[The first decade of the DGOU's cartilage register-insights for clinical practice].
Die erste Dekade des KnorpelRegisters der DGOU – Erkenntnisse für die klinische Praxis.
Ankle
Arthroscopy
Hip
Knee
Registries
Journal
Orthopadie (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-7153
Titre abrégé: Orthopadie (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918384887206676
Informations de publication
Date de publication:
Jun 2023
Jun 2023
Historique:
accepted:
11
04
2023
medline:
14
6
2023
pubmed:
5
6
2023
entrez:
5
6
2023
Statut:
ppublish
Résumé
Registry data provide valuable epidemiological insights that help to further improve process and outcome quality in patient care. The German Cartilage Registry (KnorpelRegister DGOU) was established in 2013 as an instrument for quality assurance after surgical cartilage regenerative procedures on hip, knee and ankle joints. Participation in the German Cartilage Registry is optional for hospitals and practices. Currently, more than 160 institutions in Germany, Austria and Switzerland participate in the data collection. The implementation of PROMs ("patient related outcome measurement"), as well as the recording of surgery-related influencing factors, enable a differentiated scientific analysis and represent a key quality feature of the registry. Initial analyses of the registry data have already provided clinically relevant findings for immediate patient care. For example, patients who underwent focal cartilage therapy prior to ACT show a clinically relevant, significantly worse outcome than patients who underwent primary ACT. First conclusions could also be drawn regarding the relevance of concomitant cartilage therapy. For example, in patients with focal cartilage damage of the medial knee joint compartment, registry data indicate that leg axis correction is indicated even in cases of mild deviation of the mechanical leg axis. The data and findings obtained from the Cartilage Registry represent an important aspect of clinical care research and serve as a complement to well-designed, clinically prospective cohort studies, RCTs, and meta-analyses. HINTERGRUND: Registerdaten liefern wertvolle epidemiologische Erkenntnisse, die dazu beitragen die Prozess- und Ergebnisqualität in der Patientenversorgung weiter zu steigern. Das KnorpelRegister DGOU entstand 2013 als Instrument der Qualitätssicherung nach operativen knorpelregenerativen Eingriffen an Hüft‑, Knie- und Sprunggelenk. Die Teilnahme am KnorpelRegister DGOU ist für Kliniken und Praxen fakultativ. Derzeit beteiligen sich über 160 Institutionen in Deutschland, Österreich und der Schweiz an der Datenerhebung. Die Implementierung von PROM („patient related outcome measurement“) sowie die Erfassung von operationsbezogenen Einflussfaktoren, ermöglichen eine differenzierte wissenschaftliche Analyse und stellen ein wesentliches Qualitätsmerkmal des Registers da. Erste Auswertungen der Registerdaten lieferten bereits klinisch relevante Erkenntnisse für die unmittelbare Patientenversorgung. So zeigen Patienten mit stattgehabter fokaler Knorpeltherapie vor ACT ein klinisch relevantes, signifikant schlechteres Outcome, als Patienten nach primärer ACT. Auch hinsichtlich der Relevanz von Begleitoperationen der Knorpeltherapie konnten erste Rückschlüsse gezogen werden. So weisen die Registerdaten bei Patienten mit fokalem Knorpelschaden des medialen Kniegelenkskompartiment darauf hin, dass eine Beinachsenkorrektur bereits bei milder Abweichung der mechanischen Beinachse indiziert ist. Die aus dem KnorpelRegister DGOU gewonnenen Daten und Erkenntnisse stellen einen wichtigen Aspekt klinischer Versorgungsforschung dar und dienen als Ergänzung gut konzeptionierter, klinisch prospektiver Kohortenstudien, RCT und Metaanalysen.
Sections du résumé
BACKGROUND
BACKGROUND
Registry data provide valuable epidemiological insights that help to further improve process and outcome quality in patient care. The German Cartilage Registry (KnorpelRegister DGOU) was established in 2013 as an instrument for quality assurance after surgical cartilage regenerative procedures on hip, knee and ankle joints.
DATA COLLECTION
METHODS
Participation in the German Cartilage Registry is optional for hospitals and practices. Currently, more than 160 institutions in Germany, Austria and Switzerland participate in the data collection.
DATA COLLECTED AND INITIAL FINDINGS
UNASSIGNED
The implementation of PROMs ("patient related outcome measurement"), as well as the recording of surgery-related influencing factors, enable a differentiated scientific analysis and represent a key quality feature of the registry. Initial analyses of the registry data have already provided clinically relevant findings for immediate patient care. For example, patients who underwent focal cartilage therapy prior to ACT show a clinically relevant, significantly worse outcome than patients who underwent primary ACT. First conclusions could also be drawn regarding the relevance of concomitant cartilage therapy. For example, in patients with focal cartilage damage of the medial knee joint compartment, registry data indicate that leg axis correction is indicated even in cases of mild deviation of the mechanical leg axis.
CONCLUSION
CONCLUSIONS
The data and findings obtained from the Cartilage Registry represent an important aspect of clinical care research and serve as a complement to well-designed, clinically prospective cohort studies, RCTs, and meta-analyses.
ZUSAMMENFASSUNG
UNASSIGNED
HINTERGRUND: Registerdaten liefern wertvolle epidemiologische Erkenntnisse, die dazu beitragen die Prozess- und Ergebnisqualität in der Patientenversorgung weiter zu steigern. Das KnorpelRegister DGOU entstand 2013 als Instrument der Qualitätssicherung nach operativen knorpelregenerativen Eingriffen an Hüft‑, Knie- und Sprunggelenk.
DATENERHEBUNG
UNASSIGNED
Die Teilnahme am KnorpelRegister DGOU ist für Kliniken und Praxen fakultativ. Derzeit beteiligen sich über 160 Institutionen in Deutschland, Österreich und der Schweiz an der Datenerhebung.
ERFASSTE DATEN UND ERSTE ERKENNTNISSE
UNASSIGNED
Die Implementierung von PROM („patient related outcome measurement“) sowie die Erfassung von operationsbezogenen Einflussfaktoren, ermöglichen eine differenzierte wissenschaftliche Analyse und stellen ein wesentliches Qualitätsmerkmal des Registers da. Erste Auswertungen der Registerdaten lieferten bereits klinisch relevante Erkenntnisse für die unmittelbare Patientenversorgung. So zeigen Patienten mit stattgehabter fokaler Knorpeltherapie vor ACT ein klinisch relevantes, signifikant schlechteres Outcome, als Patienten nach primärer ACT. Auch hinsichtlich der Relevanz von Begleitoperationen der Knorpeltherapie konnten erste Rückschlüsse gezogen werden. So weisen die Registerdaten bei Patienten mit fokalem Knorpelschaden des medialen Kniegelenkskompartiment darauf hin, dass eine Beinachsenkorrektur bereits bei milder Abweichung der mechanischen Beinachse indiziert ist.
SCHLUSSFOLGERUNG
UNASSIGNED
Die aus dem KnorpelRegister DGOU gewonnenen Daten und Erkenntnisse stellen einen wichtigen Aspekt klinischer Versorgungsforschung dar und dienen als Ergänzung gut konzeptionierter, klinisch prospektiver Kohortenstudien, RCT und Metaanalysen.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
HINTERGRUND: Registerdaten liefern wertvolle epidemiologische Erkenntnisse, die dazu beitragen die Prozess- und Ergebnisqualität in der Patientenversorgung weiter zu steigern. Das KnorpelRegister DGOU entstand 2013 als Instrument der Qualitätssicherung nach operativen knorpelregenerativen Eingriffen an Hüft‑, Knie- und Sprunggelenk.
Identifiants
pubmed: 37272990
doi: 10.1007/s00132-023-04386-2
pii: 10.1007/s00132-023-04386-2
doi:
Types de publication
English Abstract
Journal Article
Review
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
455-462Informations de copyright
© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
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