[Distributive shock].

Distributiver Schock.
Anaphylaxis Sepsis Spinal cord injuries Vascular permeability Vasoplegia

Journal

Die Anaesthesiologie
ISSN: 2731-6866
Titre abrégé: Anaesthesiologie
Pays: Germany
ID NLM: 9918384886806676

Informations de publication

Date de publication:
08 2023
Historique:
accepted: 23 05 2023
medline: 4 8 2023
pubmed: 26 7 2023
entrez: 26 7 2023
Statut: ppublish

Résumé

In shock there is a significant mismatch between oxygen supply and consumption. In recent years the classification of forms of shock has been established based on pathophysiological and clinical aspects. The term distributive shock includes septic, anaphylactic and neurogenic shock. All these forms share a distinct vasoplegia with a relative volume deficiency. The adequate treatment of patients with distributive shock includes a rapid diagnosis and a consistent emergency treatment consisting of volume and catecholamine administration as well as additional specific emergency procedures when necessary. Im Schock besteht ein ausgeprägtes Missverhältnis aus Sauerstoffangebot und -bedarf. In den letzten Jahren hat sich eine Einteilung der Schockformen nach pathophysiologischen und klinischen Gesichtspunkten etabliert. Unter dem Begriff des distributiven Schocks werden der septische, anaphylaktische und neurogene Schock subsumiert. Die Gemeinsamkeit besteht in einer ausgeprägten Vasoplegie mit relativem Volumenmangel. Zur adäquaten Versorgung von Patient:innen mit distributivem Schock gehören eine rasche Diagnose und eine konsequente Notfalltherapie, bestehend aus Volumen- und Katecholamingaben sowie zusätzlich ggf. speziellen Notfallmaßnahmen.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
Im Schock besteht ein ausgeprägtes Missverhältnis aus Sauerstoffangebot und -bedarf. In den letzten Jahren hat sich eine Einteilung der Schockformen nach pathophysiologischen und klinischen Gesichtspunkten etabliert. Unter dem Begriff des distributiven Schocks werden der septische, anaphylaktische und neurogene Schock subsumiert. Die Gemeinsamkeit besteht in einer ausgeprägten Vasoplegie mit relativem Volumenmangel. Zur adäquaten Versorgung von Patient:innen mit distributivem Schock gehören eine rasche Diagnose und eine konsequente Notfalltherapie, bestehend aus Volumen- und Katecholamingaben sowie zusätzlich ggf. speziellen Notfallmaßnahmen.

Identifiants

pubmed: 37493826
doi: 10.1007/s00101-023-01304-1
pii: 10.1007/s00101-023-01304-1
doi:

Substances chimiques

Catecholamines 0

Types de publication

English Abstract Journal Article

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

608-618

Informations de copyright

© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.

Références

Sakr Y, Reinhart K, Vincent J‑L et al (2006) Does dopamine administration in shock influence outcome? Results of the Sepsis Occurrence in Acutely Ill Patients (SOAP) Study. Crit Care Med 34(3):589–597. https://doi.org/10.1097/01.CCM.0000201896.45809.E3
doi: 10.1097/01.CCM.0000201896.45809.E3 pubmed: 16505643
Vincent J‑L, de Backer D (2013) Circulatory shock. N Engl J Med 369(18):1726–1734. https://doi.org/10.1056/NEJMra1208943
doi: 10.1056/NEJMra1208943 pubmed: 24171518
Schwarz S (Hrsg) (2007) Pathophysiologie. Molekulare, zelluläre, systemische Grundlagen von Krankheiten. Maudrich, Wien
Standl T, Annecke T, Cascorbi I et al (2018) The nomenclature, definition and distinction of types of shock. Dtsch Ärztebl Int 115(45):757–768. https://doi.org/10.3238/arztebl.2018.0757
doi: 10.3238/arztebl.2018.0757 pubmed: 30573009 pmcid: 6323133
Gitz Holler J, Jensen HK, Henriksen DP et al (2019) Etiology of shock in the emergency department: a 12-year population-based cohort study. Shock 51(1):60–67. https://doi.org/10.1097/SHK.0000000000000816
doi: 10.1097/SHK.0000000000000816 pubmed: 27984523
Lambden S, Creagh-Brown BC, Hunt J et al (2018) Definitions and pathophysiology of vasoplegic shock. Crit Care 22(1):174. https://doi.org/10.1186/s13054-018-2102-1
doi: 10.1186/s13054-018-2102-1 pubmed: 29980217 pmcid: 6035427
Silbernagl S, Despopoulos A, Gay R (2006) Taschenatlas der Physiologie, 6. Aufl. Thieme, Stuttgart
Wecht JM, Harel NY, Guest J et al (2020) Cardiovascular autonomic dysfunction in spinal cord injury: epidemiology, diagnosis, and management. Semin Neurol 40(5):550–559. https://doi.org/10.1055/s-0040-1713885
doi: 10.1055/s-0040-1713885 pubmed: 32906175
Reber LL, Hernandez JD, Galli SJ (2017) The pathophysiology of anaphylaxis. J Allergy Clin Immunol 140(2):335–348. https://doi.org/10.1016/j.jaci.2017.06.003
doi: 10.1016/j.jaci.2017.06.003 pubmed: 28780941 pmcid: 5657389
Brown SGA, Stone SF, Fatovich DM et al (2013) Anaphylaxis: clinical patterns, mediator release, and severity. J Allergy Clin Immunol 132(5):1141–1149.e5. https://doi.org/10.1016/j.jaci.2013.06.015
doi: 10.1016/j.jaci.2013.06.015 pubmed: 23915715
Klos A, Tenner AJ, Johswich K‑O et al (2009) The role of the anaphylatoxins in health and disease. Mol Immunol 46(14):2753–2766. https://doi.org/10.1016/j.molimm.2009.04.027
doi: 10.1016/j.molimm.2009.04.027 pubmed: 19477527 pmcid: 2725201
Brunkhorst FM, Weigand MA, Pletz M et al (2020) S3-Leitlinie Sepsis – Prävention, Diagnose, Therapie und Nachsorge. Langfassung = S3 guideline sepsis—prevention, diagnosis, therapy, and aftercare : long version. Med Klin Intensivmed Notfmed. https://doi.org/10.1007/s00063-020-00685-0
doi: 10.1007/s00063-020-00685-0 pubmed: 32880672
(2023) Definition, classification, etiology, and pathophysiology of shock in adults—UpToDate. https://www.uptodate.com/contents/definition-classification-etiology-and-pathophysiology-of-shock-in-adults?search=distributive%20shock&source=search_result&selectedTitle=1~150&usage_type=default&display_rank=1#H2750341 . Zugegriffen: 5. März 2023
Landry DW, Oliver JA (2001) The pathogenesis of vasodilatory shock. N Engl J Med 345(8):588–595. https://doi.org/10.1056/NEJMra002709
doi: 10.1056/NEJMra002709 pubmed: 11529214
Joffre J, Hellman J, Ince C et al (2020) Endothelial responses in sepsis. Am J Respir Crit Care Med 202(3):361–370. https://doi.org/10.1164/rccm.201910-1911TR
doi: 10.1164/rccm.201910-1911TR pubmed: 32101446
(2023) Evaluation of and initial approach to the adult patient with undifferentiated hypotension and shock—UpToDate. https://www.uptodate.com/contents/evaluation-of-and-initial-approach-to-the-adult-patient-with-undifferentiated-hypotension-and-shock?search=undifferentiate%20shock&source=search_result&selectedTitle=1~150&usage_type=default&display_rank=1#subscribeMessage . Zugegriffen: 9. März 2023
Evans L, Rhodes A, Alhazzani W et al (2021) Surviving sepsis campaign: international guidelines for management of sepsis and septic shock 2021. Intensive Care Med 47(11):1181–1247. https://doi.org/10.1007/s00134-021-06506-y
doi: 10.1007/s00134-021-06506-y pubmed: 34599691 pmcid: 8486643
Janssens U, Jung C, Hennersdorf M et al (2016) Empfehlungen zum hämodynamischen Monitoring in der internistischen Intensivmedizin. Kardiologe 10(3):149–169. https://doi.org/10.1007/s12181-016-0060-x
doi: 10.1007/s12181-016-0060-x
Marik PE, Byrne L, van Haren F (2020) Fluid resuscitation in sepsis: the great 30 mL per kg hoax. J Thorac Dis 12(Suppl 1):S37–S47. https://doi.org/10.21037/jtd.2019.12.84
doi: 10.21037/jtd.2019.12.84 pubmed: 32148924 pmcid: 7024756
(2017) Praxis der Ansthesiologie. Konkret – kompaktleitlinienorientiert. Springer, [Place of publication not identified]
Ring J, Beyer K, Biedermann T et al (2021) Leitlinie zu Akuttherapie und Management der Anaphylaxie – Update 2021: S2k-Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Allergologie und klinische Immunologie (DGAKI), des Ärzteverbands Deutscher Allergologen (AeDA), der Gesellschaft für Pädiatrische Allergologie und Umweltmedizin (GPA), der Deutschen Akademie für Allergologie und Umweltmedizin (DAAU), des Berufsverbands der Kinder- und Jugendärzte (BVKJ), der Gesellschaft für Neonatologie und Pädiatrische Intensivmedizin (GNPI), der Deutschen Dermatologischen Gesellschaft (DDG), der Österreichischen Gesellschaft für Allergologie und Immunologie (ÖGAI), der Schweizerischen Gesellschaft für Allergologie und Immunologie (SGAI), der Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin (DGAI), der Deutschen Gesellschaft für Pharmakologie (DGP), der Deutschen Gesellschaft für Pneumologie und Beatmungsmedizin (DGP), der Patientenorganisation Deutscher Allergie- und Asthmabund (DAAB) und der Arbeitsgemeinschaft Anaphylaxie – Training und Edukation (AGATE). Allergo Journal : interdisziplinare Zeitschrift fur Allergologie und Umweltmedizin : Organ der Deutschen Gesellschaft fur Allergie- und Immunitatsforschung 30(1): 20–49. https://doi.org/10.1007/s15007-020-4750-0
Karsy M, Hawryluk G (2019) Modern medical management of spinal cord injury. Curr Neurol Neurosci Rep 19(9):65. https://doi.org/10.1007/s11910-019-0984-1
doi: 10.1007/s11910-019-0984-1 pubmed: 31363857
Saadeh YS, Smith BW, Joseph JR et al (2017) The impact of blood pressure management after spinal cord injury: a systematic review of the literature. Neurosurg Focus 43(5):E20. https://doi.org/10.3171/2017.8.FOCUS17428
doi: 10.3171/2017.8.FOCUS17428 pubmed: 29088944
Walters BC, Hadley MN, Hurlbert RJ et al (2013) Guidelines for the management of acute cervical spine and spinal cord injuries: 2013 update. Neurosurgery 60(CN_suppl_1):82–91. https://doi.org/10.1227/01.neu.0000430319.32247.7f
doi: 10.1227/01.neu.0000430319.32247.7f pubmed: 23839357
Ring J, Klimek L, Worm M (2018) Adrenaline in the acute treatment of anaphylaxis. Dtsch Ärztebl Int 115(31–32):528–534. https://doi.org/10.3238/arztebl.2018.0528
doi: 10.3238/arztebl.2018.0528 pubmed: 30149833 pmcid: 6131363
Lott C, Truhlář A, Alfonzo A et al (2021) European Resuscitation Council Guidelines 2021: cardiac arrest in special circumstances. Resuscitation 161:152–219. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2021.02.011
doi: 10.1016/j.resuscitation.2021.02.011 pubmed: 33773826
Honarmand K, Um KJ, Belley-Côté EP et al (2020) Recommandation de pratique clinique de la Société canadienne de soins intensifs: utilisation de vasopressine et d’analogues de la vasopressine chez l’adulte en état critique souffrant de choc distributif (Canadian Critical Care Society clinical practice guideline: The use of vasopressin and vasopressin analogues in critically ill adults with distributive shock). Can J Anaesth 67(3):369–376. https://doi.org/10.1007/s12630-019-01546-x
doi: 10.1007/s12630-019-01546-x pubmed: 31797234
Kunzel S, Werschy A, Koch T (2020) Management der Anaphylaxie im OP (Management of perioperative anaphylaxis). Anaesthesist 69(9):685–698. https://doi.org/10.1007/s00101-020-00825-3
doi: 10.1007/s00101-020-00825-3 pubmed: 32757033
Sheldon J, Philips B (2015) Laboratory investigation of anaphylaxis: not as easy as it seems. Anaesthesia 70(1):1–5. https://doi.org/10.1111/anae.12926
doi: 10.1111/anae.12926 pubmed: 25388902
Jentzer JC, Vallabhajosyula S, Khanna AK et al (2018) Management of refractory vasodilatory shock. Chest 154(2):416–426. https://doi.org/10.1016/j.chest.2017.12.021
doi: 10.1016/j.chest.2017.12.021 pubmed: 29329694
Briegel J, Möhnle P (2019) Surviving Sepsis Campaign Update 2018: das 1‑h-Bundle : Hintergrund zu den neuen Empfehlungen (Surviving Sepsis Campaign update 2018: the 1 h bundle : Background to the new recommendations). Anaesthesist 68(4):204–207. https://doi.org/10.1007/s00101-019-0571-5
doi: 10.1007/s00101-019-0571-5 pubmed: 30918985

Auteurs

M Böcklein (M)

Klinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin, Universitätsklinikum Augsburg, Augsburg, Deutschland. matthias.boecklein@uk-augsburg.de.

M Beck (M)

Klinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin, Universitätsklinikum Augsburg, Augsburg, Deutschland.

S Shmygalev (S)

Klinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin, Universitätsklinikum Augsburg, Augsburg, Deutschland.

Articles similaires

[Redispensing of expensive oral anticancer medicines: a practical application].

Lisanne N van Merendonk, Kübra Akgöl, Bastiaan Nuijen
1.00
Humans Antineoplastic Agents Administration, Oral Drug Costs Counterfeit Drugs

Smoking Cessation and Incident Cardiovascular Disease.

Jun Hwan Cho, Seung Yong Shin, Hoseob Kim et al.
1.00
Humans Male Smoking Cessation Cardiovascular Diseases Female
Humans United States Aged Cross-Sectional Studies Medicare Part C
1.00
Humans Yoga Low Back Pain Female Male

Classifications MeSH