[Ulcerative colitis-associated carcinogenesis : An update].

Colitis-ulcerosa-assoziierte Karzinogenese : Ein Update.

Journal

Pathologie (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-7196
Titre abrégé: Pathologie (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918384887506676

Informations de publication

Date de publication:
Sep 2023
Historique:
accepted: 16 05 2023
medline: 28 8 2023
pubmed: 14 6 2023
entrez: 13 6 2023
Statut: ppublish

Résumé

Ulcerative colitis (UC) is a chronic inflammatory bowel disease beginning in the rectum and gradually extending to the right-sided colon and the terminal ileum (backwash-ileitis). Its causes are still not completely understood. Genetic susceptibility, changes in the microbiota and immune response, as well as environmental factors are thought to influence the disease course.Patients with UC are at increased risk of developing colorectal cancer (CRC) when compared to an age-matched normal population. Cancer risk increases with early onset, duration, and extent of the disease, with development of strictures, intraepithelial neoplasia, and concomitant primary sclerosing cholangitis.In contrast to the sporadic adenoma-carcinoma-sequence, UC-related CRC develops through an inflammation-intraepithelial neoplasia-carcinoma-sequence, in which genetic alterations already occur in the inflamed epithelium before the development of intraepithelial neoplasia.This article summarizes the current state of knowledge regarding UC-related carcinogenesis and its possible impact on prevention and therapy. Colitis ulcerosa (CU) ist eine chronisch-entzündliche Darmerkrankung, die meist im Rektum beginnt, sich im Verlauf der Erkrankung kontinuierlich auf das gesamte Kolorektum ausdehnen und das terminale Ileum (sog. Backwash-Ileitis) mit einbeziehen kann. Ihre Ursachen sind noch nicht komplett verstanden, als wesentliche Einflussfaktoren werden eine veränderte Immunantwort, ein verändertes intestinales Mikrobiom, genetische Suszeptibilität und Umweltfaktoren diskutiert.Patienten mit CU haben gegenüber der gleichaltrigen Normalbevölkerung ein erhöhtes Risiko, an einem kolorektalen Karzinom (KRK) zu erkranken. Das Risiko steigt mit zunehmender Erkrankungsdauer und -ausdehnung, bei frühem Erkrankungsbeginn, Entwicklung von Kolonstrikturen, intraepithelialen Neoplasien und bei gleichzeitigem Bestehen einer primär sklerosierenden Cholangitis.Im Gegensatz zur sporadischen Adenom-Karzinom-Sequenz verläuft die CU-assoziierte Karzinogenese über eine Entzündung – intraepitheliale Neoplasie – Karzinom – Sequenz, in der genetische Alterationen bereits in der entzündlich veränderten Schleimhaut auftreten.Im folgenden Beitrag werden der aktuelle Wissensstand zur CU-assoziierten Karzinogenese und mögliche Auswirkungen auf Prävention und Therapie zusammengefasst.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Colitis ulcerosa (CU) ist eine chronisch-entzündliche Darmerkrankung, die meist im Rektum beginnt, sich im Verlauf der Erkrankung kontinuierlich auf das gesamte Kolorektum ausdehnen und das terminale Ileum (sog. Backwash-Ileitis) mit einbeziehen kann. Ihre Ursachen sind noch nicht komplett verstanden, als wesentliche Einflussfaktoren werden eine veränderte Immunantwort, ein verändertes intestinales Mikrobiom, genetische Suszeptibilität und Umweltfaktoren diskutiert.Patienten mit CU haben gegenüber der gleichaltrigen Normalbevölkerung ein erhöhtes Risiko, an einem kolorektalen Karzinom (KRK) zu erkranken. Das Risiko steigt mit zunehmender Erkrankungsdauer und -ausdehnung, bei frühem Erkrankungsbeginn, Entwicklung von Kolonstrikturen, intraepithelialen Neoplasien und bei gleichzeitigem Bestehen einer primär sklerosierenden Cholangitis.Im Gegensatz zur sporadischen Adenom-Karzinom-Sequenz verläuft die CU-assoziierte Karzinogenese über eine Entzündung – intraepitheliale Neoplasie – Karzinom – Sequenz, in der genetische Alterationen bereits in der entzündlich veränderten Schleimhaut auftreten.Im folgenden Beitrag werden der aktuelle Wissensstand zur CU-assoziierten Karzinogenese und mögliche Auswirkungen auf Prävention und Therapie zusammengefasst.

Identifiants

pubmed: 37311872
doi: 10.1007/s00292-023-01207-3
pii: 10.1007/s00292-023-01207-3
doi:

Types de publication

English Abstract Journal Article Review

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

294-300

Informations de copyright

© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.

Références

André T, Shiu K‑K, Kim TW et al (2020) Pembrolizumab in microsatellite-instability–high advanced colorectal cancer. N Engl J Med 383:2207–2218
doi: 10.1056/NEJMoa2017699 pubmed: 33264544
Aust DE, Baretton GB, Waldman FM et al (1999) Molecular carcinogenesis in ulcerative colitis-associated and sporadic colorectal carcinoma--differences and similarities. Verh Dtsch Ges Pathol 83:130–138
pubmed: 10714203
Aust DE, Terdiman JP, Willenbucher RF et al (2002) The APC/beta-catenin pathway in ulcerative colitis-related colorectal carcinomas: a mutational analysis. Cancer 94:1421–1427
doi: 10.1002/cncr.10334 pubmed: 11920497
Authors and Collaborators (2019) Updated S3-guideline ulcerative colitis. German society for digestive and metabolic diseases (DGVS). Z Gastroenterol 57:162–241
doi: 10.1055/a-0824-0861
Bajpai M, Seril DN, Van Gurp J et al (2019) Effect of long-term mesalamine therapy on cancer-associated gene expression in colonic mucosa of patients with ulcerative colitis. Dig Dis Sci 64:740–750
doi: 10.1007/s10620-018-5378-8 pubmed: 30478770
Beaugerie L, Itzkowitz SH (2015) Cancers complicating inflammatory bowel disease. N Engl J Med 372:1441–1452
doi: 10.1056/NEJMra1403718 pubmed: 25853748
Biarc J, Nguyen IS, Pini A et al (2004) Carcinogenic properties of proteins with pro-inflammatory activity from streptococcus infantarius (formerly S.bovis). Carcinogenesis 25:1477–1484
doi: 10.1093/carcin/bgh091 pubmed: 14742316
Carrat F, Seksik P, Colombel JF et al (2017) The effects of aminosalicylates or thiopurines on the risk of colorectal cancer in inflammatory bowel disease. Aliment Pharmacol Ther 45:533–541
doi: 10.1111/apt.13897 pubmed: 27995656
Chen DS, Irving BA, Hodi FS (2012) Molecular pathways: next-generation immunotherapy--inhibiting programmed death-ligand 1 and programmed death‑1. Clin Cancer Res 18:6580–6587
doi: 10.1158/1078-0432.CCR-12-1362 pubmed: 23087408
Chen DS, Mellman I (2013) Oncology meets immunology: the cancer-immunity cycle. Immunity 39:1–10
doi: 10.1016/j.immuni.2013.07.012 pubmed: 23890059
Fan X, Jin Y, Chen G et al (2021) Gut microbiota dysbiosis drives the development of colorectal cancer. Digestion 102:508–515
doi: 10.1159/000508328 pubmed: 32932258
Fleisher AS, Esteller M, Harpaz N et al (2000) Microsatellite instability in inflammatory bowel disease-associated neoplastic lesions is associated with hypermethylation and diminished expression of the DNA mismatch repair gene, hMLH1. Cancer Res 60:4864–4868
pubmed: 10987299
Gao J, Shi LZ, Zhao H et al (2016) Loss of IFN‑γ pathway genes in tumor cells as a mechanism of resistance to anti-CTLA‑4 therapy. Cell 167:397–404.e9
doi: 10.1016/j.cell.2016.08.069 pubmed: 27667683 pmcid: 5088716
Gordillo J, Cabre E, Garcia-Planella E et al (2015) Thiopurine therapy reduces the incidence of colorectal neoplasia in patients with ulcerative colitis. Data from the ENEIDA registry. J Crohns Colitis 9:1063–1070
doi: 10.1093/ecco-jcc/jjv145 pubmed: 26351379
Hartnett L, Egan LJ (2012) Inflammation, DNA methylation and colitis-associated cancer. Carcinogenesis 33:723–731
doi: 10.1093/carcin/bgs006 pubmed: 22235026
Li W, Zhao T, Wu D et al (2022) Colorectal cancer in ulcerative colitis: mechanisms, surveillance and chemoprevention. Curr Oncol 29:6091–6114
doi: 10.3390/curroncol29090479 pubmed: 36135048 pmcid: 9498229
Lizardo DY, Kuang C, Hao S et al (2020) Immunotherapy efficacy on mismatch repair-deficient colorectal cancer: from bench to bedside. Biochim Biophys Acta Rev Cancer 1874:188447
doi: 10.1016/j.bbcan.2020.188447 pubmed: 33035640 pmcid: 7886024
Lu Y, Li X, Liu S et al (2018) Toll-like receptors and inflammatory bowel disease. Front Immunol 9:72
doi: 10.3389/fimmu.2018.00072 pubmed: 29441063 pmcid: 5797585
Lucafo M, Curci D, Franzin M et al (2021) Inflammatory bowel disease and risk of colorectal cancer: an overview from pathophysiology to pharmacological prevention. Front Pharmacol 12:772101
doi: 10.3389/fphar.2021.772101 pubmed: 34744751 pmcid: 8563785
Ozawa N, Yokobori T, Osone K et al (2021) PD-L1 upregulation is associated with activation of the DNA double-strand break repair pathway in patients with colitic cancer. Sci Rep 11(1):13077. https://doi.org/10.1038/s41598-021-92530-3
doi: 10.1038/s41598-021-92530-3 pubmed: 34158547 pmcid: 8219733
Parada Venegas D, De la Fuente MK, Landskron G et al (2019) Short chain fatty acids (SCFas)-mediated gut epithelial and immune regulation and its relevance for inflammatory bowel diseases. Front Immunol 10:277
doi: 10.3389/fimmu.2019.00277 pubmed: 30915065 pmcid: 6421268
Pasternak B, Svanstrom H, Schmiegelow K et al (2013) Use of azathioprine and the risk of cancer in inflammatory bowel disease. Am J Epidemiol 177:1296–1305
doi: 10.1093/aje/kws375 pubmed: 23514635
Potter JD (1999) Colorectal cancer: molecules and populations. J Natl Cancer Inst 91:916–932
doi: 10.1093/jnci/91.11.916 pubmed: 10359544
Qiu X, Ma J, Wang K et al (2017) Chemopreventive effects of 5‑aminosalicylic acid on inflammatory bowel disease-associated colorectal cancer and dysplasia: a systematic review with meta-analysis. Oncotarget 8:1031–1045
doi: 10.18632/oncotarget.13715 pubmed: 27906680
Quandt J, Arnovitz S, Haghi L et al (2021) Wnt-beta-catenin activation epigenetically reprograms T(reg) cells in inflammatory bowel disease and dysplastic progression. Nat Immunol 22:471–484
doi: 10.1038/s41590-021-00889-2 pubmed: 33664518 pmcid: 8262575
Raine T, Bonovas S, Burisch J et al (2022) ECCO guidelines on therapeutics in ulcerative colitis: medical treatment. J Crohns Colitis 16:2–17
doi: 10.1093/ecco-jcc/jjab178 pubmed: 34635919
Rajamaki K, Taira A, Katainen R et al (2021) Genetic and epigenetic characteristics of inflammatory bowel disease-associated colorectal cancer. Gastroenterology 161:592–607
doi: 10.1053/j.gastro.2021.04.042 pubmed: 33930428
Richard ML, Liguori G, Lamas B et al (2018) Mucosa-associated microbiota dysbiosis in colitis associated cancer. Gut Microbes 9:131–142
doi: 10.1080/19490976.2017.1379637 pubmed: 28914591
Sheng YH, Giri R, Davies J et al (2021) A nucleotide analog prevents colitis-associated cancer via beta-catenin independently of inflammation and autophagy. Cell Mol Gastroenterol Hepatol 11:33–53
doi: 10.1016/j.jcmgh.2020.05.012 pubmed: 32497793
Sorbara MT, Dubin K, Littmann ER et al (2019) Inhibiting antibiotic-resistant enterobacteriaceae by microbiota-mediated intracellular acidification. J Exp Med 216:84–98
doi: 10.1084/jem.20181639 pubmed: 30563917 pmcid: 6314524
Terdiman JP, Steinbuch M, Blumentals WA et al (2007) 5‑Aminosalicylic acid therapy and the risk of colorectal cancer among patients with inflammatory bowel disease. Inflamm Bowel Dis 13:367–371
doi: 10.1002/ibd.20074 pubmed: 17206695
Topalian SL, Drake CG, Pardoll DM (2015) Immune checkpoint blockade: a common denominator approach to cancer therapy. Cancer Cell 27:450–461
doi: 10.1016/j.ccell.2015.03.001 pubmed: 25858804 pmcid: 4400238
Wijnands AM, de Jong ME, Lutgens MWMD et al (2021) Prognostic factors for advanced colorectal neoplasia in inflammatory bowel disease: systematic review and meta-analysis. Gastroenterology 160:1584–1598
doi: 10.1053/j.gastro.2020.12.036 pubmed: 33385426
Willenbucher RF, Aust DE, Chang CG et al (1999) Genomic instability is an early event during the progression pathway of ulcerative-colitis-related neoplasia. Am J Pathol 154:1825–1830
doi: 10.1016/S0002-9440(10)65438-7 pubmed: 10362807 pmcid: 1866629
Yang Y, Gharaibeh RZ, Newsome RC et al (2020) Amending microbiota by targeting intestinal inflammation with TNF blockade attenuates development of colorectal cancer. Nat Cancer 1:723–734
doi: 10.1038/s43018-020-0078-7 pubmed: 33768208 pmcid: 7990316
Zhang Y, Weng Y, Gan H et al (2018) Streptococcus gallolyticus conspires myeloid cells to promote tumorigenesis of inflammatory bowel disease. Biochem Biophys Res Commun 506:907–911
doi: 10.1016/j.bbrc.2018.10.136 pubmed: 30392911

Auteurs

Daniela E Aust (DE)

Institut für Pathologie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden an der TU Dresden, Fetscherstr. 74, 01307, Dresden, Deutschland. daniela.aust@ukdd.de.

Gustavo B Baretton (GB)

Institut für Pathologie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden an der TU Dresden, Fetscherstr. 74, 01307, Dresden, Deutschland.

Ulrich Sommer (U)

Institut für Pathologie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden an der TU Dresden, Fetscherstr. 74, 01307, Dresden, Deutschland.

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