Photon-counting computed tomography - clinical application in oncological, cardiovascular, and pediatric radiology.

Photon-Counting Computertomographie – klinische Anwendungen in der onkologischen, kardiovaskulären und pädiatrischen Radiologie.

Journal

RoFo : Fortschritte auf dem Gebiete der Rontgenstrahlen und der Nuklearmedizin
ISSN: 1438-9010
Titre abrégé: Rofo
Pays: Germany
ID NLM: 7507497

Informations de publication

Date de publication:
04 Oct 2023
Historique:
medline: 5 10 2023
pubmed: 5 10 2023
entrez: 4 10 2023
Statut: aheadofprint

Résumé

 Photon-counting detector computed tomography (PCD-CT) is a promising new technology with the potential to fundamentally change workflows in the daily routine and provide new quantitative imaging information to improve clinical decision-making and patient management.  The contents of this review are based on an unrestricted literature search of PubMed and Google Scholar using the search terms "photon-counting CT", "photon-counting detector", "spectral CT", "computed tomography" as well as on the authors' own experience.  The fundamental difference with respect to the currently established energy-integrating CT detectors is that PCD-CT allows for the counting of every single photon at the detector level. Based on the identified literature, PCD-CT phantom measurements and initial clinical studies have demonstrated that the new technology allows for improved spatial resolution, reduced image noise, and new possibilities for advanced quantitative image postprocessing.  For clinical practice, the potential benefits include fewer beam hardening artifacts, a radiation dose reduction, and the use of new or combinations of contrast agents. In particular, critical patient groups such as oncological, cardiovascular, lung, and head & neck as well as pediatric patient collectives benefit from the clinical advantages.   · Photon-counting computed tomography (PCD-CT) is being used for the first time in routine clinical practice, enabling a significant dose reduction in critical patient populations such as oncology, cardiology, and pediatrics.. · Compared to conventional CT, PCD-CT enables a reduction in electronic image noise.. · Due to the spectral data sets, PCD-CT enables fully comprehensive post-processing applications.. · Hagen F, Soschynski M, Weis M et al. Photon-counting computed tomography - clinical application in oncological, cardiovascular, and pediatric radiology. Fortschr Röntgenstr 2023; DOI: 10.1055/a-2119-5802.  Die Technologie der photonenzählenden Computertomografie (PCD-CT) hat Einzug in die klinische Praxis gehalten und wird erstmals in der klinischen Routine eingesetzt. Während die ersten Erfahrungen mit diesem Verfahren in bestimmten Patientengruppen gemacht werden, hat die Technologie das Potenzial, bestehende Arbeitsabläufe zu verändern und neue Möglichkeiten in der diagnostischen Bildgebung zu öffnen.  Der Inhalt dieser Übersicht basiert auf einer uneingeschränkten Literaturrecherche in den Datenbanken PubMed und Google Scholar unter der Verwendung der Suchwörter „Photon-Counting CT“, „Photon-Counting detector“, „spectral CT“, „Computed Tomography“ sowie auf den Erfahrungen der Autoren.  Der grundlegende Unterschied zu den derzeit etablierten energieintegrierenden CT-Detektoren besteht darin, dass die PCD-CT die Zählung jedes einzelnen Photons auf Detektorebene ermöglicht. Basierend auf der identifizierten Literatur haben PCD-CT-Phantommessungen und erste klinische Studien gezeigt, dass die neue Technologie eine verbesserte räumliche Auflösung, ein reduziertes Bildrauschen, Potenzial zur erheblichen Dosisreduktion und neue Möglichkeiten für quantitative Bildnachbearbeitung ermöglicht.  PCD-CT ist eine neuartige, innovative Technologie mit dem Potenzial, viele der derzeitigen Einschränkungen der CT-Bildgebung in der klinischen Praxis zu überwinden. Insbesondere kritische Patientengruppen, wie onkologische, kardiovaskuläre, pneumologische als auch pädiatrische Patientenkollektive profitieren von den klinischen Vorteilen.   · Die PCD-CT wird erstmals in der klinischen Routine eingesetzt und ermöglicht in kritischen Patientenkollektiven, wie der Onkologie, Kardiologie, Pulmonologie und Pädiatrie eine signifikante Dosisreduktion.. · Im Vergleich zur herkömmlichen CT ermöglicht die PCD-CT eine Reduzierung des elektronischen Bildrauschens.. · Durch die spektralen Datensätze ermöglicht das PCD-CT vollumfängliche Nachbearbeitungs-Applikationen.. · Hagen F, Soschynski M, Weis M et al. Photon-counting computed tomography – clinical application in oncological, cardiovascular, and pediatric radiology. Fortschr Röntgenstr 2023; DOI: 10.1055/a-2119-5802.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
 Photon-counting detector computed tomography (PCD-CT) is a promising new technology with the potential to fundamentally change workflows in the daily routine and provide new quantitative imaging information to improve clinical decision-making and patient management.
METHOD METHODS
 The contents of this review are based on an unrestricted literature search of PubMed and Google Scholar using the search terms "photon-counting CT", "photon-counting detector", "spectral CT", "computed tomography" as well as on the authors' own experience.
RESULTS RESULTS
 The fundamental difference with respect to the currently established energy-integrating CT detectors is that PCD-CT allows for the counting of every single photon at the detector level. Based on the identified literature, PCD-CT phantom measurements and initial clinical studies have demonstrated that the new technology allows for improved spatial resolution, reduced image noise, and new possibilities for advanced quantitative image postprocessing.
CONCLUSION CONCLUSIONS
 For clinical practice, the potential benefits include fewer beam hardening artifacts, a radiation dose reduction, and the use of new or combinations of contrast agents. In particular, critical patient groups such as oncological, cardiovascular, lung, and head & neck as well as pediatric patient collectives benefit from the clinical advantages.
KEY POINTS CONCLUSIONS
  · Photon-counting computed tomography (PCD-CT) is being used for the first time in routine clinical practice, enabling a significant dose reduction in critical patient populations such as oncology, cardiology, and pediatrics.. · Compared to conventional CT, PCD-CT enables a reduction in electronic image noise.. · Due to the spectral data sets, PCD-CT enables fully comprehensive post-processing applications..
CITATION FORMAT UNASSIGNED
· Hagen F, Soschynski M, Weis M et al. Photon-counting computed tomography - clinical application in oncological, cardiovascular, and pediatric radiology. Fortschr Röntgenstr 2023; DOI: 10.1055/a-2119-5802.
HINTERGRUND UNASSIGNED
 Die Technologie der photonenzählenden Computertomografie (PCD-CT) hat Einzug in die klinische Praxis gehalten und wird erstmals in der klinischen Routine eingesetzt. Während die ersten Erfahrungen mit diesem Verfahren in bestimmten Patientengruppen gemacht werden, hat die Technologie das Potenzial, bestehende Arbeitsabläufe zu verändern und neue Möglichkeiten in der diagnostischen Bildgebung zu öffnen.
METHODE METHODS
 Der Inhalt dieser Übersicht basiert auf einer uneingeschränkten Literaturrecherche in den Datenbanken PubMed und Google Scholar unter der Verwendung der Suchwörter „Photon-Counting CT“, „Photon-Counting detector“, „spectral CT“, „Computed Tomography“ sowie auf den Erfahrungen der Autoren.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
 Der grundlegende Unterschied zu den derzeit etablierten energieintegrierenden CT-Detektoren besteht darin, dass die PCD-CT die Zählung jedes einzelnen Photons auf Detektorebene ermöglicht. Basierend auf der identifizierten Literatur haben PCD-CT-Phantommessungen und erste klinische Studien gezeigt, dass die neue Technologie eine verbesserte räumliche Auflösung, ein reduziertes Bildrauschen, Potenzial zur erheblichen Dosisreduktion und neue Möglichkeiten für quantitative Bildnachbearbeitung ermöglicht.
SCHLUSSFOLGERUNG UNASSIGNED
 PCD-CT ist eine neuartige, innovative Technologie mit dem Potenzial, viele der derzeitigen Einschränkungen der CT-Bildgebung in der klinischen Praxis zu überwinden. Insbesondere kritische Patientengruppen, wie onkologische, kardiovaskuläre, pneumologische als auch pädiatrische Patientenkollektive profitieren von den klinischen Vorteilen.
KERNAUSSAGEN UNASSIGNED
  · Die PCD-CT wird erstmals in der klinischen Routine eingesetzt und ermöglicht in kritischen Patientenkollektiven, wie der Onkologie, Kardiologie, Pulmonologie und Pädiatrie eine signifikante Dosisreduktion.. · Im Vergleich zur herkömmlichen CT ermöglicht die PCD-CT eine Reduzierung des elektronischen Bildrauschens.. · Durch die spektralen Datensätze ermöglicht das PCD-CT vollumfängliche Nachbearbeitungs-Applikationen..
ZITIERWEISE UNASSIGNED
· Hagen F, Soschynski M, Weis M et al. Photon-counting computed tomography – clinical application in oncological, cardiovascular, and pediatric radiology. Fortschr Röntgenstr 2023; DOI: 10.1055/a-2119-5802.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
 Die Technologie der photonenzählenden Computertomografie (PCD-CT) hat Einzug in die klinische Praxis gehalten und wird erstmals in der klinischen Routine eingesetzt. Während die ersten Erfahrungen mit diesem Verfahren in bestimmten Patientengruppen gemacht werden, hat die Technologie das Potenzial, bestehende Arbeitsabläufe zu verändern und neue Möglichkeiten in der diagnostischen Bildgebung zu öffnen.

Identifiants

pubmed: 37793417
doi: 10.1055/a-2119-5802
doi:

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Journal Article

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eng ger

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IM

Subventions

Organisme : Ministerium für Wirtschaft, Arbeit und Tourismus, Baden Württemberg
ID : 35-4223.10/20
Organisme : Ministerium für Wirtschaft, Arbeit und Tourismus, Baden Württemberg
ID : 35-4223.10/20

Informations de copyright

Thieme. All rights reserved.

Déclaration de conflit d'intérêts

The authors declare that they have no conflict of interest.

Auteurs

Florian Hagen (F)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University Hospital Tübingen, Tübingen, Germany.

Martin Soschynski (M)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, Medical Center - University of Freiburg, Faculty of Medicine, University of Freiburg, Freiburg, Germany.

Meike Weis (M)

Department of Radiology and Nuclear Medicine, University Medical Center Mannheim, Medical Faculty Mannheim, University of Heidelberg, Mannheim, Germany.

Muhammad Taha Hagar (MT)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, Medical Center - University of Freiburg, Faculty of Medicine, University of Freiburg, Freiburg, Germany.

Patrick Krumm (P)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University Hospital Tübingen, Tübingen, Germany.

Isabelle Ayx (I)

Department of Radiology and Nuclear Medicine, University Medical Center Mannheim, Medical Faculty Mannheim, University of Heidelberg, Mannheim, Germany.

Jana Taron (J)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, Medical Center - University of Freiburg, Faculty of Medicine, University of Freiburg, Freiburg, Germany.

Tobias Krauss (T)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, Medical Center - University of Freiburg, Faculty of Medicine, University of Freiburg, Freiburg, Germany.

Manuel Hein (M)

Department of Cardiology & Angiology, University Heart Center Freiburg - Bad Krozingen, University Hospital Freiburg, Faculty of medicine, 79106 Freiburg, Germany.

Philipp Ruile (P)

Department of Cardiology & Angiology, University Heart Center Freiburg - Bad Krozingen, University Hospital Freiburg, Faculty of medicine, 79106 Freiburg, Germany.

Constantin von Zur Muehlen (C)

Department of Cardiology & Angiology, University Heart Center Freiburg - Bad Krozingen, University Hospital Freiburg, Faculty of medicine, 79106 Freiburg, Germany.

Christopher L Schlett (CL)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, Medical Center - University of Freiburg, Faculty of Medicine, University of Freiburg, Freiburg, Germany.

Jakob Neubauer (J)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, Medical Center - University of Freiburg, Faculty of Medicine, University of Freiburg, Freiburg, Germany.

Ilias Tsiflikas (I)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University Hospital Tübingen, Tübingen, Germany.

Maximilian Frederik Russe (MF)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, Medical Center - University of Freiburg, Faculty of Medicine, University of Freiburg, Freiburg, Germany.

Philipp Arnold (P)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, Medical Center - University of Freiburg, Faculty of Medicine, University of Freiburg, Freiburg, Germany.

Sebastian Faby (S)

Computed Tomography, Siemens Healthcare GmbH, Forchheim, Germany.

Matthias F Froelich (MF)

Department of Radiology and Nuclear Medicine, University Medical Center Mannheim, Medical Faculty Mannheim, University of Heidelberg, Mannheim, Germany.

Jakob Weiß (J)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, Medical Center - University of Freiburg, Faculty of Medicine, University of Freiburg, Freiburg, Germany.

Thomas Stein (T)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, Medical Center - University of Freiburg, Faculty of Medicine, University of Freiburg, Freiburg, Germany.

Daniel Overhoff (D)

Department of Radiology and Nuclear Medicine, University Medical Center Mannheim, Medical Faculty Mannheim, University of Heidelberg, Mannheim, Germany.

Malte Bongers (M)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University Hospital Tübingen, Tübingen, Germany.

Konstantin Nikolaou (K)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University Hospital Tübingen, Tübingen, Germany.

Stefan O Schönberg (SO)

Department of Radiology and Nuclear Medicine, University Medical Center Mannheim, Medical Faculty Mannheim, University of Heidelberg, Mannheim, Germany.

Fabian Bamberg (F)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, Medical Center - University of Freiburg, Faculty of Medicine, University of Freiburg, Freiburg, Germany.

Marius Horger (M)

Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University Hospital Tübingen, Tübingen, Germany.

Classifications MeSH