[Precision oncology options in urological cancers].
Zielgerichtete Therapieoptionen in der Uroonkologie.
Male
Humans
Carcinoma, Transitional Cell
/ drug therapy
Carcinoma, Renal Cell
/ drug therapy
Proto-Oncogene Proteins c-akt
Phosphatidylinositol 3-Kinases
/ genetics
Precision Medicine
Urinary Bladder Neoplasms
/ drug therapy
Kidney Neoplasms
/ drug therapy
Urologic Neoplasms
/ drug therapy
TOR Serine-Threonine Kinases
/ genetics
Poly(ADP-ribose) Polymerase Inhibitors
/ pharmacology
Prostatic Neoplasms
/ drug therapy
FGFR
PARP
Prostate cancer
Sequencing
Targets
Journal
Urologie (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-7072
Titre abrégé: Urologie
Pays: Germany
ID NLM: 9918384886606676
Informations de publication
Date de publication:
Jul 2023
Jul 2023
Historique:
accepted:
11
05
2023
medline:
3
7
2023
pubmed:
9
6
2023
entrez:
9
6
2023
Statut:
ppublish
Résumé
Advancements in the molecular genetic understanding of urological tumors have enabled the identification of numerous new therapeutic targets. Based on routinely applicable tumor sequencing, individual treatment decisions have been introduced in the context of precision oncology. This work provides an overview of the latest targeted tumor therapies in the treatment of prostate cancer, urothelial carcinoma, and renal cell carcinoma. Current studies on the administration of FGFR-inhibitors ("fibroblast growth factor receptor") in metastatic urothelial carcinoma show a high tumor response in patients with selected FGFR alterations. PARP-inhibitors ("Poly-[ADP-Ribose-]Polymerase") are routinely used in the treatment of metastatic prostate cancer. Patients with a BRCA mutation ("BReast CAncer gene") show high radiological response rates. Moreover, we discuss the latest results of the combination of PARP inhibitors with novel androgen receptor pathway inhibitors. In metastatic prostate cancer, there are numerous ongoing studies evaluating the promising drug targets PI3K/AKT/mTOR ("Phosphatidylinositol-3-Kinase")/AKT/mTOR ("mammalian target of rapamycine") and VEGF signaling pathways ("vascular endothelial growth factor"). A HIF-2a inhibitor ("hypoxia inducible factor") offers a promising new therapeutic option for metastatic renal cell carcinoma. Overall, molecular diagnostics to determine the right therapy for the right patient subgroup at the right time is important for uro-oncological precision medicine. Fortschritte im molekulargenetischen Verständnis uroonkologischer Tumorerkrankungen ermöglichen die Identifikation zahlreicher neuer therapeutischer Zielstrukturen. Auf Grundlage routinemäßig anwendbarer Tumorsequenzierungen werden individuelle Therapieentscheidungen im Sinne der Präzisionsonkologie ermöglicht. In dieser Arbeit soll ein Überblick über die neuesten zielgerichteten Tumortherapien in der Behandlung des Prostata‑, Urothel- und Nierenzellkarzinoms gegeben werden. Es werden aktuelle Studien zur Anwendung von FGFR-Inhibitoren („fibroblast growth factor receptor“) im metastasierten Urothelkarzinom diskutiert, welche ein hohes Tumoransprechen bei Patienten mit FGFR-Mutationen zeigen. PARP-Inhibitoren („Poly-[ADP-Ribose-]Polymerase“) finden Anwendung in der Therapie des metastasierten Prostatakarzinoms, insbesondere Patienten mit einer BRCA-Mutation („BReast CAncer gene“) weisen hohe radiologische Ansprechraten auf, wobei auch zuletzt veröffentlichte Ergebnisse zu Kombinationstherapien von PARP-Inhibitoren mit einer der neuen antihormonellen Substanz diskutiert werden. Darüber hinaus werden Studien im Stadium des metastasierten Prostatakarzinoms, in denen Medikamente, welche die PI3K (Phosphatidylinositol-3-Kinase)/AKT/mTOR („mammalian target of rapamycine“)- und VEGF-Signalwegskaskaden („vascular endothelial growth factor“) verändern, zusammengefasst und deren therapeutische Potenziale dargestellt. Beim metastasierten Nierenzellkarzinom bietet ein HIF-2a-Inhibitor („hypoxia inducible factor“) eine vielversprechende neue therapeutische Option. Die molekulare Diagnostik zur Therapiefindung für Patientensubgruppen zum richtigen Zeitpunkt nimmt einen immer wichtigeren Stellenwert in der uroonkologischen Präzisionsmedizin ein.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
Fortschritte im molekulargenetischen Verständnis uroonkologischer Tumorerkrankungen ermöglichen die Identifikation zahlreicher neuer therapeutischer Zielstrukturen. Auf Grundlage routinemäßig anwendbarer Tumorsequenzierungen werden individuelle Therapieentscheidungen im Sinne der Präzisionsonkologie ermöglicht. In dieser Arbeit soll ein Überblick über die neuesten zielgerichteten Tumortherapien in der Behandlung des Prostata‑, Urothel- und Nierenzellkarzinoms gegeben werden. Es werden aktuelle Studien zur Anwendung von FGFR-Inhibitoren („fibroblast growth factor receptor“) im metastasierten Urothelkarzinom diskutiert, welche ein hohes Tumoransprechen bei Patienten mit FGFR-Mutationen zeigen. PARP-Inhibitoren („Poly-[ADP-Ribose-]Polymerase“) finden Anwendung in der Therapie des metastasierten Prostatakarzinoms, insbesondere Patienten mit einer BRCA-Mutation („BReast CAncer gene“) weisen hohe radiologische Ansprechraten auf, wobei auch zuletzt veröffentlichte Ergebnisse zu Kombinationstherapien von PARP-Inhibitoren mit einer der neuen antihormonellen Substanz diskutiert werden. Darüber hinaus werden Studien im Stadium des metastasierten Prostatakarzinoms, in denen Medikamente, welche die PI3K (Phosphatidylinositol-3-Kinase)/AKT/mTOR („mammalian target of rapamycine“)- und VEGF-Signalwegskaskaden („vascular endothelial growth factor“) verändern, zusammengefasst und deren therapeutische Potenziale dargestellt. Beim metastasierten Nierenzellkarzinom bietet ein HIF-2a-Inhibitor („hypoxia inducible factor“) eine vielversprechende neue therapeutische Option. Die molekulare Diagnostik zur Therapiefindung für Patientensubgruppen zum richtigen Zeitpunkt nimmt einen immer wichtigeren Stellenwert in der uroonkologischen Präzisionsmedizin ein.
Identifiants
pubmed: 37294331
doi: 10.1007/s00120-023-02119-z
pii: 10.1007/s00120-023-02119-z
doi:
Substances chimiques
Proto-Oncogene Proteins c-akt
EC 2.7.11.1
Phosphatidylinositol 3-Kinases
EC 2.7.1.-
TOR Serine-Threonine Kinases
EC 2.7.11.1
Poly(ADP-ribose) Polymerase Inhibitors
0
Types de publication
English Abstract
Journal Article
Review
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
696-704Informations de copyright
© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
Références
Ornitz DM, Itoh N (2015) The fibroblast growth factor signaling pathway. Wiley Interdiscip Rev Dev Biol 4:215–266
doi: 10.1002/wdev.176
pubmed: 25772309
pmcid: 4393358
Johnson DE, Williams LT (1993) Structural and functional diversity in the FGF receptor multigene family. Adv Cancer Res 60:1–41
pubmed: 8417497
Ibrahim T, Gizzi M, Bahleda R, Loriot Y (2019) Clinical development of FGFR3 inhibitors for the treatment of urothelial cancer. Bladder Cancer 5:87–102
doi: 10.3233/BLC-180205
Hernández S, López-Knowles E, Lloreta J, Kogevinas M, Amorós A, Tardón A et al (2006) Prospective study of FGFR3 mutations as a prognostic factor in nonmuscle invasive urothelial bladder carcinomas. J Clin Oncol 24:3664–3671
doi: 10.1200/JCO.2005.05.1771
pubmed: 16877735
Kamoun A, de Reyniès A, Allory Y, Sjödahl G, Robertson AG, Seiler R et al (2020) A consensus molecular classification of muscle-invasive bladder cancer. Eur Urol 77:420–433
doi: 10.1016/j.eururo.2019.09.006
pubmed: 31563503
Kim K, Hu W, Audenet F, Almassi N, Hanrahan AJ, Murray K et al (2020) Modeling biological and genetic diversity in upper tract urothelial carcinoma with patient derived xenografts. Nat Commun 11:1975
doi: 10.1038/s41467-020-15885-7
pubmed: 32332851
pmcid: 7181640
Stein JP, Lieskovsky G, Cote R, Groshen S, Feng AC, Boyd S et al (2001) Radical cystectomy in the treatment of invasive bladder cancer: long-term results in 1,054 patients. J Clin Oncol 19:666–675
doi: 10.1200/JCO.2001.19.3.666
pubmed: 11157016
Loriot Y, Necchi A, Park SH, Garcia-Donas J, Huddart R, Burgess E et al (2019) Erdafitinib in locally advanced or metastatic urothelial carcinoma. N Engl J Med 381:338–348
doi: 10.1056/NEJMoa1817323
pubmed: 31340094
Daneshmand S, Grivas P, Sridhar SS, Gupta S, Bellmunt J, Sonpavde G et al (2020) PROOF 302: a randomized, double-blind, placebo-controlled, phase III trial of infigratinib as adjuvant therapy in patients with invasive urothelial carcinoma harboring susceptible FGFR3 alterations. J Clin Oncol 38:TPS5095
doi: 10.1200/JCO.2020.38.15_suppl.TPS5095
Sternberg CN, Petrylak DP, Bellmunt J, Nishiyama H, Necchi A, Gurney H et al (2023) FORT-1: Phase II/III study of rogaratinib versus chemotherapy in patients with locally advanced or metastatic urothelial carcinoma selected based on FGFR1/3 mRNA expression. J Clin Oncol 41:629–639
doi: 10.1200/JCO.21.02303
pubmed: 36240478
Necchi A, Pouessel D, Leibowitz-Amit R, Flechon A, Gupta S, Barthelemy P et al (2018) Interim results of fight-201, a phase II, open-label, multicenter study of INCB054828 in patients (pts) with metastatic or surgically unresectable urothelial carcinoma (UC) harboring fibroblast growth factor (FGF)/FGF receptor (FGFR) genetic alterations (GA). Ann Oncol 29:viii319–viii320
doi: 10.1093/annonc/mdy283.109
Javle M, Roychowdhury S, Kelley RK, Sadeghi S, Macarulla T, Weiss KH et al (2021) Infigratinib (BGJ398) in previously treated patients with advanced or metastatic cholangiocarcinoma with FGFR2 fusions or rearrangements: mature results from a multicentre, open-label, single-arm, phase 2 study. Lancet Gastroenterol Hepatol 6:803–815
doi: 10.1016/S2468-1253(21)00196-5
pubmed: 34358484
Jing W, Wang G, Cui Z, Xiong G, Jiang X, Li Y et al (2022) FGFR3 destabilizes PD-L1 via NEDD4 to control T‑cell–mediated bladder cancer immune surveillance. Cancer Res 82:114–129
doi: 10.1158/0008-5472.CAN-21-2362
pubmed: 34753771
Palakurthi S, Kuraguchi M, Zacharek SJ, Zudaire E, Huang W, Bonal DM et al (2019) The combined effect of FGFR inhibition and PD‑1 blockade promotes tumor-intrinsic induction of antitumor immunityErdafitinib plus anti—PD‑1 enhances antitumor responses. Cancer Immunol Res 7:1457–1471
doi: 10.1158/2326-6066.CIR-18-0595
pubmed: 31331945
Powles TB, Chistyakov V, Beliakouski V, Semenov A, Everaert E, Baranau Y et al (2021) LBA27 Erdafitinib (ERDA) or ERDA plus cetrelimab (CET) for patients with metastatic or locally advanced urothelial carcinoma (mUC) and Fibroblast Growth Factor Receptor alterations (FGFRa): First phase (Ph) II results from the NORSE study. Ann Oncol 32:S1303
doi: 10.1016/j.annonc.2021.08.2103
Cancer Genome Atlas Research Network (2015) The molecular taxonomy of primary prostate cancer. Cell 163:1011–1025
doi: 10.1016/j.cell.2015.10.025
de Bono J, Mateo J, Fizazi K, Saad F, Shore N, Sandhu S et al (2020) Olaparib for metastatic castration-resistant prostate cancer. N Engl J Med 382:2091–2102
doi: 10.1056/NEJMoa1911440
pubmed: 32343890
Robinson D, Van Allen EM, Wu Y‑M, Schultz N, Lonigro RJ, Mosquera J‑M et al (2015) Integrative clinical genomics of advanced prostate cancer. Cell 161:1215–1228
doi: 10.1016/j.cell.2015.05.001
pubmed: 26000489
pmcid: 4484602
Pritchard CC, Mateo J, Walsh MF, De Sarkar N, Abida W, Beltran H et al (2016) Inherited DNA-repair gene mutations in men with metastatic prostate cancer. N Engl J Med 375:443–453
doi: 10.1056/NEJMoa1603144
pubmed: 27433846
pmcid: 4986616
Abida W, Cyrta J, Heller G, Prandi D, Armenia J, Coleman I et al (2019) Genomic correlates of clinical outcome in advanced prostate cancer. Proc Natl Acad Sci U S A 116:11428–11436
doi: 10.1073/pnas.1902651116
pubmed: 31061129
pmcid: 6561293
Horak P, Weischenfeldt J, von Amsberg G, Beyer B, Schütte A, Uhrig S et al (2019) Response to olaparib in a PALB2 germline mutated prostate cancer and genetic events associated with resistance. Cold Spring Harb Mol Case Stud. https://doi.org/10.1101/mcs.a003657
doi: 10.1101/mcs.a003657
pubmed: 30833416
pmcid: 6549578
Clarke N, Wiechno P, Alekseev B, Sala N, Jones R, Kocak I et al (2018) Olaparib combined with abiraterone in patients with metastatic castration-resistant prostate cancer: a randomised, double-blind, placebo-controlled, phase 2 trial. Lancet Oncol 19:975–986
doi: 10.1016/S1470-2045(18)30365-6
pubmed: 29880291
Chi KN, Rathkopf DE, Smith MR, Efstathiou E, Attard G, Olmos D et al (2022) Phase 3 MAGNITUDE study: First results of niraparib (NIRA) with abiraterone acetate and prednisone (AAP) as first-line therapy in patients (pts) with metastatic castration-resistant prostate cancer (mCRPC) with and without homologous recombination repair (HRR) gene alterations. J Clin Oncol 40:12–12
doi: 10.1200/JCO.2022.40.6_suppl.012
Krohn A, Diedler T, Burkhardt L, Mayer P‑S, De Silva C, Meyer-Kornblum M et al (2012) Genomic deletion of PTEN is associated with tumor progression and early PSA recurrence in ERG fusion-positive and fusion-negative prostate cancer. Am J Pathol 181:401–412
doi: 10.1016/j.ajpath.2012.04.026
pubmed: 22705054
Jamaspishvili T, Berman DM, Ross AE, Scher HI, De Marzo AM, Squire JA et al (2018) Clinical implications of PTEN loss in prostate cancer. Nat Rev Urol 15:222–234
doi: 10.1038/nrurol.2018.9
pubmed: 29460925
pmcid: 7472658
Sweeney C, Bracarda S, Sternberg CN, Chi KN, Olmos D, Sandhu S et al (2021) Ipatasertib plus abiraterone and prednisolone in metastatic castration-resistant prostate cancer (IPATential150): a multicentre, randomised, double-blind, phase 3 trial. Lancet 398:131–142
doi: 10.1016/S0140-6736(21)00580-8
pubmed: 34246347
Agarwal N, McGregor B, Maughan BL, Dorff TB, Kelly W, Fang B et al (2022) Cabozantinib in combination with atezolizumab in patients with metastatic castration-resistant prostate cancer: results from an expansion cohort of a multicentre, open-label, phase 1b trial (COSMIC-021). Lancet Oncol 23:899–909
doi: 10.1016/S1470-2045(22)00278-9
pubmed: 35690072
Grimm M-O, Foller S, Leeder M, Leucht K (2023) Antikörper-Wirkstoff-Konjugate als neues Wirkprinzip in der Uroonkologie. Die Urologie. https://doi.org/10.1007/s00120-023-02118-0
Jonasch E, Donskov F, Iliopoulos O, Rathmell WK, Narayan VK, Maughan BL et al (2021) Belzutifan for renal cell carcinoma in von Hippel-Lindau disease. N Engl J Med 385:2036–2046
doi: 10.1056/NEJMoa2103425
pubmed: 34818478
pmcid: 9275515
Fizazi K, Piulats JM, Reaume MN, Ostler P, McDermott R, Gingerich JR et al (2023) Rucaparib or physician’s choice in metastatic prostate cancer. N Engl J Med 388:719–732
doi: 10.1056/NEJMoa2214676
pubmed: 36795891
Abida W, Patnaik A, Campbell D, Shapiro J, Bryce AH, McDermott R et al (2020) Rucaparib in men with metastatic castration-resistant prostate cancer harboring a BRCA1 or BRCA2 gene alteration. J Clin Oncol 38:3763–3772
doi: 10.1200/JCO.20.01035
pubmed: 32795228
pmcid: 7655021
Smith MR, Sandhu SK, Kelly WK, Scher HI, Efstathiou E, Lara PN et al (2019) Pre-specified interim analysis of GALAHAD: a phase II study of niraparib in patients (pts) with metastatic castration-resistant prostate cancer (mCRPC) and biallelic DNA-repair gene defects (DRD). Ann Oncol 30:v884–v885
doi: 10.1093/annonc/mdz394.043
de Bono JS, Mehra N, Scagliotti GV, Castro E, Dorff T, Stirling A et al (2021) Talazoparib monotherapy in metastatic castration-resistant prostate cancer with DNA repair alterations (TALAPRO-1): an open-label, phase 2 trial. Lancet Oncol 22:1250–1264
doi: 10.1016/S1470-2045(21)00376-4
pubmed: 34388386