[Patient-reported outcomes in German vasculitis patients-Data from the KOBRA quality project].

Patient-reported-Outcomes bei Vaskulitispatienten in Deutschland – Daten aus dem KOBRA-Qualitätsprojekt.
AAV-PRO EQ-5D Health services research Quality of life Quality of treatment

Journal

Zeitschrift fur Rheumatologie
ISSN: 1435-1250
Titre abrégé: Z Rheumatol
Pays: Germany
ID NLM: 0414162

Informations de publication

Date de publication:
13 Oct 2023
Historique:
accepted: 10 09 2023
medline: 13 10 2023
pubmed: 13 10 2023
entrez: 13 10 2023
Statut: aheadofprint

Résumé

Current data on the care of patients with vasculitis in Germany are scarce. Patient-reported outcome (PRO) questionnaires can capture aspects of the disease that escape conventional scores for disease activity, remission, and damage. For this reason, the Association of Rheumatological Acute Care Clinics (VRA) initiated a data analysis as part of the KOBRA quality project, the results of which are presented here. Patients with vasculitis of vessels of any size or with polymyalgia rheumatica were included. The prospective survey included data on demographics, disease, pain, treatment, follow-up and satisfaction at the time of inpatient admission, discharge and follow-up after 2.5 months. All patients completed the AAV-PRO and EQ-5D-3L questionnaires on admission and follow-up. In this study 420 patients were recruited and follow-up data were available from 302. On average, improvements were documented in all 5 dimensions of the EQ-5D, with the strongest effects in self-care and coping with activities of daily living. In the AAV-PRO, highly significant differences were seen in the domains systemic symptoms and physical functioning. Satisfaction with medical and nursing treatment was very high and did not correlate with pain level or with the AAV-PRO measures. Under zreatment patient-reported outcomes improve at least partially in vasculitis patients. Satisfaction with medical treatment quality is independent of these outcomes. HINTERGRUND/ZIELE DER ARBEIT: Aktuelle Daten zur Versorgung von Patienten mit Vaskulitiden in Deutschland sind rar. Patient-reported-Outcomes(PRO)-Fragebögen können patientenseitige Aspekte der Erkrankung erfassen, die konventionellen Scores für Krankheitsaktivität, Remission und Schaden entgehen. Aus diesem Grund hat der Verband Rheumatologischer Akutkliniken (VRA) im Rahmen des KOBRA-Qualitätsprojekts eine Datenerhebung veranlasst, deren Ergebnisse hier präsentiert werden. Eingeschlossen wurden Patienten mit Vaskulitis jeder Gefäßgröße oder mit Polymyalgia rheumatica. Die prospektive Erhebung umfasste Daten zur Demografie, Erkrankung, Schmerzintensität, Behandlung, Nachsorge und Zufriedenheit zu den Zeitpunkten stationäre Aufnahme, Entlassung und Follow-up nach 2,5 Monaten. Alle Patienten erhielten die AAV-PRO- und EQ-5D-3L-Fragebögen bei Aufnahme und zum Follow-up. Es wurden 420 Patienten rekrutiert, von 302 standen Follow-up-Daten zur Verfügung. In allen 5 Dimensionen des EQ-5D konnten im Mittel Verbesserungen dokumentiert werden, die stärksten Effekte bestanden im Bereich „Selbstversorgung“ und „Bewältigung von Alltagstätigkeiten“. Beim AAV-PRO waren in den Domänen „systemische Symptome“ und „körperliche Funktionsfähigkeit“ hoch signifikante Unterschiede zu verzeichnen. Die Zufriedenheit mit der ärztlichen und pflegerischen Behandlung war sehr hoch und korrelierte weder mit dem Schmerzniveau noch mit den Messwerten des AAV-PRO. Unter Therapie verbessern sich Patient-reported-Outcomes bei Vaskulitispatienten zumindest teilweise. Die Zufriedenheit mit der medizinischen Behandlungsqualität ist dabei unabhängig von diesen Ergebnissen.

Sections du résumé

BACKGROUND/OBJECTIVES OBJECTIVE
Current data on the care of patients with vasculitis in Germany are scarce. Patient-reported outcome (PRO) questionnaires can capture aspects of the disease that escape conventional scores for disease activity, remission, and damage. For this reason, the Association of Rheumatological Acute Care Clinics (VRA) initiated a data analysis as part of the KOBRA quality project, the results of which are presented here.
PATIENTS AND METHODS METHODS
Patients with vasculitis of vessels of any size or with polymyalgia rheumatica were included. The prospective survey included data on demographics, disease, pain, treatment, follow-up and satisfaction at the time of inpatient admission, discharge and follow-up after 2.5 months. All patients completed the AAV-PRO and EQ-5D-3L questionnaires on admission and follow-up.
RESULTS RESULTS
In this study 420 patients were recruited and follow-up data were available from 302. On average, improvements were documented in all 5 dimensions of the EQ-5D, with the strongest effects in self-care and coping with activities of daily living. In the AAV-PRO, highly significant differences were seen in the domains systemic symptoms and physical functioning. Satisfaction with medical and nursing treatment was very high and did not correlate with pain level or with the AAV-PRO measures.
DISCUSSION CONCLUSIONS
Under zreatment patient-reported outcomes improve at least partially in vasculitis patients. Satisfaction with medical treatment quality is independent of these outcomes.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
HINTERGRUND/ZIELE DER ARBEIT: Aktuelle Daten zur Versorgung von Patienten mit Vaskulitiden in Deutschland sind rar. Patient-reported-Outcomes(PRO)-Fragebögen können patientenseitige Aspekte der Erkrankung erfassen, die konventionellen Scores für Krankheitsaktivität, Remission und Schaden entgehen. Aus diesem Grund hat der Verband Rheumatologischer Akutkliniken (VRA) im Rahmen des KOBRA-Qualitätsprojekts eine Datenerhebung veranlasst, deren Ergebnisse hier präsentiert werden.
PATIENTEN UND METHODEN UNASSIGNED
Eingeschlossen wurden Patienten mit Vaskulitis jeder Gefäßgröße oder mit Polymyalgia rheumatica. Die prospektive Erhebung umfasste Daten zur Demografie, Erkrankung, Schmerzintensität, Behandlung, Nachsorge und Zufriedenheit zu den Zeitpunkten stationäre Aufnahme, Entlassung und Follow-up nach 2,5 Monaten. Alle Patienten erhielten die AAV-PRO- und EQ-5D-3L-Fragebögen bei Aufnahme und zum Follow-up.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
Es wurden 420 Patienten rekrutiert, von 302 standen Follow-up-Daten zur Verfügung. In allen 5 Dimensionen des EQ-5D konnten im Mittel Verbesserungen dokumentiert werden, die stärksten Effekte bestanden im Bereich „Selbstversorgung“ und „Bewältigung von Alltagstätigkeiten“. Beim AAV-PRO waren in den Domänen „systemische Symptome“ und „körperliche Funktionsfähigkeit“ hoch signifikante Unterschiede zu verzeichnen. Die Zufriedenheit mit der ärztlichen und pflegerischen Behandlung war sehr hoch und korrelierte weder mit dem Schmerzniveau noch mit den Messwerten des AAV-PRO.
DISKUSSION CONCLUSIONS
Unter Therapie verbessern sich Patient-reported-Outcomes bei Vaskulitispatienten zumindest teilweise. Die Zufriedenheit mit der medizinischen Behandlungsqualität ist dabei unabhängig von diesen Ergebnissen.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND/ZIELE DER ARBEIT: Aktuelle Daten zur Versorgung von Patienten mit Vaskulitiden in Deutschland sind rar. Patient-reported-Outcomes(PRO)-Fragebögen können patientenseitige Aspekte der Erkrankung erfassen, die konventionellen Scores für Krankheitsaktivität, Remission und Schaden entgehen. Aus diesem Grund hat der Verband Rheumatologischer Akutkliniken (VRA) im Rahmen des KOBRA-Qualitätsprojekts eine Datenerhebung veranlasst, deren Ergebnisse hier präsentiert werden.

Identifiants

pubmed: 37831191
doi: 10.1007/s00393-023-01437-z
pii: 10.1007/s00393-023-01437-z
doi:

Types de publication

English Abstract Journal Article

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Informations de copyright

© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.

Références

Basu N, Jones GT, Fluck N et al (2010) Fatigue: a principal contributor to impaired quality of life in ANCA-associated vasculitis. Baillieres Clin Rheumatol 49:1383–1390. https://doi.org/10.1093/RHEUMATOLOGY/KEQ098
doi: 10.1093/RHEUMATOLOGY/KEQ098
Basu N, McClean A, Harper L et al (2014) The characterization and determinants of quality of life in ANCA associated vasculitis. Ann Rheum Dis 73:207–211. https://doi.org/10.1136/ANNRHEUMDIS-2012-202750
doi: 10.1136/ANNRHEUMDIS-2012-202750 pubmed: 23355077
Devlin N, Parkin D, Janssen B (2020) Methods for analyzing and reporting EQ-5D data. EuroQol Research Foundation, Melbourne
doi: 10.1007/978-3-030-47622-9
Exley AR, Bacon PA, Luqmani RA et al (1997) Development and initial validation of the vasculitis damage index for the standardized clinical assessment of damage in the systemic vasculitides. Arthritis Rheum 40:371–380. https://doi.org/10.1002/ART.1780400222
doi: 10.1002/ART.1780400222 pubmed: 9041949
de Groot K, Gross WL, Herlyn K, Reinhold-Keller E (2001) Development and validation of a disease extent index for Wegener’s granulomatosis. Clin Nephrol 55:31–38
pubmed: 11200865
Guetz B (2018) Konzeptualisierung und Operationalisierung von Patientenzufriedenheit mitHausärztinnen und Hausärzten. Jr Manag Sci 3:106–145. https://doi.org/10.5282/jums/v3i3pp106-145
doi: 10.5282/jums/v3i3pp106-145
Harych I, Hüttner H, Kurella S et al (2022) Patientenzufriedenheit. In: Die Prämedikationsambulanz – Analyse der Prozessqualität, Patientenzufriedenheit und präoperativen Angst. Springer VS, Wiesbaden, S 25–73
Herlyn K, Hellmich B, Seo P, Merkel PA (2010) Patient-reported outcome assessment in vasculitis may provide important data and a unique perspective. Arthritis Care Res 62:1639–1645. https://doi.org/10.1002/ACR.20276
doi: 10.1002/ACR.20276
Köster A, Mehl C, Siegel A et al (2021) Operationalisierung von Qualitätsindikatoren mittels Routinedaten am Beispiel der Evaluation der „Integrierten Versorgung Gesundes Kinzigtal“. Gesundheitswesen 83:87–96. https://doi.org/10.1055/a-1585-1735
doi: 10.1055/a-1585-1735
Johnston J, McKenna L, Malik G, Reisenhofer S (2022) Reported outcomes of nursing or midwifery students participating in international educational programs in their pre-registration education: a narrative systematic review. Nurse Educ Today. https://doi.org/10.1016/J.NEDT.2022.105320
doi: 10.1016/J.NEDT.2022.105320 pubmed: 36334475
Lakomek HJ, Rudwaleit M, Hentschel A et al (2021) Quality in acute inpatient rheumatology 2021: current aspects of the KOBRA quality label of the association of rheumatological acute care clinics. Z Rheumatol 80:758–770. https://doi.org/10.1007/s00393-021-01015-1
doi: 10.1007/s00393-021-01015-1 pubmed: 33999267 pmcid: 8127451
Maunz A, Jacoby J, Henes J et al (2023) Association of the ANCA-associated vasculitis (AAV) patient-reported outcome (AAV-PRO) questionnaire with established outcome measures in AAV. Rheumatology. https://doi.org/10.1093/rheumatology/kead199
doi: 10.1093/rheumatology/kead199 pubmed: 37129542
van Reenen M, Oppe M, Boye KS et al (2018) EQ-5D-3L user guide, version 6.0. EuroQuol Research Foundation
Robson JC, Dawson J, Cronholm PF et al (2018) Validation of the ANCA-associated vasculitis patient-reported outcomes (AAV-PRO) questionnarie. Ann Rheum Dis 77:1157–1164. https://doi.org/10.1136/annrheumdis-2017-212713
doi: 10.1136/annrheumdis-2017-212713 pubmed: 29695498
Robson JC, Tomasson G, Milman N et al (2017) OMERACT endorsement of patient-reported outcome instruments in antineutrophil cytoplasmic antibody-associated vasculitis. J Rheumatol 44:1529–1535. https://doi.org/10.3899/JRHEUM.161139
doi: 10.3899/JRHEUM.161139 pubmed: 28864650 pmcid: 5951181

Auteurs

Christian Löffler (C)

Klinik für Innere Medizin, Rheumatologie, Pneumologie, Nephrologie und Diabetologie, medius Klinik Kirchheim, Lehrkrankenhaus der Universität Tübingen, Eugenstr. 3, 73230, Kirchheim unter Teck, Deutschland. c.loeffler2@medius-kliniken.de.
Klinik für Nephrologie, Endokrinologie, Hypertensiologie und Rheumatologie, Universitätsmedizin Mannheim, Medizinische Fakultät, Universität Heidelberg, Heidelberg, Deutschland. c.loeffler2@medius-kliniken.de.

Martin Rudwaleit (M)

Universitätsklinik für Innere Medizin und Rheumatologie, Klinikum Bielefeld, Universitätsklinikum OWL, Universität Bielefeld, Bielefeld, Deutschland.

Heinz-Jürgen Lakomek (HJ)

Universitätsklinik für Geriatrie, Johannes Wesling Klinikum, Minden, Deutschland.

Carina Stammann (C)

aQua Institut für angewandte Qualitätsforschung im Gesundheitswesen GmbH, Göppingen, Deutschland.

Bernhard Hellmich (B)

Klinik für Innere Medizin, Rheumatologie, Pneumologie, Nephrologie und Diabetologie, medius Klinik Kirchheim, Lehrkrankenhaus der Universität Tübingen, Eugenstr. 3, 73230, Kirchheim unter Teck, Deutschland.

Classifications MeSH