der Gesamtgruppe im Median von 26 auf 24 kg (p < 0,001). Die Zeit bis zum Auftreten einer WKF betrug in der Gruppe mit BMD-Anstieg im Median 2652 Tage (95 % Konfidenzintervall [KI] 1825,2–3478,8 Tage) und 1461 Tage in der Gruppe ohne BMD-Anstieg (95 % KI 1246,5–1675,5, p < 0,001). Die leitliniengerechte MOT führt zu einer Verbesserung der Knochendichtewerte und zu einer längeren WKF-freien Zeit. Unabhängig davon sinkt die HGS. Es gibt einen Zusammenhang zwischen Knochen und Muskulatur bei einer zunehmenden Verschlechterung des muskuloskeletalen Systems – Osteosarkopenie. Ein frühzeitiges Muskeltraining erscheint vor diesem Hintergrund sinnvoll.
Sections du résumé
BACKGROUND
BACKGROUND
The aim of this clinical investigation was to assess the physical performance in osteoporotic patients undergoing drug treatment (DT) for years by measuring hand grip strength (HGS) and bone mineral density (BMD). A further aim was to detect the time until the occurrence of vertebral fractures (VF) and influencing factors.
MATERIAL AND METHODS
METHODS
The investigation comprised 346 persons (276 women, 70 men) aged on average 66.9 ± 10.7 years with confirmed osteoporosis (OP). Over a mean period of 1384 ± 727 days, OP was assessed every 2 years, including a bone densitometry by dual X‑ray absorptiometry and HGS measurement. In subgroups OP patients were analyzed with and without a bone density (BMD) increase, and with and without VFs.
RESULTS
RESULTS
Under DT, calcium and vitamin D substitution, the median T‑score improved in the entire group from -3.2 to -3.1 standard deviations (SD; p = 0.002). HGS was reduced (median) from 26 kg to 24 kg (p < 0.001). The median interval until the occurrence of VF was 2652 days (95% confidence interval [CI] 1825.2-3478.8 days) and 1461 days (95% CI 1246.5-1675.5, p < 0.001) in those with and without a BMD increase, respectively.
DISCUSSION
CONCLUSIONS
Guideline-based DT improves bone density and causes a longer interval without VF. The HGS falls independent of BMD. The association between bone and muscle in patients with a deterioration of the musculoskeletal system is known as osteosarcopenia. Early muscle exercises would be meaningful in this setting.
ZUSAMMENFASSUNG
UNASSIGNED
HINTERGRUND: Das Ziel der vorliegenden klinischen Untersuchung war die Abschätzung der Leistungsfähigkeit des muskuloskeletalen Systems mittels Verlaufsmessung der Knochenmineraldichte („bone mineral density“ [BMD]) und Handgriffkraft (HGS) bei Osteoporose-PatientInnen unter medikamentöser osteologischer Therapie (MOT). Gleichzeitig sollen Aussagen über die Zeit bis zum Auftreten von Wirbelkörperfrakturen (WKF) gemacht und deren Einflussfaktoren evaluiert werden.
MATERIAL UND METHODEN
METHODS
Insgesamt 346 Personen (276 Frauen/70 Männer) im Durchschnittsalter von 66,9 ± 10,7 Jahren mit gesicherter Osteoporose nahmen an der Untersuchung teil. Über einen Zeitraum von durchschnittlich 1384 ± 727 Tagen erfolgte alle 2 Jahre ein Assessment inklusive Osteodensitometrie mittels „dual x‑ray absorptiometry“ (DEXA, GE Healthcare’s Lunar Prodigy, Aartselaar, Belgien) und einer HGS-Messung (Smedley-Dynamometer, Tokio, Japan). In Subgruppenanalysen wurden Osteoporose-PatientInnen mit und ohne BMD-Anstieg sowie mit und ohne WKF betrachtet.
ERGEBNISSE
UNASSIGNED
Unter MOT einschließlich Kalzium und Vitamin-D-Substitution kam es im Verlauf zu einer Verbesserung des medianen T‑Score-Werts der Gesamtgruppe von −3,2 auf −3,1 Standardabweichungen (SD; p = 0,002). Gleichzeitig verringerte sich die HGS der Gesamtgruppe im Median von 26 auf 24 kg (p < 0,001). Die Zeit bis zum Auftreten einer WKF betrug in der Gruppe mit BMD-Anstieg im Median 2652 Tage (95 % Konfidenzintervall [KI] 1825,2–3478,8 Tage) und 1461 Tage in der Gruppe ohne BMD-Anstieg (95 % KI 1246,5–1675,5, p < 0,001).
SCHLUSSFOLGERUNG
UNASSIGNED
Die leitliniengerechte MOT führt zu einer Verbesserung der Knochendichtewerte und zu einer längeren WKF-freien Zeit. Unabhängig davon sinkt die HGS. Es gibt einen Zusammenhang zwischen Knochen und Muskulatur bei einer zunehmenden Verschlechterung des muskuloskeletalen Systems – Osteosarkopenie. Ein frühzeitiges Muskeltraining erscheint vor diesem Hintergrund sinnvoll.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
HINTERGRUND: Das Ziel der vorliegenden klinischen Untersuchung war die Abschätzung der Leistungsfähigkeit des muskuloskeletalen Systems mittels Verlaufsmessung der Knochenmineraldichte („bone mineral density“ [BMD]) und Handgriffkraft (HGS) bei Osteoporose-PatientInnen unter medikamentöser osteologischer Therapie (MOT). Gleichzeitig sollen Aussagen über die Zeit bis zum Auftreten von Wirbelkörperfrakturen (WKF) gemacht und deren Einflussfaktoren evaluiert werden.
Identifiants
pubmed: 37095182
doi: 10.1007/s00132-023-04367-5
pii: 10.1007/s00132-023-04367-5
pmc: PMC10692012
doi:
Types de publication
Journal Article
Langues
eng
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992-1004Informations de copyright
© 2023. The Author(s).
Références
Calcif Tissue Int. 2013 Sep;93(3):201-10
pubmed: 23842964
J Am Geriatr Soc. 2008 Dec;56(12):2252-60
pubmed: 19016934
J Gerontol. 1994 Mar;49(2):M85-94
pubmed: 8126356
J Bone Miner Res. 2010 Mar;25(3):513-9
pubmed: 20422623
J Public Health (Oxf). 2013 Jun;35(2):255-61
pubmed: 23097259
J Bone Miner Res. 2019 Apr;34(4):632-642
pubmed: 30674078
J Gerontol A Biol Sci Med Sci. 2001 Mar;56(3):M146-56
pubmed: 11253156
Unfallchirurg. 2003 Jul;106(7):526-41
pubmed: 12883779
Arch Osteoporos. 2021 Jun 2;16(1):82
pubmed: 34080059
J Gerontol A Biol Sci Med Sci. 2000 Apr;55(4):M221-31
pubmed: 10811152
PLoS One. 2016 Oct 4;11(10):e0163917
pubmed: 27701433
Age Ageing. 2011 Jul;40(4):423-9
pubmed: 21624928
Osteoporos Int. 2006 Dec;17(12):1726-33
pubmed: 16983459
BMJ. 2010 Sep 09;341:c4467
pubmed: 20829298
Proc Nutr Soc. 2014 Aug;73(3):422-9
pubmed: 24810550
CMAJ. 2010 Mar 23;182(5):429-35
pubmed: 20142372
Arch Osteoporos. 2017 Dec;12(1):43
pubmed: 28425085
Am J Med. 2016 Feb;129(2):221.e1-10
pubmed: 26524708
Age Ageing. 2019 Jan 1;48(1):16-31
pubmed: 30312372
Rheumatology (Oxford). 2005 May;44(5):642-6
pubmed: 15728415
Osteoporos Int. 2007 Jan;18(1):77-84
pubmed: 17048064
Lancet. 2019 Jun 29;393(10191):2636-2646
pubmed: 31171417
J Am Geriatr Soc. 2019 Apr;67(4):831-840
pubmed: 30570741
Arch Osteoporos. 2019 Nov 23;14(1):112
pubmed: 31760559
J Bone Joint Surg Am. 2013 Jan 16;95(2):e8 1-13
pubmed: 23324969
J Bone Miner Res. 2013 Nov;28(11):2295-304
pubmed: 23633238
Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther. 2011 May;46(5):334-41; quiz 342
pubmed: 21560099
PLoS One. 2014 Dec 04;9(12):e113637
pubmed: 25474696
J Hand Surg Br. 2004 Feb;29(1):82-4
pubmed: 14734079
BMC Musculoskelet Disord. 2018 Apr 3;19(1):100
pubmed: 29615028
Eur J Transl Myol. 2020 Sep 09;30(3):9236
pubmed: 33117510
Am J Med. 2002 Mar;112(4):281-9
pubmed: 11893367