[Transplantation for acute-on-chronic liver failure].
Transplantation beim akut-auf-chronischen Leberversagen.
Donor selection
Liver transplantation
Model for end-stage liver disease
Multiorgan failure
Normothermic mechanical perfusion
Journal
Chirurgie (Heidelberg, Germany)
ISSN: 2731-698X
Titre abrégé: Chirurgie (Heidelb)
Pays: Germany
ID NLM: 9918383081906676
Informations de publication
Date de publication:
17 Nov 2023
17 Nov 2023
Historique:
accepted:
23
10
2023
medline:
18
11
2023
pubmed:
18
11
2023
entrez:
17
11
2023
Statut:
aheadofprint
Résumé
A review and discussion of the current literature on liver transplantation for acute-on-chronic liver failure (ACLF) was performed. The ACLF represents an acute deterioration of liver function with pre-existing liver disease and is associated with increasing multiorgan failure, depending on the stage. The 28-day mortality ranges to well over 70% in stage 3 and requires rapid intensive medical treatment involving an interdisciplinary team experienced in transplantation medicine. Under optimized conditions, liver transplantation provides long-term survival rates comparable to other indications. Achieving this requires a differentiated donor selection, choosing the appropriate time for transplantation in the context of a dynamic disease course and the use of appropriate surgical techniques. Es erfolgte eine Auswertung und Diskussion der aktuellen Literatur zur Lebertransplantation bei akut-auf-chronischem Leberversagen (ACLF). Das ACLF stellt eine akute Verschlechterung der Leberfunktion bei vorbestehender Lebererkrankung dar und geht, stadienabhängig, mit zunehmendem Multiorganversagen einher. Die 28-Tages-Mortalität reicht bis weit über 70 % im Stadium 3 und bedingt eine rasche intensivmedizinische Therapie unter Einbeziehung eines interdisziplinären, transplantationsmedizinisch erfahrenen Teams. Unter optimierten Bedingungen bietet die Lebertransplantation Langzeitüberlebensraten, die mit anderen Indikationen vergleichbar sind. Diese zu erreichen, setzt eine differenzierte Spenderauswahl, die Wahl des geeigneten Zeitpunktes zur Transplantation im Rahmen eines dynamischen Krankheitsverlaufes und die Anwendung geeigneter chirurgischer Techniken voraus.
Autres résumés
Type: Publisher
(ger)
Es erfolgte eine Auswertung und Diskussion der aktuellen Literatur zur Lebertransplantation bei akut-auf-chronischem Leberversagen (ACLF). Das ACLF stellt eine akute Verschlechterung der Leberfunktion bei vorbestehender Lebererkrankung dar und geht, stadienabhängig, mit zunehmendem Multiorganversagen einher. Die 28-Tages-Mortalität reicht bis weit über 70 % im Stadium 3 und bedingt eine rasche intensivmedizinische Therapie unter Einbeziehung eines interdisziplinären, transplantationsmedizinisch erfahrenen Teams. Unter optimierten Bedingungen bietet die Lebertransplantation Langzeitüberlebensraten, die mit anderen Indikationen vergleichbar sind. Diese zu erreichen, setzt eine differenzierte Spenderauswahl, die Wahl des geeigneten Zeitpunktes zur Transplantation im Rahmen eines dynamischen Krankheitsverlaufes und die Anwendung geeigneter chirurgischer Techniken voraus.
Identifiants
pubmed: 37978073
doi: 10.1007/s00104-023-01992-w
pii: 10.1007/s00104-023-01992-w
doi:
Types de publication
English Abstract
Journal Article
Review
Langues
ger
Sous-ensembles de citation
IM
Informations de copyright
© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.
Références
Abdallah MA, Kuo YF, Asrani S et al (2021) Validating a novel score based on interaction between ACLF grade and MELD score to predict waitlist mortality. J Hepatol 74:1355–1361
doi: 10.1016/j.jhep.2020.12.003
pubmed: 33326814
Artru F, Louvet A, Ruiz I et al (2017) Liver transplantation in the most severely ill cirrhotic patients: a multicenter study in acute-on-chronic liver failure grade 3. J Hepatol 67:708–715
doi: 10.1016/j.jhep.2017.06.009
pubmed: 28645736
Artzner T, Belli LS, Faitot F et al (2023) Attitudes toward liver transplantation for ACLF‑3 determine equity of access. J Hepatol 78:e93–e95
doi: 10.1016/j.jhep.2022.10.029
pubmed: 36347330
Artzner T, Michard B, Weiss E et al (2020) Liver transplantation for critically ill cirrhotic patients: stratifying utility based on pretransplant factors. Am J Transplant 20:2437–2448
doi: 10.1111/ajt.15852
pubmed: 32185866
Belli LS, Duvoux C, Artzner T et al (2021) Liver transplantation for patients with acute-on-chronic liver failure (ACLF) in europe: results of the ELITA/EF-CLIF collaborative study (ECLIS). J Hepatol 75:610–622
doi: 10.1016/j.jhep.2021.03.030
pubmed: 33951535
Gustot T, Fernandez J, Garcia E et al (2015) Clinical course of acute-on-chronic liver failure syndrome and effects on prognosis. Hepatology 62:243–252
doi: 10.1002/hep.27849
pubmed: 25877702
Jalan R, Saliba F, Pavesi M et al (2014) Development and validation of a prognostic score to predict mortality in patients with acute-on-chronic liver failure. J Hepatol 61:1038–1047
doi: 10.1016/j.jhep.2014.06.012
pubmed: 24950482
Mahmud N, Kaplan DE, Taddei TH et al (2019) Incidence and mortality of acute-on-chronic liver failure using two definitions in patients with compensated cirrhosis. Hepatology 69:2150–2163
doi: 10.1002/hep.30494
pubmed: 30615211
Moreau R, Jalan R, Gines P et al (2013) Acute-on-chronic liver failure is a distinct syndrome that develops in patients with acute decompensation of cirrhosis. Gastroenterology 144:1426–1437 (1437 e1421–1429)
doi: 10.1053/j.gastro.2013.02.042
pubmed: 23474284
Neuberger J, James O (1999) Guidelines for selection of patients for liver transplantation in the era of donor-organ shortage. Lancet 354:1636–1639
doi: 10.1016/S0140-6736(99)90002-8
pubmed: 10560692
Sakai T, Matsusaki T, Marsh JW et al (2010) Comparison of surgical methods in liver transplantation: retrohepatic caval resection with venovenous bypass (VVB) versus piggyback (PB) with VVB versus PB without VVB. Transpl Int 23:1247–1258
doi: 10.1111/j.1432-2277.2010.01144.x
pubmed: 20723178
Schulz MS, Gu W, Schnitzbauer AA et al (2022) Liver transplantation as a cornerstone treatment for acute-on-chronic liver failure. Transpl Int 35:10108
doi: 10.3389/ti.2022.10108
pubmed: 35572467
pmcid: 9099355
Sundaram V, Jalan R, Wu T et al (2019) Factors associated with survival of patients with severe acute-on-chronic liver failure before and after liver transplantation. Gastroenterology 156:1381–1391 e1383
doi: 10.1053/j.gastro.2018.12.007
pubmed: 30576643
Sundaram V, Kogachi S, Wong RJ et al (2020) Effect of the clinical course of acute-on-chronic liver failure prior to liver transplantation on post-transplant survival. J Hepatol 72:481–488
doi: 10.1016/j.jhep.2019.10.013
pubmed: 31669304
Sundaram V, Mahmud N, Perricone G et al (2020) Longterm outcomes of patients undergoing liver transplantation for acute-on-chronic liver failure. Liver Transpl 26:1594–1602
doi: 10.1002/lt.25831
pubmed: 32574423
Sundaram V, Shah P, Wong RJ et al (2019) Patients with acute on chronic liver failure grade 3 have greater 14-day Waitlist mortality than status-1a patients. Hepatology 70:334–345
doi: 10.1002/hep.30624
pubmed: 30908660
Thuluvath PJ, Thuluvath AJ, Hanish S et al (2018) Liver transplantation in patients with multiple organ failures: feasibility and outcomes. J Hepatol 69:1047–1056
doi: 10.1016/j.jhep.2018.07.007
pubmed: 30071241
Trebicka J, Fernandez J, Papp M et al (2021) PREDICT identifies precipitating events associated with the clinical course of acutely decompensated cirrhosis. J Hepatol 74:1097–1108
doi: 10.1016/j.jhep.2020.11.019
pubmed: 33227350
Trebicka J, Fernandez J, Papp M et al (2020) The PREDICT study uncovers three clinical courses of acutely decompensated cirrhosis that have distinct pathophysiology. J Hepatol 73:842–854
doi: 10.1016/j.jhep.2020.06.013
pubmed: 32673741
Zhang S, Suen SC, Gong CL et al (2021) Early transplantation maximizes survival in severe acute-on-chronic liver failure: results of a Markov decision process model. JHEP Rep 3:100367
doi: 10.1016/j.jhepr.2021.100367
pubmed: 34825154
pmcid: 8603202