[Inflammatory rheumatic diseases in migrants].
Entzündlich-rheumatische Erkrankungen bei Migranten.
Behçet syndrome
Familial Mediterranean fever
Lupus erythematosus, systemic
Rheumatic fever
Spondyloarthritis
Journal
Innere Medizin (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-7099
Titre abrégé: Inn Med (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918384885306676
Informations de publication
Date de publication:
May 2023
May 2023
Historique:
accepted:
04
04
2023
medline:
12
5
2023
pubmed:
26
4
2023
entrez:
26
4
2023
Statut:
ppublish
Résumé
The immigration of people from other countries or even from other continents represents new challenges even for rheumatologists. Although all inflammatory rheumatic diseases that occur in this country also exist in the countries of origin of immigrants, the frequencies are different. Diseases such as familial Mediterranean fever (FMF) or Behçet syndrome (BS) are rare in western Europe but are often more frequent than rheumatoid arthritis (RA) and spondylarthritis (SPA) in North Africa and Mediterranean countries. Furthermore, FMF is associated with the occurrence of spondyloarthritis, which is then frequently negative for the human leucocyte antigen B27 (HLA-B27). There is also an association with BS. Rheumatic fever also still occurs relatively frequently especially in African countries, whereas it is almost eradicated in Europe. Possible differential diagnoses such as rheumatic symptoms in genetically determined anemia or infections such as human immunodeficiency virus (HIV) infections, hepatitis, tuberculosis and parasitosis need to be considered as they are all much more frequent in the countries of origin of immigrants than in northwestern Europe. Last but not least, the treatment situation with modern diagnostic and treatment modalities is different in the countries of origin of the migrants, either because these possibilities are unavailable due to limited resources or because the situation has dramatically deteriorated due to acute events, such as the recent war in Ukraine. Die Zuwanderung von Menschen aus anderen Ländern oder sogar von anderen Kontinenten stellt auch Rheumatologen vor neue Herausforderungen. Obwohl alle entzündlich-rheumatischen Erkrankungen die hierzulande vorkommen, auch in den Heimatländern der Immigranten existieren, sind die Häufigkeiten unterschiedlich. Bei uns seltene Krankheitsbilder wie familiäres Mittelmeerfieber (FMF) oder Behçet-Syndrom (BS) sind vor allem in Nordafrika und im Mittelmeerraum oft häufiger als Spondyloarthritiden oder gar die rheumatoide Arthritis. Das FMF ist zudem mit dem Auftreten einer Spondyloarthritis assoziiert, die dann häufig negativ für das humane Leukozytenantigen B27 (HLA-B27) ist. Ebenso gibt es eine Assoziation mit dem BS. Auch das rheumatische Fieber kommt vor allem in den afrikanischen Ländern noch häufig vor, während es in Europa fast ausgerottet ist. Zu beachten sind auch mögliche Differenzialdiagnosen wie rheumatische Symptome bei genetisch determinierten Anämien oder bei Infektionen wie Human-immunodeficiency-virus-Infektionen, Hepatitiden, der Tuberkulose und Parasitosen, die allesamt in den Herkunftsländern der Migranten viel häufiger sind als in Nordwesteuropa. Nicht zuletzt ist die Versorgungssituation mit zeitgemäßen diagnostischen und therapeutischen Möglichkeiten in den Herkunftsländern der Zuwanderer unterschiedlich, entweder weil diese Möglichkeiten aufgrund begrenzter Ressourcen ohnehin nicht vorhanden sind oder weil sich die Situation durch akute Ereignisse wie zuletzt den Ukraine-Krieg dramatisch verschlechtert hat.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
Die Zuwanderung von Menschen aus anderen Ländern oder sogar von anderen Kontinenten stellt auch Rheumatologen vor neue Herausforderungen. Obwohl alle entzündlich-rheumatischen Erkrankungen die hierzulande vorkommen, auch in den Heimatländern der Immigranten existieren, sind die Häufigkeiten unterschiedlich. Bei uns seltene Krankheitsbilder wie familiäres Mittelmeerfieber (FMF) oder Behçet-Syndrom (BS) sind vor allem in Nordafrika und im Mittelmeerraum oft häufiger als Spondyloarthritiden oder gar die rheumatoide Arthritis. Das FMF ist zudem mit dem Auftreten einer Spondyloarthritis assoziiert, die dann häufig negativ für das humane Leukozytenantigen B27 (HLA-B27) ist. Ebenso gibt es eine Assoziation mit dem BS. Auch das rheumatische Fieber kommt vor allem in den afrikanischen Ländern noch häufig vor, während es in Europa fast ausgerottet ist. Zu beachten sind auch mögliche Differenzialdiagnosen wie rheumatische Symptome bei genetisch determinierten Anämien oder bei Infektionen wie Human-immunodeficiency-virus-Infektionen, Hepatitiden, der Tuberkulose und Parasitosen, die allesamt in den Herkunftsländern der Migranten viel häufiger sind als in Nordwesteuropa. Nicht zuletzt ist die Versorgungssituation mit zeitgemäßen diagnostischen und therapeutischen Möglichkeiten in den Herkunftsländern der Zuwanderer unterschiedlich, entweder weil diese Möglichkeiten aufgrund begrenzter Ressourcen ohnehin nicht vorhanden sind oder weil sich die Situation durch akute Ereignisse wie zuletzt den Ukraine-Krieg dramatisch verschlechtert hat.
Identifiants
pubmed: 37099225
doi: 10.1007/s00108-023-01514-0
pii: 10.1007/s00108-023-01514-0
doi:
Types de publication
English Abstract
Journal Article
Review
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
426-434Informations de copyright
© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
Références
Abdulaziz S, Almoallim H, Ibrahim A et al (2012) Poncet’s disease (reactive arthritis associated with tuberculosis): retrospective case series and review of literature. Clin Rheumatol 31:1521–1528
pubmed: 22855345
Adelowo O, Mody GM, Tikly M et al (2021) Rheumatic diseases in Africa. Nat Rev Rheumatol 17:363–374
pubmed: 33850309
pmcid: 8043097
Akar S, Soysal O, Balci A et al (2013) High prevalence of spondyloarthritis and ankylosing spondylitis among familial Mediterranean fever patients and their first-degree relatives: further evidence for the connection. Arthritis Res Ther 15:R21
pubmed: 23356447
pmcid: 3672706
Akkoc N, Sari I, Akar S et al (2010) Increased prevalence of M694V in patients with ankylosing spondylitis: additional evidence for a link with familial mediterranean fever. Arthritis Rheum 62:3059–3063
pubmed: 20533539
International Study Group for Behcet`s Disease (1990) Criteria for diagnosis of Behcet’s disease. Lancet 335:1078–1080
Ben-Chetrit E, Touitou I (2009) Familial mediterranean Fever in the world. Arthritis Rheum 61:1447–1453
pubmed: 19790133
Cakir N, Pamuk ON, Dervis E et al (2012) The prevalences of some rheumatic diseases in western Turkey: Havsa study. Rheumatol Int 32:895–908
pubmed: 21229358
Chaaya M, Slim ZN, Habib RR et al (2012) High burden of rheumatic diseases in Lebanon: a COPCORD study. Int J Rheum Dis 15:136–143
pubmed: 22462416
Davatchi F, Jamshidi AR, Banihashemi AT et al (2008) WHO-ILAR COPCORD Study (Stage 1, Urban Study) in Iran. J Rheumatol 35:1384
pubmed: 18464299
Dinser R, Frerix M, Muller-Ladner U (2012) Clinical presentation of tuberculosis in routine practice. Z Rheumatol 71:711–716
pubmed: 22815006
Ebrahimi-Fakhari D, Schonland SO, Hegenbart U et al (2013) Familial Mediterranean fever in Germany: clinical presentation and amyloidosis risk. Scand J Rheumatol 42:52–58
pubmed: 23137073
El-Mansoury TM, Taal E, Abdel-Nasser AM et al (2008) Loneliness among women with rheumatoid arthritis: a cross-cultural study in the Netherlands and Egypt. Clin Rheumatol 27:1109–1118
pubmed: 18379833
Folsch UR, Hasenfuss G, Spies HF et al (2016) Flight and migration : a challenge for medicine in Germany. Internist 57:822–830
pubmed: 27435314
Fragoulis GE, Nikiphorou E, Dey M et al (2022) 2022 EULAR recommendations for screening and prophylaxis of chronic and opportunistic infections in adults with autoimmune inflammatory rheumatic diseases. Ann Rheum Dis 0:1–12. https://doi.org/10.1136/ard-2022-223335
Gewitz MH, Baltimore RS, Tani LY et al (2015) Revision of the Jones Criteria for the diagnosis of acute rheumatic fever in the era of Doppler echocardiography: a scientific statement from the American Heart Association. Circulation 131:1806–1818
pubmed: 25908771
Giancane G, Ter Haar NM, Wulffraat N et al (2015) Evidence-based recommendations for genetic diagnosis of familial Mediterranean fever. Ann Rheum Dis 74:635–641
pubmed: 25628446
Gonzalez LA, Pons-Estel GJ, Toloza SMA et al (2021) Understanding risk factors for poor outcomes in a multiethnic longitudinal cohort: the LUMINA (lupus in minorities: nature vs. Nurture) experience (LUMINA LXXXII). Rheum Dis Clin North Am 47:55–64
pubmed: 34042054
Hughes M, Akram Q, Rees DC et al (2016) Haemoglobinopathies and the rheumatologist. Rheumatology 55:2109–2118
pubmed: 27018056
International Team for the Revision of the International Criteria for Behcet’s D (2014) The International Criteria for Behcet’s Disease (ICBD): a collaborative study of 27 countries on the sensitivity and specificity of the new criteria. J Eur Acad Dermatol Venereol 28:338–347
Iordache L, Launay O, Bouchaud O et al (2014) Autoimmune diseases in HIV-infected patients: 52 cases and literature review. Autoimmun Rev 13:850–857
pubmed: 24747058
Jellis JE (1995) Bacterial infections: bone and joint tuberculosis. Baillieres Clin Rheumatol 9:151–159
pubmed: 7728878
Keat A (1993) TB or not TB?: that is the question. Br J Rheumatol 32:769–771
pubmed: 8369885
Kellner U, Halder C, Litschi M et al (2013) Pain and psychological health status in chronic pain patients with migration background—the Zurich study. Clin Rheumatol 32:189–197
pubmed: 23053691
Khanyk N, Hromovyk B, Levytska O et al (2022) The impact of the war on maintenance of long-term therapies in Ukraine. Front Pharmacol 13:1024046
pubmed: 36506505
pmcid: 9731218
Kötter I (2018) Rheumatic diseases in migrants. Akt Rheumatol 43:135–142
Kotter I, Vonthein R, Gunaydin I et al (2003) Behcet’s disease in patients of German and Turkish origin—a comparative study. Adv Exp Med Biol 528:53–58
pubmed: 12918660
Mahr A, Belarbi L, Wechsler B et al (2008) Population-based prevalence study of Behcet’s disease: differences by ethnic origin and low variation by age at immigration. Arthritis Rheum 58:3951–3959
pubmed: 19035493
Mahr A, Maldini C (2014) Epidemiology of Behcet’s disease. Rev Med Interne 35:81–89
pubmed: 24398415
Maslennikov R, Ivashkin V, Efremova I et al (2021) Immune disorders and rheumatologic manifestations of viral hepatitis. World J Gastroenterol 27:2073–2089
pubmed: 34025065
pmcid: 8117740
Molokhia M, Mckeigue PM, Cuadrado M et al (2001) Systemic lupus erythematosus in migrants from west Africa compared with Afro-Caribbean people in the UK. Lancet 357:1414–1415
pubmed: 11356443
Muller SA, Amoah SK, Meese S et al (2015) High prevalence of anaemia among African migrants in Germany persists after exclusion of iron deficiency and erythrocyte polymorphisms. Trop Med Int Health 20:1180–1189
pubmed: 25940869
Organisation WH (2017) Global Hepatitis Report, 2017
Papoutsis NG, Abdel-Naser MB, Altenburg A et al (2006) Prevalence of Adamantiades-Behcet’s disease in Germany and the municipality of Berlin: results of a nationwide survey. Clin Exp Rheumatol 24:S125
pubmed: 17067445
Pigrau-Serrallach C, Rodriguez-Pardo D (2013) Bone and joint tuberculosis. Eur Spine J 22(Suppl 4):556–566
pubmed: 22711012
Sari I, Birlik M, Kasifoglu T (2014) Familial Mediterranean fever: an updated review. Eur J Rheumatol 1:21–33
pubmed: 27708867
pmcid: 5042258
Shapira Y, Agmon-Levin N, Shoenfeld Y (2010) Geoepidemiology of autoimmune rheumatic diseases. Nat Rev Rheumatol 6:468–476
pubmed: 20567251
Sharma A, Pinto B, Dogra S et al (2016) A case series and review of Poncet’s disease, and the utility of current diagnostic criteria. Int J Rheum Dis 19:1010–1017
pubmed: 26354099
Sohar E, Gafni J (1997) Tel Hashomer criteria for the diagnosis of FMF. First Conference on FMF. Freund Publishing House, London, Tel Aviv, S 207
Stich A (2016) Frequent infectious diseases in migrants. Internist 57:409–415
pubmed: 27142435
Stolwijk C, Van Onna M, Boonen A et al (2016) Global prevalence of spondyloarthritis: a systematic review and meta-regression analysis. Arthritis Care Res 68:1320–1331
Tasliyurt T, Yigit S, Rustemoglu A et al (2013) Common MEFV gene mutations in Turkish patients with Behcet’s disease. Gene 530:100–103
pubmed: 23973724
Tibazarwa KB, Volmink JA, Mayosi BM (2008) Incidence of acute rheumatic fever in the world: a systematic review of population-based studies. Heart 94:1534–1540
pubmed: 18669552
Tikly M, Navarra SV (2008) Lupus in the developing world—is it any different? Best Pract Res Clin Rheumatol 22:643–655
pubmed: 18783742
Walker UA, Tyndall A, Daikeler T (2008) Rheumatic conditions in human immunodeficiency virus infection. Rheumatology 47:952–959
pubmed: 18413346
Watad A, Tiosano S, Yahav D et al (2017) Behcet’s disease and FMF: two sides of the same coin or just an association? A cross-sectional study. Eur J Intern Med 39:75–78. doi: https://doi.org/10.1016/j.ejim.2016.10.011
Yildirim A, Aydin A, Demir T et al (2016) Acute rheumatic fever: a single center experience with 193 clinical cases. Minerva Pediatr 68:134–142
pubmed: 25411944
Zouboulis CC (1999) Epidemiology of Adamantiades-Behcet’s disease. Ann Med Interne 150:488–498
Zur B (2016) Increase in genetically determined anemia as a result of migration in Germany. Internist 57:444–451
pubmed: 26899228