[Light chain amyloidosis].
Leichtkettenamyloidose.
AL amyloidosis, systemic
Amyloidosis/prognosis
Amyloidosis/staging
Amyloidosis/treatment
Monoclonal gammopathy
Journal
Innere Medizin (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-7099
Titre abrégé: Inn Med (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918384885306676
Informations de publication
Date de publication:
Sep 2023
Sep 2023
Historique:
accepted:
17
07
2023
medline:
25
8
2023
pubmed:
4
8
2023
entrez:
4
8
2023
Statut:
ppublish
Résumé
Light chain amyloidosis (AL) is a rare protein deposition disease. It is caused by a clonal plasma cell or B‑cell disease in the bone marrow. With the exception of the central nervous system, all organs can be affected by amyloid deposits. Cardiac involvement is the most frequent organ manifestation that leads to significantly increased mortality when it is diagnosed at an advanced stage. The causal treatment of AL amyloidosis is reduction of amyloidogenic light chains by chemotherapy. Early diagnosis of the disease is essential to reduce early mortality, to effectively treat patients and to prevent further deterioration of organ function. New treatment approaches for AL amyloidosis are aimed at inhibiting amyloid formation or degradation of amyloid in organs. Die Leichtketten(AL)-Amyloidose ist eine seltene Proteinablagerungserkrankung. Ursache ist eine klonale Plasmazell- oder B‑Zell-Erkrankung im Knochenmark. Mit Ausnahme des zentralen Nervensystems können alle Organe von den Amyloidablagerungen betroffen sein. Die kardiale Beteiligung ist die häufigste Organmanifestation und, falls fortgeschritten, prognostisch ungünstig. Die kausale Behandlung der AL-Amyloidose besteht in der Reduktion der amyloidogenen Leichtketten durch Chemotherapie. Eine Frühdiagnose der Erkrankung ist essenziell, um die Frühmortalität reduzieren, Patienten effektiv behandeln und eine weitere Funktionsverschlechterung der Organe verhindern zu können. Neue Ansätze zur Therapie der AL-Amyloidose zielen auf die Hemmung der Amyloidbildung bzw. auf den Amyloidabbau in Organen.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
Die Leichtketten(AL)-Amyloidose ist eine seltene Proteinablagerungserkrankung. Ursache ist eine klonale Plasmazell- oder B‑Zell-Erkrankung im Knochenmark. Mit Ausnahme des zentralen Nervensystems können alle Organe von den Amyloidablagerungen betroffen sein. Die kardiale Beteiligung ist die häufigste Organmanifestation und, falls fortgeschritten, prognostisch ungünstig. Die kausale Behandlung der AL-Amyloidose besteht in der Reduktion der amyloidogenen Leichtketten durch Chemotherapie. Eine Frühdiagnose der Erkrankung ist essenziell, um die Frühmortalität reduzieren, Patienten effektiv behandeln und eine weitere Funktionsverschlechterung der Organe verhindern zu können. Neue Ansätze zur Therapie der AL-Amyloidose zielen auf die Hemmung der Amyloidbildung bzw. auf den Amyloidabbau in Organen.
Identifiants
pubmed: 37540260
doi: 10.1007/s00108-023-01568-0
pii: 10.1007/s00108-023-01568-0
doi:
Substances chimiques
Amyloid
0
Types de publication
English Abstract
Journal Article
Review
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
842-847Informations de copyright
© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
Références
Dispenzieri A, Gertz MA (2004) Serum cardiac troponins and N‑terminal pro-brain natriuretic peptide: a staging system for primary systemic amyloidosis. J Clin Oncol 22:3751–3757
doi: 10.1200/JCO.2004.03.029
pubmed: 15365071
Edwards CV, Rao N (2021) Phase 1a/b study of monoclonal antibody CAEL-101 (11-1F4) in patients with AL amyloidosis. Blood 138:2632–2641
doi: 10.1182/blood.2020009039
pubmed: 34521113
pmcid: 8703360
Gertz MA (2022) Immunoglobulin light chain amyloidosis: 2022 update on diagnosis, prognosis, and treatment. Am J Hematol 97:818–829
doi: 10.1002/ajh.26569
pubmed: 35429180
Gertz MA, Cohen AD (2023) Birtamimab plus standard of care in light chain amyloidosis: the phase 3 randomized placebo-controlled VITAL trial. Blood. https://doi.org/10.1182/blood.2022019406
doi: 10.1182/blood.2022019406
pubmed: 37494698
Hegenbart U, Bari A (2022) The distribution of amyloidosis diseases in Germany. In: National Clinical Amyloidosis Registry. ISA Meeting, Heidelberg, Germany
Kastritis E, Palladini G (2021) Daratumumab-based treatment for immunoglobulin light-chain amyloidosis. N Engl J Med 385:46–58
doi: 10.1056/NEJMoa2028631
pubmed: 34192431
Kristen AV, Kreusser MM (2018) Improved outcomes after heart transplantation for cardiac amyloidosis in the modern era. J Heart Lung Transplant 37:611–618
doi: 10.1016/j.healun.2017.11.015
pubmed: 29217108
Kumar S, Dispenzieri A (2012) Revised prognostic staging system for light chain amyloidosis incorporating cardiac biomarkers and serum free light chain measurements. J Clin Oncol 30:989–995
doi: 10.1200/JCO.2011.38.5724
pubmed: 22331953
pmcid: 3675680
Muchtar E, Dispenzieri A (2023) Graded cardiac response criteria for patients with systemic light chain amyloidosis. J Clin Oncol 41:1393–1403
doi: 10.1200/JCO.22.00643
pubmed: 36215675
Oubari S, Hegenbart U (2023) Daratumumab in first-line treatment of patients with light chain amyloidosis and Mayo stage IIIb improves treatment response and overall survival. Haematologica. https://doi.org/10.3324/haematol.2023.283325
doi: 10.3324/haematol.2023.283325
pubmed: 37439344
Palladini G, Hegenbart U (2014) A staging system for renal outcome and early markers of renal response to chemotherapy in AL amyloidosis. Blood 124:2325–2332
doi: 10.1182/blood-2014-04-570010
pubmed: 25115890
Palladini G, Schönland SO (2021) Clarification on the definition of complete haematologic response in light-chain (AL) amyloidosis. Amyloid 28:1–2
doi: 10.1080/13506129.2020.1868810
pubmed: 33410355
Palladini G, Merlini G (2022) How I treat AL amyloidosis. Blood 139:2918–2930
doi: 10.1182/blood.2020008737
pubmed: 34517412
Richards DB, Cookson LM (2015) Therapeutic clearance of amyloid by antibodies to serum amyloid P component. N Engl J Med 373:1106–1114
doi: 10.1056/NEJMoa1504942
pubmed: 26176329
Sanchorawala V, Boccadoro M (2022) Guidelines for high dose chemotherapy and stem cell transplantation for systemic AL amyloidosis: EHA-ISA working group guidelines. Amyloid 29:1–7
doi: 10.1080/13506129.2021.2002841
pubmed: 34783272
Staron A, Zheng L (2021) Marked progress in AL amyloidosis survival: a 40-year longitudinal natural history study. Blood Cancer J 11:1–10
doi: 10.1038/s41408-021-00529-w
Van Gameren II (2015) The role of abdominal fat tissue FNA for early detection and typing of systemic amyloidosis. Cancer Cytopathol 123:139–140
doi: 10.1002/cncy.21523
pubmed: 25655360
Wechalekar AD, Schonland SO (2013) A European collaborative study of treatment outcomes in 346 patients with cardiac stage III AL amyloidosis. Blood 2013(121):3420–3427
doi: 10.1182/blood-2012-12-473066
Wechalekar AD, Fontana M (2022) AL Amyloidosis for cardiologists: awareness, diagnosis, and future prospects: JACC: Cardiooncology state-of-the-art review. JACC Cardiooncol 4:427–441
doi: 10.1016/j.jaccao.2022.08.009
pubmed: 36444232
pmcid: 9700258
Wechalekar AD, Cibeira MT (2023) Guidelines for non-transplant chemotherapy for treatment of systemic AL amyloidosis: EHA-ISA working group. Amyloid 30:3–17
doi: 10.1080/13506129.2022.2093635
pubmed: 35838162
Schönland S, Blank N, Kristen A et al (2012) Systemische Amyloidosen. Internist 53:51–64
doi: 10.1007/s00108-011-2952-y
pubmed: 22033913
Beimler J, Schönland S, Blank N et al (2015) Aktuelle Diagnostik und Therapie der wichtigsten systemischen Amyloidosen. Nephrologe 10:303–309
doi: 10.1007/s11560-014-0957-y