[Palliative aspects in clinical acute and emergency medicine as well as intensive care medicine : Consensus paper of the DGIIN, DGK, DGP, DGHO, DGfN, DGNI, DGG, DGAI, DGINA and DGPalliativmedizin].

Palliativmedizinische Aspekte in der klinischen Akut- und Notfallmedizin sowie Intensivmedizin : Konsensuspapier der DGIIN, DGK, DGP, DGHO, DGfN, DGNI, DGG, DGAI, DGINA und DGPalliativmedizin.
Acute medicine Intensive care Palliative care Quality of life Timely integration

Journal

Zeitschrift fur Gerontologie und Geriatrie
ISSN: 1435-1269
Titre abrégé: Z Gerontol Geriatr
Pays: Germany
ID NLM: 9506215

Informations de publication

Date de publication:
Aug 2023
Historique:
medline: 8 8 2023
pubmed: 3 7 2023
entrez: 2 7 2023
Statut: ppublish

Résumé

The timely integration of palliative medicine is an important component in the treatment of various advanced diseases. While a German S‑3-guideline on palliative medicine exists for patients with incurable cancer, a recommendation for non-oncological patients and especially for palliative patients presenting in the emergency department or intensive care unit is missing to date. Based on the present consensus paper, the palliative care aspects of the respective medical disciplines are addressed. The timely integration of palliative care aims to improve quality of life and symptom control in clinical acute and emergency medicine as well as intensive care. Die zeitgerechte Integration der Palliativmedizin ist ein wichtiger Bestandteil in der medizinischen Behandlung von verschiedenen Erkrankungen im fortgeschrittenen Stadium. Während eine erweiterte S3-Leitlinie zur Palliativmedizin für Patienten mit einer nicht heilbaren Krebserkrankung existiert, fehlt bis dato eine Leitlinie für nicht-onkologische Patienten bzw. eine konkrete Empfehlung für Patienten, die in der Notaufnahme oder auf Intensivstation behandelt werden. Basierend auf dem vorliegenden Konsensuspapier wird auf die palliativmedizinischen Aspekte der jeweiligen Fachdisziplinen eingegangen. Durch die zeitgerechte Integration der Palliativversorgung soll eine verbesserte Lebensqualität und Symptomlinderung in der klinischen Akut- und Notfallmedizin sowie Intensivmedizin erreicht werden.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Die zeitgerechte Integration der Palliativmedizin ist ein wichtiger Bestandteil in der medizinischen Behandlung von verschiedenen Erkrankungen im fortgeschrittenen Stadium. Während eine erweiterte S3-Leitlinie zur Palliativmedizin für Patienten mit einer nicht heilbaren Krebserkrankung existiert, fehlt bis dato eine Leitlinie für nicht-onkologische Patienten bzw. eine konkrete Empfehlung für Patienten, die in der Notaufnahme oder auf Intensivstation behandelt werden. Basierend auf dem vorliegenden Konsensuspapier wird auf die palliativmedizinischen Aspekte der jeweiligen Fachdisziplinen eingegangen. Durch die zeitgerechte Integration der Palliativversorgung soll eine verbesserte Lebensqualität und Symptomlinderung in der klinischen Akut- und Notfallmedizin sowie Intensivmedizin erreicht werden.

Identifiants

pubmed: 37394541
doi: 10.1007/s00391-023-02213-z
pii: 10.1007/s00391-023-02213-z
doi:

Types de publication

English Abstract Journal Article Review

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

382-387

Informations de copyright

© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.

Références

Simon ST, Pralong A, Radbruch L, Bausewein C, Voltz R (2020) The palliative care of patients with incurable cancer. Dtsch Arztebl Int 116(7):108–115
pubmed: 32164823
Leitlinienprogramm Onkologie (2019) Erweiterte S3-Leitlinie Palliativmedizin für Patienten mit einer nicht-heilbaren Krebserkrankung: Langversion 2.0. Kohlhammer, Stuttgart (AWMF-Registernummer: 128/001-OL)
Afshar K, Geiger K, Müller-Mundt G, Bleidorn J, Schneider N (2021) Generalist palliative care for non-cancer patients. Schmerz 35(3):161–171
doi: 10.1007/s00482-016-0135-4 pubmed: 27402261
Nauck F, Jaspers B (2021) Integration der Palliativmedizin in die Akutmedizin (Integration of palliative care into acute care medicine). Schmerz 35(6):439–448
doi: 10.1007/s00482-021-00601-1 pubmed: 34714399 pmcid: 8554504
Curtis JR (2021) Three stories about the value of advance care planning. JAMA 326(21):2133–2134
doi: 10.1001/jama.2021.21075 pubmed: 34874415
Temel JS, Greer JA, Muzikansky A, Gallagher ER, Admane S, Jackson VA, Dahlin CM, Blinderman CD, Jacobsen J, Pirl WF, Billings JA, Lynch TJ (2010) Early palliative care for patients with metastatic non-small-cell lung cancer. N Engl J Med 363(8):733–742
doi: 10.1056/NEJMoa1000678 pubmed: 20818875
Bakitas MA, Tosteson TD, Li Z, Lyons KD, Hull JG, Li Z, Dionne-Odom JN, Frost J, Dragnev KH, Hegel MT, Azuero A, Ahles TA (2015) Early versus delayed initiation of concurrent palliative oncology care: patient outcomes in the ENABLE III randomized controlled trial. J Clin Oncol 33(13):1438–1445
doi: 10.1200/JCO.2014.58.6362 pubmed: 25800768 pmcid: 4404422
Nelson JE, Curtis JR, Mulkerin C, Campbell M, Lustbader DR, Mosenthal AC, Puntillo K, Ray DE, Bassett R, Boss RD, Brasel KJ, Frontera JA, Hays RM, Weissman DE (2013) Choosing and using screening criteria for palliative care consultation in the ICU: a report from the improving palliative care in the ICU (IPAL-ICU) advisory board. Crit Care Med 41(10):2318–2327
doi: 10.1097/CCM.0b013e31828cf12c pubmed: 23939349
Martins BDCPCC, Oliveira RA, Cataneo AJM (2017) Palliative care for terminally ill patients in the intensive care unit: systematic review and metaanalysis. Palliat Support Care 15(3):376–383
doi: 10.1017/S1478951516000584 pubmed: 27460968
Mercadante S (2018) Palliative care in intensive care units: why, where, what, who, when, how. BMC Anesthesiol 18(1):1–6
doi: 10.1186/s12871-018-0574-9
Aslakson R, Cheng J, Vollenweider D, Galusca D, Smith TJ, Pronovost PJ (2014) Evidence-based palliative care in the intensive care unit: a systematic review of interventions. J Palliat Med 17(2):219–235
doi: 10.1089/jpm.2013.0409 pubmed: 24517300 pmcid: 3924791
Adler K, Schlieper D, Kindgen-Milles D, Meier S, Schwartz J, van Caster P, Schaefer MS, Neukirchen M (2017) Integration der Palliativmedizin in die Intensivmedizin: Systematische Übersichtsarbeit (integration of palliative care into intensive care: systematic review). Anaesthesist 66(9):660–666
doi: 10.1007/s00101-017-0326-0 pubmed: 28589374
Morrison RS, Dietrich J, Ladwig S, Quill T, Sacco J, Tangeman J, Meier DE (2011) Palliative care consultation teams cut hospital costs for medicaid beneficiaries. Health Aff 30(3):454–463
doi: 10.1377/hlthaff.2010.0929
Metaxa V, Anagnostou D, Vlachos S, Arulkumaran N, Bensemmane S, van Dusseldorp I, Aslakson RA, Davidson JE, Gerritsen RT, Hartog C, Curtis JR (2021) Palliative care interventions in intensive care unit patients. Intensive Care Med 47(12):1415–1425
doi: 10.1007/s00134-021-06544-6 pubmed: 34652465
Seow H, Barbera LC, McGrail K, Burge F, Guthrie DM, Lawson B, Chan KKW, Peacock SJ, Sutradhar R (2022) Effect of early palliative care on end-of-life health care costs: a population-based, propensity score-matched cohort study. JCO Oncol Pract 18(1):e183–e192
doi: 10.1200/OP.21.00299 pubmed: 34388021
Chang JC‑Y, Yang C, Lai L‑L, Huang H‑H, Tsai S‑H, Hsu T‑F, Yen DH‑T (2021) Differences in characteristics, hospital care, and outcomes between acute critically ill emergency department patients receiving palliative care and usual care. Int J Environ Res Public Health 18(23):12546
doi: 10.3390/ijerph182312546 pubmed: 34886271 pmcid: 8656613
Michels G, Nies R, Ortmann S, Pfister R, Salomon F (2018) Management eines älteren Patienten in der Notaufnahme am Lebensende: Eine medizinethische Herausforderung [Management of an elderly patient in the emergency room at the end of life: A medical ethics challenge]. Med Klin Intensivmed Notfmed 113(3):208–211
doi: 10.1007/s00063-017-0329-2 pubmed: 28776066
Wiese CH, Lassen CL, Bartels UE, Taghavi M, Elhabash S, Graf BM, Hanekop GG (2013) International recommendations for outpatient palliative care and prehospital palliative emergencies – a prospective questionnaire-based investigation. BMC Palliat Care 12:10
doi: 10.1186/1472-684X-12-10 pubmed: 23432905 pmcid: 3602669
George N, Bowman J, Aaronson E, Ouchi K (2020) Past, present, and future of palliative care in emergency medicine in the USA. Acute Med Surg 7(1):e497
doi: 10.1002/ams2.497 pubmed: 32395248 pmcid: 7204801

Auteurs

Guido Michels (G)

Zentrum für Notaufnahme, Krankenhaus der Barmherzigen Brüder Trier, Medizincampus Trier der Universitätsmedizin Mainz, Nordallee 1, 54292, Trier, Deutschland. guidomichels@gmx.de.

Stefan John (S)

Medizinische Klinik 8, Paracelsus Medizinische Privatuniversität & Universität Erlangen-Nürnberg, Klinikum Nürnberg-Süd, Nürnberg, Deutschland.

Uwe Janssens (U)

Klinik für Innere Medizin und Internistische Intensivmedizin, St.-Antonius-Hospital gGmbH, Eschweiler, Deutschland.

Philip Raake (P)

I. Medizinischen Klinik, Universitätsklinikum Augsburg, Herzzentrum Augsburg-Schwaben, Augsburg, Deutschland.

Katharina Andrea Schütt (KA)

Klinik für Kardiologie, Angiologie und Internistische Intensivmedizin (Medizinische Klinik I), Uniklinik RWTH Aachen, Aachen, Deutschland.

Johann Bauersachs (J)

Klinik für Kardiologie und Angiologie, Zentrum Innere Medizin, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Deutschland.

Thomas Barchfeld (T)

Medizinische Klinik II, Klinik für Pneumologie, Intensivmedizin und Schlafmedizin, Knappschaftskrankenhaus Dortmund, Klinikum Westfalen, Dortmund, Deutschland.

Bernd Schucher (B)

Abteilung Pneumologie, LungenClinic Grosshansdorf, Großhansdorf, Deutschland.

Sandra Delis (S)

Helios Klinikum Emil von Behring GmbH, Berlin, Deutschland.

Rüdiger Karpf-Wissel (R)

Universitätsmedizin Essen Ruhrlandklinik, Westdeutsches Lungenzentrum am Universitätsklinikum Essen gGmbH, Klinik für Pneumologie, Essen, Deutschland.

Matthias Kochanek (M)

Medizinische Klinik I, Medizinische Fakultät und Uniklinik Köln, Center for Integrated Oncology (CIO) Cologne-Bonn, Uniklinik Köln, Köln, Deutschland.

Simone von Bonin (S)

Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus an der Technischen Universität Dresden, Dresden, Deutschland.

Christiane M Erley (CM)

St. Joseph-Krankenhaus Berlin, Berlin, Deutschland.

Susanne D Kuhlmann (SD)

MVZ Windscheidstraße, Berlin, Deutschland.

Wolfgang Müllges (W)

Neurologische Klinik und Poliklinik, Universitätsklinikum Würzburg, Würzburg, Deutschland.

Georg Gahn (G)

Neurologische Klinik, Städtisches Klinikum Karlsruhe gGmbH, Karlsruhe, Deutschland.

Hans Jürgen Heppner (HJ)

Klinik für Geriatrie und Geriatrische Tagesklinik, Klinikum Bayreuth - Medizincampus Oberfranken, Bayreuth, Deutschland.
Institut für Biomedizin des Alterns, Universität Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen-Nürnberg, Deutschland.
HELIOS Klinikum Schwelm, Schwelm, Deutschland.

Christoph H R Wiese (CHR)

Klinik für Anästhesiologie, Universitätsklinikum Regensburg, Regensburg, Deutschland.
Klinik für Anästhesiologie und Intensivmedizin, HEH Kliniken Braunschweig, Braunschweig, Deutschland.

Stefan Kluge (S)

Klinik für Intensivmedizin, Universitätsklinikum Eppendorf, Hamburg, Deutschland.

Hans-Jörg Busch (HJ)

Zentrum für Notfall- und Rettungsmedizin, Universitäts-Notfallzentrum (UNZ), Medizinische Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Freiburg, Deutschland.

Claudia Bausewein (C)

Klinik und Poliklinik für Palliativmedizin, LMU Klinikum München, München, Deutschland.

Manuela Schallenburger (M)

Interdisziplinäres Zentrum für Palliativmedizin (IZP), Heinrich Heine Universität Düsseldorf, Universitätsklinikum Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland.

Martin Pin (M)

Zentrale Interdisziplinäre Notaufnahme, Florence-Nightingale-Krankenhaus Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland.

Martin Neukirchen (M)

Interdisziplinäres Zentrum für Palliativmedizin (IZP), Heinrich Heine Universität Düsseldorf, Universitätsklinikum Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland.
Klinik für Anästhesiologie, Heinrich Heine Universität Düsseldorf, Universitätsklinikum Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland.

Articles similaires

[Redispensing of expensive oral anticancer medicines: a practical application].

Lisanne N van Merendonk, Kübra Akgöl, Bastiaan Nuijen
1.00
Humans Antineoplastic Agents Administration, Oral Drug Costs Counterfeit Drugs

Smoking Cessation and Incident Cardiovascular Disease.

Jun Hwan Cho, Seung Yong Shin, Hoseob Kim et al.
1.00
Humans Male Smoking Cessation Cardiovascular Diseases Female
Humans United States Aged Cross-Sectional Studies Medicare Part C
1.00
Humans Yoga Low Back Pain Female Male

Classifications MeSH