[Kidney diseases in type 2 diabetes mellitus : Overview and implementation of guidelines, position papers and practical recommendations for diagnostics and monitoring].
Nierenerkrankungen bei Diabetes mellitus Typ 2 : Überblick und Implementierung der Leitlinien, Positionspapiere und Praxisempfehlungen zur Diagnostik und Überwachung.
Albuminuria
Glomerular filtration rate, estimated
Referral/nephrology
Renal insufficiency
Urine albumin to creatinine ratio
Journal
Innere Medizin (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-7099
Titre abrégé: Inn Med (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918384885306676
Informations de publication
Date de publication:
Dec 2023
Dec 2023
Historique:
accepted:
25
09
2023
medline:
24
11
2023
pubmed:
13
11
2023
entrez:
13
11
2023
Statut:
ppublish
Résumé
National and international medical societies have published guidelines and recommendations pertaining to the diagnostics and monitoring of chronic kidney disease in patients with type 2 diabetes mellitus. Consistency and implementation in daily clinical practice are rarely reported. This article provides an overview on recommendations as a reflection of the global state of the art and assesses the implementation in daily practice in Germany, which was collected via a representative questionnaire. The current guidelines were compared with respect to the consistency of parameters, frequency of testing and recommendations for nephrological referrals. The results were then compared with the survey responses to estimate the level of their implementation in daily practice in Germany. According to the recommendations the estimated glomerular filtration rate (eGFR) and the urine albumin to creatinine ratio (UACR) should be tested at least once per year in all patients with type 2 diabetes. In cases of more severe kidney impairment (above Kidney Disease:Improving Global Outcomes, KDIGO, stage 3b with eGFR < 45 ml/min/1,73 m Measurement of eGFR is the established standard in Germany. Potential improvement was found in albumin measurement, the frequency of testing and the time point for nephrological consultation. All guidelines emphasize the benefits of interdisciplinary cooperation. HINTERGRUND: Nationale und internationale Fachgesellschaften publizieren Leitlinien zur Diagnostik und Verlaufsbeobachtung einer chronischen Nierenerkrankung bei Menschen mit Diabetes mellitus Typ 2. Über die Kongruenz und Implementierung dieser Publikationen im klinischen Alltag wird jedoch selten berichtet. Diese Arbeit bietet einen Überblick über die Empfehlungen als Ausdruck des globalen Wissensstands und eruiert deren Umsetzung im deutschen Praxisalltag. Dazu wurde eine repräsentative Befragung erhoben. Aktuelle Leitlinien wurden in Bezug auf Kongruenz der folgenden Aspekte verglichen: diagnostische Parameter, Testfrequenz und Empfehlungen zur nephrologischen Mitbetreuung. Die Ergebnisse wurden im nächsten Schritt mit den Antworten aus der Befragung verglichen. So war es möglich, die Umsetzung im deutschen Praxisalltag einzuschätzen. Laut Empfehlungen sollten die geschätzte glomeruläre Filtrationsrate (eGFR) und das Albumin-Kreatinin-Verhältnis im Urin mindestens 1‑mal pro Jahr bei allen Menschen mit Diabetes mellitus Typ 2 bestimmt werden. Bei höhergradiger Niereninsuffizienz (ab Kidney-Disease:Improving-Global-Outcomes[KDIGO]-Stadium 3b mit eGFR < 45 ml/min/1,73 m Die Messung der eGFR ist als Standard in Deutschland etabliert. Verbesserungspotenzial ergibt sich bei Albuminuriemessung, Häufigkeit der Testung und Zeitpunkt der nephrologischen Konsultation. Die interdisziplinäre Zusammenarbeit wird von allen Leitlinien betont.
Sections du résumé
BACKGROUND
BACKGROUND
National and international medical societies have published guidelines and recommendations pertaining to the diagnostics and monitoring of chronic kidney disease in patients with type 2 diabetes mellitus. Consistency and implementation in daily clinical practice are rarely reported.
OBJECTIVE
OBJECTIVE
This article provides an overview on recommendations as a reflection of the global state of the art and assesses the implementation in daily practice in Germany, which was collected via a representative questionnaire.
MATERIAL AND METHODS
METHODS
The current guidelines were compared with respect to the consistency of parameters, frequency of testing and recommendations for nephrological referrals. The results were then compared with the survey responses to estimate the level of their implementation in daily practice in Germany.
RESULTS
RESULTS
According to the recommendations the estimated glomerular filtration rate (eGFR) and the urine albumin to creatinine ratio (UACR) should be tested at least once per year in all patients with type 2 diabetes. In cases of more severe kidney impairment (above Kidney Disease:Improving Global Outcomes, KDIGO, stage 3b with eGFR < 45 ml/min/1,73 m
CONCLUSION
CONCLUSIONS
Measurement of eGFR is the established standard in Germany. Potential improvement was found in albumin measurement, the frequency of testing and the time point for nephrological consultation. All guidelines emphasize the benefits of interdisciplinary cooperation.
ZUSAMMENFASSUNG
UNASSIGNED
HINTERGRUND: Nationale und internationale Fachgesellschaften publizieren Leitlinien zur Diagnostik und Verlaufsbeobachtung einer chronischen Nierenerkrankung bei Menschen mit Diabetes mellitus Typ 2. Über die Kongruenz und Implementierung dieser Publikationen im klinischen Alltag wird jedoch selten berichtet.
ZIEL DER ARBEIT
UNASSIGNED
Diese Arbeit bietet einen Überblick über die Empfehlungen als Ausdruck des globalen Wissensstands und eruiert deren Umsetzung im deutschen Praxisalltag. Dazu wurde eine repräsentative Befragung erhoben.
MATERIAL UND METHODEN
METHODS
Aktuelle Leitlinien wurden in Bezug auf Kongruenz der folgenden Aspekte verglichen: diagnostische Parameter, Testfrequenz und Empfehlungen zur nephrologischen Mitbetreuung. Die Ergebnisse wurden im nächsten Schritt mit den Antworten aus der Befragung verglichen. So war es möglich, die Umsetzung im deutschen Praxisalltag einzuschätzen.
ERGEBNISSE
UNASSIGNED
Laut Empfehlungen sollten die geschätzte glomeruläre Filtrationsrate (eGFR) und das Albumin-Kreatinin-Verhältnis im Urin mindestens 1‑mal pro Jahr bei allen Menschen mit Diabetes mellitus Typ 2 bestimmt werden. Bei höhergradiger Niereninsuffizienz (ab Kidney-Disease:Improving-Global-Outcomes[KDIGO]-Stadium 3b mit eGFR < 45 ml/min/1,73 m
SCHLUSSFOLGERUNGEN
UNASSIGNED
Die Messung der eGFR ist als Standard in Deutschland etabliert. Verbesserungspotenzial ergibt sich bei Albuminuriemessung, Häufigkeit der Testung und Zeitpunkt der nephrologischen Konsultation. Die interdisziplinäre Zusammenarbeit wird von allen Leitlinien betont.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
HINTERGRUND: Nationale und internationale Fachgesellschaften publizieren Leitlinien zur Diagnostik und Verlaufsbeobachtung einer chronischen Nierenerkrankung bei Menschen mit Diabetes mellitus Typ 2. Über die Kongruenz und Implementierung dieser Publikationen im klinischen Alltag wird jedoch selten berichtet.
Identifiants
pubmed: 37955643
doi: 10.1007/s00108-023-01610-1
pii: 10.1007/s00108-023-01610-1
pmc: PMC10667375
doi:
Substances chimiques
Albumins
0
Types de publication
English Abstract
Journal Article
Review
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Pagination
1211-1217Informations de copyright
© 2023. The Author(s).
Références
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