[Kidney diseases in type 2 diabetes mellitus : Overview and implementation of guidelines, position papers and practical recommendations for diagnostics and monitoring].

Nierenerkrankungen bei Diabetes mellitus Typ 2 : Überblick und Implementierung der Leitlinien, Positionspapiere und Praxisempfehlungen zur Diagnostik und Überwachung.
Albuminuria Glomerular filtration rate, estimated Referral/nephrology Renal insufficiency Urine albumin to creatinine ratio

Journal

Innere Medizin (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-7099
Titre abrégé: Inn Med (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918384885306676

Informations de publication

Date de publication:
Dec 2023
Historique:
accepted: 25 09 2023
medline: 24 11 2023
pubmed: 13 11 2023
entrez: 13 11 2023
Statut: ppublish

Résumé

National and international medical societies have published guidelines and recommendations pertaining to the diagnostics and monitoring of chronic kidney disease in patients with type 2 diabetes mellitus. Consistency and implementation in daily clinical practice are rarely reported. This article provides an overview on recommendations as a reflection of the global state of the art and assesses the implementation in daily practice in Germany, which was collected via a representative questionnaire. The current guidelines were compared with respect to the consistency of parameters, frequency of testing and recommendations for nephrological referrals. The results were then compared with the survey responses to estimate the level of their implementation in daily practice in Germany. According to the recommendations the estimated glomerular filtration rate (eGFR) and the urine albumin to creatinine ratio (UACR) should be tested at least once per year in all patients with type 2 diabetes. In cases of more severe kidney impairment (above Kidney Disease:Improving Global Outcomes, KDIGO, stage 3b with eGFR < 45 ml/min/1,73 m Measurement of eGFR is the established standard in Germany. Potential improvement was found in albumin measurement, the frequency of testing and the time point for nephrological consultation. All guidelines emphasize the benefits of interdisciplinary cooperation. HINTERGRUND: Nationale und internationale Fachgesellschaften publizieren Leitlinien zur Diagnostik und Verlaufsbeobachtung einer chronischen Nierenerkrankung bei Menschen mit Diabetes mellitus Typ 2. Über die Kongruenz und Implementierung dieser Publikationen im klinischen Alltag wird jedoch selten berichtet. Diese Arbeit bietet einen Überblick über die Empfehlungen als Ausdruck des globalen Wissensstands und eruiert deren Umsetzung im deutschen Praxisalltag. Dazu wurde eine repräsentative Befragung erhoben. Aktuelle Leitlinien wurden in Bezug auf Kongruenz der folgenden Aspekte verglichen: diagnostische Parameter, Testfrequenz und Empfehlungen zur nephrologischen Mitbetreuung. Die Ergebnisse wurden im nächsten Schritt mit den Antworten aus der Befragung verglichen. So war es möglich, die Umsetzung im deutschen Praxisalltag einzuschätzen. Laut Empfehlungen sollten die geschätzte glomeruläre Filtrationsrate (eGFR) und das Albumin-Kreatinin-Verhältnis im Urin mindestens 1‑mal pro Jahr bei allen Menschen mit Diabetes mellitus Typ 2 bestimmt werden. Bei höhergradiger Niereninsuffizienz (ab Kidney-Disease:Improving-Global-Outcomes[KDIGO]-Stadium 3b mit eGFR < 45 ml/min/1,73 m Die Messung der eGFR ist als Standard in Deutschland etabliert. Verbesserungspotenzial ergibt sich bei Albuminuriemessung, Häufigkeit der Testung und Zeitpunkt der nephrologischen Konsultation. Die interdisziplinäre Zusammenarbeit wird von allen Leitlinien betont.

Sections du résumé

BACKGROUND BACKGROUND
National and international medical societies have published guidelines and recommendations pertaining to the diagnostics and monitoring of chronic kidney disease in patients with type 2 diabetes mellitus. Consistency and implementation in daily clinical practice are rarely reported.
OBJECTIVE OBJECTIVE
This article provides an overview on recommendations as a reflection of the global state of the art and assesses the implementation in daily practice in Germany, which was collected via a representative questionnaire.
MATERIAL AND METHODS METHODS
The current guidelines were compared with respect to the consistency of parameters, frequency of testing and recommendations for nephrological referrals. The results were then compared with the survey responses to estimate the level of their implementation in daily practice in Germany.
RESULTS RESULTS
According to the recommendations the estimated glomerular filtration rate (eGFR) and the urine albumin to creatinine ratio (UACR) should be tested at least once per year in all patients with type 2 diabetes. In cases of more severe kidney impairment (above Kidney Disease:Improving Global Outcomes, KDIGO, stage 3b with eGFR < 45 ml/min/1,73 m
CONCLUSION CONCLUSIONS
Measurement of eGFR is the established standard in Germany. Potential improvement was found in albumin measurement, the frequency of testing and the time point for nephrological consultation. All guidelines emphasize the benefits of interdisciplinary cooperation.
ZUSAMMENFASSUNG UNASSIGNED
HINTERGRUND: Nationale und internationale Fachgesellschaften publizieren Leitlinien zur Diagnostik und Verlaufsbeobachtung einer chronischen Nierenerkrankung bei Menschen mit Diabetes mellitus Typ 2. Über die Kongruenz und Implementierung dieser Publikationen im klinischen Alltag wird jedoch selten berichtet.
ZIEL DER ARBEIT UNASSIGNED
Diese Arbeit bietet einen Überblick über die Empfehlungen als Ausdruck des globalen Wissensstands und eruiert deren Umsetzung im deutschen Praxisalltag. Dazu wurde eine repräsentative Befragung erhoben.
MATERIAL UND METHODEN METHODS
Aktuelle Leitlinien wurden in Bezug auf Kongruenz der folgenden Aspekte verglichen: diagnostische Parameter, Testfrequenz und Empfehlungen zur nephrologischen Mitbetreuung. Die Ergebnisse wurden im nächsten Schritt mit den Antworten aus der Befragung verglichen. So war es möglich, die Umsetzung im deutschen Praxisalltag einzuschätzen.
ERGEBNISSE UNASSIGNED
Laut Empfehlungen sollten die geschätzte glomeruläre Filtrationsrate (eGFR) und das Albumin-Kreatinin-Verhältnis im Urin mindestens 1‑mal pro Jahr bei allen Menschen mit Diabetes mellitus Typ 2 bestimmt werden. Bei höhergradiger Niereninsuffizienz (ab Kidney-Disease:Improving-Global-Outcomes[KDIGO]-Stadium 3b mit eGFR < 45 ml/min/1,73 m
SCHLUSSFOLGERUNGEN UNASSIGNED
Die Messung der eGFR ist als Standard in Deutschland etabliert. Verbesserungspotenzial ergibt sich bei Albuminuriemessung, Häufigkeit der Testung und Zeitpunkt der nephrologischen Konsultation. Die interdisziplinäre Zusammenarbeit wird von allen Leitlinien betont.

Autres résumés

Type: Publisher (ger)
HINTERGRUND: Nationale und internationale Fachgesellschaften publizieren Leitlinien zur Diagnostik und Verlaufsbeobachtung einer chronischen Nierenerkrankung bei Menschen mit Diabetes mellitus Typ 2. Über die Kongruenz und Implementierung dieser Publikationen im klinischen Alltag wird jedoch selten berichtet.

Identifiants

pubmed: 37955643
doi: 10.1007/s00108-023-01610-1
pii: 10.1007/s00108-023-01610-1
pmc: PMC10667375
doi:

Substances chimiques

Albumins 0

Types de publication

English Abstract Journal Article Review

Langues

ger

Sous-ensembles de citation

IM

Pagination

1211-1217

Informations de copyright

© 2023. The Author(s).

Références

Eur Heart J. 2020 Jan 7;41(2):255-323
pubmed: 31497854
Kidney Int. 2022 Nov;102(5S):S1-S127
pubmed: 36272764
BMC Nephrol. 2021 May 19;22(1):184
pubmed: 34011313
Am J Kidney Dis. 2021 Sep;78(3):350-360.e1
pubmed: 33895181
Diabetes Care. 2022 Dec 1;45(12):3075-3090
pubmed: 36189689

Auteurs

Monika Kellerer (M)

Klinik für Innere Medizin 1, Marienhospital Stuttgart, Böheimstr. 37, 70199, Stuttgart, Deutschland. monika.kellerer@vinzenz.de.

Christoph Wanner (C)

Medizinische Klinik und Poliklinik mit Schwerpunkt Nephrologie, Universitätsklinikum Würzburg, Oberdürrbacher Str. 6, 97080, Würzburg, Deutschland. wanner_c@ukw.de.

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