Good handling practice of parenterally administered medicines in neonatal intensive care units - position paper of an interdisciplinary working group.

administration bloodstream infection good handling practice neonatal intensive care parenterally administered medicines preparation prescription reconstitution

Journal

GMS hygiene and infection control
ISSN: 2196-5226
Titre abrégé: GMS Hyg Infect Control
Pays: Germany
ID NLM: 101609519

Informations de publication

Date de publication:
2023
Historique:
medline: 1 6 2023
pubmed: 1 6 2023
entrez: 1 6 2023
Statut: epublish

Résumé

This position paper, developed by an interdisciplinary expert group of neonatologists, paediatric infectious disease physicians, clinical pharmacists and specialists for the prevention and control of nosocomial infections, describes the "Good handling practice of medicines parenterally administered to patients on NICUs". It takes equal account of patient safety and the specialties of neonatal intensive care regarding feasibility and proportionality. The overall concept is perceived as a "learning system", in which open communication within the health-care team relating to medication errors and critical incidents enables continuous development and improvement to ensure patient safety. In our opinion, pharmacists, who are responsible for the supply of ready-to-administer parenteral medicinal products for neonatal intensive care patients, as well as the hygiene staff responsible on site are integral parts of the interdisciplinary treatment team. Risks of the current clinical practice of parenteral treatment of NICU patients are discussed in detail and recommendations for safety-relevant procedures are given. Das hier vorgelegte Positionspapier wurde von einer interdisziplinären Expertengruppe, bestehend aus Neonatologen, pädiatrischen Infektiologen, klinischen Pharmazeuten und Spezialisten für Prävention und Kontrolle nosokomialer Infektionen, erarbeitet und beschreibt die „Gute Praxis der parenteralen Arzneimitteltherapie“. Diese trägt gleichermaßen der Sicherheit der Patienten und den besonderen Gegebenheiten einer neonatologischen Intensivstation Rechnung, wobei auch Machbarkeit und Verhältnismäßigkeit der praktischen Umsetzung berücksichtigt werden. Das Gesamtkonzept wird als ein „lernendes System“ aufgefasst; das heißt Fehler (critical incidents) hinsichtlich der Patientensicherheit werden im Behandlungsteam offen kommuniziert, sodass eine stetige Weiterentwicklung und Verbesserung der Abläufe möglich wird. Apotheker, die für die Versorgung von neonatologischen Intensivpatienten mit parenteral zu verabreichenden Arzneimitteln verantwortlich sind, gelten nach unserem Verständnis (genau wie das vor Ort zuständige Hygienefachpersonal) als integraler Bestandteil des interdisziplinären Behandlungsteams. Die Risiken, die mit der etablierten klinischen Praxis der parenteralen Therapie von Früh-/Reifgeborenen auf Intensivstationen einhergehen, werden von der Expertengruppe im Einzelnen dargestellt und es werden Hinweise für sicherheitsrelevante Vorgehensweisen gegeben.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Das hier vorgelegte Positionspapier wurde von einer interdisziplinären Expertengruppe, bestehend aus Neonatologen, pädiatrischen Infektiologen, klinischen Pharmazeuten und Spezialisten für Prävention und Kontrolle nosokomialer Infektionen, erarbeitet und beschreibt die „Gute Praxis der parenteralen Arzneimitteltherapie“. Diese trägt gleichermaßen der Sicherheit der Patienten und den besonderen Gegebenheiten einer neonatologischen Intensivstation Rechnung, wobei auch Machbarkeit und Verhältnismäßigkeit der praktischen Umsetzung berücksichtigt werden. Das Gesamtkonzept wird als ein „lernendes System“ aufgefasst; das heißt Fehler (critical incidents) hinsichtlich der Patientensicherheit werden im Behandlungsteam offen kommuniziert, sodass eine stetige Weiterentwicklung und Verbesserung der Abläufe möglich wird. Apotheker, die für die Versorgung von neonatologischen Intensivpatienten mit parenteral zu verabreichenden Arzneimitteln verantwortlich sind, gelten nach unserem Verständnis (genau wie das vor Ort zuständige Hygienefachpersonal) als integraler Bestandteil des interdisziplinären Behandlungsteams. Die Risiken, die mit der etablierten klinischen Praxis der parenteralen Therapie von Früh-/Reifgeborenen auf Intensivstationen einhergehen, werden von der Expertengruppe im Einzelnen dargestellt und es werden Hinweise für sicherheitsrelevante Vorgehensweisen gegeben.

Identifiants

pubmed: 37261055
doi: 10.3205/dgkh000436
pii: dgkh000436
pmc: PMC10227494
doi:

Types de publication

Journal Article

Langues

eng

Pagination

Doc10

Informations de copyright

Copyright © 2023 Krämer et al.

Déclaration de conflit d'intérêts

The authors declare that they have no competing interests.

Références

Clin Nutr. 2014 Jun;33(3):489-94
pubmed: 23891160
Int J Pharm Compd. 2017 Nov-Dec;21(6):518-529
pubmed: 29220341
Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. 2020 Apr;63(4):484-501
pubmed: 32215678
Health Serv Res. 2006 Aug;41(4 Pt 2):1677-89
pubmed: 16898985
Med Microbiol Immunol. 2012 May;201(2):231-7
pubmed: 22484833
Front Pediatr. 2017 Jun 30;5:149
pubmed: 28713798
Ther Clin Risk Manag. 2021 May 28;17:497-506
pubmed: 34093016
Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. 2017 Feb;60(2):171-206
pubmed: 28091692
Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. 2017 Feb;60(2):231-244
pubmed: 28091691
Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed. 2009 May;94(3):F210-5
pubmed: 18838465
Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. 2016 Sep;59(9):1189-220
pubmed: 27558147
Int J Clin Pharm. 2017 Feb;39(1):88-94
pubmed: 27905075
Eur J Pediatr. 2017 Dec;176(12):1697-1705
pubmed: 28965285
Qual Saf Health Care. 2005 Apr;14(2):93-8
pubmed: 15805453
J Hosp Infect. 2013 Feb;83(2):160-3
pubmed: 23313030
Qual Saf Health Care. 2010 Aug;19(4):341-5
pubmed: 20065297
Am J Health Syst Pharm. 2009 Nov 15;66(22):2032-6
pubmed: 19890087
Nutr Clin Pract. 2016 Apr;31(2):195-206
pubmed: 26214511
J Hosp Infect. 2016 Dec;94(4):307-319
pubmed: 27765342
Eur J Pharm Sci. 2016 Oct 10;93:56-63
pubmed: 27497614
Eur J Pediatr. 2021 Jul;180(7):2305-2313
pubmed: 33738517
Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. 2018 May;61(5):608-626
pubmed: 29671025
Int J Clin Pharm. 2016 Dec;38(6):1457-1463
pubmed: 27817169
J Pharm Pharm Sci. 2009;12(2):233-42
pubmed: 19732500
J Hosp Infect. 2007 Jan;65(1):15-23
pubmed: 17145102
J Hosp Infect. 2015 Dec;91(4):306-18
pubmed: 26164526
Syst Rev. 2014 Jun 04;3:56
pubmed: 24894078
Pediatr Infect Dis J. 2020 Aug;39(8):713-717
pubmed: 32677811
Pediatrics. 2009 Apr;123(4):1184-90
pubmed: 19336379
Res Social Adm Pharm. 2021 May;17(5):832-841
pubmed: 32891535
JPEN J Parenter Enteral Nutr. 2015 Nov;39(8):953-65
pubmed: 24969406
Anesth Analg. 2017 May;124(5):1564-1568
pubmed: 28431422
Clin Nutr. 2012 Dec;31(6):974-80
pubmed: 22677158
Drug Saf. 2019 Dec;42(12):1423-1436
pubmed: 31410745
Pediatrics. 2013 Jun;131(6):e1961-9
pubmed: 23690523
Am J Infect Control. 2016 Jul 1;44(7):750-7
pubmed: 27184207
GMS Hyg Infect Control. 2018 Nov 16;13:Doc10
pubmed: 30588416
Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz. 2007 Oct;50(10):1265-303
pubmed: 18041117

Auteurs

Irene Krämer (I)

Department of Pharmacy, University Medical Center, Johannes Gutenberg University Mainz, Mainz, Germany.

Rangmar Goelz (R)

Department of Neonatology, Tübingen University Children's Hospital, Tübingen, Germany.

Christian Gille (C)

Clinic for Neonatology, University Hospital for Paediatrics and Adolescent Medicine Heidelberg, Heidelberg, Germany.

Christoph Härtel (C)

University Hospital Würzburg, Department of Pediatrics, Würzburg, Germany.

Rachel Müller (R)

Pharmacy of Saarland University Hospital, Homburg, Germany.

Thorsten Orlikowsky (T)

Section of Neonatology and Paediatric Intensive Care Medicine, University Hospital Aachen, Aachen, Germany.

Brar Piening (B)

Institute for Hygiene and Environmental Medicine, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Germany.

Sebastian Schubert (S)

Department of Pharmacy, University Medical Center, Johannes Gutenberg University Mainz, Mainz, Germany.
Special interest group for Paediatric Pharmacy, German Society of Hospital Pharmacists (ADKA e.V.), Germany.

Arne Simon (A)

Paediatric Oncology and Haematology, Children's Hospital, Saarland University Hospital, Homburg, Germany.
German Society for Paediatric Infectiology, Berlin, Germany.

Katharina Wolf (K)

University Pharmacy, Tübingen University Hospital, Tübingen, Germany.

Bianka Rösner (B)

Charité - Universitätsmedizin Berlin, Centre for Gynaecology, Paediatrics and Adolescent Medicine, Clinic for Neonatology, Specialist Paediatric Intensive Care Nurse, Berlin, Germany.

Martin Exner (M)

Prevention and Outbreak Management/One health at the Institute of Hygiene and Public Health, WHO CC University Hospital Bonn for the Board of the German Society for Hospital Hygiene (DGKH), Bonn, Germany.

Classifications MeSH