[Development of a competence catalogue for physicians in training for curriculum creation with respect to delivery room training].

Entwicklung eines Kompetenzkatalogs für Ärzt:Innen in Weiterbildung zur Curriculumerstellung für die Kreißsaaleinarbeitung.

Journal

Die Anaesthesiologie
ISSN: 2731-6866
Titre abrégé: Anaesthesiologie
Pays: Germany
ID NLM: 9918384886806676

Informations de publication

Date de publication:
06 2023
Historique:
received: 03 12 2022
accepted: 24 03 2023
revised: 25 01 2023
medline: 8 6 2023
pubmed: 24 5 2023
entrez: 24 5 2023
Statut: ppublish

Résumé

Anesthesiologic expertise is used at various points in the delivery room. The natural turnover of professionals requires continuous education and training for patient care. In a first survey among consultants and trainees, the desire for a delivery room-specific anesthesiologic curriculum has emerged. In order to enable a curriculum with decreasing supervision, a competence-oriented catalogue is used in many medical fields. The gain in competence develops gradually. The participation of practitioners should be obligatory to avoid a differentiation between theory and practice. The structural framework of curriculum development by Kern et al. provides the learning objective analysis after further evaluation. In the sense of specific learning objective definition, the present study aims to describe the competences for anesthetists in the delivery room. An expert group (active in the anesthesiology delivery room environment) developed a set of items via a two-step online Delphi survey. The experts were recruited from the German Society for Anesthesiology and Intensive Care Medicine (DGAI). We evaluated the resulting parameters for relevance and validity in a larger collective. Lastly, we used factorial analyses to identify factors that could be used to group items into relevant scales. In total, 201 participants took part in the final validation survey. During the prioritization process of Delphi analyses, competencies such as neonatal care were not followed up. Not all items developed are exclusively delivery room-related, such as managing a difficult airway. Other items are specific to the environment of obstetrics. One example is integration of spinal anesthesia into the obstetric context. Some items are exclusively related to the delivery room, such as in-house standards of care in obstetrics as a basic skill. After validation, a competence catalogue with 8 scales with a total of 44 competence items resulted (Kayser-Meyer-Olkin criterion 0.88). A catalogue of relevant learning objectives for anesthetists in training could be developed. It specifies the generally required content of anesthesiologic training in Germany. Specific patient groups, such as patients with congenital heart defects, are not mapped. Competencies that could also be learned outside the delivery room, should be learned before the rotation. This enables the focus on the delivery room items, especially for those to be trained who do not work in a hospital with obstetrics. The catalogue needs to be revised for completeness for its own working environment. Particularly in hospitals that do not have a pediatrician available, neonatal care becomes significant. Didactic methods, such as entrustable professional activities, have to be tested and evaluated. These enable competence-based learning with decreasing supervision and reflect the reality in hospitals. As not every clinic can provide the necessary resources for this a nationwide provision of documents would be helpful. HINTERGRUND: Anästhesiologische Expertise ist in der Kreißsaalumgebung an verschiedensten Punkten der Versorgung erforderlich. Die natürliche Mitarbeitendenfluktuation erfordert hierfür eine ständige Fort- und Weiterbildung. In einer ersten Umfrage unter Lehrenden und Lernenden in der Fachärzt:innenausbildung zeigte sich der Wunsch nach einem einsatzortspezifischen Curriculum. Die vorliegende Studie soll im Sinne der spezifischen Lernzieldefinition die notwendigen Kompetenzen für die anästhesiologische Kreißsaalumgebung beschreiben. Mittels einer zweistufigen Online-Delphi-Befragung unter deutschlandweit anästhesiologisch Tätigen im Kreißsaal wurden Zielkompetenzen als Items entwickelt. Diese wurden anschließend in einem größeren Kollektiv auf Relevanz und Validität überprüft und konnten nachfolgend gruppiert werden. In die abschließende Befragung konnten 201 Teilnehmende eingeschlossen werden. In den Priorisierungsprozessen der Delphi-Analyse wurden von den Teilnehmenden nicht priorisierte Kompetenzen, wie z. B. die Neugeborenenversorgung, nicht weiterverfolgt. Nicht alle Faktoren sind darüber hinaus ausschließlich kreißsaalbezogen, wie beispielsweise das Beherrschen des „schwierigen Atemweges“. Nach der Validierung ergab sich ein Kompetenzkatalog mit 8 Skalen mit insgesamt 44 Items (Kayser-Meyer-Olkin-Kriterium 0,88). Es konnte ein Katalog relevanter allgemeiner Lernziele für Ärzt:innen in Weiterbildung entwickelt werden, der allerdings einer Überprüfung auf Vollständigkeit im Kontext der eigenen Arbeitsumgebung bedarf. Kompetenzen, die auch außerhalb der Kreißsaalumgebung erlernt werden könnten, sollten vor einer Kreißsaalrotation erlernt werden. Dies ermöglicht die Konzentration auf bereichsspezifische Items im Rahmen der Kreißsaaleinarbeitung.

Sections du résumé

BACKGROUND
Anesthesiologic expertise is used at various points in the delivery room. The natural turnover of professionals requires continuous education and training for patient care. In a first survey among consultants and trainees, the desire for a delivery room-specific anesthesiologic curriculum has emerged. In order to enable a curriculum with decreasing supervision, a competence-oriented catalogue is used in many medical fields. The gain in competence develops gradually. The participation of practitioners should be obligatory to avoid a differentiation between theory and practice. The structural framework of curriculum development by Kern et al. provides the learning objective analysis after further evaluation. In the sense of specific learning objective definition, the present study aims to describe the competences for anesthetists in the delivery room.
METHODS
An expert group (active in the anesthesiology delivery room environment) developed a set of items via a two-step online Delphi survey. The experts were recruited from the German Society for Anesthesiology and Intensive Care Medicine (DGAI). We evaluated the resulting parameters for relevance and validity in a larger collective. Lastly, we used factorial analyses to identify factors that could be used to group items into relevant scales. In total, 201 participants took part in the final validation survey.
RESULTS
During the prioritization process of Delphi analyses, competencies such as neonatal care were not followed up. Not all items developed are exclusively delivery room-related, such as managing a difficult airway. Other items are specific to the environment of obstetrics. One example is integration of spinal anesthesia into the obstetric context. Some items are exclusively related to the delivery room, such as in-house standards of care in obstetrics as a basic skill. After validation, a competence catalogue with 8 scales with a total of 44 competence items resulted (Kayser-Meyer-Olkin criterion 0.88).
CONCLUSION
A catalogue of relevant learning objectives for anesthetists in training could be developed. It specifies the generally required content of anesthesiologic training in Germany. Specific patient groups, such as patients with congenital heart defects, are not mapped. Competencies that could also be learned outside the delivery room, should be learned before the rotation. This enables the focus on the delivery room items, especially for those to be trained who do not work in a hospital with obstetrics. The catalogue needs to be revised for completeness for its own working environment. Particularly in hospitals that do not have a pediatrician available, neonatal care becomes significant. Didactic methods, such as entrustable professional activities, have to be tested and evaluated. These enable competence-based learning with decreasing supervision and reflect the reality in hospitals. As not every clinic can provide the necessary resources for this a nationwide provision of documents would be helpful.
ZUSAMMENFASSUNG
HINTERGRUND: Anästhesiologische Expertise ist in der Kreißsaalumgebung an verschiedensten Punkten der Versorgung erforderlich. Die natürliche Mitarbeitendenfluktuation erfordert hierfür eine ständige Fort- und Weiterbildung. In einer ersten Umfrage unter Lehrenden und Lernenden in der Fachärzt:innenausbildung zeigte sich der Wunsch nach einem einsatzortspezifischen Curriculum. Die vorliegende Studie soll im Sinne der spezifischen Lernzieldefinition die notwendigen Kompetenzen für die anästhesiologische Kreißsaalumgebung beschreiben.
METHODIK
Mittels einer zweistufigen Online-Delphi-Befragung unter deutschlandweit anästhesiologisch Tätigen im Kreißsaal wurden Zielkompetenzen als Items entwickelt. Diese wurden anschließend in einem größeren Kollektiv auf Relevanz und Validität überprüft und konnten nachfolgend gruppiert werden. In die abschließende Befragung konnten 201 Teilnehmende eingeschlossen werden.
ERGEBNISSE
In den Priorisierungsprozessen der Delphi-Analyse wurden von den Teilnehmenden nicht priorisierte Kompetenzen, wie z. B. die Neugeborenenversorgung, nicht weiterverfolgt. Nicht alle Faktoren sind darüber hinaus ausschließlich kreißsaalbezogen, wie beispielsweise das Beherrschen des „schwierigen Atemweges“. Nach der Validierung ergab sich ein Kompetenzkatalog mit 8 Skalen mit insgesamt 44 Items (Kayser-Meyer-Olkin-Kriterium 0,88).
SCHLUSSFOLGERUNGEN
Es konnte ein Katalog relevanter allgemeiner Lernziele für Ärzt:innen in Weiterbildung entwickelt werden, der allerdings einer Überprüfung auf Vollständigkeit im Kontext der eigenen Arbeitsumgebung bedarf. Kompetenzen, die auch außerhalb der Kreißsaalumgebung erlernt werden könnten, sollten vor einer Kreißsaalrotation erlernt werden. Dies ermöglicht die Konzentration auf bereichsspezifische Items im Rahmen der Kreißsaaleinarbeitung.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: Anästhesiologische Expertise ist in der Kreißsaalumgebung an verschiedensten Punkten der Versorgung erforderlich. Die natürliche Mitarbeitendenfluktuation erfordert hierfür eine ständige Fort- und Weiterbildung. In einer ersten Umfrage unter Lehrenden und Lernenden in der Fachärzt:innenausbildung zeigte sich der Wunsch nach einem einsatzortspezifischen Curriculum. Die vorliegende Studie soll im Sinne der spezifischen Lernzieldefinition die notwendigen Kompetenzen für die anästhesiologische Kreißsaalumgebung beschreiben.

Identifiants

pubmed: 37222768
doi: 10.1007/s00101-023-01283-3
pii: 10.1007/s00101-023-01283-3
pmc: PMC10244265
doi:

Types de publication

English Abstract Journal Article

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

399-407

Informations de copyright

© 2023. The Author(s).

Références

Anaesthesist. 2022 Apr;71(4):291-298
pubmed: 33974115
GMS J Med Educ. 2019 Feb 15;36(1):Doc8
pubmed: 30828608
N Engl J Med. 2011 May 26;364(21):1990-3
pubmed: 21612467
Acad Med. 2002 May;77(5):361-7
pubmed: 12010689
Anaesthesiologie. 2022 Sep;71(9):697-705
pubmed: 35925188
Med Teach. 2022 Jun;44(6):672-678
pubmed: 35021934
Anesth Pain Med. 2021 Jan 24;11(1):e111074
pubmed: 34221940
J Adv Nurs. 2000 Oct;32(4):1008-15
pubmed: 11095242
J Cardiovasc Med (Hagerstown). 2007 Jan;8(1):78-82
pubmed: 17255822
J Anaesthesiol Clin Pharmacol. 2022 Apr-Jun;38(2):275-280
pubmed: 36171945
Acad Med. 2009 Mar;84(3):301-9
pubmed: 19240434
BMJ. 2014 Apr 25;348:g2909
pubmed: 24769452
Eur Heart J. 2018 Sep 7;39(34):3165-3241
pubmed: 30165544
Med Teach. 2013 Jun;35(6):e1197-210
pubmed: 23676179
Notf Rett Med. 2021;24(4):603-649
pubmed: 34093078
GMS J Med Educ. 2020 Sep 15;37(5):Doc52
pubmed: 32984511
Med Educ. 2005 Dec;39(12):1176-7
pubmed: 16313574
Acad Med. 2007 Jun;82(6):542-7
pubmed: 17525536

Auteurs

Markus Flentje (M)

Klinik für Anästhesiologie und Intensivmedizin, Medizinische Hochschule Hannover, Carl-Neuberg-Str. 1, 30625, Hannover, Deutschland. flentje.markus@mh-hannover.de.

Hendrik Eismann (H)

Klinik für Anästhesiologie und Intensivmedizin, Medizinische Hochschule Hannover, Carl-Neuberg-Str. 1, 30625, Hannover, Deutschland.

Simon Schwill (S)

Abteilung Allgemeinmedizin und Versorgungsforschung, Universitätsklinikum Heidelberg, Im Neuenheimer Feld 130.3, 69120, Heidelberg, Deutschland.

Daniel Forstner (D)

Lehr‑/AusbZEins, SanLehrRgt Niederbayern, Gäubodenkaserne, 94351, Feldkirchen, Deutschland.

Peter Kranke (P)

Klinik und Poliklinik für Anästhesiologie, Intensivmedizin, Notfallmedizin und Schmerztherapie, Universitätsklinikum Würzburg, Oberdürrbacher Str. 6, 97080, Würzburg, Deutschland.

Articles similaires

[Redispensing of expensive oral anticancer medicines: a practical application].

Lisanne N van Merendonk, Kübra Akgöl, Bastiaan Nuijen
1.00
Humans Antineoplastic Agents Administration, Oral Drug Costs Counterfeit Drugs

Smoking Cessation and Incident Cardiovascular Disease.

Jun Hwan Cho, Seung Yong Shin, Hoseob Kim et al.
1.00
Humans Male Smoking Cessation Cardiovascular Diseases Female
Humans United States Aged Cross-Sectional Studies Medicare Part C
1.00
Humans Yoga Low Back Pain Female Male

Classifications MeSH