[Treatment aspects of interprosthetic femur fractures-retrospective analysis of 70 patients].
Therapieaspekte interprothetischer Femurfrakturen – retrospektive Analyse von 70 Patienten.
Algorithm
Classification
Risk factors
Therapy
Time to surgery
Journal
Orthopadie (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-7153
Titre abrégé: Orthopadie (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918384887206676
Informations de publication
Date de publication:
Nov 2023
Nov 2023
Historique:
accepted:
21
06
2023
medline:
3
11
2023
pubmed:
9
8
2023
entrez:
9
8
2023
Statut:
ppublish
Résumé
Interprosthetic femur fractures (IFF) are rare injuries, whose surgical treatment is basically with osteosynthesis or revision arthroplasty. Various therapy algorithms have been proposed based on very small study collectives. Factors influencing the outcome are not known. The aim of the retrospective monocentric study is to derive a treatment algorithm based on a large number of cases and to identify factors influencing the outcome. Between 2006 and 2020, 70 IFF were identified. The surgical treatment comprised 38 osteosyntheses, 30 revision arthroplasties and 2 amputations. With classification and time to surgery, 69 perioperative variables were recorded. General and operative complications, as well as mortality, were determined in the follow-up period of 1 year. ASA and Charlson score correlated with 1‑year-mortality. In addition, preoperatively increased CRP levels, reduced hemoglobin and the CHA The identified factors influencing the outcome correspond to those of patients with hip fractures. IFF should be treated timely. A treatment path was developed on the basis of the largest patient group to date. HINTERGRUND: Interprothetische Femurfrakturen (IFF) sind seltene Verletzungen, die grundsätzlich osteosynthetisch oder endoprothetisch versorgt werden. Verschiedene Therapiealgorithmen wurden anhand sehr kleiner Studienkollektive vorgeschlagen. Einflussfaktoren auf das Outcome sind nicht bekannt. Ziel der retrospektiven monozentrischen Studie war es, anhand einer hohen Fallzahl Einflussfaktoren auf das Outcome zu identifizieren und einen Behandlungsalgorithmus abzuleiten. Zwischen 2006 und 2020 wurden 70 IFF identifiziert. Es erfolgten 38 Osteosynthesen, 30 Revisionsendoprothesen und 2 Amputationen. Mit der Klassifikation und zeitlichen Zuführung zur Operation wurden 69 perioperative Variablen erhoben. Allgemeine und operative Komplikationen sowie Mortalität wurden im Nachuntersuchungszeitraum von einem Jahr festgestellt. ASA- und Charlson-Score korrelierten mit der 1‑Jahres-Mortalität. Präoperativ erhöhte CRP-, erniedrigte Hb-Werte sowie der CHA Die identifizierten Einflussfaktoren auf das Outcome entsprechen denen von Patienten mit hüftgelenknahen Femurfrakturen. Die Versorgung von IFF sollte zeitnah erfolgen. Anhand des bisher größten Patientenkollektivs wurde ein Behandlungspfad erarbeitet.
Sections du résumé
BACKGROUND
BACKGROUND
Interprosthetic femur fractures (IFF) are rare injuries, whose surgical treatment is basically with osteosynthesis or revision arthroplasty. Various therapy algorithms have been proposed based on very small study collectives. Factors influencing the outcome are not known.
OBJECTIVES
OBJECTIVE
The aim of the retrospective monocentric study is to derive a treatment algorithm based on a large number of cases and to identify factors influencing the outcome.
MATERIALS AND METHODS
METHODS
Between 2006 and 2020, 70 IFF were identified. The surgical treatment comprised 38 osteosyntheses, 30 revision arthroplasties and 2 amputations. With classification and time to surgery, 69 perioperative variables were recorded. General and operative complications, as well as mortality, were determined in the follow-up period of 1 year.
RESULTS
RESULTS
ASA and Charlson score correlated with 1‑year-mortality. In addition, preoperatively increased CRP levels, reduced hemoglobin and the CHA
CONCLUSIONS
CONCLUSIONS
The identified factors influencing the outcome correspond to those of patients with hip fractures. IFF should be treated timely. A treatment path was developed on the basis of the largest patient group to date.
ZUSAMMENFASSUNG
UNASSIGNED
HINTERGRUND: Interprothetische Femurfrakturen (IFF) sind seltene Verletzungen, die grundsätzlich osteosynthetisch oder endoprothetisch versorgt werden. Verschiedene Therapiealgorithmen wurden anhand sehr kleiner Studienkollektive vorgeschlagen. Einflussfaktoren auf das Outcome sind nicht bekannt.
ZIEL DER ARBEIT
UNASSIGNED
Ziel der retrospektiven monozentrischen Studie war es, anhand einer hohen Fallzahl Einflussfaktoren auf das Outcome zu identifizieren und einen Behandlungsalgorithmus abzuleiten.
MATERIAL UND METHODEN
METHODS
Zwischen 2006 und 2020 wurden 70 IFF identifiziert. Es erfolgten 38 Osteosynthesen, 30 Revisionsendoprothesen und 2 Amputationen. Mit der Klassifikation und zeitlichen Zuführung zur Operation wurden 69 perioperative Variablen erhoben. Allgemeine und operative Komplikationen sowie Mortalität wurden im Nachuntersuchungszeitraum von einem Jahr festgestellt.
ERGEBNISSE
UNASSIGNED
ASA- und Charlson-Score korrelierten mit der 1‑Jahres-Mortalität. Präoperativ erhöhte CRP-, erniedrigte Hb-Werte sowie der CHA
DISKUSSION
CONCLUSIONS
Die identifizierten Einflussfaktoren auf das Outcome entsprechen denen von Patienten mit hüftgelenknahen Femurfrakturen. Die Versorgung von IFF sollte zeitnah erfolgen. Anhand des bisher größten Patientenkollektivs wurde ein Behandlungspfad erarbeitet.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
HINTERGRUND: Interprothetische Femurfrakturen (IFF) sind seltene Verletzungen, die grundsätzlich osteosynthetisch oder endoprothetisch versorgt werden. Verschiedene Therapiealgorithmen wurden anhand sehr kleiner Studienkollektive vorgeschlagen. Einflussfaktoren auf das Outcome sind nicht bekannt.
Identifiants
pubmed: 37555977
doi: 10.1007/s00132-023-04416-z
pii: 10.1007/s00132-023-04416-z
doi:
Types de publication
English Abstract
Journal Article
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
916-923Informations de copyright
© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
Références
Blatt LA, Sahan I, Meyer C et al (2021) Einfluss des Operationszeitpunktes auf die Komplikationsraten nach zementierter Hemiarthroplastik zur Behandlung medialer Schenkelhalsfrakturen. Unfallchirurg 124(12):990–999
doi: 10.1007/s00113-021-00972-1
pubmed: 33661345
Bonnevialle P, Marcheix P‑S, Nicolau X et al (2019) Interprosthetic femoral fractures: Morbidity and mortality in a retrospective, multicenter study. Orthop Traumatol Surg Res 105(4):579–585
doi: 10.1016/j.otsr.2018.07.026
pubmed: 30514624
Charlson ME, Pompei P, Ales KL et al (1987) A new method of classifying prognostic comorbidity in longitudinal studies: development and validation. J Chronic Dis 40(5):373–383
doi: 10.1016/0021-9681(87)90171-8
pubmed: 3558716
DGU (2019) Leitlinien Unfallchirurgie – Periprothetische Frakturen. https://register.awmf.org . Zugegriffen: 21. Febr. 2023
Fink B, Fuerst M, Singer J (2005) Periprosthetic fractures of the femur associated with hip arthroplasty. Arch Orthop Trauma Surg 125(7):433–442
doi: 10.1007/s00402-005-0828-0
pubmed: 15999276
Füchtmeier B, Doblinger M, Müller F (2020) Internal fixation and revision arthroplasty for interprosthetic femoral fractures: a case series of fifty patients. Int Orthop 44(7):1391–1399
doi: 10.1007/s00264-020-04561-6
pubmed: 32296909
Gemeinsamer Bundesausschuss (2019) Richtlinie zur Versorgung der hüftgelenknahen Femurfraktur. www.g-ba.de/beschluesse/4069/ . Zugegriffen: 21. Febr. 2023
Gruson KI, Aharonoff GB, Egol KA et al (2002) The relationship between admission hemoglobin level and outcome after hip fracture. J Orthop Trauma 16(1):39–44
doi: 10.1097/00005131-200201000-00009
pubmed: 11782632
Hoffmann MF, Lotzien S, Schildhauer TA (2016) Clinical outcome of interprosthetic femoral fractures treated with polyaxial locking plates. Injury 47(4):934–938
doi: 10.1016/j.injury.2015.12.026
pubmed: 26792022
Hou Z, Moore B, Bowen TR et al (2011) Treatment of interprosthetic fractures of the femur. J Trauma 71(6):1715–1719
pubmed: 22182879
Jennison T, Yarlagadda R (2019) Outcome of surgical treatment of inter prosthetic fractures: A case series. Orthop Traumatol Surg Res 105(4):587–589
doi: 10.1016/j.otsr.2018.08.022
pubmed: 30745036
Kim B‑G, Lee Y‑K, Park H‑P et al (2016) C‑reactive protein is an independent predictor for 1‑year mortality in elderly patients undergoing hip fracture surgery: A retrospective analysis. Medicine 95(43):e5152
doi: 10.1097/MD.0000000000005152
pubmed: 27787371
pmcid: 5089100
Lip GYH, Nieuwlaat R, Pisters R et al (2010) Refining clinical risk stratification for predicting stroke and thromboembolism in atrial fibrillation using a novel risk factor-based approach: the euro heart survey on atrial fibrillation. Chest 137(2):263–272
doi: 10.1378/chest.09-1584
pubmed: 19762550
Malik AT, Quatman CE, Phieffer LS et al (2019) Transfer status in geriatric hip fracture surgery—An independent risk factor associated with 30-day mortality, re-operations and complications. J Clin Orthop Trauma 10(Suppl 1):S65–S70
doi: 10.1016/j.jcot.2019.01.025
pubmed: 31695263
pmcid: 6823776
Mamczak CN, Gardner MJ, Bolhofner B et al (2010) Interprosthetic femoral fractures. J Orthop Trauma 24(12):740–744
doi: 10.1097/BOT.0b013e3181d73508
pubmed: 21063218
Mayhew D, Mendonca V, Murthy BVS (2019) A review of ASA physical status—historical perspectives and modern developments. Anaesthesia 74(3):373–379
doi: 10.1111/anae.14569
pubmed: 30648259
Öztürk B, Johnsen SP, Röck ND et al (2019) Impact of comorbidity on the association between surgery delay and mortality in hip fracture patients: A Danish nationwide cohort study. Injury 50(2):424–431
doi: 10.1016/j.injury.2018.12.032
pubmed: 30616809
Pincus D, Ravi B, Wasserstein D et al (2017) Association Between Wait Time and 30-Day Mortality in Adults Undergoing Hip Fracture Surgery. JAMA 318(20):1994–2003
doi: 10.1001/jama.2017.17606
pubmed: 29183076
pmcid: 5820694
Pires RES, de Toledo Lourenço PRB, Labronici PJ et al (2014) Interprosthetic femoral fractures: proposed new classification system and treatment algorithm. Injury 45(Suppl 5):2–6
doi: 10.1016/S0020-1383(14)70012-9
Pisters R, Lane DA, Nieuwlaat R et al (2010) A novel user-friendly score (HAS-BLED) to assess 1‑year risk of major bleeding in patients with atrial fibrillation: the Euro Heart Survey. Chest 138(5):1093–1100
doi: 10.1378/chest.10-0134
pubmed: 20299623
Platzer P, Schuster R, Luxl M et al (2011) Management and outcome of interprosthetic femoral fractures. Injury 42(11):1219–1225
doi: 10.1016/j.injury.2010.08.020
pubmed: 21176899
Rozell JC, Delagrammaticas DE, Schwarzkopf R (2019) Interprosthetic femoral fractures: management challenges. Orthop Res Rev 11:119–128
pubmed: 31572021
pmcid: 6754334
Scolaro JA, Schwarzkopf R (2017) Management of Interprosthetic femur fractures. J Am Acad Orthop Surg 25(4):e63–e69
doi: 10.5435/JAAOS-D-15-00664
pubmed: 28252475
Soenen M, Migaud H, Bonnomet F et al (2011) Interprosthetic femoral fractures: analysis of 14 cases. Proposal for an additional grade in the vancouver and soFCOT classifications. Orthop Traumatol Surg Res 97(7):693–698
doi: 10.1016/j.otsr.2011.07.009
pubmed: 21982823
Solarino G, Vicenti G, Moretti L et al (2014) Interprosthetic femoral fractures—A challenge of treatment. A systematic review of the literature. Injury 45(2):362–368
doi: 10.1016/j.injury.2013.09.028
pubmed: 24119494
Wengler A, Nimptsch U, Mansky T (2014) Hip and knee replacement in Germany and the USA: analysis of individual inpatient data from German and US hospitals for the years 2005 to 2011. Dtsch Arztebl Int 111(23–24):407–416
pubmed: 24980673
pmcid: 4078223