[Splenic surgery in hematological diseases : Indications and surgical technique].

Chirurgie der Milz bei hämatologischen Erkrankungen : Indikationen und operative Technik.

Journal

Chirurgie (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-698X
Titre abrégé: Chirurgie (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918383081906676

Informations de publication

Date de publication:
Dec 2023
Historique:
accepted: 05 10 2023
medline: 1 12 2023
pubmed: 10 11 2023
entrez: 10 11 2023
Statut: ppublish

Résumé

Splenic surgery in hematological disorders requires a well-weighted decision on the indications because the medical treatment has rapidly changed in recent years due to new pharmaceutical approaches. Summary of the indications, surgical procedures and perioperative management regarding operative interventions on the spleen in hematological disorders. Selective literature search and summary of reviews and guideline recommendations. In hematological disorders surgical procedures of the spleen (splenectomy and partial splenectomy) are an important part of the repertoire in the treatment. In recent years the indications for surgery have become narrower because of new forms of medicinal treatment. Especially in hereditary spherocytosis, immune thrombocytopenia and symptomatic splenomegaly and hypersplenism it is still of importance. The minimally invasive splenectomy is regarded as the gold standard. The spleen has an important immune and sequestration function, therefore preoperative and postoperative infectious and thromboembolic events have to be anticipated and prevented. A close interdisciplinary cooperation with hematologists is essential for an optimal outcome of patients. The minimally invasive splenectomy and partial splenectomy are part of the surgical repertoire in the diagnostics and treatment of hematological disorders. Because of novel medicinal approaches the therapeutic protocols are continuously changing. A close cooperation with hematologists is important for the optimal evaluation of the indications and the perioperative management. HINTERGRUND: Die Chirurgie der Milz bei hämatologischen Erkrankungen erfordert eine gut abgewogene Indikationsstellung, da sich die Therapie aufgrund vieler neuer medikamentöser Ansätze in den letzten Jahren sehr verändert hat. Zusammenfassung der Indikationen, Operationsverfahren und perioperatives Management bei operativen Eingriffen an der Milz bei hämatologischen Erkrankungen. Selektive Literaturrecherche und Darstellung von Übersichtsarbeiten und Leitlinienempfehlungen. Bei hämatologischen Erkrankungen zählt die Chirurgie der Milz (Splenektomie und partielle Splenektomie) zum fundamentalen Repertoire der Therapie. In den letzten Jahren hat sich aufgrund neuer medikamentöser Therapien die Indikationsstellung weiter fokussiert; insbesondere bei der hereditären Sphärozytose, der Immunothrombozytopenie, bei symptomatischer Splenomegalie und Hypersplenismus hat sie ihren Stellenwert. Goldstandard ist die minimal-invasive Splenektomie. Aufgrund der Immun- und Sequestrierungsfunktion der Milz gilt es, prä- und postoperativ besonders auf infektiöse und thromboembolische Ereignisse zu achten und diesen vorzubeugen. Eine enge interdisziplinäre Zusammenarbeit mit der Hämatologie ist für das optimale Outcome der Patienten essenziell. Die minimal-invasive (partielle) Splenektomie gehört zum chirurgischen Repertoire in der Diagnostik und Therapie hämatologischer Erkrankungen. Aufgrund neuartiger medikamentöser Ansätze verändert sich die Therapie laufend. Eine enge Kooperation mit der Hämatologie ist für die optimale Indikationsstellung und das perioperative Management wichtig.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
Splenic surgery in hematological disorders requires a well-weighted decision on the indications because the medical treatment has rapidly changed in recent years due to new pharmaceutical approaches.
OBJECTIVE OBJECTIVE
Summary of the indications, surgical procedures and perioperative management regarding operative interventions on the spleen in hematological disorders.
MATERIAL AND METHODS METHODS
Selective literature search and summary of reviews and guideline recommendations.
RESULTS RESULTS
In hematological disorders surgical procedures of the spleen (splenectomy and partial splenectomy) are an important part of the repertoire in the treatment. In recent years the indications for surgery have become narrower because of new forms of medicinal treatment. Especially in hereditary spherocytosis, immune thrombocytopenia and symptomatic splenomegaly and hypersplenism it is still of importance. The minimally invasive splenectomy is regarded as the gold standard. The spleen has an important immune and sequestration function, therefore preoperative and postoperative infectious and thromboembolic events have to be anticipated and prevented. A close interdisciplinary cooperation with hematologists is essential for an optimal outcome of patients.
CONCLUSION CONCLUSIONS
The minimally invasive splenectomy and partial splenectomy are part of the surgical repertoire in the diagnostics and treatment of hematological disorders. Because of novel medicinal approaches the therapeutic protocols are continuously changing. A close cooperation with hematologists is important for the optimal evaluation of the indications and the perioperative management.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
HINTERGRUND: Die Chirurgie der Milz bei hämatologischen Erkrankungen erfordert eine gut abgewogene Indikationsstellung, da sich die Therapie aufgrund vieler neuer medikamentöser Ansätze in den letzten Jahren sehr verändert hat.
FRAGESTELLUNG UNASSIGNED
Zusammenfassung der Indikationen, Operationsverfahren und perioperatives Management bei operativen Eingriffen an der Milz bei hämatologischen Erkrankungen.
MATERIAL UND METHODE UNASSIGNED
Selektive Literaturrecherche und Darstellung von Übersichtsarbeiten und Leitlinienempfehlungen.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
Bei hämatologischen Erkrankungen zählt die Chirurgie der Milz (Splenektomie und partielle Splenektomie) zum fundamentalen Repertoire der Therapie. In den letzten Jahren hat sich aufgrund neuer medikamentöser Therapien die Indikationsstellung weiter fokussiert; insbesondere bei der hereditären Sphärozytose, der Immunothrombozytopenie, bei symptomatischer Splenomegalie und Hypersplenismus hat sie ihren Stellenwert. Goldstandard ist die minimal-invasive Splenektomie. Aufgrund der Immun- und Sequestrierungsfunktion der Milz gilt es, prä- und postoperativ besonders auf infektiöse und thromboembolische Ereignisse zu achten und diesen vorzubeugen. Eine enge interdisziplinäre Zusammenarbeit mit der Hämatologie ist für das optimale Outcome der Patienten essenziell.
SCHLUSSFOLGERUNG UNASSIGNED
Die minimal-invasive (partielle) Splenektomie gehört zum chirurgischen Repertoire in der Diagnostik und Therapie hämatologischer Erkrankungen. Aufgrund neuartiger medikamentöser Ansätze verändert sich die Therapie laufend. Eine enge Kooperation mit der Hämatologie ist für die optimale Indikationsstellung und das perioperative Management wichtig.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: Die Chirurgie der Milz bei hämatologischen Erkrankungen erfordert eine gut abgewogene Indikationsstellung, da sich die Therapie aufgrund vieler neuer medikamentöser Ansätze in den letzten Jahren sehr verändert hat.

Identifiants

pubmed: 37947801
doi: 10.1007/s00104-023-01979-7
pii: 10.1007/s00104-023-01979-7
doi:

Types de publication

English Abstract Journal Article Review

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

987-993

Informations de copyright

© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.

Références

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Auteurs

Anas Amin Preukschas (AA)

Klinik für Allgemein‑, Viszeral- und Thoraxchirurgie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf (UKE), Martinistr. 52, 20251, Hamburg, Deutschland.

Tarik Ghadban (T)

Klinik für Allgemein‑, Viszeral- und Thoraxchirurgie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf (UKE), Martinistr. 52, 20251, Hamburg, Deutschland.

Thilo Hackert (T)

Klinik für Allgemein‑, Viszeral- und Thoraxchirurgie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf (UKE), Martinistr. 52, 20251, Hamburg, Deutschland.

Andreas Block (A)

II. Medizinische Klinik und Poliklinik (Onkologie, Hämatologie, Knochenmarktransplantation mit Abteilung für Pneumologie), Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf (UKE), Martinistr. 52, 20251, Hamburg, Deutschland.

Felix Nickel (F)

Klinik für Allgemein‑, Viszeral- und Thoraxchirurgie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf (UKE), Martinistr. 52, 20251, Hamburg, Deutschland. f.nickel@uke.de.

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