[Prehospital treatment of polytrauma : Ongoing challenge in prehospital emergency services].
Präklinische Polytraumaversorgung : Beständige Herausforderung im präklinischen Rettungswesen.
Emergency medicine
Hemorrhage
Life support care
Resuscitation
Shock
Journal
Unfallchirurgie (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-703X
Titre abrégé: Unfallchirurgie (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918384886306676
Informations de publication
Date de publication:
Dec 2023
Dec 2023
Historique:
accepted:
05
10
2023
medline:
28
11
2023
pubmed:
9
11
2023
entrez:
9
11
2023
Statut:
ppublish
Résumé
Tscherne was the first to define the term polytrauma in 1966 as "multiple injuries to different regions of the body sustained simultaneously, with at least one injury or the combination of these injuries being life-threatening". This definition highlights the essential pathophysiological paradigm of polytrauma, with the life-threating characteristics resulting from injuries to multiple organ systems. The treatment of polytrauma patients begins at the scene of the accident. Important life-saving initial interventions can already be carried out on site through targeted measures and expertise of the emergency medical service team, thus improving patient survival. The advanced trauma life support/prehospital trauma life support (ATLS/PHTLS) concept is the worldwide gold standard. As prehospital treatment of severely injured patients is not routine for most emergency teams, concepts and emergency interventions must be regularly trained. This is the prerequisite for safe and effective emergency treatment in this time-critical situation. Tscherne definierte erstmals 1966 das „Polytrauma“ als „mehrere gleichzeitig erlittene Verletzungen verschiedener Körperregionen, wobei mindestens eine Verletzung oder die Kombination dieser Verletzungen lebensbedrohlich ist“. Diese Definition stellt das wesentliche pathophysiologische Paradigma des Polytraumas, die durch die Verletzung mehrerer Organsysteme resultierende Lebensgefahr, heraus. Die Behandlung polytraumatisierter Patienten beginnt am Unfallort. Dort können durch zielgerichtete Maßnahmen des Rettungsteams bereits wichtige lebensrettende Ersteingriffe durchgeführt und das Überleben der Patienten verbessert werden. Weltweiten Standard stellen die Konzepte Advanced Trauma Life Support und Pre Hospital Trauma Life Support (ATLS, PHTLS) dar. Da die präklinische Versorgung des Schwerstverletzten keine Routine bedeutet, sind Konzept und Notfallinterventionen regelmäßig zu trainieren. Nur so ist es möglich, in dieser zeitkritischen Situation effektiv und sicher behandeln zu können.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
Tscherne definierte erstmals 1966 das „Polytrauma“ als „mehrere gleichzeitig erlittene Verletzungen verschiedener Körperregionen, wobei mindestens eine Verletzung oder die Kombination dieser Verletzungen lebensbedrohlich ist“. Diese Definition stellt das wesentliche pathophysiologische Paradigma des Polytraumas, die durch die Verletzung mehrerer Organsysteme resultierende Lebensgefahr, heraus. Die Behandlung polytraumatisierter Patienten beginnt am Unfallort. Dort können durch zielgerichtete Maßnahmen des Rettungsteams bereits wichtige lebensrettende Ersteingriffe durchgeführt und das Überleben der Patienten verbessert werden. Weltweiten Standard stellen die Konzepte Advanced Trauma Life Support und Pre Hospital Trauma Life Support (ATLS, PHTLS) dar. Da die präklinische Versorgung des Schwerstverletzten keine Routine bedeutet, sind Konzept und Notfallinterventionen regelmäßig zu trainieren. Nur so ist es möglich, in dieser zeitkritischen Situation effektiv und sicher behandeln zu können.
Identifiants
pubmed: 37943322
doi: 10.1007/s00113-023-01383-0
pii: 10.1007/s00113-023-01383-0
pmc: PMC10682197
doi:
Types de publication
English Abstract
Journal Article
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
975-984Informations de copyright
© 2023. The Author(s).
Références
Resuscitation. 2007 Nov;75(2):276-85
pubmed: 17574721
J Trauma Acute Care Surg. 2017 Mar;82(3):605-617
pubmed: 28225743
Anaesthesist. 2008 Jun;57(6):562-70
pubmed: 18449516
J Trauma Acute Care Surg. 2018 Nov;85(5):851-857
pubmed: 29985230
Notf Rett Med. 2021;24(4):447-523
pubmed: 34127910
JAMA. 2012 Apr 18;307(15):1602-1610
pubmed: 22511688
Br J Anaesth. 2003 Mar;90(3):327-32
pubmed: 12594146
J Am Coll Surg. 2021 Aug;233(2):233-239.e2
pubmed: 33895335
Anaesthesist. 2004 Jun;53(6):543-50
pubmed: 15088093
Med Klin Intensivmed Notfmed. 2021 Jun;116(5):400-404
pubmed: 33847765
J R Army Med Corps. 2009 Sep;155(3):200-2
pubmed: 20397360
Chirurg. 1966 Jun;37(6):249-52
pubmed: 5995039
Anaesthesist. 2019 Jun;68(6):400-402
pubmed: 31161297
Eur J Trauma Emerg Surg. 2010 Apr;36(2):91-9
pubmed: 26815682
Trials. 2017 Jan 31;18(1):48
pubmed: 28143564
JAMA Surg. 2020 Oct 05;:
pubmed: 33016996
J Trauma Acute Care Surg. 2021 Jul 1;91(1):130-140
pubmed: 33675330
Injury. 2014 Oct;45 Suppl 3:S53-8
pubmed: 25284235
Postgrad Med J. 2005 Feb;81(952):87-91
pubmed: 15701739